Skeeleren met helm: welke?

10-04-2018 20:14 27 berichten
Eindelijk ben ik er uit: ik ga skeelers kopen bij de Decathlon. Het moet natuurlijk allemaal ook wel veilig gebeuren. Polsbeschermers, knie- en elleboogbeschermers en een helm. Nu heb ik nog een skihelm liggen. Zou ik die daar voor kunnen gebruiken of zijn de echte skeelerhelmen wat kleiner?
Alle reacties Link kopieren
Het kan natuurlijk wel, maar het lijkt me niet heel comfortabel, zo'n skihelm is heel groot, vaak ook met zonnebrilkap, dat lijkt me nou niet echt fijn skeeleren.
Waarom wil je een helm voor het skeeleren trouwens? Ik skeeler zonder.
Alle reacties Link kopieren
Skeeleren of inline skaten?
Skeelers hebben 5 wieltjes, inline skates 4.

Jemig wel overdreven tegenwoordig met die bescherming, vroegah skate ik zonder bescherming. Ach dan viel ik een keertje, schaafwond, boeiend.
Lijkt me veiliger om met skeeleren een helm op te doen. Daarbij zeg ik tegen mijn kinderen dat ze dat moeten dragen en dan moet ik dat zelf natuurlijk ook doen.

Mijn skihelm heeft overigens geen zonnebrilkap, alleen zo'n dingetje aan de achterkant waar je skibrilelastiek doorheen gaat.

Waarom skeeler jij zonder helm, promethium?
-
anoniem_63c79ece89998 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 09:06
0.00% gewijzigd
Essychan, ze hebben 4 wieltjes, maar worden bij de decathlon verkocht als skeelers.
Komkommerig, ik ben een echte beginner. Kan wel een beetje een rondje skeeleren, maar heb er nog nooit langer dan 5 minuten opgestaan. Ik voel me gewoon veiliger met alle bescherming. Misschien dat ik daar na een paar keer anders over denk.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
10-04-2018 20:52
Essychan, ze hebben 4 wieltjes, maar worden bij de decathlon verkocht als skeelers.
Helaas een veel gemaakte fout! Als skater vind ik het zelf best ergerlijk als het verkeerd gebruikt wordt.

Hier ook een uitleg met het verschil:
http://www.nijdam.com/nl/skates/weetjes ... elers.aspx
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig dat je een helm uitzoekt! Ik ben ooit met het skaten (zonder helm) achterover gevallen. Volgens mij doordat er tussen de tegels een gleuf was. Hierdoor ben ik op mijn achterhoofd gevallen. Flink bloeden, ik bleef alles maar herhalen en kon mij niks meer herinneren van die skaterit. In het ziekenhuis wist ik wel dat het Pasen was, maar niet welke dag, seizoen, maand of wat dan ook. Gelukkig ben ik er heel goed mee weggekomen met alleen een hersenschudding en spierpijn. Wond op hoofd was geplakt. Maar ik zou nooit meer gaan skaten zonder helm, je valt zo snel door die kleine wieltjes. Er hoeft maar een takje of steen op de weg te liggen en je ligt al.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
10-04-2018 20:49

Waarom skeeler jij zonder helm, promethium?
Heel eerlijk, ik had gewoon geen helm in huis toen ik begon met skaten. Wel allerlei soorten beschermers, maar die draag ik nooit. Ik vind beschermers niet lekker zitten, het skate veel soepeler zonder. Bovendien ga ik (nog) niet zo hard en ik skate voorzichtig, en die enkele keer dat ik val is het nu eenmaal een blauwe plek of schaafwond, maar op mijn hoofd ben ik bovendien nog nooit gevallen.
Alle reacties Link kopieren
lifeissweet schreef:
10-04-2018 21:36
Goed bezig dat je een helm uitzoekt! Ik ben ooit met het skaten (zonder helm) achterover gevallen. Volgens mij doordat er tussen de tegels een gleuf was. Hierdoor ben ik op mijn achterhoofd gevallen. Flink bloeden, ik bleef alles maar herhalen en kon mij niks meer herinneren van die skaterit. In het ziekenhuis wist ik wel dat het Pasen was, maar niet welke dag, seizoen, maand of wat dan ook. Gelukkig ben ik er heel goed mee weggekomen met alleen een hersenschudding en spierpijn. Wond op hoofd was geplakt. Maar ik zou nooit meer gaan skaten zonder helm, je valt zo snel door die kleine wieltjes. Er hoeft maar een takje of steen op de weg te liggen en je ligt al.
Dus jij fietst nu ook met een helm? Ik weet veiligheid voor alles enz, maar in alles zit een risico. Het ziet er zo niet charmant uit namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Lucky82, nee ik fiets niet met helm. Imo is de kans dat ik val met de fiets veel kleiner dan op skates ivm die kleine wieltjes van de skates. Zoals ik al zei kan je zo over een steentje, takje oid vallen. Daarnaast vind ik skaten met een helm er niet raar uitzien.
Alle reacties Link kopieren
lifeissweet schreef:
11-04-2018 05:00
Lucky82, nee ik fiets niet met helm. Imo is de kans dat ik val met de fiets veel kleiner dan op skates ivm die kleine wieltjes van de skates. Zoals ik al zei kan je zo over een steentje, takje oid vallen. Daarnaast vind ik skaten met een helm er niet raar uitzien.
Ok, ik vind het er wel raar uit zien. Ik vind de kleine kinderen die nu leren fietsen met een helm op er ook raar uit zien. Op één of andere manier hoeft die helm nooit op als kinderen in het fiets stoeltje voorop zitten. Terwijl ik denk dat je dan een grotere smakker maakt, dan wanneer je op je kleine fietsje valt. Maar goed, dat ben ik.
lucky82 schreef:
11-04-2018 05:10
Ok, ik vind het er wel raar uit zien. Ik vind de kleine kinderen die nu leren fietsen met een helm op er ook raar uit zien. Op één of andere manier hoeft die helm nooit op als kinderen in het fiets stoeltje voorop zitten. Terwijl ik denk dat je dan een grotere smakker maakt, dan wanneer je op je kleine fietsje valt. Maar goed, dat ben ik.
Ik woon niet in Nederland en hier hebben kinderen standaard een helm op als je in een zitje op de fiets zitten. Gezien het feit dat de buurvrouw ooit een helm met een fikse barst weg kon gooien nadat ze door een brommer werd aangereden ook geen overbodige luxe. Kind was gelukkig ongedeerd, maar ik had niet willen weten wat er gebeurd was als het geen helm had gedragen.

Bij skaten zou ik zelf wel een helm opzetten. Mijn dochter moest ooit na een ongelukje op school een nacht doorbrengen in het ziekenhuis en ze zag met 5 meiden op de zaal, die op hun achterhoofd gevallen waren met het skaten. Bescherming hoeven ze hier niet te dragen, maar helm ben ik wel streng op.
Een hersenbeschadiging is ook 'niet charming'. Dus ik zou gaan voor een helm.

Je kunt zelf nog zo voorzichtig zijn. Een ander kan je ook aanrijden. Het argument: ik skate heel voorzichtig en niet zo snel gaat niet op. Je bent niet zo stabiel op skates/skeelers, als je ineens ergens van schrikt of je rijdt net over een stukje zand/grind. Een val heb je zo gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Lekker veilig
koekies zijn lekker
Alle reacties Link kopieren
Ik skeeler (5 wieltjes dus) en ga hard. Is voor mij echt lange baan schaatsen maar dan op de (parallel)weg of fietspad.

Ik draag elleboog, pols en kniebeschermers en op mijn hoofd geen helm maar een veiligheidspet (pet met bescherming er in). Vind dat ook ivm zonlicht e.d. fijner zitten dan een helm.

Gelukkig nog nooit gevallen, maar als het dan toch gebeurd ben ik liever beschermd.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
10-04-2018 20:48
Skeeleren of inline skaten?
Skeelers hebben 5 wieltjes, inline skates 4.

Jemig wel overdreven tegenwoordig met die bescherming, vroegah skate ik zonder bescherming. Ach dan viel ik een keertje, schaafwond, boeiend.
Vroeger was dat zo, tegenwoordig zijn skeelers met 4 wielen (of 3) heel normaal. Skates hebben een remblokje, skeelers niet.

Met skeeleren draag ik een helm en polsbeschermers. Ik heb mijn uitrusting in een speciaalzaak gekocht. De helm zit comfortabel, is licht van gewicht. Zo'n ski-helm lijkt mij helemaal niet geschikt.
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
11-04-2018 12:22
Ik draag elleboog, pols en kniebeschermers en op mijn hoofd geen helm maar een veiligheidspet (pet met bescherming er in).
Een veiligheidspet, dat klinkt wel goed! Ziet er iets leuker uit dan een helm, ik skate amper, maar zit er ook over te denken om een helm te kopen, maar zo'n veiligheidspet spreekt me meer aan! Goede tip.
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
11-04-2018 12:22
Ik skeeler (5 wieltjes dus) en ga hard. Is voor mij echt lange baan schaatsen maar dan op de (parallel)weg of fietspad.

Ik draag elleboog, pols en kniebeschermers en op mijn hoofd geen helm maar een veiligheidspet (pet met bescherming er in). Vind dat ook ivm zonlicht e.d. fijner zitten dan een helm.

Gelukkig nog nooit gevallen, maar als het dan toch gebeurd ben ik liever beschermd.

Misschien een stomme vraag, maar hoe blijft zo'n pet dan zitten? Een helm kun je vastmaken onder je kin, met een pet lijkt me dat lastig. Als je dan hard valt, valt de pet toch af?
Alle reacties Link kopieren
Die pet valt denk ik pas af als je erop valt, dan heb je de klap dus al gehad, verwacht ik...?
Alle reacties Link kopieren
Promethium schreef:
11-04-2018 19:50
Misschien een stomme vraag, maar hoe blijft zo'n pet dan zitten? Een helm kun je vastmaken onder je kin, met een pet lijkt me dat lastig. Als je dan hard valt, valt de pet toch af?
Ik doe mijn staart door het gat. Verder heb ik petten altijd wel strak op mijn hoofd zitten. Mocht ik vallen, denk ik dat ie gewoon blijft zitten.
(Net even een radslag door de tuin gedaan, pet blijft dan ook gewoon zitten :proud: )
Alle reacties Link kopieren
Een skihelm zal je wel beschermen maar lijkt me behoorlijk warm. Of zitten er geen oorstukken aan?

Zelf gebruik ik een fietshelm voor skeeleren. Je moet er wel een aantal uitproberen om te kijken welke het lekkerst zit. Een goede helm voel je nauwelijks.

Heb in een land gewoond waar helmplicht was, dus ben niet anders gewend. Ken ook genoeg verhalen waarbij de helm zijn dienst heeft bewezen, dus zou daar niet over twijfelen.
Wat een hoop reacties! Dank je wel.

Voor wat betreft de discussie wel of geen helm: ik ga er sowieso eentje opzetten. Al was het maar omdat ik het de kinderen ook verplicht.

Mijn skihelm kan ik helemaal 'uitkleden'. Alle oorstukken, warmhouders, ed kunnen er uit. Maar hij is wel een stuk lomper dan die van mijn kinderen. Die zitten wat mooier om hun hoofd, maar dat komt natuurlijk omdat er ook geen skibril meer bij hoeft. Ik vind die helmen trouwens ook wel cool staan.
zoetjerminder schreef:
11-04-2018 12:07
Afbeelding

Lekker veilig
Ik heb hier een kind die compleet enthousiast werd bij het zien van deze helm. Mocht je ooit een kind zien skaten met zo'n helm, dan weet je dat het de mijne is ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven