1/8 triathlon

07-04-2018 14:08 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het afgelopen jaar ben ik een stuk fanatieker gaan sporten dan voorheen en ik heb de smaak te pakken... ben aan het hardlopen, hou van zwemmen en vind fietsen leuk. Dan is de ideale combinatie natuurlijk een triathlon en dan eerst maar eens beginnen met 1/8. Heb deze site:
https://sport.infonu.nl/overige-sport/1 ... thlon.html

gevonden met informatie, maar ben hier vooral op zoek naar praktijkervaringen. Wie heeft er wel eens (1/8) triathlon gedaan? Hoe gaat het met wisselen van kleding? Wat voor fiets heb je? (heb zelf geen racefiets, maar las dat je ook met een gewone fiets mee kunt doen. Hoe gaat dat dan? Kun je meekomen met de rest?) Is het heel competetief of ook leuk voor recreanten die het eens willen proberen? En heb je verder nog tips waar ik aan moet denken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met een 1/8e triatlon in relay meegedaan. Dat was 750m zwemmen door mij en mijn vriend heeft het fietsen en hardlopen gedaan (ik stond klaar om hardlopen over te nemen, maar dat hoefde niet).

Ik zou sowieso een fiets lenen of huren die past bij de ondergrond waarop je gaat fietsen. Een soort van stadsfiets (die heb ik in Mn hoofd bij jouw post) is gek en onhandig.

Wat betreft kleding: er zijn speciale pakken waarmee je dus kunt zwemmen en daarna fietsen plus hardlopen. Het enige dat je wisselt is dan schoeisel geloof ik.

Bij ons zetten mensen een bak met schoon water naast de fiets (die hangen in standaarden op een rij met al je spullen) zodat je de voeten kunt wassen.

Omdat wij een relay deden, kon ik mijn wedstrijd badpak aan en stond mijn vriend al klaar in een droge fiets outfit.

Wij waren totaal onvoorbereid en ongetraind, maar we vinden het erg leuk en gaan vaker meedoen.
Ik lees mee! Lang gekoesterde wens, en zit zelfs te denken aan 1/4e. Maar het fietsen wordt de grootste uitdaging dan denk ik. Zwemmen heb in 15jr gedaan dus komt wel goed, hardlopen doe ik sinds 2 jr en 10km lukt nu wel. Fietsen doe ik hoogstens recreatief maar de combi van alles maakt t natuurlijk superzwaar. In sept is er 1 die ik op het oog heb. Het zal voor mij dan meer "doel is uitlopen" en niet voor een tijd gaan, zijn. Of is dat flauw?
Alle reacties Link kopieren
Nee, helemaal niet flauw! Dat is ook mijn doel, de Olympische gedachte: 'Meedoen is belangrijker dan winnen', haha.

Het zwemmen zal voor mij ook geen probleem zijn, het lopen denk ik ook niet, het fietsen moet ook kunnen. Maar dat is natuuurlijk allemaal afzonderlijk, het lastige is natuurlijk de combinatie van alle drie met bijkomende wisselingen. Wil liever ook nog niet teveel grote investeringen doen in speciale pakken zoals yogayup noemt, maar misschien ontkom je daar niet aan...

In relay is misschien ook nog wel leuk om samen met man te doen, ik ga het in de groep gooien.
Ja idd wil ook niet veel spullen kopen ervoor, maar als iedereen verder wel zo erbij loopt voel ik misschien ook weer beetje lullig ;-D Marktplaats eens in de gaten houden?

Schijnt dat de wissel fietsen-rennen het zwaarst is en dat je die ook echt moet trainen, omdat t heel gek voelt in je benen... maar heb het zelf nog nooit gedaan!

In relay kende ik helemaal niet! Ga ik eens over nadenken. Man is niet zo'n kei in zwemmen, zou het leuk vinden dat deel te doen en dan kan hij fietsen en ik weer lopen ofzo...
Alle reacties Link kopieren
Je mag zelfs een relay met 3 mensen doen, dat is zelfs meer gebruikelijk dan wij met ons tweeen.

Ik heb nu ook niks aangeschaft voor de triatlon, want niet nodige met een relay. Maar als je dus zelf de hele triatlon gaat doen, dan schijnt het wel echt fijn te zijn en uiteraard tijdswinst op te leveren.

Ik woon op Curacao, dus ik mocht in zee zwemmen. Wel echt heel leuk om te doen. Hier is ook een speciale vereniging die traint voor triatlons. Misschien zit bij jou/jullie in de buurt ook zo’n vereniging? (In mijn oude woonplaats in NL wel namelijk).
Daar kan je sowieso wat info ophalen.
Hier zelf geen ervaring, maar mijn man is er wel goed in en ik heb aardig wat wedstrijden meegemaakt.

Zwemmen: als het warm genoeg is kan dit gewoon in badpak anders is een wetsuite wel aan te raden.

Fietsen: zorg voor een racefiets en er is een helmplicht. Je materiaal wordt ook gecontroleerd voordat je de wisselzone in gaat.
Je ziet wel eens mensen op gewone fietsen, maar het is echt niet aan te raden.
Er zijn ook regels voor tijdens het fietsen wat betreft inhalen, kleven enz.
Je kan een wielrenbroek over je badpak aandoen en evt een shirtje. Je krijgt een rugnummer en deze moet ook op je kleding zichtbaar zijn dus die moet je wel vast kunnen maken.

Lopen: kan in dezelfde outfit als het fietsen. Alleen je schoenen wisselen.

Hoe leuk het is ligt heel erg aan de wedstrijd zelf. Bij veel wedstrijden is het best competitief maar dat is onder de snelste, daar zal je weinig mee te maken hebben. Er zijn nog wel eens tijdslimieten voor de verschillende onderdelen, maar dat is dacht ik meestal bij de langere wedstrijden.

Het wisselen zou ik me in het begin niet al te druk om maken. Zorg dat alles wat je per rond nodig hebt bij elkaar ligt en dat je goed gekleed weer op pad gaat. Als je het voor de lol doet dan maakt dat extra minuutje wisselen ook niet uit.

Je kan de overgangen wel van te voren trainen door trainingen te doen waarbij je het lopen en fietsen combineert. Of het lopen en zwemmen. In het voorjaar zijn er regelmatig wedstrijdjes waarbij dit ook gedaan wordt. Bijv een zwemloop.

En als je echt geïnteresseerd bent kan je natuurlijk altijd op zoek gaan naar een Triathlon vereniging. En ga anders ook eens bij Eem wedstrijd kijken. Door de wisselzone te observeren leer je al heel veel.
Alle reacties Link kopieren
Ex-triathleet hier!

Is de wedstrijd die je wil gaan doen in het zwembad of buitenwater? Als het in buitenwater is bestaat de kans dat een wetsuit verplicht is.
Als je iets van een badpak met korte pijpjes hebt kun je daar de hele eerste mee doen. Extra kleding aantrekken na het zwemmen is een drama en in principe ook niet nodig.

De overgang van fietsen naar lopen is vervelend, ga er vanuit dat iig de eerste km heel raar voelt.

Ik weet niet in welke regio je woont maar je zou kunnen kijken of er een triathlon vereniging in de buurt zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! 1/8e of 1/4e staat al een tijdje op mijn doelenlijstje. Loop al jaren hard, zwem sinds een jaar en heb vandaag een racefiets gekocht. Dus ik ben er bijna...

Houdt er sowieso rekening mee dat veel 1/8e wedstrijden al vroeg vol zitten, want het is één populaire afstand. Schijnt zonder veel training al goed te doen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook al een beetje te kijken naar eerst een duathlon te doen, gewoon om eens te kijken hoe dat gaat. dat zwemmen vind ik een beetje een dingetje, vooral in open water heb ik een beetje angst voor. En dan nat die kleding in, want ik wil wel graag een fatsoenlijke broek aan met lopen en fietsen.
Alle reacties Link kopieren
WildePerzik schreef:
07-04-2018 14:41
Ik lees mee! Lang gekoesterde wens, en zit zelfs te denken aan 1/4e. Maar het fietsen wordt de grootste uitdaging dan denk ik. Zwemmen heb in 15jr gedaan dus komt wel goed, hardlopen doe ik sinds 2 jr en 10km lukt nu wel. Fietsen doe ik hoogstens recreatief maar de combi van alles maakt t natuurlijk superzwaar. In sept is er 1 die ik op het oog heb. Het zal voor mij dan meer "doel is uitlopen" en niet voor een tijd gaan, zijn. Of is dat flauw?
Dat is ook een beetje mijn angst, omdat 1/4e al minder recreatief is, dus minder "beginners". Ik ben gewoon niet geen snelle sporter en om altijd bang om als laatste ( em dan veel later dan de rest) over de finish te komen. Dat de boel al aan het afbreken is...

Welke triatlon heb jij op het oog in september?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meegedaan aan de sprint triathlon (1/8) van Leiderdorp Zwemmen was buiten, en onder een bepaalde water temperatuur is een wetsuit verplicht. Gelukkig was het warm genoeg, dat dat niet hoefde toen ik meedeed. Ik heb zelf een triathlon pak gekocht. Daarmee kan ik zwemmen, fietsen en hardlopen. Het heeft padding (niet zoveel als een normale fietsbroek) voor de billen, zodat het fietsen aangenaam blijft (ik moest 23km fietsen, dan heb je wel pijn in je kont als je dat niet hebt ;) ) En verder lijkt het materiaal een beetje op badpak spul. Ik had wel voor het fietsen en rennen nog een shirt klaarliggen bij het overgangspunt, want ik voelde me wat ongemakkelijk in zo'n strakzittend pak. Ik zou wel zorgen dat je de beschikking hebt over een racefiets, ik heb niemand op een andere fiets bezig gezien en je bent echt een stuk langzamer als je op een gewone fiets gaat.

Waar ik op zou trainen is de overgang van het fietsen naar het hardlopen. Ik fiets veel en ver, en hardlopen gaat me ook wel redelijk af. Maar na 23km overschakelen op het hardlopen..dat viel me vies tegen :hihi:
Verder een handdoek bij je fiets en spullen leggen, dan kun je je na het zwemmen even snel afdrogen, vooral je voeten! Verder vooral genieten! De sfeer was ontzettend fijn, en veel mensen die je aanmoedigen, ook de deelnemers onderling moedigen elkaar aan (bij de recreanten dan). :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Hier staat 'ie ook op de lijst!

Over anderhalve week ga ik m'n eerste 1/8e doen maar dan met binnen zwemmen en binnen op de spinfiets ipv buiten. Iets anders dan normaal, maar wel relaxt voor de eerste keer!
In juli en september staat de 1/4e op de planning :)

Ben in alle onderdelen onervaren, sinds december/januari volle bak aan het trainen.
Denk voor de 1/8e wel binnen 1:40 te kunnen finishen, maar maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Doel is (enigszins fit) finishen!

Ik ben trouwens ook begonnen met het idee dat ik er geen bakken met geld aan uit wilde geven. Inmiddels nieuwe hardloopschoenen, nieuw badpak (+ bril + muts), Trisuit, fiets helemaal op laten knappen, nieuwe trappers en wielerschoenen (+ helm + shirts) :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Racefiets en benodigdheden (helm, broek, etc.) inmiddels besteld. Ga eerst maar eens flink in fietstraining! Gelukkig gaat deze week het buitenbad weer open, dus lekker veel zwemmen de komende tijd.

Ik heb een triathlonvereniging gevonden in de omgeving. Zij geven clinics, maar die stel ik even uit tot volgend jaar. Ga dit jaar de individuele sporten flink trainen en dan volgend jaar de uitdaging aan!
Alle reacties Link kopieren
Ik up dit topic even! Mijn eerste 1/8e komt eraan en ik begin toch wel een beetje nerveus te worden. De onderdelen los zijn geen probleem, en ik ben gemiddeld fit. Maar ik ben zo langzaam vrees ik...

Iemand met ervaring misschien nog wat bemoedigende woorden voor me?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven