Gynoide obesitas en Sport

01-12-2017 01:04 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1,72 en weeg 85 kilo. Overgewicht slaat het meest op dijen billen en bovenarmen. Ik doe aan zware kracht training ( 100-120kg 3x12 en cardio (Roeien en crosstrainer.) Iemand tips voor mij hoe ik mijn dijen slank kan krijgen of zal ik gewoon mijn aanleg moeten accepteren?
Alle reacties Link kopieren
Nee, je moet toch echt het teveel aan vet wegwerken en het is gewoon waar: ieder pondje gaat door het mondje. Kan je trainen tot je kraakt maar als je niet minder caloriën eet dan je verbruikt blijf je toch te dik op die plaatsen.

Ik herken dit verhaal van een vrouw die eind 20 is. Ze weegt precies evenveel als jou en is iets kleiner dan jou. Ze wordt woedend als je na 10x vragen JA zegt als ze vraagt of ze is aangekomen en schreeuwt dan bijna: ik zit op de sportschool hoor dus vet kan het niet zijn.
Toch apart, daar trainde ze ook toen ze nog 65 kilo woog en toen had ze een normaal figuur.

Al kon je zien dat ze eerder een peervorm dan een appeltje was, dat wel.

Wat een term trouwens, gynoide obesitas. Mag hoor maar soms moet ik bijna lachen om hoe politiek correct de termen moeten zijn.
Waarom zeg je niet gewoon wat iedereen direct begrijpt: ik heb een peervormig figuur en wil vooral afvallen aan de onderkant, dijen, kont, heupen.. is toch geen schande? En gezonder dan een dikke buik ook, mss een kleine troost :)

Ik moest het googelen, dacht dat het een ziekte was met hormonen teveel of te weinig...

Is er trouwens geen hulp op je sportschool? Een dieet helpen opstellen of de vraag beantwoorden die je hier stelt, dat lijkt me toch wel horen op een goede sportschool. Een school is toch om te leren anders kan je net zo goed thuis wat oefenen terwijl je mss gewoon andere oefeningen kan doen. Kweek je nu juist spieren op die plaatsen zodat het er nog voller uitziet. Succes en als je het goeddoet vliegen de kilo's eraf kan ik je melden :lol:
Uit ervaring en zonder heel veel moeite, zet m op!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat ledematen slanker worden van krachttraining. Het is overigens lastig om ledematen slanker te krijgen anders dan door een straffe calorieëninnamevermindering.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook niet of 85 + 120 kg = 205 kg wel zo goed kan zijn voor de kniegewrichten; lijkt mij dat het kraakbeen tussen de kniegewrichten risico loopt en eenmaal beschadigd regenereert dat niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het calorieënverbruik gaat wel iets omhoog door sporten maar dat ligt in de orde van ruim 100 kcal, dat zijn twee mini taaitaaitjes van 25 gr samen. :proud:

En door sporten krijg je veel meer honger. Je lichaam wil door sport versneld glucose beschikbaar hebben, waardoor je vreselijke hongeraanvallen kan krijgen op momenten dat het er niet is en je lichaam gedwongen over moet stappen naar vetverbranding omdat je anders om gaat vallen van de slapte.

Dus ik zou het sporten een beetje minderen voor het goede doel, tenzij je niets liever doet dan sporten. Je moet altijd doen wat je fijn vindt. Maar doeltreffend om af te slanken is sport niet. Is mijn ervaring.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als je echt wil afvallen bij je dijen zul je gezonder moeten gaan eten. Ik heb zelf ongeveer een vergelijkbare gewicht-lengteverhouding. Ook een echte peer. Ik was zwaarder, maar ben echt afgevallen door combinatie van sport en vooral gezond en gematigd eten (echt geen crashdieet, gewoon ongeveer 1600 calorieën per dag.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
01-12-2017 07:36
Het calorieënverbruik gaat wel iets omhoog door sporten maar dat ligt in de orde van ruim 100 kcal, dat zijn twee mini taaitaaitjes van 25 gr samen. :proud:

En door sporten krijg je veel meer honger. Je lichaam wil door sport versneld glucose beschikbaar hebben, waardoor je vreselijke hongeraanvallen kan krijgen op momenten dat het er niet is en je lichaam gedwongen over moet stappen naar vetverbranding omdat je anders om gaat vallen van de slapte.

Dus ik zou het sporten een beetje minderen voor het goede doel, tenzij je niets liever doet dan sporten. Je moet altijd doen wat je fijn vindt. Maar doeltreffend om af te slanken is sport niet. Is mijn ervaring.
Dit inderdaad. Mensen vergissen zich vaak in het effect van sporten op het gewicht en denken dat ze wel wat meer kunnen eten, 'want ze sporten heel veel'. Dat valt dus wel mee. Het enige dat mij helpt is minder eten en ook wel sporten, maar dat is dan meer omdat ik het leuk vind en voor de algemene gezondheid.
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Welke oefening doe je met die kilo's?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik werd een soort oost-Duitse kogelstootster van krachttraining. Ben pas gaan afvallen toen ik meer koolhydraten ging eten en aan yoga en hardlopen ging doen.
Laat een persoonlijk schema opstellen door een personal trainer, voor zowel je voeding als je training. Voor een paar tientjes heb je een schema en online begeleiding voor komende maanden.
Vet op je lichaam is toch grotendeels voeding, dus daar zit je probleem.

Wat algemene tips :
- bereken je basisverbruik en tel daar je beweging bij op.
- ga daar 500 kcal onder zitten om te cutten voor vetafname. Je zal wellicht wat minder presteren daarop, spieropbouw en vetafname tegelijk gaat niet
- Eet 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht
- Eet 1 gram gezonde vetten per kilo lichaamsgewicht
- De rest vul je op met koolhydraten
- Weeg alles af op een goede keukenweegschaal!
- Drink minimaal 2 liter water basis en op trainingsdagen meer.
- Geen alcohol, geen koffie, geen frisdranken.
- Train 3 tot 5 dagen in de week. Begin met 10 minuten cardio als warming-up, werk met bijv upperbody /lowerbody of push/pull of een splitschema, maar zet je compoundoefeningen als eerste zodat je daar zoveel mogelijk energie voor over hebt.
- Voor spieropbouw weinig reps met hoog gewicht, voor afvallen en sterker worden veel reps met wat lager gewicht (alsnog zoveel als je aankunt maar het is gewoon makkelijker om iets 6 keer te liften dan 15 keer natuurlijk)
- Doe 3 keer in de week NA je krachtsessie 20 minuten HIIT. (crosstrainer, loopband, fiets, buiten hardlopen)

Van krachttraining krijg je overigens geen slanke dijen, we willen juist mooie gespierde quads :flirting:
Bij mij zit er dus op mijn verder slanke bovenbenen een grote spierbult en ik vind het fantastisch!

Even gekeken wat op mijn schema staat momenteel vwb lowerbody :
Backsquat, sumo deadlift, glutemachine, glutebridge met barbell, hipabduction, incline legpress one legged, pull through en lying legcurl op één dag.

Frontsquat, walking lunges, horizontal legpress, hipadduction, legextension, standing calf raises, hacksquat, cable torso rotations en crunches op een andere dag.

De derde lowerbody dag is het : backsquat, one legged lunges, cable kickbacks, one legged hipthrusts, Russian swings (kettlebell), cable abduction, hyper extensions, planken op de bal en ballrotations.

Daarna HIIT 20 minuten.

Alles veel reps, laag volume want ik ben aan het cutten. De andere twee dagen zijn upperbody en twee dagen rust om te groeien.

Ik weet overigens niet wat je vetpercentage nu is, maar hou er rekening mee dat je niet te vroeg in het jaar gaat cutten. De meeste dames willen droog staan in de zomer en zijn nu juist aan het bulken om spieren op te bouwen en beginnen tegen februari / maart pas te cutten. (mijn vetpercentage is te hoog helaas hahahaha)
Sport is fijn en kan goed hulpmiddel zijn maar je moet vooral van het totasal anders of veel minder eten hebben. 80/20 regel.

En soms is acceptatie van je lichaam gewoon het beste. Ik snap dat je niet te dik zijn ivm je gezondheid maar die obsessie met perfecte ledenmaten gaat mij te ver.
Af vallen gaat met name door minder te eten. Je kunt wel trainen, maar het effect daar van is heel minimaal als je te veel eet (en dat doe je, anders ben je niet te dik). Je zal niet magisch al je vet om zetten in spieren als je traint.

Je hebt misschien aanleg waar je je vet op slaat, maar overgewicht is een kwestie van meer tot je nemen dan je verbruikt. Dus minder kcal eten, en mij helpt een app als fatsecret daar voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven