Hardlopen, links of rechts?

03-01-2018 09:59 74 berichten
Aan welke kant van de weg lopen jullie? En waarom? En wat doe je als er een hardloper je tegemoet komt? Ga je dan netjes opzij of blijf je stug doorlopen?

Als er veel verkeer is dan loop ik links tegen het verkeer in. Ik zie liever die racefiets pelotons/scooters/speed pedelecs/etc. aankomen. Ik verbaas me dan ook over de lopers die, vaak mét koptelefoon op, volledig in hun eigen wereldje met het verkeer mee lopen en er van uitgaan dat al het verkeer van achteren op tijd uitwijkt. Zijn jullie niet bang?

Aan welke kant van de weg lopen jullie?

Totaal aantal stemmen: 74

Met verkeer mee, rechts (11%)
Tegen verkeer in, links (70%)
Hangt er van af (19%)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een enorme hekel aan hardlopers die links lopen. Met de auto heb ik er altijd last van. Ik zie er ook het nut niet van in, van achteren hoor je de auto’s ook aankomen.
Tegen het verkeer in.
Alle reacties Link kopieren
Links. En het boeit mij niet of automobilisten dat vervelend vinden. Voor mij is het veiliger. En nee, ik hoor geen auto's aankomen van achteren; muziek op.
Alle reacties Link kopieren
maakt niet uit, je loopt altijd wel iemand in de weg.
Maar ik moet zeggen, dat ik hardloop op trottoir/fietspad, nooit tussen de auto´s
Meestal op de stoep.
Bij alleen fietspad aan de verkeerde kant.

Wel eens gehad op een fietsstrook langs een drukke weg dat er twee hardlopers naast elkaar op de fietsstrook liepen met het verkeer mee en dat ik dus om ze in te halen met de.fiets gevaarlijk moest doen over de weg. Terwijl er gewoon een stoep was. Waarom loopt men niet gewoon op de stoep? (Kreeg gescheld als reactie toen ik dit vroeg overigens....)
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
03-01-2018 10:01
Ik heb een enorme hekel aan hardlopers die links lopen. Met de auto heb ik er altijd last van. Ik zie er ook het nut niet van in, van achteren hoor je de auto’s ook aankomen.
Het is verkeerstechnisch nu eenmaal afgesproken dat voetgangers links lopen en een hardloper is gewoon een voetganger.
Links lopen is gewoon veel veiliger. Jammer dat je je daar zo aan ergert.

Zelf loop ik niet meer hard maar toen ik het wel deed liep ik links op het fietspad naast de autoweg. Het was overigens een afgesloten weg met enkel bestemmingsverkeer maar ook met bussen. En die zijn echt levensgevaarlijk als je met het verkeer meerent.
...
Links.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop gewoon netjes op de stoep waar ik dan ook thuis hoor, hardlopers vind ik heel hinderlijk op het fietspad dus aan die irritatie ga ik niet aan bijdragen voor anderen. Net als dat mijn wielrenfiets een bel heeft en in de schemer natuurlijk lampjes, ook als je aan het sporten bent gelden de verkeersregels voor je.
Altijd links. Vaak genoeg gehad dat andere verkeersdeelnemers mij te laat zagen en ik mijzelf nog net op tijd kon redden. Ik loop overigens nooit met muziek op, dat vind ik gevaarlijk (tenzij je op een wandelpad loopt).
Rooss4.0 schreef:
03-01-2018 10:13
Het is was verkeerstechnisch nu eenmaal afgesproken dat voetgangers links lopen en een hardloper is gewoon een voetganger.
Links lopen is gewoon veel veiliger. Jammer dat je je daar zo aan ergert.

Zelf loop ik niet meer hard maar toen ik het wel deed liep ik links op het fietspad naast de autoweg. Het was overigens een afgesloten weg met enkel bestemmingsverkeer maar ook met bussen. En die zijn echt levensgevaarlijk als je met het verkeer meerent.
Dat was vroeger. Tegenwoordig mag je kiezen. Op sommige wegen kan links en op andere rechts handiger/beter/veiliger zijn.
Als er een stoep is, altijd op de stoep ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop/ren altijd waar er geen auto verkeer is, maar moest ik de weg op gaan dan links. Ik zie het verkeer liever aankomen.
Dit is mijn motto
En verder is het een kwestie van op elkaar inspelen. Als ik links loop en er komt een auto tegemoet duik ik gewoon even de berm in, zodat de auto niet onnodig hoeft te remmen. Hardlopers die voor niets of niemand wijken vind ik in de auto irritant.
Alle reacties Link kopieren
Het boeit mij totaal niet. Zolang kwetsbare verkeersdeelnemers niet doen alsof ze onkwetsbaar zijn, en iedereen een beetje rekening houdt met elkaar maakt het mij niet uit.

Wat me hooguit wel eens verbaast is dat renners en wielrenners de weg gebruiken zonder zich kennelijk te realiseren dat waar ik een herstelbare en verzekerde deuk oploop, zij al snel het ziekenhuis mogen bezoeken.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
zozoe schreef:
03-01-2018 10:19
Ik loop/ren altijd waar er geen auto verkeer is, maar moest ik de weg op gaan dan links. Ik zie het verkeer liever aankomen.
Idem.
Ik loop alleen op wegen waar bijna geen auto's rijden, en af en toe op fietspaden waar geen voetpad naast is.
Is er een voetpad, loop ik daar.
Voor degene die het niet begrijpen en irritant vinden; het gaat mij er niet om of ik een auto of fiets/brommer hoor aankomen, ik wil ze graag zien. Dan kan ik me namelijk de berm in gooien als ze mij niet zien en me een beetje smaller maken als ze voorbij komen.
En wat iemand al schreef: qua hinder maakt het niet uit: als ik rechts loop of wandel dan moet het achterop komend verkeer uitwijken. Loop ik links, dan geldt dit voor het tegemoetkomend verkeer.

Hardlopers die ik tegenkom en die aan 'mijn kant' lopen gedoog ik; ik ga wel even opzij.
Maar vraag me wel inderdaad af of ze überhaupt begrijpen dat links lopen veiliger is.
Als ik alleen loop links.
Met een groep rechts.
Ik wissel links en rechts af. Binnen de bebouwde kom loop ik altijd op de stoep, buiten de bebouwde kom ligt het vooral aan de verkeerssituatie, ik loop daar waar ik denk dat het het veiligst is. Afwisselen links en rechts is trouwens ook beter voor mijn knieën.
Alle reacties Link kopieren
Mozzarellala schreef:
03-01-2018 10:11
Links. En het boeit mij niet of automobilisten dat vervelend vinden. Voor mij is het veiliger. En nee, ik hoor geen auto's aankomen van achteren; muziek op.
Tja, dan moet je dat maar niet doen, of zachtjes. Mijn kinderen mogen op de fiets ook geen muziek aan omdat dat gevaarlijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop met het verkeer mee, dus rechts. Als ik links loop, loop ik mezelf weleens klem. Als ik rechts loop, loop je met de stroming mee, Als ik bv in de auto rij en ik zie een hardloper aan mijn kant lopen, dus deze loopt links, zie ik de loper doorgaans minder snel dat dat deze aan de "goede "kant van de weg loopt, uit mijn oogpunt dan. Plus, ik pas me als loper aan de fietsers achter mij aan. Ik vind het gewoon logischer om met het verkeer mee te lopen.
Koekjez schreef:
03-01-2018 10:44
Ik wissel links en rechts af. Binnen de bebouwde kom loop ik altijd op de stoep, buiten de bebouwde kom ligt het vooral aan de verkeerssituatie, ik loop daar waar ik denk dat het het veiligst is. Afwisselen links en rechts is trouwens ook beter voor mijn knieën.
Ehhh. Hoezo dat?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ergernis is dat ik al een stuk van tevoren moet stoppen voor die hardlopers die maar gewoon doorrennen, terwijl zij ook even kunnen stoppen of de berm in kunnen. Ik zie zo vaak dat fietsers en voetgangers altijd maar denken voor te mogen. Zelfs met oversteken lopen ze zo de weg op omdat ik dan wel stop (duh, ik ga liever hard op de rem dan ze aan te rijden).

Zelf heb ik ook genoeg hardgelopen en ik snap best dat je het liefst gewoon doorloopt (voor een goede tijd of wat dan ook), maar er zijn er zoveel die zichzelf het belangrijkst vinden. Wielrenners ook: ik heb laatst bijna een groep van 8 overhoop gereden omdat ze helemaal door de binnenbocht mijn kant opkwamen.
Alle reacties Link kopieren
Corona67 schreef:
03-01-2018 10:49
Ehhh. Hoezo dat?
Wegen zijn niet vlak maar lopen af naar de zijkant
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
YinYang69 schreef:
03-01-2018 10:48
Ik loop met het verkeer mee, dus rechts. Als ik links loop, loop ik mezelf weleens klem. Als ik rechts loop, loop je met de stroming mee, Als ik bv in de auto rij en ik zie een hardloper aan mijn kant lopen, dus deze loopt links, zie ik de loper doorgaans minder snel dat dat deze aan de "goede "kant van de weg loopt, uit mijn oogpunt dan. Plus, ik pas me als loper aan de fietsers achter mij aan. Ik vind het gewoon logischer om met het verkeer mee te lopen.
En dit. Ik moet dagelijks over een smalle weg met veel bochten. Als er dan zo’n hardloper aan mijn kant door de bocht komt, kan ik hem vaak maar net ontwijken.
YinYang69 schreef:
03-01-2018 10:48
Ik loop met het verkeer mee, dus rechts. Als ik links loop, loop ik mezelf weleens klem. Als ik rechts loop, loop je met de stroming mee, Als ik bv in de auto rij en ik zie een hardloper aan mijn kant lopen, dus deze loopt links, zie ik de loper doorgaans minder snel dat dat deze aan de "goede "kant van de weg loopt, uit mijn oogpunt dan. Plus, ik pas me als loper aan de fietsers achter mij aan. Ik vind het gewoon logischer om met het verkeer mee te lopen.
Ik probeer me dit voor te stellen... Zie je fietsers die je inhaalt aan jouw kant dan ook over het hoofd...?

Anyway, het klinkt alsof jij in een hele drukke omgeving loopt, met veel auto's, fietsers etc.
Ik denk dat de vraag uit de OP meer gaat over lopen op plattelandswegen of wat minder bevolkte wegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven