Help , hoe zit het met hardloopschoenen ?

02-12-2017 13:54 26 berichten
Hi all
anoniem_64d9baadf29fb wijzigde dit bericht op 09-01-2018 10:28
98.54% gewijzigd
Na 1000 km of zo toch vervangen?

De air eruit :hihi:
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 05:55
99.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je niet hardloopt dan heb je toch geen hardloopschoenen nodig?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop gemiddeld 1.5 jaar op een paar schoenen. En ik loop ongeveer 1250 km in die 1.5 jaar.
Dan is de demping er echt wel uit en ga ik het voelen in mijn schenen of knieën.
Alle reacties Link kopieren
Captain_Obvious schreef:
02-12-2017 13:57
Na 1000 km of zo toch vervangen?

De air eruit :hihi:
Ja dat. Je merkt het wel als je schoenen een paar jaar hebt staan, maar als steeds maar opnieuw beginnend loper kun je daar best op lopen.

Als je fervent loper bent zijn je schoenen na een paar maanden af ja, maar dan heb je er inderdaad zo’n 1000 km op zitten.
Alle reacties Link kopieren
Captain_Obvious schreef:
02-12-2017 13:57
Na 1000 km of zo toch vervangen?

De air eruit :hihi:
1200
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je techniek goed is, en dat je in een goede houding loopt, en het rustig opbouwt. Dat is veel belangrijker. Niet dat goed schoeisel niet belangrijks is, maar techniek is veel belangrijker. En ga bij een hardloopgroep, zodat je een stok achter deur hebt om te gaan :-)
Alle reacties Link kopieren
1000-1500 km of 2 jaar als je weinig loopt zeggen ze ....
Ik ben van mening dat je ook naar je lichaam moet luisteren, als je merkt dat je plots klachten krijgt, wordt het tijd.
Alle reacties Link kopieren
Na een paar maanden lijkt me zwaar overdreven.

Dat is net als met verf , dan moet je volgens de bouwmarkt gelijk de hele muur doen.
Even de vlekken oververven na anderhalf jaar kan volgens hen niet omdat je dan kleurverschil krijgt..echt niet!Denken bij de bouwmarkt zeker dat ik dan bij hun een hele emmer nieuwe verf ga kopen omdat ik dan weer de hele wand moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Je voelt het als de demping er uit is. Ik ben na een lange pauze weer op oude schoenen gaan lopen want ze hadden nog niet zoveel kilometers. Maar ik kon goed merken dat de demping er uit was. De schoen voelde hard. De zolen drogen blijkbaar uit na een tijdje. Eigenwijs als ik was toch doorgelopen met een peesontsteking als gevolg.
Ik loop tot er gaten in mijn zolen zitten. Dan koop ik een nieuw paar. Ik koop het liefst schoenen zonder of met zo min mogelijk demping en geen verschil in de hoogte van de hak en de voorkant van de schoen. Platte schoenen dus.

Gebaseerd op mijn eigen hardloopervaring (ik heb een aantal marathons gelopen) doet men vaak veel te spastisch over schoenen terwijl er vaak nul aandacht aan techniek besteed wordt. Het is super belangrijk dat je een goede loopstijl hebt, in mijn ogen belangrijker dan de schoen.
Alle reacties Link kopieren
ik vervang ze als ik weer bepaalde klachten krijg die passen bij versleten schoenen. vaak tussen de 1 en 1.5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
zzonnetje wijzigde dit bericht op 04-12-2017 13:08
Reden: dubbel
95.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat mij is uitgelegd, is dat de gemiddelde A-merk hardloopschoen gemiddeld 500-600 km perfect functioneert.
Daarna verliest het zijn eigenschappen.

Door sporten totdat het pijn doet op schoenen is echt af te raden en daarmee krijg je echt blessures door.
Hardlopen is sowieso blessure-gevoelig en daarom is het echt belangrijk goed schoeisel te hebben, het is immers ook datgene wat de klappen moet dempen, grip moet hebben en een goede ventilatiemogelijkheden hebben.

Te lang doorlopen op schoenen werkt echt averechts.
Dit is mijn motto
Alle reacties Link kopieren
zozoe schreef:
04-12-2017 11:37
Wat mij is uitgelegd, is dat de gemiddelde A-merk hardloopschoen gemiddeld 500-600 km perfect functioneert.
Daarna verliest het zijn eigenschappen.

Door sporten totdat het pijn doet op schoenen is echt af te raden en daarmee krijg je echt blessures door.
Hardlopen is sowieso blessure-gevoelig en daarom is het echt belangrijk goed schoeisel te hebben, het is immers ook datgene wat de klappen moet dempen, grip moet hebben en een goede ventilatiemogelijkheden hebben.

Te lang doorlopen op schoenen werkt echt averechts.
Ik ben het wel eens met de posts over looptechniek. Hoe beter je techniek, hoe minder je je schoenen nodig hebt om de klappen op te vangen.
Om de 500 km nieuwe schoenen kopen vind ik echt overdreven.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
04-12-2017 12:30
Ik ben het wel eens met de posts over looptechniek. Hoe beter je techniek, hoe minder je je schoenen nodig hebt om de klappen op te vangen.
Om de 500 km nieuwe schoenen kopen vind ik echt overdreven.
Ja dat dacht ik ook totdat ik op nieuwe schoenen stond na ongeveer 500 km op oudere schoenen te hebben gelopen.
Je merkt dan al echt verschil hoor, ik had dat ook niet verwacht dat het zo'n verschil.

Er zal vast ook beetje marketing in zitten en het is een gemiddelde en ook natuurlijk hoe je de schoenen gebruikt (puur voor hardlopen of ook cross-fit oefeningen erbij)
Dit is mijn motto
Alle reacties Link kopieren
zozoe schreef:
04-12-2017 12:38
Ja dat dacht ik ook totdat ik op nieuwe schoenen stond na ongeveer 500 km op oudere schoenen te hebben gelopen.
Je merkt dan al echt verschil hoor, ik had dat ook niet verwacht dat het zo'n verschil.

Er zal vast ook beetje marketing in zitten en het is een gemiddelde en ook natuurlijk hoe je de schoenen gebruikt (puur voor hardlopen of ook cross-fit oefeningen erbij)
Ja natuurlijk merk je verschil. Na 3x een jurk gewassen te hebben merk je ook al verschil met een nieuwe. Nodig is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
04-12-2017 12:40
Ja natuurlijk merk je verschil. Na 3x een jurk gewassen te hebben merk je ook al verschil met een nieuwe. Nodig is het niet.
Ik snap je hoor, maar 500-600 km is niet een of twee keer een jurkje wassen. Schoen is ook totaal anders dan een jurkje.
Of het nodig is, kan ik niet echt zeggen, maar ik las dat mensen pas schoenen wisselen nadat ze klachten hebben gekregen, dat is zo niet nog slechter, denk ik dan.
Dit is mijn motto
Alle reacties Link kopieren
zozoe schreef:
04-12-2017 12:50
Ik snap je hoor, maar 500-600 km is niet een of twee keer een jurkje wassen. Schoen is ook totaal anders dan een jurkje.
Of het nodig is, kan ik niet echt zeggen, maar ik las dat mensen pas schoenen wisselen nadat ze klachten hebben gekregen, dat is zo niet nog slechter, denk ik dan.
ik gaf inderdaad aan dat ik ze inruil als ik bepaalde klachten heb. Maar dat zijn geen pijnklachten ed. Ze geven dan bv stijve kuiten das voor mij een signaal dat het tijd is. Daarnaast houd ik ook aantal km en hoelang ik ze gebruik bij. Maar mijn ervaring is dat ik iets voel wat anders is en dan is het tijd te vervangen. Dit weet ik nu na jaren lopen precies. Vaak zit ik dan ook weer op aantal km's en die zijn zo'n beetje gelijk aan wat jij noemt.
Alle reacties Link kopieren
zozoe schreef:
04-12-2017 12:50
Ik snap je hoor, maar 500-600 km is niet een of twee keer een jurkje wassen. Schoen is ook totaal anders dan een jurkje.
Of het nodig is, kan ik niet echt zeggen, maar ik las dat mensen pas schoenen wisselen nadat ze klachten hebben gekregen, dat is zo niet nog slechter, denk ik dan.
Dat moet je idd niet doen, ik heb nog nooit klachten gehad en die vrij lang met mijn schoenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ueberhaupt niet hoe je bij een verkoper terecht komt als je nog een onversleten paar thuis hebt staan. Dat verkopers je iets proberen te verkopen als je ze aanspreekt verbaast me niks. Maar kennelijk is het voornemen om te gaan lopen voor jou een reden om een winkel binnen te gaan. Waarom probeer je niet eerst zelf hoe de oude schoen voelt/loopt voordat je naar de winkel gaat over advies voor nieuwe? Je bent toch niet verplicht om advies van een verkoper te gaan vragen?

Ik koop in ieder geval nooit iets op advies van een verkoper als het mij onzin lijkt (zoals in je OP staat) en waarom je "braaf" (zoals in de OP staat) zo'n advies zou opvolgen alsof hij je baasje of leidinggevende is is me een raadsel.
Dus jij koopt 3 paar hardloopschoenen terwijl je überhaupt niet hardloopt? Why?
Alle reacties Link kopieren
Ik koop zo ongeveer eens in de 4 maanden nieuwe schoenen dan hebben ze er ruim 1500km op zitten. Op het einde gebruik ik ze nog enkel als bos schoenen. Maar als je ze maanden iet gebruik verslijten ze in die tijd ook niet. Dat gaat pas naar jarenlang niet gebruiken spelen.
Als je de schoenen ongebruikt in de kast hebt staan verliezen ze ook hun demping en zul je na een jaar of 2 toch nieuwe moeten aanschaffen ook al zijn ze nog 'nieuw'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven