Het zelfverdedigings- en vechtsport topic

10-01-2018 19:29 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Het leek me leuk om een topic te maken waarin we kunnen kletsen over zelfverdedigingssporten en vechtsporten. Ik heb ze allebei bewust bij elkaar gedaan omdat ik hoop dat het topic zo iets voller wordt.

Misschien is het leuk als je een aantal vragen beantwoordt:
Welke sport beoefen je?
Hoe lang al?
Wat vind je het leukste eraan?
Doe je wedstrijden?
Welke band heb je eventueel?
Hoe vaak train je?
etc.

Ik hoop dat hier een beetje animo voor is en we elkaar kunnen motiveren!

(En sorry als ik iets fout doe dit is mijn eerste topic)
Alle reacties Link kopieren
Laat ik maar eerst beginnen! Ik doe aan taekwondo, heb de blauw-rode band en train twee keer per week. Het leukste vind ik sparren en losgaan met kussens trappen. Al vind ik het de laatste jaren ook leuker om bezig te zijn met poomses en zelfverdediging.
Leuk!

Ik doe sinds een aantal maanden aan judo. Nooit gedaan, wel de eerste sport in mijn leven die ik leuk vind. Ik ben van mezelf vrij sterk, de combinatie met techniek en snel denken maakt het voor mij leuk.

Ik heb pas de gele band behaald, doe geen wedstrijden, voor nu is alleen de training even genoeg haha.
booksandtea schreef:
10-01-2018 19:32
Laat ik maar eerst beginnen! Ik doe aan taekwondo, heb de blauw-rode band en train twee keer per week. Het leukste vind ik sparren en losgaan met kussens trappen. Al vind ik het de laatste jaren ook leuker om bezig te zijn met poomses en zelfverdediging.
Wat zijn poomses?
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
10-01-2018 20:00
Leuk!

Ik doe sinds een aantal maanden aan judo. Nooit gedaan, wel de eerste sport in mijn leven die ik leuk vind. Ik ben van mezelf vrij sterk, de combinatie met techniek en snel denken maakt het voor mij leuk.

Ik heb pas de gele band behaald, doe geen wedstrijden, voor nu is alleen de training even genoeg haha.
Leuk! zo fijn dat je iets hebt gevonden wat je écht leuk vindt. Wat is je favoriete onderdeel van de training?
Voor ik op taekwondo ging had ik judo nog overwogen maar vond het toch niks voor mij haha.

Poomaes is het uitvoeren van hand en voettechnieken volgens een vaste volgorde. Voor elke band moet je er meer kennen. Je kan t op zoeken op youtube om er een beeld van te krijgen. Ik vond het vroeger toen ik jonger was allemaal saai en stom en wilde alleen sparren enzo, maar nu zie ik de kunst er wel van in en heb er ook meer plezier in.
Alle reacties Link kopieren
Joepie, leuk topic.

Ikzelf doe nu al 16 jaar aan judo. Ik heb de 3e dan. Ik heb jaren lang wedstrijden gedaan, op hoog niveau. Nu geef ik lessen aan junioren, aspiranten en soms senioren. Het leukste vind ik om verschillende technieken toe te kunnen toepassen en kata. Ik train nu nog 2x per week en 1 avond lesgeven.
tulpje25 wijzigde dit bericht op 10-01-2018 20:23
Reden: .
0.47% gewijzigd
booksandtea schreef:
10-01-2018 20:19
Leuk! zo fijn dat je iets hebt gevonden wat je écht leuk vindt. Wat is je favoriete onderdeel van de training?
Voor ik op taekwondo ging had ik judo nog overwogen maar vond het toch niks voor mij haha.

Poomaes is het uitvoeren van hand en voettechnieken volgens een vaste volgorde. Voor elke band moet je er meer kennen. Je kan t op zoeken op youtube om er een beeld van te krijgen. Ik vond het vroeger toen ik jonger was allemaal saai en stom en wilde alleen sparren enzo, maar nu zie ik de kunst er wel van in en heb er ook meer plezier in.
Ik sta echt nog aan de basis, en merk wel dat ik geen 16 meer ben. Ik moet echt wel iets 10 keer herhalen voordat ik het kan onthouden. Het leukste vind ik dan als een worp echt goed in mijn hoofd zit en ik het ook vanuit beweging kan doen. Dan zit de snelheid er in en lukt het ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Tulpje25 schreef:
10-01-2018 20:22
Joepie, leuk topic.

Ikzelf doe nu al 16 jaar aan judo. Ik heb de 3e dan. Ik heb jaren lang wedstrijden gedaan, op hoog niveau. Nu geef ik lessen aan junioren, aspiranten en soms senioren. Het leukste vind ik om verschillende technieken toe te kunnen toepassen en kata. Ik train nu nog 2x per week en 1 avond lesgeven.
Leuk! Woah derde dan wat knap!! Wat leuk dat je zo lang wedstrijden hebt gedaan. Ik heb ook wedstrijden gedaan (niet op hoog niveau) maar ben gestopt vanaf mn 16e ofzo. Mis het wel soms. Mag ik vragen waarom jij bent gestopt?

Zo gaaf dat je lesgeeft!
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
10-01-2018 20:27
Ik sta echt nog aan de basis, en merk wel dat ik geen 16 meer ben. Ik moet echt wel iets 10 keer herhalen voordat ik het kan onthouden. Het leukste vind ik dan als een worp echt goed in mijn hoofd zit en ik het ook vanuit beweging kan doen. Dan zit de snelheid er in en lukt het ook goed.
Het is ook zó satisfying wanneer je een techniek goed hebt onthouden en uitvoert en weet dat je het helemaal goed doet! Ik herken me trouwens wel in dat 10x herhalen hahaha al ben ik nog maar 19 haha :') Ik heb dat dus ook en ik merk ook meteen dat ik dingen vergeet wanneer ik even niet getraind heb. Maar aan de andere kant, als je dingen eenmaal door hebt blijven ze er ook forever in :)
Alle reacties Link kopieren
booksandtea schreef:
10-01-2018 20:28
Leuk! Woah derde dan wat knap!! Wat leuk dat je zo lang wedstrijden hebt gedaan. Ik heb ook wedstrijden gedaan (niet op hoog niveau) maar ben gestopt vanaf mn 16e ofzo. Mis het wel soms. Mag ik vragen waarom jij bent gestopt?

Zo gaaf dat je lesgeeft!
Ik ben gestopt vanwege een blessure die terug bleef komen en ik wilde meer tijd voor vrienden/ familie en studie. Ik ben blij dat ik die keuze heb gemaakt. Nu wordt er bij de training niet meer zo veel van mijn lichaam gevergt en heb ik ook geen last meer van mijn blessure.
Daarnaast vind ik het lesgeven super leuk.

Waarom ben jij gestopt met wedstrijden?
booksandtea schreef:
10-01-2018 20:32
Het is ook zó satisfying wanneer je een techniek goed hebt onthouden en uitvoert en weet dat je het helemaal goed doet! Ik herken me trouwens wel in dat 10x herhalen hahaha al ben ik nog maar 19 haha :') Ik heb dat dus ook en ik merk ook meteen dat ik dingen vergeet wanneer ik even niet getraind heb. Maar aan de andere kant, als je dingen eenmaal door hebt blijven ze er ook forever in :)
O gelukkig, ligt het misschien toch niet helemaal aan de leeftijd ;-)
Vind ik trouwens zo leuk om te zien, mensen die vanuit de passie voor de sport, zelf gaan lesgeven. Als je lesgeeft in iets wat je zelf echt leuk vind, komt dat altijd zo goed over.
Alle reacties Link kopieren
@ tulpje,
Vervelend van je blessure. Fijn dat je een goede keuze hebt gemaakt :)

Mijn club doet niet aan serieus wedstrijdtrainen waardoor ik me ook absoluut niet goed voorbereid voelde op wedstrijden. Het was basically gewoon dat je random een wedstrijd deed en er maar wat van moest maken :') Als je jonger bent kom je daar nog mee weg omdat alles nog zo amateuristisch is maar toen ik ouder werd en naar die grotere wedstrijden ging had je natuurlijk wel dat je tegenstander er al maanden naar toe had getraind. Toen besloten te stoppen want voor mijn gevoel had het geen zin meer. Als ik niet serieus kon trainen voor wedstrijden wilde ik t ook niet meer doen. Heb het altijd wel jammer gevonden dat mijn club zo is maar ja niet zoveel aan te doen er is hier in de buurt niets anders.
Leuk topic.
Ik ben een paar weken geleden begonnen met krav maga. Heb totaal geen achtergrond in vechtsporten/verdedigingstechnieken. Ik bak er dan ook niets van qua techniek (conditioneel en qua kracht wel), maar wat vind ik het leuk. Ik ga maar 1 keer per week omdat ik ook nog andere sporten beoefen dus snelle meters maak ik ook niet, maar ben wel erg gemotiveerd. Lees boeken en kijk you tube filmpjes om de techiek sneller te doorgronden. Probeer ook op mijn vriend thuis te oefenen, maar die kijkt me angstig aan en smeer hemt steeds :D.

Het leukste vind ik de goede workout, dat ik leer beter mijn lichaam te beheersen, de snelle toepasbaarheid van wat je leert in real life en de mentale training (fysieke grenzen overgaan, verdediging en aanvallen op hetzelfde moment, continue alertheid, etc). En daarnaast voel ik me altijd rete stoer :D
Alle reacties Link kopieren
Ohh dit vind ik een leuk topic! Ik heb 1e dan judo, doe het nu zo'n 21 jaar. Geef les. Heb vroeger wedstrijden gedaan maar ben er onder andere mee gestopt dankzij gescheurde enkelbanden en ook wel omdat de poules van meiden destijds echt ieder weekend hetzelfde waren. De uitslag ook. Kata wedstrijden gedaan maar dat is niet zo mijn ding. Sws judo uitvoeren wanneer veel mensen kijken vind ik vreselijk. Daarom ook nooit een hogere dan gehaald. Heb ook nog een groene band jiu-jitsu. Maar judo is echt mijn ding :heart:
Alle reacties Link kopieren
Hi! Leuk topic!

Ik heb 2 jaar bokszaktrainingen gevolgd en ben sinds 2 maanden overgestapt op normale bokslessen. Daarnaast bootcamp ik ook nog.

Ik ben overgestapt omdat bokszaktrainingen erg leuk zijn om te doen maar ik miste de interactie met een tegenstander. En ik ben erg goed in combinaties maar dan moet een tegenstander wel stil blijven staan... en dat doen ze niet. Kortom; een hele nieuwe uitdaging en andere manier van trainen. Superleuk!
Alle reacties Link kopieren
@Horizon81
Krav maga dat kende ik niet. Heb het even gegoogeld en het ziet er echt gaaf uit! Zooo leuk dat je het zo naar je zin hebt! Ik vind het altijd leuk om te zien wanneer er nieuwe mensen op taekwondo komen en dan opeens ontdekken dat ze hobby hebben gevonden dat ze écht heel erg leuk vinden en dan lekker fanatiek trainen elke week :)

@ Balderdash
Woah 21 jaar wat lang!! Leuk dat je ook lesgeeft :)
Ik vind het ook vervelend om dingen uit te voeren wanneer er mensen kijken. Heb er dan ook een hekel aan om als voorbeeld voor de groep met trainer iets voor te doen. Maar gelukkig hoef ik dat niet zo vaak haha.
Zo leuk dat judo je passie is.

@Koldekof
Bokslessen wat leuk! Kan me voorstellen dat dat opeens een hele andere manier is van trainen, maar wel lekker uitdagend.

Leuk dat jullie allemaal meepraten in dit topic!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd zooo lekker hoe happy ik me voel na een lekkere training.Wanneer je lekker bezig ben geweest, je helemaal dood hebt gezweet en AL je energie eruit hebt geschopt. Zo voldaan en tevreden en lekker moe. En dat gevoel blijft lekker de hele dag hangen <3
Alle reacties Link kopieren
Lekker is dat gevoel he! En dan de spierpijn in de dagen erna :-)

Ik ben er ook niet dol op om iets voor te doen met de trainer trouwens.. Combinaties die normaal super gaan lukken dan ineens niet meer enzo.. vreselijk haha.
Boksen en kickboksen.

Beiden al meer dan 40 jaar. Ongeveer 25 jaar wedstrijden gedaan.

Maar daarvoor ben ik nu te oud.

Nu nog 4 keer pw, 1 a 1,5 uur. Hoofdzakelijk tegen bokszak. Soms nog sparringspartijtjes.

Leukste vind ik de stoot en/of schopcombinaties.

Minder leuk nu het touwtje springen en het andere conditionele werk.

Maar het is een fantastische uitlaatklep, zelfs nog na plus 40 jaar.

En het houdt me scherp en in vorm.

Alleen maar voordelen dus :-)
Ik heb 9 jaar jiu-jitsu lessen gevolgd. Ik heb de zwarte gordel 1ste dan behaald en daarna ben ik gestopt, dit is nu enkele jaren geleden.
Minstens 1 keer per maand nam ik ook deel aan lessen Aikido.
Alle reacties Link kopieren
Ha leuk! Ik vind het momenteel moeilijk te blijven trainen omdat ik het erg druk heb dus ik kan wel een stok achter de deur gebruiken.

Welke sport beoefen je?
Shotokan karate

Hoe lang al?
Zes jaar

Wat vind je het leukste eraan?
De vooruitgang die je boekt (mentaal en fysiek), ontdekken dat ik sterker ben dan ik dacht, en puur fysiek bezig zijn na een dag zittend werk

Doe je wedstrijden?
Momenteel even niet, in het verleden wel. Kumite (sparren) vind ik leuk maar doe ik niet meer vanwege het blessure risico.

Welke band heb je eventueel?
Paars (vierde qyu). Ik wil dit jaar heel graag op voor de bruine band maar dat gaat voorlopig nog niet lukken, ik ben niet echt in vorm.

Hoe vaak train je?
Een keer per week (plus thuis dingetjes oefenen). Ik zou graag twee keer per week trainen maar daar heb ik momenteel helaas geen tijd en energie voor.
Alle reacties Link kopieren
Horizon81 schreef:
12-01-2018 23:28
Leuk topic.
Ik ben een paar weken geleden begonnen met krav maga. [...] Probeer ook op mijn vriend thuis te oefenen, maar die kijkt me angstig aan en smeer hemt steeds :D.

Haha ja dat herken ik wel. Mijn vriend vond het eerst maar niks dat ik Krav Maga doe. Hij deed er ook heel neerbuigend over, hij was van mening dat een vrouw toch nooit wat kan uitrichten tegen een man.
Eerst werd ik er boos om, tenslotte heb ik hem uitgedaagd om mij eens serieus vast te grijpen en toen belandde hij dubbelgevouwen op de vloer. Sindsdien toont hij meer respect :yes:
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
maritk schreef:
14-01-2018 15:09
Haha ja dat herken ik wel. Mijn vriend vond het eerst maar niks dat ik Krav Maga doe. Hij deed er ook heel neerbuigend over, hij was van mening dat een vrouw toch nooit wat kan uitrichten tegen een man.
Eerst werd ik er boos om, tenslotte heb ik hem uitgedaagd om mij eens serieus vast te grijpen en toen belandde hij dubbelgevouwen op de vloer. Sindsdien toont hij meer respect :yes:
Haha ,you go girl!

Dat vind ik nog wel een bijkomend voordeel, je wordt zekerder van jezelf en je eigen kracht. Nou was ik al niet heel bang aangelegd, maar doordat je leert wat zwakke plekken zijn en hoe je iemand op de grond kan krijgen geeft dat toch extra vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
14-01-2018 15:20
Haha ,you go girl!

Dat vind ik nog wel een bijkomend voordeel, je wordt zekerder van jezelf en je eigen kracht. Nou was ik al niet heel bang aangelegd, maar doordat je leert wat zwakke plekken zijn en hoe je iemand op de grond kan krijgen geeft dat toch extra vertrouwen.

Bij mij zat het hem meer in het aanleren om de technieken fel genoeg uit te voeren, zonder aarzelen of in te houden.
Ik denk dat de meesten de zwakke plekken (ogen, oren, neus, ballen enz.) op zich wel kennen maar daarmee ben je er nog niet.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven