Tips voor sporten bij rugpijn

23-10-2017 14:20 16 berichten
Heeft er iemand tips over welke sporten je best beoefent rekening houdend met lage rugpijn. Lopen op beton is lastig en geeft veel pijn, fietsen doe ik al elke dag van en naar werk en voor zwemmen doe ik jammer genoeg niet graag.
Welke sporten of bewegingsvormen zijn er nog die niet te veel druk geven op de rug?
Bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
Buikspieren versterken schijnt ook te helpen. Misschien iets van pilatus of een ander soort bewegen waar je niet zo bij springt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wandelen in het bos vind ik ivm de zachtere ondergrond het prettigst, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Als de ondergrond te ongelijk wordt, dan raak ik overigens wel weer snel uit balans.

Zwemmen lukt bij mij alleen op mijn rug en fietsen alleen op geasfalteerde fietspaden (en die zijn er in mijn omgeving weinig).

Ik hoor ook mensen die baat hebben bij rennen, maar elke keer dat ik dat probeer dan gaat het mis. Wat ik ook nog een poosje gedaan heb, is oefeningen in een warmtecabine. Dat ging prima zolang ik alleen de beginners-oefeningen deed. En ik hoor ook goede verhalen over yoga, maar durf het zelf nog niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Is er een oorzaak waardoor je zoveel last heb van je onderrug? (bijvoorbeeld spieren die neit mee werken?)
Het is vrij lastig omdat je je rug met alles gebruikt.
Je kan wel kijken naar dingen waarbij je je onderrug ontziet, of stimuleert.

Heb je al gekeken naar Yoga?
Dit is mijn motto
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
23-10-2017 14:22
Buikspieren versterken schijnt ook te helpen. Misschien iets van pilatus of een ander soort bewegen waar je niet zo bij springt.
Als je de spieren wil versterken dan moet je het hele spiercorset (dus rug- en buikspieren) trainen. Doe je dat niet, dan gaan de getrainde spieren je lijf uit balans trekken, en zullen de klachten juist toenemen.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar pilates. Dit is zeer geschikt voor mensen met klachten van de gewrichten en/of spieren. Overleg van te voren goed met de lerares waar je op moet letten en welke oefeningen je evt beter niet of juist wel moet doen.

Ik doe al een hele tijd pilates en heb ook allerlei klachten. Ik kom er altijd beter vandaan dat dat ik er heen ging.

Zoek wel naar een goede lerares/sportschool. Doe eens een proefles en informeer om je heen waar ze goed lesgeven.
Alle reacties Link kopieren
doe vooral iets wat je leuk vindt, want dat hou je tenminste vol.

verder is het belangrijk dat je je hele lijf traint. Je kan wel hele sterke buikspieren krijgen, maar wanneer je rugspieren of de spieren in je benen niet sterk genoeg zijn, dan krijg je alsnog last.

Verder is het belangrijk wat de oorzaak van je klachten zijn, zodat je nog specifieker kunt gaan trainen.

Sporten bestaat trouwens uit 3 componenten die alle 3 heel belangrijk zijn
1) conditie, dus af en toe bewegen in een verhoogde hartslag. Denk aan fietsen, lopen, zwemmen, roeien, tuinieren, etc
2) kracht, we hebben gewoon spieren nodig om goed en gezond te bewegen. Dit kan met lichaamsgewicht zijn; denk aan planken, squaten, lunches, etc. Maar ook boodschappen tillen, huishoudelijk werk, etc
3) die het vaakst wordt vergeten, flexibiliteit, balance en coördinatie. Mensen gaan zelden door de rug bij iets zwaars tillen. Maar altijd met de pen van de grond oprapen of een sok aantrekken. Denk hierbij aan op 1 been tandenpoetsen of douchen, yoga, tai-chi, Pilates (deze laatste drie zijn ook belangrijk voor spierkracht trainen)

Mijn advies aan mijn patiënten dan 1x per week een sport doen, leuk is, maar je wordt daar niet echt beter van. Het is veel belangrijker om dagelijks regelmatig wat te doen. Squaten is een van de beste oefeningen voor de rug en knieën, dus maak een paar squats tijdens het tandenpoetsen, of wanneer je gaat zitten tik de stoel aan en sta weer rechtop en doe dit 3 - 5 keer. Voor het squaten hoef je echt niet heel diep te gaan, een klein beetje door de knieen en liezen zakken is vaak al voldoende voor je rug.

Een statische belasting is zwaarder dan een dynamische belasting. Oftewel stil zitten, stil staan en stil liggen is zwaarder voor je lijf dan regelmatig even te gaan bewegen. Dus 20 minuten zitten en dan 20 seconden wat rek en strek oefeningen doen, of een squat. Je kan s avonds wanneer je tv kijkt bijvoorbeeld ook even gaan planken. Wanneer planken op de tenen te zwaar is, begin dan op je knieen.

Op YouTube zijn trouwens genoeg leuke oefeningen te vinden, denk aan yoga of lichte workouts die je thuis kunt doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
23-10-2017 14:56
3) die het vaakst wordt vergeten, flexibiliteit, balance en coördinatie. Mensen gaan zelden door de rug bij iets zwaars tillen. Maar altijd met de pen van de grond oprapen of een sok aantrekken. Denk hierbij aan op 1 been tandenpoetsen of douchen, yoga, tai-chi, Pilates (deze laatste drie zijn ook belangrijk voor spierkracht trainen)
Kun je deze toelichten?
Ik doe 'toevallig' allebei, maar ben wel nieuwsgierig waarin dat elkaar versterkt volgens jou.
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
23-10-2017 15:04
Kun je deze toelichten?
Ik doe 'toevallig' allebei, maar ben wel nieuwsgierig waarin dat elkaar versterkt volgens jou.
Met yoga, tai-chi en pilates maak je vaak gebruik van je lichaamsgewicht bij oefeningen waardoor jij je spieren traint. Je hebt daar namelijk best wel wat kracht voor nodig. En natuurlijk een goede controle over je spieren om de oefeningen te doen, en worden de spieren ook gerekt bij de oefeningen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Sporten onder begeleiding bij een fysio.
Keep on, keep keepin' on....
Alle reacties Link kopieren
Je kan m.i. alles doen waardoor je niet al te erge pijn krijgt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Yoga en pilates. En luister goed naar je lijf, dus bouw oefeningen rustig op.
Ik ga naar een sportschool en heb daar een speciaal programma laten schrijven om mijn rugspieren te trainen.
Ik heb er baat bij.
Daarnaast lig ik elke dag even thuis op de back stretcher. Hoewel dat in het begin best vervelend is om erop te liggen, merk ik
dat ik er nu baat bij heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik had hier ook last van.. town Ik om hulp vroeg bij mijn sportschool raadde ze mij aan om met zo’n langwerpig rond ding (ja sorry ik weet niet hoe t heet.. ligt meestal bij de matjes) en dsn daar een paar keer met je rug over heen ge gaan.. en dan op de plek waar het pijn doet even blijven hangen en dst elke keer als je sport!

Bij mij is het nu over, hopelijk werkt het voor jou ook! Succes nog
ligt er aan wat er aan de hand is met je rug. weet je dat?
bij geen duidelijke oorzaak kan je een total body workout doen met weinig weerstand in de fitness. je kan ook onder begeleiding van een fysio sporten, dat is nog beter
Alle reacties Link kopieren
Ik had altijd last van mijn rug, ging er met regelmaat doorheen. Sinds ik aan fitness doe, dus op de apparaten, nooit meer door mijn rug gegaan. Op aanraden van huisarts met fysiotherapie begonnen en na een paar keer de schema's voortgezet in de sportschool. Veel voordeliger. Rug- en buikspieren sterker maken werkt bij mij goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven