Lange Afstand Wandelpaden (Internationaal/nationaal)

20-12-2017 16:12 37 berichten
Ik wandel graag. Liefst met rugzak en kampeerspullen meerdaagse tochten. Heerlijk vind ik dat, die (relatieve) vrijheid. Genieten van de omgeving, je hoofd leeg maken en voldoening van een fysieke inspanning.

Hier in Nederland heb ik het Trekvogelpad (Van Bergen aan Zee naar Usselo) al helemaal uitgelopen. En ook het Krijtlandpad helemaal gewandeld.

Ook een meerdaagse tocht in Luxemburg gelopen en volgend jaar ga ik hopelijk 2 weken wandelen in Schotland. Heb daar ongelooflijk veel zin in! Inmiddels heb ik al een gedeelte van het South West Coast Path (Somerset/Devon en kleine stukjes in Cornwall en Dorset) gewandeld. Die combinatie van aan de ene hand land en aan de andere hand water vind ik geweldig!

Zijn er hier nog meer mensen die het leuk vinden. Die net als ik buitenmensen zijn? Collega's en vrienden vinden het aar raar dat ik het leuk vind om eerst een belachelijk end te lopen en dan in een tentje te kruipen terwijl het buiten koud is........

Welke paden heb je gelopen? Welke kan je aanraden of juist niet? Welke staan op je verlanglijst om ooit nog eens te doen? Wat heb jij mee in je rugzak en van wat dacht je achteraf: dat had ik beter thuis kunnen laten?

Mijn Wishlist: Hebredean Walking Trail en de GR5.

Nog altijd op zoek naar fijne regenkleding en dan met name een jas/poncho in combinatie met grote rugzak.

Misschien is het fijn om tips en ervaringen uit te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Helaas kan ik de afstanden niet meer lopen maar vond het altijd heerlijk. Ik heb de north downs way gelopen in Engeland. Schitterend weer gehad en geweldige mensen tegen gekomen.
Verder niet echt tips😁
Zou iets in Amerika gaan doen als je echt natuur wil en lange afstanden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-12-2017 16:35
Zou iets in Amerika gaan doen als je echt natuur wil en lange afstanden.
Want in Europa kun je geen lange afstanden wandelen in echte natuur?

Europa leent zich perfect voor LAW's, overal zijn paden goed gemarkeerd en langs bekende paden zijn goede voorzieningen te vinden voor wandelaars.

Ik heb in Nederland veel streekpaden en LAW's gewandeld: Hollands Kustpad, Lingepad, Groene Hartpad, Oosterscheldepad, Krijtlandpad en delen van het Floris V pad. Vooral die laatste vind ik erg leuk, omdat het landschap heel afwisselend is.

In het buitenland alleen in Frankrijk een stuk van de GR5 gelopen.

Met regen vind ik een paraplu veel fijner dan zo'n verstikkende regenjas. Ik heb dure en goedkope waterdichte jassen gehad, maar eigenlijk gaat er niks boven 100% wol en een paraplu.
Alle reacties Link kopieren
Stukken van het Pieterpad gelopen. In Bretagne langs de kust gelopen, weet de naam van het pad niet meer.
Stukken van GR10, GR11 en HRP gelopen in Pyreneeen.
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit gedaan, maar lijkt mij inderdaad erg leuk! Alleen een misschien stomme vraag, hoe doe je dat met eten? Ik neem aan dat je niet voor alle dagen eten bij je hebt? Maar zijn er genoeg restaurants of supermarkten langs een wandelroute?
Geen....
Alle reacties Link kopieren
kaartje7654 schreef:
20-12-2017 17:24
Nog nooit gedaan, maar lijkt mij inderdaad erg leuk! Alleen een misschien stomme vraag, hoe doe je dat met eten? Ik neem aan dat je niet voor alle dagen eten bij je hebt? Maar zijn er genoeg restaurants of supermarkten langs een wandelroute?
Ik heb onderweg nooit gekampeerd, maar ik sliep in B&B's of pensions langs de route. Soms kun je er eten en soms is er een restaurant in de buurt. Kwestie van voorbereiden. Sowieso vroeg ik bij meerdaagse tochten met overnachting vaak of ze een lunchpakket voor me konden maken.
Alle reacties Link kopieren
Helaas loop ik sinds een jaar of 10 moeilijk, maar vroeger vond ik het heerlijk, zulke stukken wandelen. Echt jammer dat ik dat niet meer kan, maar ik vind het wel leuk om er zo over te lezen. :)
Alle reacties Link kopieren
kaartje7654 schreef:
20-12-2017 17:24
Nog nooit gedaan, maar lijkt mij inderdaad erg leuk! Alleen een misschien stomme vraag, hoe doe je dat met eten? Ik neem aan dat je niet voor alle dagen eten bij je hebt? Maar zijn er genoeg restaurants of supermarkten langs een wandelroute?
Ik heb altijd met een backpack gelopen. Dus gaspitje, tent etc erbij. We zorgden dat we altijd wat instant food bij hadden voor het geval als we niks tegenkwamen. Maar meestal vind je wel wat in kleine dorpjes (afgezien noorwegen daar kwamen we vaak niks tegen maar daar liepen we ook een zelfgemaakte route)
Daarnaast altijd een platypus met 2liter water per persoon en daarnaast allebei nog 2 bidons van 1,5 liter waarvan 1 met water en 1 met cola voor wat suikers.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Wicklow Way gelopen in Ierland. Via een organisatie met B&B overnachtingen.
Alle reacties Link kopieren
Zomer 2019 gaan wij de Kungsleden lopen. Dat wordt onze eerste echte lange wandeling. Wel meerdaagse tochten gelopen in IJsland en Zuid-Amerika, maar nooit weken achter elkaar. Ik kijk er enorm naar uit.
Noaberpad vind ik helemaal de bom. En het Krijtlandpad.

In het buitenland de GR 10, West Highland Way en Wicklow. In Zwitserland heb ik ook wel zelfbedachte routes gelopen, en dan wild gekampeerd ergens hoog waar je toch niet zo opviel :proud: .
redbulletje schreef:
20-12-2017 16:35
Zou iets in Amerika gaan doen als je echt natuur wil en lange afstanden.
Als ik in Amerika ga lopen dan graag een stuk van het PCT! Er is ook een mooi boek over geschreven door iemand die hem gelopen heeft: Wild. Is ook verfilmd, maar het boek vond ik vele malen mooier!
kaartje7654 schreef:
20-12-2017 17:24
Nog nooit gedaan, maar lijkt mij inderdaad erg leuk! Alleen een misschien stomme vraag, hoe doe je dat met eten? Ik neem aan dat je niet voor alle dagen eten bij je hebt? Maar zijn er genoeg restaurants of supermarkten langs een wandelroute?
We hebben altijd een brandertje bij ons. En als we naar Schotland gaan willen we ook wat gedroogd eten meenemen. Al hebben we ook gelezen dat er ergens langs de route een goede tearoom moet zitten met geweldige taart....
Wij wisselen vaak af: kamperen/B&B. Luxemburg liepen we in februari, het vroor dat het kraakte. Prima om te wandelen, maar een B&B was toen wel heel fijn! In Schotland willen we het afwisselen: B&B’s en (wild)kamperen.
Babooshka77 schreef:
20-12-2017 18:46
Zomer 2019 gaan wij de Kungsleden lopen. Dat wordt onze eerste echte lange wandeling. Wel meerdaagse tochten gelopen in IJsland en Zuid-Amerika, maar nooit weken achter elkaar. Ik kijk er enorm naar uit.
Die heeft mijn vriend gelopen en vond het schitterend! Ik helaas niet, de 1e keer kende ik hem nog niet. De 2e keer kon ik niet mee vanwege werk..... maar hoop er ook nog wel een keer naar toe te gaan want Scandinavië trekt. Evenals Ierland, IJsland en GB....
Lady Voldemort in Zwitserland 2x de Swiss Army Night March gelopen. Wat was dát geweldig! Om 14u van start, zorgen dat je uiterlijk om 2u ‘s nachts gefinished was. Je kreeg een reflecterende band om je broekspijp. En mocht over de weg maar ook op kompas off road naar de stempelplaatsen lopen. Dat was zo gaaf! Zou hem graag nog een x willen lopen! Ook omdat het daar zo mooi is!
Alle reacties Link kopieren
Great Walks in Nieuw-Zeeland. Niet echt naast de deur (voor jullie dan) maar wel epic :-)
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit gedaan, maar lijkt mij erg leuk om te doen. De Redwoods in California lijkt mij een geweldige locatie. Ooit een ervaring verhaal gehoord van een kennis.
Wij waren niet zo kapot van het South West Coast Path in Zuid-Engeland. Het was koud, nat, glibberig, steil en enorm uitgestorven. Daar zijn we na een week mee gestopt en toen hebben we een hotel gezocht. Toen werd ik flink ziek en had ik er helemaal geen zin meer in. Engeland staat dus niet meer hoog op mijn lijstje om te lopen.

Wij hebben van St Michel tot St Brieuc gelopen in Bretagne (Noord) en van Lorient tot Locmariaquer. Dat zou ik zo weer doen. Wat een prachtige route was dat! Langs de hele kust van Bretagne loopt de GR 34.

In NL heb ik het Veluwezwerfpad voor 50% gelopen, in dagetappes. Prachtig!
Idris,
Wat jammer dat het SWCP jullie zo tegenviel! Wij hebben iedere x goed weer gehad! We hebben van Minehead tot Barnstaple gelopen en deze zomer van Weymouth tot aan Lulworth Cove. Sommige stukken waren steil ja. Uitgestorven vinden we niet erg, vinden wij juist fijn. Maar kan mij voorstellen dat anderen graag wat meer mensen tegen komen!

GR34, ga ik eens opzoeken! Dank je wel voor de tip. Nog nooit in Bretagne geweest, maar het schijnt Engels aan te doen en hoor er goede verhalen over!

HelloFromTheOtherSide,
Nieuw Zeeland.... daar noem je een land! Laatst nog een boek over gelezen over een Nederlandse die samen met haar Nieuw Zeelandse partner de wildernis introk. Staat op mijn lijstje, maar dat zal nog wel even duren.....
Hier ook een LAW-liefhebber. Zowel in Nederland als buitenland allerlei etappes van gelopen. Ook in Nederland is er genoeg moois te vinden. Krijtlandpad en Veluwezwerfpad behoren zeker tot mijn favorieten. Veluwezwerfpad is o.a. leuk omdat de route niet alleen in een lijn loopt, maar dat je ook via lussen je eigen wandelroute samen kunt stellen. Ben verder ook nog het Westerborkpad aan het lopen. Die loop je niet voor de mooie omgeving, maar voor de historische waarde.
Een paar mensen hadden het er al over: Wat nog altijd op mijn lijstje staat is de Wicklow Way.
Queeen Arachnia; Wat jammer dat lopen niet meer zo goed gaat. :hug:
In Nieuw Zeeland heb ik de Tongariro crossing gelopen. Die was echt de moeite!

Maar dagen aan een stuk wandelen is niet aan mij besteed. Ik roadtrip liever, want veel meer afwisseling.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van de combi wandelen en kamperen , maar wel met auto en dan tent opzetten op camping en vanaf daar lopen.
Dus niet zoals in 'Wild' de PCT lopen.. zowel boek gelezen als de film gezien. Lijkt me wel gaaf dat wandelen in de USA zeg..
Verder heb ik bv bij Ouddorp gekampeerd en daar enkele wandelingen gedaan van 14 en 21 km, mooi hoor aan zee. Ook wel enkele keren in de buurt vann Buurse (Duitse grens onder Enschede) gekampeerd en gewandeld.
Hou van de natuur, en lange wandeltochten .
Ik wandel meestal in Ned. , dat kan een bepaalde wandeling zijn of bv een NS wandeling .Zo heb ik in de Kennemerduinen , En bij Maastricht o.a gelopen. Ook loop ik zo' wandeling bv. Veluwezoom wel eens heen en weer terug dus neem geen trein en dat kan dan 20 / 25 km zijn.
Alle reacties Link kopieren
De GR10, van Saint Jean Pied de Port naar Larrau gelopen. Prachtige tocht door de Pyreneen. Ook leuk is het stuk bij Cinque Terre in Italie: van Riomaggiore naar Levanto (we sliepen op 1 plek, in B&B, maar deden elke dag een stukje van de trail).

Ik wil graag nog de GR20 op Corsica lopen.
(ga je mee?)
Alle reacties Link kopieren
De jakobsweg gelopen van Zwitserland naar Spanje.... Prachtig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven