Wel of niet hardlopen bij een atletiekvereniging?

08-12-2017 10:04 20 berichten
In januari dit jaar ben ik begonnen met 'hard'lopen. Dat ging op zich prima en ik vond het leuk, maar ik vond mezelf te langzaam.

Daarom heb ik me in oktober ingeschreven voor de startersgroep hardlopen bij de plaatselijke atletiekvereniging. We trainen 1 x per week met begeleiding van 2 trainers en je loopt zelf nog 2 x per week met een schema van hen.

Inmiddels loop ik nog steeds niet snel, maar ik heb laatst wel 11 km achter elkaar door kunnen joggen, zonder pauze of wandelen, ik heb daar 1:20 u over gedaan. (Mijn duurlooptempo blijkt ongeveer 7:30 min/km te zijn.)

Eind dit jaar eindigt de startersgroep met een plaatselijke 6,5 km wedstrijd. Daarna kun je doorstromen naar een vervolggroep waar je ook 1 x per week traint met een trainer. Je wordt dan lid (voor minimaal een half jaar) van de atletiekvereniging. De kosten hiervan vind ik zelf erg meevallen, denk aan iets meer dan een tientje per maand.

Nu overweeg ik bij de vervolggroep te gaan, want ik vond de startersgroep leuk en heb er toch baat bij gehad. Ook wil ik nog steeds sneller lopen.

Maar vreemd genoeg krijg ik van iedereen die hardloopt, weerstand. Je gaat toch niet met zo'n groepje lopen, wat een onzin, je kan toch al lopen, je kunt toch gratis schema's van internet halen... Blijkbaar heb ik ergens een memo gemist dat lopen met een groep / atletiekvereniging slecht, onzin en niet cool is.

Kan iemand mij vertellen wat de nadelen van lopen met een groep zijn en waarom ik dit volgens jou wel / niet zou moeten doen? Alvast bedankt!

Zal ik wel of niet gaan hardlopen bij de atletiekvereniging?

Totaal aantal stemmen: 25

Ja, doen! (92%)
Nee, niet doen! (8%)
Alle reacties Link kopieren
Als je het zelf leuk vindt zou ik er zeker voor gaan!

Overigens had ik het tegenovergestelde: ik wilde liever alleen gaan lopen en toen werd me van alle kanten aangeraden om bij een hardloopgroepje te gaan.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Lekker doen als je dat leuk vind. Ken meer mensen die dat gedaan hebben hoor. En die wisten echt wel hoe ze moesten opbouwen enzo. Maar ook elke week met een groepje gingen hard lopen.

En misschien ook een beetje een stok achter de deur om het te blijven doen.
Alle reacties Link kopieren
Je vindt het lopen met een groep leuk en je kunt het betalen.
Waarom twijfel je dan? Wat kan het jou schelen of ik wel of niet in een groepje wil lopen, of erger nog......schrijf dat ik lopen niet leuk vind en het slecht voor je gewrichten is??
Alle reacties Link kopieren
Je kan het toch gewoon leuk vinden om in groepsverband te lopen? Doen zou ik zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je resultaten niet zo slecht hoor. Wanneer het voor jou leuk en stimulerend is om met een groep of vereniging te doen dan zou ik er voor gaan. Misschien zijn er bij atletiek nog weg elementen die je op termijn ook leuk vindt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hardlopen bij een club of groepje kan heel leuk zijn. Maar kijk wel of dat ze een groep hebben wat bij je past.

Ik loop ongeveer even snel en kan ook rustig een uur hardlopen. Dus ik pas niet meer in een beginnersgroep. Helaas hebben de meeste hardloopgroepjes een hoger looptempo. Waardoor ik niet lekker mee kan, want ik zit bij het gewoon lopen al te hoog in mijn hartslag.

Ik heb regelmatig contact met een hardlooptrainer, en elke keer vraag ik of dat ze een hardloop groep hebben voor schildpaddieseltjes.

In mijn geval heb ik gewoon te veel vet, waardoor mijn tempo laag blijft. Dus afvallen, waardoor mijn tempo omhoog gaat is dus de beste weg.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
08-12-2017 10:52
Hardlopen bij een club of groepje kan heel leuk zijn. Maar kijk wel of dat ze een groep hebben wat bij je past.

Ik loop ongeveer even snel en kan ook rustig een uur hardlopen. Dus ik pas niet meer in een beginnersgroep. Helaas hebben de meeste hardloopgroepjes een hoger looptempo. Waardoor ik niet lekker mee kan, want ik zit bij het gewoon lopen al te hoog in mijn hartslag.

Ik heb regelmatig contact met een hardlooptrainer, en elke keer vraag ik of dat ze een hardloop groep hebben voor schildpaddieseltjes.

In mijn geval heb ik gewoon te veel vet, waardoor mijn tempo laag blijft. Dus afvallen, waardoor mijn tempo omhoog gaat is dus de beste weg.
Schildpad-dieseltje :rofl:

Maar hier nog zo'n schilpad met conditie! Ik kom ook nooit met zo'n groep mee. Of ik houd het wel bij en dan gaan ze leuk versnellingen doen tussendoor.... bungel ik er weer achteraan, want ik kan niet sneller! :"-(
Hardlopen is een hartstikke sociale sport. Je vind het leuk, dus ga vooral door! In je eentje lopen kan altijd nog als je uitgekeken bent op je club. Trouwens, je loopt toch 2x alleen? De afwisseling alleen lopen en samen lopen klinkt eigenlijk heel leuk. Volg je hart, ga ervoor!

(En kom lekker meeschrijven bij ons in het hardlooptopic viewtopic.php?f=10005&t=389923&start=#p27502193 )
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van een loopgroep is dat er mensen meekijken naar jouw houding. Daarmee voorkom je blessures.

Ook kan het gezamenlijk lopen een stok achter de deur zijn.

Maar vooral: doe het omdat JIJ het fijn vindt. Ik ken veel mensen die in een vereniging lopen en daarmee ook loop-uitjes ondernemen. Leuke (kleinschalige) loopjes waar je zelf misschien niet aan zou denken.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Kraaienpootje schreef:
08-12-2017 11:00
Schildpad-dieseltje :rofl:

Maar hier nog zo'n schilpad met conditie! Ik kom ook nooit met zo'n groep mee. Of ik houd het wel bij en dan gaan ze leuk versnellingen doen tussendoor.... bungel ik er weer achteraan, want ik kan niet sneller! :"-(
:lol:
Ik ben ook zo'n schildpadje. Kom langzaam op gang en heb een traag tempo. En nu zal er wel helemaal niets meer over zijn van mijn tempo, omdat ik al maanden geblesseerd ben.
Bij ons in de buurt zitten loopgroepen voor 8 km per uur, 9 km per uur, 10 km uur e.d.
Kijk eens iets verder dan alleen de atlektiekvereniging (internet of de plaatselijke sufferdjes)
Voor mij is sporten met een groep een hele goede stok achter de deur om toch te gaan, ook als het regent, koud is en ik helemaal geen zin heb na een drukke dag.
hamerhaai schreef:
08-12-2017 10:52
Hardlopen bij een club of groepje kan heel leuk zijn. Maar kijk wel of dat ze een groep hebben wat bij je past.

Ik loop ongeveer even snel en kan ook rustig een uur hardlopen. Dus ik pas niet meer in een beginnersgroep. Helaas hebben de meeste hardloopgroepjes een hoger looptempo. Waardoor ik niet lekker mee kan, want ik zit bij het gewoon lopen al te hoog in mijn hartslag.

Ik heb regelmatig contact met een hardlooptrainer, en elke keer vraag ik of dat ze een hardloop groep hebben voor schildpaddieseltjes.

In mijn geval heb ik gewoon te veel vet, waardoor mijn tempo laag blijft. Dus afvallen, waardoor mijn tempo omhoog gaat is dus de beste weg.


Haha schildpaddieseltjes. :proud:

Er is mij verzekerd dat er bij de vervolggroep rekening gehouden wordt met alle tempo's. Iemand van de startersgroep met hetzelfde tempo als ik, wil ook doorstromen naar de vervolggroep, dus ik zal in ieder geval 1 tempo-maatje hebben. :)

Ik kan ook nog best een paar kg afvallen, maar heb geen overgewicht (meer), dus het lijkt mij niet superveel tempowinst opleveren als ik af zou vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon doen! Zoveel kost het niet zeg je, je vindt het leuk, dus waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik loop ook in een groepje hard, heel fijn. Ik loop daar echt sneller door. Het niveau in de groep is verschillend, ik vind dat prettig. Wel onder begeleiding van een trainer.

Je hebt hier ook een echte loopgroep, die vind ik persoonlijk te groot. Meestal zijn er zo'n 80-100 hardlopers, weliswaar verdeeld over verschillende groepen, maar wel allemaal op hetzelfde uur. Ik ben een paar keer geweest, maar vond de indeling op niveau niet prettig en miste de aandacht en uitdaging.

Maar probeer het gewoon, als je een leuke club hebt is het lopen in een groepje echt heel leuk en motiverend. Ook ga je met slecht weer toch wel lopen, gewoon omdat het gezellig is.
Alle reacties Link kopieren
Hardlopen is zoveel meer dan het volgen van een schema. Bij een goede trainer bouw e verantwoord op et een schema op maat ,doe je loopscholing en corestabilty oefeningen kun je met al je hardloop vragen terecht. Je vind er mogelijk loopmaatjes voor buiten de reguliere trainingen.
Overigens hoeft lidmaatschap van een atletiek vereniging niet automatisch te betekenen dat je in een groep traint. Doordat ik altijd heel andere wedstrijddoelen heb dan alle anderen pas ik in geen enkele groep. De begeleiding van een goede trainer en een schema op maat zou ik echter niet willen missen. Zeker doen dus. Ik zie enkel voordelen. Want zelfs ook het geld wat het kost betaald zich op termijn terug doordat bi goede begeleiding het risico op blessures afneemt.
Wel jammer dat die vervolg groep maar een keer per week met de trainer traint.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
08-12-2017 10:52
Hardlopen bij een club of groepje kan heel leuk zijn. Maar kijk wel of dat ze een groep hebben wat bij je past.

Ik loop ongeveer even snel en kan ook rustig een uur hardlopen. Dus ik pas niet meer in een beginnersgroep. Helaas hebben de meeste hardloopgroepjes een hoger looptempo. Waardoor ik niet lekker mee kan, want ik zit bij het gewoon lopen al te hoog in mijn hartslag.

Ik heb regelmatig contact met een hardlooptrainer, en elke keer vraag ik of dat ze een hardloop groep hebben voor schildpaddieseltjes.

In mijn geval heb ik gewoon te veel vet, waardoor mijn tempo laag blijft. Dus afvallen, waardoor mijn tempo omhoog gaat is dus de beste weg.
Maar ook binnen een groep loop je toch ieder op je eigen tempo. Hier zijn vele verschillende niveau groepen aar binnen die groepen is het wel de bedoeling om op eigen tempo te lopen en niet zo maar het tempo van een ander te volgen. Op de baan krijgt ieder zijn eigen interval tijden , op de weg en in het bos dweilen we in de pauzes elkaar op of er wordt afgesproken dat tegen het einde van een tempo blok de voorste groepjes al omdraaien.
baukje schreef:
08-12-2017 19:04
Maar ook binnen een groep loop je toch ieder op je eigen tempo. Hier zijn vele verschillende niveau groepen aar binnen die groepen is het wel de bedoeling om op eigen tempo te lopen en niet zo maar het tempo van een ander te volgen. Op de baan krijgt ieder zijn eigen interval tijden , op de weg en in het bos dweilen we in de pauzes elkaar op of er wordt afgesproken dat tegen het einde van een tempo blok de voorste groepjes al omdraaien.


Zo ging dat ongeveer ook bij ons in de startersgroep en ik verwacht dat in de vervolggroep ook wel weer. In ieder geval kreeg / krijg je je eigen tijden en loop je je eigen tempo. We kregen ook een Coopertest en aan de hand daarvan werden dan tempo's bepaald.
Alle reacties Link kopieren
Mieshka schreef:
09-12-2017 20:02
Zo ging dat ongeveer ook bij ons in de startersgroep en ik verwacht dat in de vervolggroep ook wel weer. In ieder geval kreeg / krijg je je eigen tijden en loop je je eigen tempo. We kregen ook een Coopertest en aan de hand daarvan werden dan tempo's bepaald.
Een trainer die je niet op het hard drukt om op je eigen tempo's te lopen maar verwacht dat je ongeacht het tempo met de groep mee draaft mag je als trainer ook niet serieus nemen lijkt mij. met een rustige duurloop passen ze hier hun tempo's wel aan elkaar aan maar dan zijn de groepjes zodanig dat de tempo's niet echt veel uiteen lopen en bepaald de langzaamste loper het tempo.
Ingeschreven. :yes:
Alle reacties Link kopieren
Leuk , veel loopplezier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven