Beginnen met wandelen

27-03-2018 11:01 56 berichten
Mijn conditie is niet zo goed.
Soms doe ik pogingen om naar de sportschool te gaan. Alleen heb nog niets gevonden wat ik echt leuk vind. Dus stop vaak weer.
Het liefst zou ik gaan hardlopen. Lekker buiten. Alleen hardlopen is jammer genoeg niet goed voor mij. Huisarts raad mij dat ook af.
Nu wil ik gaan wandelen. Eerst 2 keer per week een half uur. Wil dit dan langzaam uitbreiding naar vaker en langer wandelen. Zou dit een goed schema zijn?
Hoop dat dit zo een leuke hobby wordt.
Ik ben gister langs de ANWB geweest om schoenen te passen. Vond de wandelschoenen maar zwaar. Heb alles gespast wat ze daar hadden.
Nu zal ik alleen in de stad en het park gaan wandelen. Zijn dan echt wandelschoenen handig. Of zouden sneakers ook een goede optie zijn?
Ik hoop/wil straks wel 2 uren kunnen worden zonder moe te worden.
Hebben jullie voor schoenen nog tips?
Of misschien nog andere tips
Alle reacties Link kopieren
Voor dergelijke wandelingen heb je geen wandelschoenen nodig. Heb je nu schoenen waar je graag op wandelt? Wandel daar voorlopig op. Als je wat intensiever loopt kun je overgaan op andere wandelschoenen. Schoenen die jij prettig vindt. Dat kunnen echte wandelschoenen van leer zijn, maar anderen lopen weer prettiger op hardloopschoenen bijvoorbeeld.

Kijk het eerst eens een tijdje aan.
Alle reacties Link kopieren
Voor 2 uur wandelen door stadse omgevingen heb je geen wandelschoenen nodig.
Misschien vind je hardloopschoenen fijner?
Als je toch echte wandelschoenen wilt, ga dan voor A categorie. Die zijn het lichtste en gemaakt voor platte ondergrond.
Alle reacties Link kopieren
wat goed dat je in beweging wilt gaan komen. En wat goed dat je klein begint. Twee keer een half uur wandelen kan op bijna alle platte schoenen. Als je meer gaat wandelen kan het fijner zijn om andere schonen te proberen. Op vakantie loop ik, in de stad, graag op mijn hardloopschoenen, gewoon omdat het prettig loopt.
Wat mij heel erg motiveert, is mijn fitbit :-) Ik heb de flex 2. Het is een activiteitentracker en een stappenteller. Sommige mensen vinden het vast onzin, maar mij motiveert het enorm om mijn aantal stappen bij te houden. Veel wandelplezier!
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaande.

Wil je conditie opbouwen dan moet je minimaal 3x per week sporten dus in plaats van 2x per week gaan wandelen zou je dat 3x per week moeten doen.

Bj minder houdt je alleen de bestaande conditie vast.
Ik probeer elke dag te wandelen, om dezelfde redenen als jij. Waar je bij veel sporten rustdagen moet inplannen heb ik dat niet gemist bij het wandelen. Al heb ik zeker in het begin lichte spierpijn gehad.

Ik wandel nu op mijn sneakers. Wilde gelijk hardloopschoenen gaan aanschaffen maar dat hoeft nu niet meer. Deze zijn eigenlijk al perfect. Ik schaf gewoon nieuwe sneakers zodra deze versleten zijn.

Gewoon doen, blijf alert op je lichaam, die geeft van zelf wel aan wat aangepast moet worden. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik wandel 2 keer in de week een uur a anderhalf uur gewoon op m'n Skechers. Lekker licht en lopen heerlijk. Of het ortopedisch verantwoord is weet ik niet, maar voor mij werkt het prima.
Alle reacties Link kopieren
Wat misschien ook helpt om het wandelen leuk te houden/maken is om er een spel bij te spelen waarbij je moet wandelen. Zoals Pokemon Go. Klinkt misschien heel suf, maar voor mij helpt het omdat ik anders een 'doel' mis.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Ik ben een tijd dagelijks naar mijn werk gelopen, 5km heen en 5km terug. Dat deed ik op mijn hardloopschoenen of gewone platte schoenen. Podcast op en lopen maar. Ik vond het fijn, maar uiteindelijk als transport toch te tijdrovend. Als recreatie is dat natuurlijk anders.

Hoe dan ook, nee, daar heb je geen wandelschoenen voor nodig.
hertje89 schreef:
27-03-2018 11:10
Wat mij heel erg motiveert, is mijn fitbit :-) Ik heb de flex 2. Het is een activiteitentracker en een stappenteller. Sommige mensen vinden het vast onzin, maar mij motiveert het enorm om mijn aantal stappen bij te houden. Veel wandelplezier!
Bij mij ook, ik heb de charge 2 en als ik te lang stilzit geeft ie een seintje dat ik moet bewegen en ik ga ervoor om aan de 9 actieve uren op een dag te komen :proud:
Ik wandel 6x per week een uur en ik ben in het begin op mijn sneakers gaan wandelen en doe dat nog steeds. Ik loop ook langere afstanden rond de 15km en ook op mijn sneakers ik heb wel wandelschoenen maar die zijn voor het lopen in bergachtig gebied en voor als ik op het strand loop. Decathlon heeft fijne wandelschoenen en voor een leukere prijs dan de ANWB.
Lage Lowa's vind ik t lekkerst lopen. Je kunt rustig met dagelijks een half uur beginnen, gewoon rustig tempo en opbouwen.
Welk merk sneakers vinden jullie fijn?
Heb nu geen sneakers. Alleen werkschoenen en winterlaarsjes met hak. Dus moet iets bij komen om lekker te lopen.

Het is idd de bedoeling om uiterlijk 4 keer per week te gaan wandelen. Hopelijk lukt dat dan om 1 tot 2 uren te doen.

Zo'n fitbi klinkt ook leuk
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:24
0.00% gewijzigd
Ik zou ook wel elke dag gaan. Elke dag een half uur lopen is denk ik wel het minimale wat je moet doen. Of fietsen. Kan ook natuurlijk. Wandelschoenen heb je daar niet voor nodig. Ik loop inprincipe elke dag een half uur/uur flink door en dat doe ik op van alles. Gympen of winterschoenen. Zolang ze lekker zitten is dat prima hoor. Loop wel flink door, slenteren heeft weinig nut. Zet een lekker muziekje op en neem een stappenteller of zo een loopapp. Dat moriveerd veel mensen. Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Neem een hond?
koekies zijn lekker
Alle reacties Link kopieren
Fitbit is ook handig om je hartslag te meten. Je conditie verbetert pas als je hartslag iets verhoogd is dus kun je goed meten of je snel genoeg wandelt.
Fliefd ^Natuurlijk is elke dag beter dan een paar keer per week. Maar een paar keer per week is weer beter dan niets. Dus stel geen al te onrealistische doelen, en begin gewoon lekker met een aantal keer per week wandelen.
Ligt er een decathlon in de buurt? Daar hebben ze veel wandelschoenen, misschien eens gaan kijken?
-Janny- schreef:
27-03-2018 11:36
Welk merk sneakers vinden jullie fijn?
Heb nu geen sneakers. Alleen werkschoenen en winterlaarsjes met hak. Dus moet iets bij komen om lekker te lopen.

Het is idd de bedoeling om uiterlijk 4 keer per week te gaan wandelen. Hopelijk lukt dat dan om 1 tot 2 uren te doen.

Zo'n fitbi klinkt ook leuk
Ik denk dat je het veel te ingewikkeld maakt. Ik heb alles gehad aan hardloopschoenen, van Nike tot Asics. Ga gewoon naar een winkel en pas er een paar die je er leuk uit vindt zien. Voor casual wandelen maakt het echt niet zoveel uit, dat kan ook op laarsjes, gympjes of gewone schoenen.
Hoi Janny, het is al eerder geopperd, maar een hond is ook een prima oplossing.
Als je er zelf geen kunt hebben kun je misschien met andermans hond lopen. Dat loopt heel prettig en de tijd vliegt.

Wat schoenen betreft : Skechers zitten heerlijk, zijn licht en staan leuk.

Afbeelding
Ik heb nu toevallig Nike Internationalist sneakers, mijn hemel, wat lopen die zalig. En een fitbit Flex 2 idd ;) Motiveert enorm. Podcast erbij en klaar.

Ik loop tegenwoordig vaak ipv dat ik de fiets pak. Duurt langer, maar de stappen tikken wel lekker aan. En doe dat dan iedere dag.

Je hoeft ook niet meteen 2 uur aan een stuk te wandelen he. Je kan ook elke dag een half uur en sommige dagen wat langer. Succes!
Nee heb geen overgewicht.

Elke dag zal eerst niet gaan. Hopelijk later wel. Maar mijn doel is 4 keer per week. Als ik dit haal. Kan ik altijd nog zien of ik vaker kan.

Fietsen vind ik niet leuk. Dus dat gaat het niet worden.

Zaterdag maar om sneakers uit.

Een fitbit ga ik voor sparen. Eerst de schoenen
Een hond is geen optie. ik ben bang voor honden
Je wil je conditie verbeteren zeg je, om dat te behalen moet je hartslag omhoog en moet je 'moe' worden. Let op met in de stad wandelen dat je niet te veel afleiding hebt en daardoor te traag gaan stappen of te vaak pauzeren.
Veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven