Welk soort yoga past mij het best? (Fysiek niet sterk)

05-02-2018 17:42 30 berichten
De titel zegt het eigenlijk al...ik ben fysiek niet heel erg sterk.

Het belangrijkste is dat ik ernstige artrose in mijn heupen heb, mijn lichaam verre van stabiel is (onderlichaam is redelijk sterk en bovenlichaam is redelijk sterk maar de samenwerking is flut) door hypermobiliteit & Marfan.
Bovendien is mijn conditie niet heel erg top en kamp ik met ernstige vermoeidheid door bovenstaande.
(Ik ben wel heel gelukkig btw ;-))

Toch wil ik eens iets anders dan alleen maar fysiogym...en ik dacht dus aan yoga.
Maar welke yoga? Er zijn er zoveel.

De yoga school waar ik naar keek heeft bijv DRU yoga en als ik dat zo lees is dat een van de lichtste vormen van yoga.
Wie o wie kan mij wegwijs maken in de wereld van yoga?

Of heb je een andere tip qua sport (zwemmen is geen optie zeg ik alvast).
Alle reacties Link kopieren
Maak gewoon eens een afspraak bij die yogaschool en leg hen jouw vraag voor. Ik denk dat zij het beste kunnen adviseren (eventueel na een proefles).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ga proeflessen volgen. Het kan ook schelen welke yoga docente je hebt. Ik ben ook bezig met verschillende yogalessen, ik ben ook nog zoekende. Ik heb nu 2 lessen hatha-yoga gedaan, bij 2 verschillende scholen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk anders ook even bij pilates
..
anoniem_364007 wijzigde dit bericht op 12-04-2018 14:43
99.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je moet echt gewoon een paar rustige lessen (en verschillende docenten) uitproberen.

Ik ben yogafan, maar ik kan helemaal niks met critical allignment. Word ik echt chagrijnig van. Na een lekkere vinyasa les, huppel ik naar huis.

Veel beginners vinden een rustige hatha les fijn. Veel uitleg over de houdingen.
lemoos2 schreef:
05-02-2018 17:47
Maak gewoon eens een afspraak bij die yogaschool en leg hen jouw vraag voor. Ik denk dat zij het beste kunnen adviseren (eventueel na een proefles).
Ik heb mij via de site aangemeld voor een proefles en daarbij ook mijn 'problemen' vermeld.
Ik wacht even de reactie af en misschien is het dan handiger om face to face te spreken.
Ik heb begrepen dat je bij critical allignment je gewrichten gaat rekken en strekken etc.
Mijn heupen reageren hier altijd erg op en daarom dacht ik in eerste instantie dat t niets voor mij is.
Ik kan bijv niet mijn benen naar mij toe trekken, dat geeft door de artrose erg veel pijn, evenals gewoon zitten op de grond...dat is al een dingetje op zich nl.
Alle reacties Link kopieren
Pilates!!
Alle reacties Link kopieren
Yin yoga rekt je pezen en kraakbeen. Je wordt er niet erg sterk van. Het is vooral lenig en ontspannen.

Ik zou dan eerder voor een vorm kiezen die ook je spierkracht verbetert.
..
anoniem_364007 wijzigde dit bericht op 12-04-2018 14:43
98.85% gewijzigd
Lavendel2 schreef:
05-02-2018 18:37
Kijk anders ook even bij pilates
Hmm, Pilates is best zwaar. Ik zou wat yogalessen gaan uitproberen, in overleg met de yogadocent.
..
anoniem_364007 wijzigde dit bericht op 12-04-2018 14:44
99.65% gewijzigd
oranje_vaas schreef:
05-02-2018 19:30
Pilates!!
Vertel! Waarom Pilates?
Ik ken het niet nl
Ik zou beginnen met een rustige hatha-les (daar heb je nog best veel variatie in). Je hoeft daar niet sterk voor te zijn maar je wordt er wel sterk van. Je kunt de oefeningen op je eigen niveau doen.

Iyengar yoga is misschien ook wel wat voor jou, dan gebruik je allerlei hulpstukken om houdingen zo precies mogelijk uit te voeren.

Maar bespreek het vooral even met een docent.
Dropdrop schreef:
05-02-2018 19:31
Yin yoga rekt je pezen en kraakbeen. Je wordt er niet erg sterk van. Het is vooral lenig en ontspannen.

Ik zou dan eerder voor een vorm kiezen die ook je spierkracht verbetert.
Deze moet ik dus echt niet hebben! ;-)
..
anoniem_364007 wijzigde dit bericht op 12-04-2018 14:44
96.46% gewijzigd
nononono schreef:
05-02-2018 20:03
Iyengar is met docenten die per definitie zeggen dat je alles helemaal verkeerd doet. Moet je wel tegen kunnen.
Nee hoor, zulke docenten heb ik nog nooit gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ben je onder behandeling van een arts voor je klachten? Zo ja, vraag die eens wat voor bewegingsvormen die aanraadt. Mijn ervaring met yogadocenten is gemixt: er zijn hele goede die veel verstand hebben van het menselijk lichaam en docenten die ooit eens een cursusje hebben gedaan maar die ik niet zou vertrouwen als ik lichamelijke problemen had.

Yoga is weliswaar niet zo blessuregevoelig als veel andere sporten, maar zeker als je last hebt van hypermobiliteit zou ik me wel goed informeren zodat je je klachten niet erger maakt. Hatha en yin zijn bijvoorbeeld vrij rustig in tegenstelling tot vinyasa of power yoga maar ik zou echt niet durven zeggen welke variant voor jou het meest geschikt is.
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
05-02-2018 19:34
Hmm, Pilates is best zwaar. Ik zou wat yogalessen gaan uitproberen, in overleg met de yogadocent.
Pilates is heel.goed te doen mits een goede docent hebt ook pilates is op eigen niveau te volgen en zeker geschikt voor mensen met atrose en andere aandoeningen.
Alle reacties Link kopieren
GirlPowerrrrr-2 schreef:
05-02-2018 19:46
Vertel! Waarom Pilates?
Ik ken het niet nl

Pilates versterkt je spieren rond om je heupen rug en buikspieren het versterkt je.romp gebied verbetert je uithoudingsvermogen door diep en rustig te.ademen. is voor iedereen geschikt en verbeterd je bot niveau atrose is pijnlijk maar te veel gaan rekken gaat je niet helpen maak je spieren er om heen sterker met pilates of fysiofitness en de spieren zullen alles opvangen.

Mijn ervaring is als docent pilates dat de client alles op eigen niveau uitvoerd bespreek dit met je fysio anders!
Alle reacties Link kopieren
Pilates zorgt voor een sterke ‘core’, is eigenlijk goed voor je hele lijf, maakt het sterker. Wordt juist aangeraden aan mensen met allerlei klachten, van artrose tot rugpijn. Leeftijd, lenigheid etc maken niets uit. Mijn docente heeft veel verstand van het lichaam, past oefeningen aan aan het niveau/de specifieke klacht van een persoon mocht dit nodig zijn. Mijn vriendin heeft nek- en rugklachten, en zij werd door haar fysio doorverwezen naar pilates. Gewoon bij een paar verschillende pilatesstudio’s een proefles nemen, zit omgetwijfeld veel verschil in manier van lesgeven. Maar ik zou het zeker aanraden, je wordt er leniger, soepeler en sterker van! En het is leuk :-)
Ik lees mee want scheefhouding in rug waardoor ik Ischais heb gehad. Yin yoga maakt mijn klachten veel erger omdat bepaalde houdingen juist niet goed zijn voor mijn rug zoals de cobra of de vele voorover houdingen. Jammer want vind het voorheen erg lekker. Moet nu ook code versterken. Pilates kan goed zijn maar zelf moet ik nog steeds uitkijken met voorover buigingen. Er zijn vele oefeningen met zo'n klein Pilates balletje. Veel evenwichtsoefeningen waarbij je je core versterkt. Misschien is het te googelen. Ik heb de oefeningen via Mensendieck gehad. Op YouTube heb je ook yoga voor scoliose, ook al heb je dat niet dan zijn deze oefeningen wel tamelijk veilig.
Misschien ook Hatha restorative?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je ook willen aanraden een goede pilateslerares op te zoeken. Er zit echt wel veel verschil tussen.

Een keer per week heb ik les van een hele goede pilates docent die ook vaak critical alignment oefeningen erbij doet. Ze is heel precies en kan iemand precies vertellen waar hij voorzichtig mee moet zijn of wat hij juist wel moet doen.

Zij geeft ook priveles. Dat vond ik zelf heel fijn voor en na mijn rugoperatie. Sinds ik problemen heb met beknelde zenuwen en nog meer doe ik 3x per week aan pilates. Het doet me zoveel goed. Af en toe kan ik een oefening niet meedoen, dan krijg ik een alternatieve oefening.

Bij pilates kan je heel goed op je eigen niveau werken. Het is helemaal niet belangrijk om net zo ver te komen als de buurvrouw. Bij ons op les zitten veel mensen met versleten heupen, zenuwproblemen, artose, versleten knieen e.d. Bijna iedereen heeft wel wat.

Wij hebben ook wel eens slechte invallers gehad, dat is zo’n verschil. Iedereen geeft anders les maar je moet uitzoeken wat en wie goed bij jou past.

Waar woon je ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
Probeer overigens niet zelf pilatesoefeningen te doen zonder dat je weet waar je precies op moet letten. Je kan oefeningen snel verkeerd doen en dan overbelast je je rug en spieren juist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven