Last van hielen met wandelen

08-05-2018 12:15 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanaf april aan het wandelen geslagen. Ik loop elke dag 9km. Soms sla ik een dagje over en fiets ik. De eerste 1-2 weken had ik een beetje last van mijn heupen maar na een bilmassage bij de fysio is dat helemaal weg. Bovendien ben ik wat langzamer gaan wandelen. Ik loop 5 tot 5,5km/u. Ik ben trouwens ook te zwaar. Nu nog zo'n 20kg. Maar ben er al bijna 7 kwijt :cheer2:

Sinds een week heb ik tijdens en na het wandelen last van mijn hielen. Ik heb al een beetje zitten googelen maar ik herken de klachten die ik heb eigenlijk nergens in. Het zit niet onderaan mijn voet (peesplaatontsteking) maar lijkt ook niet op een achillespees overbelasting. Het zit zeg maar echt achterop mijn hak. Precies daar waar je hak het rondst is zeg maar.

Het is niet zo dat ik enorme pijn voel tijdens het wandelen maar het voelt een beetje irritant. Ook af en toe wat steken. Na het lopen heb ik dat ik het daar voel tintelen en dat het irriteert als ik bijvoorbeeld met mijn benen languit op de bank lig en mijn voeten dus op de hak steunen. Dat voelt niet prettig. De volgende dag is dat weer weg. Maar ik heb bijvoorbeeld niet dat als ik 's morgens uit bed kom ik er meer last van heb.

Wie heeft hier ervaring mee? Wat was het of zou het kunnen zijn? Wat heb je eraan gedaan? Heb je tips voor me? Ik ben uiteraard een beetje bang dat als ik doorloop ik straks toch een hardnekkige blessure heb en niet meer kan wandelen...
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Boannan.

Draag je goed passende schoenen? Als ze niet goed passen kan er wrijving ontstaan. Zijn de hielen van je schoenen nog goed? Draag je goede sokken?
Alle reacties Link kopieren
probeer je loopstijl aan te passen door je paslengte wat te verkleinen, en meer op je midvoet te landen. elke keer op je hak landen kan irritatie geven.

Verder oefeningen doen om je enkels soepel te maken en te houden en je peesplaat onder de voet te masseren, door bijvoorbeeld over een ouderwets coca cola flesje te rollen.

Of anders neem je contact op met je fysiotherapeut om advies.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Even naar een fysio. Je kunt aan je hielen hele nare pijnlijke langdurige klachten krijgen. Collega had dat. Beter nu meteen goed aanpakken die klachten.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
08-05-2018 12:23
Goed bezig Boannan.

Draag je goed passende schoenen? Als ze niet goed passen kan er wrijving ontstaan. Zijn de hielen van je schoenen nog goed? Draag je goede sokken?
Ik loop meestal op hardloopschoenen. Dat vind ik het lekkerste lopen. Licht en voldoende vering. Maar ook weleens op echte wandelschoenen of op blote voeten (strand). Dat laatste daar ben ik de afgelopen dagen terughoudend in geweest omdat je dan helemaal geen demping hebt denk ik.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
08-05-2018 13:07
Ik loop meestal op hardloopschoenen. Dat vind ik het lekkerste lopen. Licht en voldoende vering. Maar ook weleens op echte wandelschoenen of op blote voeten (strand). Dat laatste daar ben ik de afgelopen dagen terughoudend in geweest omdat je dan helemaal geen demping hebt denk ik.
Wanneer je meer op je voorvoet of middenvoet loopt hebt je niet zoveel demping nodig. Je voet, enkels, knieën, heupen, bekken en rug absorberen dan de krachten. Daar zijn we ook voor gebouwd. Op het moment dat je met een recht been op je hak landt, dan heb je wel meer demping nodig. Want een gewricht in een eindstand (gestrekte knie) kan niet meer mee veren.

Kijk eens op deze site voor informatie; www.blessurevrijwandelen.nl
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hielspoor?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
08-05-2018 13:21
Wanneer je meer op je voorvoet of middenvoet loopt hebt je niet zoveel demping nodig. Je voet, enkels, knieën, heupen, bekken en rug absorberen dan de krachten. Daar zijn we ook voor gebouwd. Op het moment dat je met een recht been op je hak landt, dan heb je wel meer demping nodig. Want een gewricht in een eindstand (gestrekte knie) kan niet meer mee veren.

Kijk eens op deze site voor informatie; www.blessurevrijwandelen.nl
Thanks voor de tip!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
dagdromer1986 schreef:
08-05-2018 13:22
Hielspoor?
Dat is meer de onderkant en dat is het niet.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de plaats niet goed maar misschien is het een slijmbeursontsteking.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je hielbot? http://hielpijncentrum.nl/blog/stekende ... an-de-hiel
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
08-05-2018 13:07
Ik loop meestal op hardloopschoenen. Dat vind ik het lekkerste lopen. Licht en voldoende vering. Maar ook weleens op echte wandelschoenen of op blote voeten (strand). Dat laatste daar ben ik de afgelopen dagen terughoudend in geweest omdat je dan helemaal geen demping hebt denk ik.
Het zand zorgt voor demping.

Schoenen met demping heb je vooral nodig op harde ondergronden zoals bestrating.

Wat je klachten betreft heb ik niets toe te voegen aan de linkjes die je al gekregen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Schoenen met een ronde zool, zoals Gabor Rollingsoft, proberen?
Daarmee wikkel je je voet anders af.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wat knap TO. Goed bezig qua beweging!
Ik denk dat die gegeven site inderdaad informatief is. Staan ook tips over opbouwen van kilometers. En een bezoekje aan de fysio ook.
Ik denk dat je voor wandelen het beste wandelschoenen kunt kopen. Je hebt verschillende soorten, ook minder heftige waar je niet per se de bergen mee in hoeft. Deze geven andere ondersteuning dan hardloopschoenen.
Een andere tip is om één dag per week herstel in te bouwen, als je grote afstanden maakt zoals je nu doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook wel eens gehad, en bij mij was het de aanhechting van de achillespees op het hielbot. Ik heb toen oefeningen van de fysio gekregen waarbij je met je tenen op een verhoging gaat staan (bijvoorbeeld een traptrede) en dan op 1 voet zo ver naar beneden zakt en dan weer helemaal omhoog. Paar keer herhalen en dan de andere voet. Het duurde een week of zes voordat het hersteld was. Er is een grote kans dat je na een paar dagen niets meer voelt, maar je moet wel doorgaan anders is de pijn zo weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
12-05-2018 11:14
Ik heb dat ook wel eens gehad, en bij mij was het de aanhechting van de achillespees op het hielbot. Ik heb toen oefeningen van de fysio gekregen waarbij je met je tenen op een verhoging gaat staan (bijvoorbeeld een traptrede) en dan op 1 voet zo ver naar beneden zakt en dan weer helemaal omhoog. Paar keer herhalen en dan de andere voet. Het duurde een week of zes voordat het hersteld was. Er is een grote kans dat je na een paar dagen niets meer voelt, maar je moet wel doorgaan anders is de pijn zo weer terug.
Hoe vaak/hoe lang per keer deed je dat dan?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed bezig, maar misschien net iets te veel in korte tijd. Ik denk dat je de frequentie van het lopen en het aantal kilometers per dag beter wat terug kunt schroeven en voorlopig even vaker afwisselen met beweging als fietsen, roeien, zwemmen, dus wat de gewrichten niet of veel minder belast. Maar de fysiotherapeut daarover raadplegen is het beste advies.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf last houden dus ik heb me zojuist ingeschreven bij een sportschool. Ik ga in plaats van 7x per week wandelen nu 3x per week naar de sportschool en voornamelijk krachttraining doen. En dan misschien nog 1-2 x per week wandelen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven