Trampoline fitness ervaringen

28-12-2017 10:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op Facebook zag ik een filmpje over trampoline fitness. Nu overweeg ik om een fitness trampoline aan te schaffen. Nu ben ik erg benieuwd naar de ervaringen (thuis of in de sportschool). Afvallen hoeft voor mij niet. Mijn doel is het verbeteren van mijn conditie en weer wat strakker worden.

Wat is jouw ervaring? Werkt het goed? En is het echt zo leuk als het lijkt?
Alle reacties Link kopieren
Op mijn sportschool worden er lessen gegeven met zo’n trampoline. Het leek mij ook heel leuk maar vanwege zenuwpijn kan ik niet meedoen. Tegen mijn verwachting in zijn deze lessen totaal niet populair.

Je kan natuurlijk veel verschillende oefeningen doen met behulp van internet maar ik denk dat je het snel saaii zal vinden in je eentje. De trampoline kan je ook niet boven zetten vanwege het gespring en als je op een flat woont zullen de onderburen niet blij met je zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je antwoord Veensteker.
Ik heb geen onderburen en over de buren maak ik me geen zorgen. Een workout duurt natuurlijk geen uuuuren. 😄
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij Jump XL een aantal lessen trampoline fitness gedaan. Dus echt een uur lang, met zo'n grote trampoline, niet met een fitness geval.

Ik vond het nogal tegenvallen. Ik had na 10 minuten sowieso al kramp in mijn kuiten. Vergelijk het met veelvuldig op je tenen springen. Het werd wel minder na een paar lessen, maar comfortabel werd het zeker niet. Ook kreeg ik na een half uur zere enkels. De trampoline veert lekker mee, maar het blijft een voortdurende dreun op je enkels. Ik had dus het gevoel dat het niet goed voor mijn lijf was.

Daarnaast vond ik het ook nogal eenzijdig. De poging om ook wat buik en armoefeningen te doen waren zwak bij onze les, dus eigenlijk trainde je voortdurend dezelfde spiergroepen.

Conditioneel was het wel super goed voor je. Maar ik zag daardoor om mij heen ook mensen erg snel afhaken. Ik kwam wel behoorlijk mee, maar denk dat ik thuis na 10 minuten was gestopt. Ik ben niet zo'n doorzetter als ik niet de druk van een trainer (en afgang in groepsverband) voel.

Het idee van trampoline springen als sport vond ik wel leuk. Het voelt weer even heel speels. Maar na een les of drie toch gestopt, omdat alle voordelen niet opwogen tegen de nadelen.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje bedankt voor je uitgebreide beschrijving. Ik kan me voorstellen dat een les op de grote anders is dan zo’n kleine fitness trampoline. Omdat de weerstand en wellicht de bewegingen anders zijn. Denk ik....maar ja...ik heb er geen ervaring mee😄
Ik doe één keer per week Jumppilates op een kleine bellicon. Een uur keihard werken onder begeleiding. Deze trampoline heeft elastieken en veert dus erg door. Maakt het extra zwaar. Verder spring ik elke dag 10 minuten op m'n Trimilin sport. Met metalen veren.Rock 'n Roll aan en rennen maar. Conditie en strakheid verzekerd!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad redelijk wat kramp na een kwartier. Voor afvallen hoef je het niet te doen, is een lange weg. Maar ik ben dan ook niet te zwaar (de laatste eindjes zijn het zwaarste) Ik zou het alleen doen als je dat voor de lol wilt, en bv combineren met tv kijken. Dan heeft een kleine trampoline nog het gevaar van ervan af vallen als je je niet concentreert,
Trampolinespringen is wel degelijk goed voor calorieverbranding en dus om af te vallen. Zeker zo effectief als hardlopen.
Alle reacties Link kopieren
marinadaatje schreef:
29-12-2017 19:41
Inderdaad redelijk wat kramp na een kwartier. Voor afvallen hoef je het niet te doen, is een lange weg. Maar ik ben dan ook niet te zwaar (de laatste eindjes zijn het zwaarste) Ik zou het alleen doen als je dat voor de lol wilt, en bv combineren met tv kijken. Dan heeft een kleine trampoline nog het gevaar van ervan af vallen als je je niet concentreert,
Dat is inderdaad mijn bedoeling...YouTube workout aan of harde muziek en dan lekker jumpen. Afvallen hoeft voor mij ook niet. Van de trampoline afvallen ook niet 😄 maar dat overleef ik vast wel.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
29-12-2017 19:36
Ik doe één keer per week Jumppilates op een kleine bellicon. Een uur keihard werken onder begeleiding. Deze trampoline heeft elastieken en veert dus erg door. Maakt het extra zwaar. Verder spring ik elke dag 10 minuten op m'n Trimilin sport. Met metalen veren.Rock 'n Roll aan en rennen maar. Conditie en strakheid verzekerd!
Klinkt goed! Heb je bewust voor metalen vering gekozen voor thuis? Ik zit er zelf nl aan te denken om eentje met elastieken aan te schaffen ivm minder blessures.
Fring schreef:
29-12-2017 20:11
Klinkt goed! Heb je bewust voor metalen vering gekozen voor thuis? Ik zit er zelf nl aan te denken om eentje met elastieken aan te schaffen ivm minder blessures.
Ja, ik vind die met metalen vering veel fijner. Ik heb meer het gevoel dat ik aan het sporten ben. Ik jog en spring op de maat van de muziek en dat vind ik prettiger met een stugge vering.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
29-12-2017 20:14
Ja, ik vind die met metalen vering veel fijner. Ik heb meer het gevoel dat ik aan het sporten ben. Ik jog en spring op de maat van de muziek en dat vind ik prettiger met een stugge vering.
Zo! De kogel is door de kerk! Ik heb er eentje besteld! 😄
Fring schreef:
06-01-2018 17:32
Zo! De kogel is door de kerk! Ik heb er eentje besteld! 😄
Leuk! Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Heey Fring,

Je zult er geen spijt van hebben. Ik doe al een paar jaar aan trampoline springen. Lekker thuis. Kan ik af en toe gewoon naar de plee lopen om te plassen. Ik heb tig info gelezen over trampoline springen en veel filmpjes op youtube gekeken. En ik was overtuigd. Ik heb gewoon mijn eigen routine samengesteld. Muziek aan en 20 min jumpen. Dat is minimaal wat ik moet doen van mezelf. Ik zet ook soms de t.v. aan. Dat gaat als een tierelier. Voor je t in de gaten hebt ben je 3 kwartier verder. Belangrijke tip: opbouwen!! Niet meteen een half uur als gek gaan springen. 10 min rustig is al goed genoeg. Geloof me. Anders krijg je pijn in je kuiten en haak je af. Zonde!!! Want het is goed voor je lijf. Als je een intensieve springsessie doet zweet je je te pletter. Heerlijk! En saai vind ik het niet. Ik wissel af met ligoefeningen. Yep...liggen op de trampo en BBB oefeningen doen. Dan kan zo'n training makkelijk een uur duren. Als je in de buurt van Maastricht zou wonen kon je gerust eens langskomen bij me. Succes!!


Oh ja, ik heb een trampoline met veren. Nadeel is dat ze wat herrie geven. De bellicon is financieel niet haalbaar voor mij en volgens mij schijn je daar minder of geen herrie van te hebben vanwege de elastieken. Je springt hoger en voelt minder of geen weerstand. Ik vind het juist fijn om een beetje die weerstand te voelen van die veren. Kun je tenminste niet gekatapulteerd worden tegen het plafond ;-))
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je input freebird!

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een trampoline met elastieken.
Niet zo’n bellicon hoor. Veel te duur.

Ik heb in ieder geval heel veel zin om te beginnen van de week! En ik struin nu YouTube af voor leuke workouts 😄

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven