New York marathon 2018 - tips training, schema's, planning

21-01-2018 16:58 27 berichten
Yes! Ik ben ingeloot voor de New York marathon in november 2018. Nu nog gaan trainen. Wie heeft er tips voor de voorbereiding en goede online loopschema's en websites?

Ik heb nog nooit een hele marathon gelopen, wel een aantal halve marathons. Maar ik ben nu een beetje uit het loopritme, dus ik moet het echt weer gaan opbouwen. Ik loop nu een 10k net onder het uur (zonder structurele training), ik ben niet echt een snelle. In betere tijden was mijn tempo rond de 5:20/km. Ik weet dat je ook veel op hellingen enzo moet trainen, in verband met al die bruggen etc. En moet ik misschien ook een beetje aan krachttraining denken? Ik doe daar nu helemaal niets aan namelijk. En red ik het met 2x per week rennen, of is dat te weinig? Meer heb ik tot nu toe eigenlijk nooit gedaan namelijk. Ik heb geen streeftijd, ik wil me er vooral op richten om het uit te lopen, hoewel ik liefst wel wat sneller wil worden dan ik nu ben. Maar ik hoor ook veel verhalen van mensen die overtraind raken in de voorbereiding.

Ik ben vooral op zoek naar goede (online) schema's en tips van ervaringsdeskundigen met een soortgelijke achtergrond. Ik heb wel Runkeeper en de MyAsics app.

***update*** Ik ga vanaf nu het hardlooptopic doorspitten!
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 18:25
3.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je inloting!

Ik heb zelf geen ervaring met marathons, alleen kortere afstanden. In het hardlooptopic zijn wel mensen met ervaring, daar kun je altijd gaan meeschrijven als je wilt.

Met twee keer per week is wel minimaal. Uitlopen kan dan vast lukken maar als je ook sneller wil worden dan is drie keer per week toch wel beter, dan kun je langzame duurlopen om je afstand uit te breiden, combineren met tempowerk. Anders zul je in die twee trainingen per week behoorlijk wat kilometers moeten maken; dat is niet per se minder belastend dan vaker trainen. De meeste marathonschema's gaan uit van minimaal vier trainingen per week. Je hebt nog 9 maanden om op te bouwen, dus voor overtraining hoef je niet zo bang te zijn als je het maar verstandig aanpakt, langzaam opbouwt, en zorgt voor een stevige basis (zowel qua conditie als qua kracht in je kernspieren).

Krachttraing is absoluut een goed idee. Je gaat je belasting flink opbouwen als je voor een marathon traint, dan is het belangrijk om je lichaam sterk te maken. Misschien kan je eens gaan kijken bij een vereniging in de buurt? Die besteden vaak aandacht aan loopscholing.

Runinfo.nl heeft veel informatie en schema's die je zelf kan aanpassen naar je wensen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf vele marathons (en ultra's gelopen). Ik geloof niet in kant en klaar schema's. Maar zie wel de noodzaak van een goed gericht en dus persoonlijk schema. Mijn advies is sluit e aan bi een atletiek vereniging. Laat je begeleiden door een trainer et een schema en adviezen op maat.
in mijn optiek is 2 x per week trainen veel te weinig. Minimaal 3x per week maar eigenlijk o een beetje belastbaarheid op te bouwen en een beetje beslagen ten ijs te komen wel 4x per week. Zelf train ik altijd 5 keer per week.
Bij een atletiek vereniging zal je ook ondersteunende loopscholing en core stabilty training doen. Veel succes.
dat is nogal wat als je er eigenlijk uit bent
tyche Ja, ik dacht al dat ik misschien moest gaan opbouwen naar minimaal 3x per week. Momenteel loop ik nauwelijks 1x per week, dus dat ga ik de komende weken vast rustig opbouwen. 4x wordt voor mij wel erg veel, maar hopelijk lukt me dat in de zomerperiode dan wel en dan weer iets rustiger vlak voor de marathon ofzo.

Ik ga het hardlooptopic volgen! Bij mij werkt de lookup slecht. (off topic: Ik krijg wel forumresultaten, maar als ik er op klik, kom ik weer bij het startscherm uit, vandaar mijn nieuwe topic).

baukje Ja, standaard schema's is misschien niet optimaal inderdaad. Ik zat wel een aantal jaar bij een hardloopgroep met trainers, maar die renden elke keer op onmogelijke tijden voor mij. Te vroeg uit werk, of op zondagochtend om 9 uur, terwijl ik graag laat uitga... Hardlopers willen altijd alles erg vroeg om de één of andere reden, ik snap niet waarom. Maar goed, dat ga ik dan toch maar weer doen, ook voor tips voor mijn techniek.

Ik ga denk ik proberen om het grootste deel van het jaar 3x per week te trainen. En ik moet inderdaad ook meer trainen op core stability.

Dank!
S-Meds schreef:
21-01-2018 17:11
dat is nogal wat als je er eigenlijk uit bent
Nou ja, het is in november. Dat zou ik dan toch wel weer op moeten kunnen bouwen. Ik heb in maart vast weer een halve marathon gepland. Dat lukt me altijd wel zonder goede training, maar dan loop ik geen toptijd natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja, de zoekfunctie functioneert niet echt hier.

Bij trainen voor een marathon hoort toch ook wel vroeg op, goed slapen, gezond eten, trainen als je liever op de bank zou zitten. Het is wat dat betreft echt een verschil met de halve marathon; zo'n vijf uur lang achter elkaar hardlopen redt je niet op basisconditie en wilskracht. Wil je goed voorbereid aan de start verschijnen, dan moet je daar je levensstijl op aanpassen.
What a nuanced anxiety
tyche schreef:
21-01-2018 17:29
Ja, de zoekfunctie functioneert niet echt hier.

Bij trainen voor een marathon hoort toch ook wel vroeg op, goed slapen, gezond eten, trainen als je liever op de bank zou zitten. Het is wat dat betreft echt een verschil met de halve marathon; zo'n vijf uur lang achter elkaar hardlopen redt je niet op basisconditie en wilskracht. Wil je goed voorbereid aan de start verschijnen, dan moet je daar je levensstijl op aanpassen.
Nee, dat realiseer ik me hoor, dat het echt wel wat anders is dan een halve marathon. Ik ga ook mijn levensstijl aanpassen, maar ik zie mij niet het hele jaar zo gedisciplineerd leven, meer in de maanden vlak ervoor.

Overigens, is er een reden dat het beter is om 's ochtends te lopen in plaats van om 15:00u? Oprechte vraag, niet om dwars te doen? Ik kreeg in mijn loopgroepje namelijk meer de indruk dat mensen dat deden om nog de rest van de dag andere dingen te kunnen doen, maar dat is voor mij niet echt een factor.

Oh ja, ik volg nu het hardlooptopic.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
21-01-2018 17:33
Nee, dat realiseer ik me hoor, dat het echt wel wat anders is dan een halve marathon. Ik ga ook mijn levensstijl aanpassen, maar ik zie mij niet het hele jaar zo gedisciplineerd leven, meer in de maanden vlak ervoor.

Overigens, is er een reden dat het beter is om 's ochtends te lopen in plaats van om 15:00u? Oprechte vraag, niet om dwars te doen? Ik kreeg in mijn loopgroepje namelijk meer de indruk dat mensen dat deden om nog de rest van de dag andere dingen te kunnen doen, maar dat is voor mij niet echt een factor.

Oh ja, ik volg nu het hardlooptopic.

Mijn oude hardloopgroep begon om 10.30 en met het vaste extra clubje gingen we inderdaad gewoon om 3 uur lopen. Ik ben ook best benieuwd waarom vroeg opstaan bij een marathonleefstijl hoort.
Nitflex schreef:
21-01-2018 17:33
Nee, dat realiseer ik me hoor, dat het echt wel wat anders is dan een halve marathon. Ik ga ook mijn levensstijl aanpassen, maar ik zie mij niet het hele jaar zo gedisciplineerd leven, meer in de maanden vlak ervoor.

Overigens, is er een reden dat het beter is om 's ochtends te lopen in plaats van om 15:00u? Oprechte vraag, niet om dwars te doen? Ik kreeg in mijn loopgroepje namelijk meer de indruk dat mensen dat deden om nog de rest van de dag andere dingen te kunnen doen, maar dat is voor mij niet echt een factor.

Oh ja, ik volg nu het hardlooptopic.
natuurlijk is dat onzin
tijdstip maakt niet uit
Nitflex schreef:
21-01-2018 17:22
Nou ja, het is in november. Dat zou ik dan toch wel weer op moeten kunnen bouwen. Ik heb in maart vast weer een halve marathon gepland. Dat lukt me altijd wel zonder goede training, maar dan loop ik geen toptijd natuurlijk.
je hebt geen marathon ervaring en je hebt welgeteld 9 maanden
S-Meds schreef:
21-01-2018 17:44
je hebt geen marathon ervaring en je hebt welgeteld 9 maanden
Ja, dat klopt. Maar eens moet de eerste keer zijn toch? Ik ken genoeg mensen die met veel minder ervaring een marathon hebben gelopen, dus ik hoop maar gewoon dat mij dat ook gaat lukken met de juiste voorbereiding. Als het te kort dag is, dan helaas. Maar ik kan deze kans niet laten lopen.

Ik ga dus gewoon beginnen met trainen, en als ik merk dat het te zwaar is, gaat het over. Ik wil er niet geblesseerd door raken.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 17:53
13.24% gewijzigd
dubbel.
Mevrouw75 schreef:
21-01-2018 17:37
Mijn oude hardloopgroep begon om 10.30 en met het vaste extra clubje gingen we inderdaad gewoon om 3 uur lopen. Ik ben ook best benieuwd waarom vroeg opstaan bij een marathonleefstijl hoort.
Nou ja, ik ga toch maar proberen een ochtendmens te worden. Dat was ook één van mijn goede voornemens dit jaar. Ik hoop bijvoorbeeld om een paar keer per week 's ochtends voor werk een half uurtje/45 minuten te gaan rennen. Te beginnen morgen!

Ik heb vorig jaar maart wel de halve marathon van New York gelopen, en omdat ik geen ochtendmens ben, had ik daar totaal geen last van jetlag. Je moet natuurlijk voor dag en dauw naar de start, maar dat was voor mij gewoon een normale zondagochtend, haga! Dus dat was wel handig.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk hoef je niet 'ochtends te trainen. Hoewel het wel aan te bevelen is om een aantal keren een lange training te pannen op het tijdstip van de marathon Want itt een halve marathon die je feitelijk met je glycogeen voorraad kunt uitlopen is de hele marathon een echte energie uitdaging Dus je moet uitvogelen wat betreft het eten vooraf, de energie aanvulling onderweg en de vochtvoorziening
Reden dat veel mensen die trainen voor een marathon in het weekend vroeg op pad gaan is omdat ze vaak uren onderweg zijn en behalve een hobby ook nog een gezin hebben waar ze in het weekend wat mee willen ondernemen
Lidmaatschap van een atletiek vereniging en begeleiding door een trainer hoeft natuurlijk niet automatisch in te groep dat je in een groep traint en as e dat we doe je alle trainingen gezamenlijk zou moeten doen.
Persoonlijk vind ik de opbouw van nu 10km naar een hele marathon in november niet verstandig. Vanuit een goede have marathon bouw je in een aantal maanden prima op na een hele marathon Maar voor die goede halve marathon echt te beheersen moet je we een aantal keren echt na een have marathon toe getraind hebben. dat is wat anders dan een paar keer een halve marathon uitgelopen te hebben.
Maar als we het hebben over finish tijden van 5 uur of langer dan is het feitelijk maar een halve marathon lopen en de rest wandelen en dan is het in deze periode prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
21-01-2018 17:37
Mijn oude hardloopgroep begon om 10.30 en met het vaste extra clubje gingen we inderdaad gewoon om 3 uur lopen. Ik ben ook best benieuwd waarom vroeg opstaan bij een marathonleefstijl hoort.
Vroeg opstaan niet per se, als je flexibel bent in je planning. Met een lange duurloop kan je drie uur zoet zijn; dan nog eten van tevoren, daarna douchen, en eventueel reistijd ben je zo nog twee uur extra kwijt. Wil je die dag dan nog iets aan een sociaal leven doen dan moet je op zijn minst nadenken over je planning.
Een regelmatig leven met genoeg slaap combineert niet zo goed met nog tot laat uitgaan.

De training zelf hoeft natuurlijk heus niet 's ochtends vroeg. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur voor tijdstip.
What a nuanced anxiety
baukje Ik kan nu wel langer dan 10km hardlopen (ik kan nu een HM zonder speciale voorbereiding, maar niet meer onder de 2 uur, zoals voorheen), ik bedoelde dat mijn tempo momenteel is afgezakt naar 10km/uur waar ik vroeger sneller was. Ik ga nu in maart weer een halve lopen om een beetje mijn tempo te bepalen en dan wil ik daar qua streeftempo wat onder gaan zitten voor de hele, als uitgangspunt.

tyche en baukje Ik zal inderdaad maar gaan proberen om meer een ochtendritueel te krijgen. Ik heb veel marathonlopers onder mijn vrienden, maar die gaan allemaal wel heel veel en laat uit en drinken (en roken!!) ook veel, dus daar heb ik niets aan voor wat betreft een verstandige aanpak. Ze lopen allemaal ook tijden tussen de 3 en 3,5 uur, dus dat is nogal een ander niveau dan ik.

Maar inderdaad, ik heb geen gezin etc., dus voor mij is het prima om midden op de dag of avond een duurloop te doen. Mijn sociale leven speelt zich niet echt overdag af in het weekend. Ik zie mensen vooral 's avonds. En met het tijdsverschil met New York leek me dat zo gek nog niet. Maar dan ga ik daar toch maar proberen verandering in aan te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Oke ik begreep dat je nu in principe aar trainingen van rond de 10km deed en op grond daarvan een halve marathon uit kunt lopen Maar als je nu onlangs nog regelmatig afstanden van rond de 20km hebt gelopen is het een iets ander verhaal.
In dat geval zou ik eerst rustig de training frequentie opvoeren. Want aan die belasting moet je lichaam wel even wennen. En die moet je aanvankelijk eigenlijk opbouwen zonder gelijk de weekomvang te veel te laten oplopen.
Wel grappig wat je schrijft over je marathon lopende vrienden die roken. Ik ken heel veel marathon/ultra lopers maar maar eentje die rookt. En betreffende persoon vat wat dat betreft bij een ieder om die reden op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verschillende schema's van het internet geplukt en daar voor mezelf een schema van gemaakt. Kort gezegd liep ik di-woe-do korte afstanden en op zaterdag een lange. Dat bouwde op richting de marathon van 5-6-5-10 naar 8-10-8-25 bijvoorbeeld. Voor de lange afstand geldt dat die steeds 2 weken opbouwt en dan weer terug valt. Daarbij dan nog twee keer per week krachttraining om blessures te voorkomen. Minimaal 1 rustdag in de week.

Loop je met een groep mee? Want de inschrijving voor NY is nog niet gesloten en de loting is in februari dus ik vraag me af hoe je ingeloot bent?

Ik liep overigens altijd 's morgens maar dat is een persoonlijke voorkeur.
prinses30 schreef:
21-01-2018 20:33
Loop je met een groep mee? Want de inschrijving voor NY is nog niet gesloten en de loting is in februari dus ik vraag me af hoe je ingeloot bent?
Ik heb meegedaan aan de sweepstake in december, daarvan was de uitslag op 5 januari. Ik was het eigenlijk vergeten, maar toen ik inlogde op NYRR om me voor de loting in te schrijven, had ik opeens een plek!

Oh, en dank voor je schemaatje.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
21-01-2018 23:07
Ik heb meegedaan aan de sweepstake in december, daarvan was de uitslag op 5 januari. Ik was het eigenlijk vergeten, maar toen ik inlogde op NYRR om me voor de loting in te schrijven, had ik opeens een plek!

Oh, en dank voor je schemaatje.
Oh dat ken ik niet. Maar klinkt goed!
Succes met trainen, en de marathon zelf. Het is zo'n geweldig evenement!!!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je startbewijs Nitflex! Ik weet niet waar je woont, maar er zijn ook hardloopverenigingen die een marathoncursus aanbieden? Dat heb ik vorig jaar gedaan en is me heel erg goed bevallen! Het was mijn derde marathon maar ik vond de voorbereidingsfase veel leuker doordat ik met een groep trainde.

Ik ben trouwens ook totaal geen ochtendmens en heb de eerste 2 marathons vooral 's middags en 's avonds getraind. Met de groep trainden we in het weekend meestal 's ochtends, dus toen moest ik wel. Het grote voordeel daarvan was dat ik na de training nog de hele middag en avond had. Nu probeer ik wel vaker 's ochtends te lopen, maar ik ben helaas nog steeds geen ochtendmens.

Wat betreft gezond leven, dat is natuurlijk altijd goed. Toch heb ik ook gewoon alcohol gedronken tijdens mijn marathonvoorbereiding hoor, alleen de week voor de marathon niet. En als ik op zondag een lange duurloop had dan dronk ik ook wat minder de avond ervoor. Ik ken marathonlopers die geen druppel drinken, en ik ken marathonlopers die veel drinken en roken, zelfs drugs gebruiken (en dan nog de marathon onder de 3 uur lopen, ik snap ook niet hoe ze dat doen). Het is maar net wat je wil. Ik denk wel dat je de marathon sneller loopt en minder kans op blessures hebt als je niet/minder drinkt, maar ik had het er zelf niet voor over om maanden lang alcohol te laten staan (ik drink sowieso al maximaal 2 keer week, en dan misschien 1-2 glazen wijn).

Net als de anderen zou ik de loopfrequentie wel gaan uitbouwen naar 3 keer per week, eventueel later nog naar 4 keer per week. Bij myasics kun je een schema laten maken, bijvoorbeeld vanaf maart. Je vult dan in hoe vaak je wil lopen en op welke dagen, en je kunt dan ook je halve marathon tijd invullen. Zij berekenen dan je streeftijd en maken een schema voor je. Het is ook wel aan te raden om krachttraining te gaan doen, want de duurlopen vragen best veel van je lichaam.

Veel succes!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
gioia82 Ja, ik ga nu opbouwen naar 4x per week. En dat drinken ga ik pas in oktober opgeven. Ik moet eerst nog maar eens zien hoe de training verloopt!
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
23-01-2018 21:54
gioia82 Ja, ik ga nu opbouwen naar 4x per week. En dat drinken ga ik pas in oktober opgeven. Ik moet eerst nog maar eens zien hoe de training verloopt!
Ik ben pas vanaf juni gaan opbouwen naar 4x per week toen ik trainde voor de NJ marathon. Tot die tijd liep ik 3x.
prinses30 schreef:
25-01-2018 14:05
Ik ben pas vanaf juni gaan opbouwen naar 4x per week toen ik trainde voor de NJ marathon. Tot die tijd liep ik 3x.
Ja, dat ga ik ook doen. Maar ik liep eigenlijk al geen 3x per week, haha! Dus ik ben nu bezig om dat structureel te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven