Hardlopen gaat ineens veel beter! (hoe kan dit?)

02-02-2018 13:24 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik hardloop inmiddels zo'n vier jaar, waarbij vijf kilometer hardlopen voor mij wel zo'n beetje de max is. Dat heb ik die vier jaren consequent gedaan en ik heb eigenlijk altijd moeten strijden om net boven de 30 minuten te eindigen. M'n gemiddelde tijd lag denk ik op zo'n 31 min per vijf kilometer.

Maar de laatste paar weken ren ik plotseling dik onder de 30 minuten. Ik kom nu steeds uit rond de 27/26/25 minuten per vijf kilometer. Ik heb de drie minuten tussen 27 en 30 min lijkt wel 'overgeslagen'. Dat voelt natuurlijk heel goed, maar waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe dit plotseling kan. Ik eet niet anders, m'n ritme is niet anders, ik sport niet heel veel anders. Wel doe ik de laatste weken wat push-ups voordat ik ga slapen, dat zijn er afhankelijk van hoe ik me voel 10 tot 20 op een avond. Zal het daarmee te maken kunnen hebben? Zo niet, waar kan zo'n plotselinge prestatieverbetering anders mee te maken hebben?

Ben benieuwd naar de antwoorden.
aagjeheefteenvraagje wijzigde dit bericht op 02-02-2018 13:35
2.78% gewijzigd
Door het oprukken train je je zogenaamde Core en die heeft grote invloed bij het hardlopen. Heel goed mogelijk dat het opdrukken dus dit veroorzaakt.
"Planken" is ook een veelgebruikte om de core te trainen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het andere topic even voor je verwijderd. De volgende keer kun je gewoon even in het centraal moderatortopic vragen of we het topic naar de gewenste pijler willen verzetten :)

met vriendelijke groet,

Junior
Ik heb er echt niet veel verstand van, maar weet wel dat als ik een paar weken mijn pilatesoefeningen vergeet te doen, het hardlopen echt minder lekker gaat dus ik denk dat Tomcat wel gelijk zou kunnen hebben.

Overigens kunnen weersinvloeden en frequentie van trainen ook een hoop uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
02-02-2018 13:33
Door het oprukken train je je zogenaamde Core en die heeft grote invloed bij het hardlopen. Heel goed mogelijk dat het opdrukken dus dit veroorzaakt.
"Planken" is ook een veelgebruikte om de core te trainen
:HA:
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mij vooral afvragen waarom je de eerste 4 jaar geen vorderingen hebt gemaakt. Dat vind ik een opvallender gegeven dan dat je nu eindelijk resultaat ziet.
Je core trainen is natuurlijk altijd aan te raden als ondersteuning van het hardlopen. En daar is ook best winst mee te behalen. Maar van een paar weken push ups trainen ga je niet ineens minuten sneller kunnen.
Waarschijnlijk kon je dat eerder ook wel maar ben je nu gemotiveerder (je bent tenslotte om een reden ineens met die push ups begonnen dus bent waarschijnlijk bewuster bezig met fit zijn) en daardoor ben e bereid wat verder uit je comfort zone te treden tijdens het lopen.
als je nu minder stress hebt dan voorheen, of beter slaapt dan kan dat al gevolgen hebben voor je fitheid en dus voor je hardlopen.

en qua gewicht: een kilo meer of minder maakt bij mij al uit hoe het hardlopen gaat.
Andere schoenen overigens ook.
Alle reacties Link kopieren
Betere looptechniek gekregen? Afgevallen? Wel fijn dat soort sprongen... En het weer helpt ook, lekker loopweer met veel zuurstof in de lucht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven