Hartslagmeter of sporthorloge hardlopen

21-01-2018 20:56 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil tijdens het hardlopen graag mijn hartslag gaan meten.

Hebben jullie tips voor een hartslagmeter of sporthorloge?
Welke raden jullie aan? Waar moet ik op letten?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik al jaren een hartslag meter in diverse vormen en om puur hartslag te meten zou ik zeggen neem er 1 met een band. Van meerdere horloges zoals fitbit etc weet ik dat die nog wel eens de hartslag verliezen en ook lager aangeven.

Ik heb een polar van al meer dan 15 jaar oud met borstband en die geeft altijd aan zonder haperen. Ook mijn Garmin fiets GPS met borstband doet het prima.
fietsen varen vrouwelijk doen
Ik heb de garmin forerunner 235 en ben er heel tevreden mee. Volgens mij meten de moderne horloges (met 3 lichtjes achterop) behoorlijk nauwkeurig. Hij gaf in elk geval dezelfde hartslag aan toen ik aan de monitor lag.
Wat wil je er nog meer mee kunnen doen behalve je hartslag bijhouden?
Alle reacties Link kopieren
00gjes schreef:
21-01-2018 21:16
Ik heb de garmin forerunner 235 en ben er heel tevreden mee. Volgens mij meten de moderne horloges (met 3 lichtjes achterop) behoorlijk nauwkeurig. Hij gaf in elk geval dezelfde hartslag aan toen ik aan de monitor lag.
Wat wil je er nog meer mee kunnen doen behalve je hartslag bijhouden?
Ach ja misschien ben ik wel te ouderwets, mijn fitbit alta die ik ook gebruik heeft trouwens 2 lichtjes aan de achterkant.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een Tomtom Runner (of Spark, die zijn hetzelfde) en die heeft een ingebouwde hartslagmeter voor om de pols. Ik heb recent een sportmedische test gedaan met inspanningstest. Ik heb hierbij mijn horloge om gehouden en de aangegeven hartslag kwam goed overeen met de gemeten hartslag door de arts. Hoogstens een hartslag verschil. De arts gaf zelf aan dat dit soort horloges soms wat minder nauwkeurig kunnen zijn mbt de hartslag in ruststand, maar als je actief bent klopt het tegenwoordig prima.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Heb een Polar gehad, is na behoorlijk aantal jaren stuk gegaan, maar deed het goed.
Heb nu Garmin Forerunner 110, voordeel is dat je na afloop op computer kunt zien waar je hebt gelopen, route komt op kaart, ook kun je zien waar je hoe hard liep en wat je hartslag was. Onthoud ook zelf je max hartslag, en dat is vooral in wedstrijd mooi. Ik vergat met de Garmin altijd te kijken als ik bij finish was, om te kijken hoe hoog hartslag was, zo blij was ik dat ik er was. Lol

bepaal dus eerst wat je zelf belangrijk vindt. En zoek daar horloge bij.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik heb voor een paar tientjes een Mi Fit 2. Soms geeft hij een wat ongeloofwaardige hartslag aan, maar meestal klopt het toch wel volgens mij. En ik kan na afloop op mijn telefoon hetzelfde zien als Lopervanhiernaardaar op de computer.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik tomtom runner, ik vind het een fijn dingetje.
Dit is mijn motto
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van de polsslagmeter? Ik heb een smartwatch die enigszins voor sporters bedoeld is, maar ik heb hem eigenlijk voor andere doeleinden gekocht, de Samsung S3 Frontier. Er zit een polsslagmeter op. Die houdt - afhankelijk van de instelling - op commando of met een bepaald interval of altijd je polsslag bij.

Of dat te vergelijken is met de hartslag? Als ik mij flink ingespannen heb is de waarde die het horloge meet hoger dan normaal (80 of hoger), en als ik slaperig of erg ontspannen ben iets lager dan normaal (tussen 50 en 60).
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
00gjes schreef:
21-01-2018 21:16
Ik heb de garmin forerunner 235 en ben er heel tevreden mee. Volgens mij meten de moderne horloges (met 3 lichtjes achterop) behoorlijk nauwkeurig. Hij gaf in elk geval dezelfde hartslag aan toen ik aan de monitor lag.
Wat wil je er nog meer mee kunnen doen behalve je hartslag bijhouden?
Deze heb ik ook, ben er heel tevreden mee! Hij meet m'n hartslag heel nauwkeurig, ook in rust. En hij vindt de GPS relatief snel.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
22-01-2018 13:12
Wat vinden jullie van de polsslagmeter? Ik heb een smartwatch die enigszins voor sporters bedoeld is, maar ik heb hem eigenlijk voor andere doeleinden gekocht, de Samsung S3 Frontier. Er zit een polsslagmeter op. Die houdt - afhankelijk van de instelling - op commando of met een bepaald interval of altijd je polsslag bij.

Of dat te vergelijken is met de hartslag? Als ik mij flink ingespannen heb is de waarde die het horloge meet hoger dan normaal (80 of hoger), en als ik slaperig of erg ontspannen ben iets lager dan normaal (tussen 50 en 60).

Wat versta jij onder flink inspannen?
Ter vergelijking, als ik stevig doorstap 90-100, rustig hardlopen 155-165, sprint 180+. In rust 50-60.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ben erg enthousiast over mijn apple watch
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties.
Het lijkt me wel leuk als t horloge of de hartslag meter de resultaten bij houdt zodat je deze kunt vergelijken.

Een vriendin van mij heeft een fitbit horloge. Dat lijkt me ook wel een fijn ding.

Zal me nog maar ff verder oriënteren en ff kijken of er ergens mooie aanbiedingen zijn. Meer tips zijn natuurlijk welkom.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_361510 wijzigde dit bericht op 05-09-2018 09:03
99.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf de Suunto Spartan, hij kost wat,maar dan heb je ook wat. De hartslagmeter zit in het horloge maar er zijn ook soorten met een losse band. Ik heb de app op mn telefoon en kan dan direct alles aflezen. Ook te gebruiken bij skien,zwemmen, wandelen enz
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg fan van TomTom vooral door het gebruiksgemak en de degelijkheid.
Ik gebruik de hartslagmeting niet tijdens het lopen omdat ik train op tempo of op gevoel maar ik ken mezelf wel heel goed door altijd even te kijken hoe de hartslag is geweest tijdens het lopen.
Een loopmaatje van mij loopt altijd op hartslag en soms zie ik dat ze harder kan, maar het niet doet omdat de hartslag dan te hoog wordt.. Zonde als je met een tempotraining bezig bent... toch?
Ik zou zeker een fijn horloge met goede meting aanbevelen, het maakt het lopen zoveel leuker!
Alle reacties Link kopieren
DeeDee76 schreef:
08-02-2018 12:39
Ik ben erg fan van TomTom vooral door het gebruiksgemak en de degelijkheid.
Ik gebruik de hartslagmeting niet tijdens het lopen omdat ik train op tempo of op gevoel maar ik ken mezelf wel heel goed door altijd even te kijken hoe de hartslag is geweest tijdens het lopen.
Een loopmaatje van mij loopt altijd op hartslag en soms zie ik dat ze harder kan, maar het niet doet omdat de hartslag dan te hoog wordt.. Zonde als je met een tempotraining bezig bent... toch?
Ik zou zeker een fijn horloge met goede meting aanbevelen, het maakt het lopen zoveel leuker!
Maar dat is toch de hele essentie van het trainen op hartslag niet zo snel mogelijk lopen maar gericht in een specifieke zone. Zolang de hartslag meting maar betrouwbaar is en de zones goed zijn bepaald. De ene keer moet je je bewust inhouden en de ander keer moet je jezelf enorm pushen om bewust in die hoge zone te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jou Baukje, maar die persoon loopt eigenlijk altijd binnen de comfortzone. Als je sneller wilt worden is dat niet handig.
Alle reacties Link kopieren
DeeDee76 schreef:
10-02-2018 04:20
Ik snap jou Baukje, maar die persoon loopt eigenlijk altijd binnen de comfortzone. Als je sneller wilt worden is dat niet handig.
Ja bij het trainen op hartslag hoort natuurlijk net zo goed een goed schema dan bij het trainen op tempo. Als je altijd dezelfde zone aanhoud train je net zo grijs dan dat je altijd op hetzelfde tempo loopt. Maar met een goede zone indeling en een goed schema is het lopen op hartslag een geweldig hulpmiddel.
Vooral bij nog niet ervaren lopers zie je echter dat lopen op hartslag een doel op zich wordt. Zonder dat men eigenlijk zelf weet wat het effect is van het trainen in die bewuste zone. Als da ook nog een de bepaling van de maximale hartslag en dus de zone indeling natte vinger werk is met ook nog eens een beroerd (of helemaal geen!) schema dan vormen die hartslaggegevens inderdaad vaak meer een beperking dan dat ze een hulpmiddel zijn. Maar gaat dat niet op voor bijna alle hulpmiddelen bij verkeerd gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga 100% voor de apple watch

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven