Alternatief studentensportpas/lidmaatschap?

14-05-2018 21:48 16 berichten
Helaas, ik val een beetje buiten de boot.

Ik ben een fulltime student. Ik woon op een half uurtje met de auto van een studentenstad waar er een studentensportpas verkrijgbaar is waardoor je allerlei teamsporten kunt doen en ook lessen kunt volgen.

Ik ben gek op tennis, volleybal en squash lijkt me bijvoorbeeld ook erg leuk. Ik heb geen topper, eerder niveau recreant maar ik ben wel heel fanatiek. Ook kun je met die sportpas lid worden van een studentenzeilclub. Watersport is ook een grote hobby voor mij.

Om in aanmerking te komen voor zo’n pas moet je student zijn bij een universiteit of aangesloten hogeschool. Helaas volg ik mijn HBO studie bij een andere instelling...

Ik vraag me af hoe ik toch in contact kan komen met studentensporten.

Ik wil namelijk heel graag mee doen met dit soort sporten en met name de zeilclub lijkt me zo gaaf! Helaas zijn mijn vrienden hier niet in geïnteresseerd en heb ik dus geen sportmaatje. Anders zou een vriendin van mij wel zo’n pas aan kunnen schaffen, zij zit wel op de uni.. Ook is er in mijn stad eigenlijk niets behalve een high class tennisclub of volleybalclubs waarvoor ik het niveau nog niet heb.

Is er een mogelijkheid om toch aan student sportlessen/clinics mee te kunnen doen of lid te kunnen worden bij zo’n zeilclub of andere vereniging? Ik mis namelijk ook sociale contacten om mijn hobby’s mee uit te kunnen oefenen.
anoniem_6362b14e742c2 wijzigde dit bericht op 19-03-2020 23:33
2.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is er geen speciaal tarief mogelijk omdat je student van een andere instelling bent? Of bij jouw eigen instelling?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je gewoon pech.

Als jouw onderwijsinstelling niet mééfinanciert, dan mag je gewoon niet meedoen. Voor 60 euro per jaar sporten (ACLO Groningen) is natuurlijk belachelijk goedkoop. Daar betalen de RuG, de Hanzehogeschool en nog wat anderen aan mee.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Oh, en die "pas van je studerende vriendin".
Daar staan haar gegevens én foto op.
Jij kunt/mag daar niets mee.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Je hoeft toch niet supergoed zijn om bij een vereniging te gaan tennissen of volleyballen? En de meeste clubs hebben een iets lager tarief voor studerende leden, hier moet je dan een foto voor je studentenpas van aanleveren is mijn ervaring.
Ik besef me dat die studentenpassen goedkoop zijn. Het is niet mijn doel om te profiteren of iets dergelijks. Ik ben nog in opleiding dus heb nog geen bijzonder hoog loon, maar ik wil best meer betalen. Het gaat me niet om geld (al kan ik de high class tennislidmaatschappen nu niet betalen).

Het zit hem meer in het punt dat er in mijn vrienden en kennissenkring geen teamsport liefhebbers zitten en ik dus niet zomaar ergens een tennisbaan kan huren. De tennisverenigingen hier in de buurt zijn heel prijzig en hebben dus ook weinig leden van mijn leeftijd. Een volleybalvereniging zou nog een optie zijn, al moet je dan ook 2x trainen en 1 dag wedstrijd wat lastig is met fulltime werk en daarnaast nog een fulltime studie (weekend is studietijd). Dan is 1 a 2x per week, zonder competitie geschikter op dit moment.

Met meest aantrekkelijke is toch een studentenomgeving met allerlei sporten en lessen die je kunt volgen. En met natuurlijk hoger lidmaatschapskosten.
anoniem_6362b14e742c2 wijzigde dit bericht op 14-05-2018 22:32
11.82% gewijzigd
Ik hoor wel vaker dat iemand die wel een pas heeft vaker een baan afhuurt en dan met een niet-lid bijvoorbeeld gaat tennissen. Dat was een optie geweest als vrienden van mij op de uni wel geïnteresseerd zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn heus wel minder dure sportclubs, waarom wil je zo ontzettend graag bij een studentenclub horen? Beetje apart.
Omdat ik op zoek ben naar 2 à 3x in de avond recreatief tennis of volleybal spelen met leeftijdsgenoten.

Gelijkgestemden die ook geen competitie spelen zitten bij zo’n vereniging. Ivm weekend studie kan ik geen competitie spelen behalve voor recreanten van 40+ hier.

Bij de tennis kan ik recreatief een baan huren maar ik kan dus geen tennismaatje vinden ;)

Nogmaals geld zit het hem niet in. Een hogere contributie is prima.
Alle reacties Link kopieren
Weet dat er in Groningen ook voor studenten van andere Hogescholen mogelijkheid was om mee te doen aan de ACLO. Was wel tegen hoger tarief.
Heb het even opgezocht en dat is nog steeds het geval:
http://www.aclosport.nl/tarieven/

Hoger tarief en maximaal 10 studenten per andere Hogeschool.

Zou even informeren naar de studentensportinstelling van de plaats waar je lid zou willen worden, of die ook een dergelijke regeling hebben. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Studentensport is vaak gesubsidieerd door plaatselijke HBO en/ of universiteit en dus kun je als student daar alleen sporten als je bij een aangesloten HBO/ uni studeert.

Wellicht dat je wel o.b.v. een extern tarief bij sommige studentensporten terecht kunt? Je betaalt dan wel veel meer dan bij studententarief, maar vaak nog steeds goedkoop.

Je kunt ook bij de gewone 'burgerverenigingen' terecht. Meeste verenigingen in studentensteden hebben een speciaal studententarief en stellen alleen de eis dat je student bent, ongeacht waar je studeert.
Het is voor klanten tevens mogelijk om niet-sportkaarthouders te introduceren. Niet-sportkaarthouders kunnen uitsluitend op de dag zelf via de balie telefonisch reserveren. Zij kunnen met een los kaartje of drie strippen (een strippenkaart geeft 20% korting op de prijs van een los kaartje) meespelen


Radbout universiteit Nijmegen
groenebroek schreef:
15-05-2018 07:49
Weet dat er in Groningen ook voor studenten van andere Hogescholen mogelijkheid was om mee te doen aan de ACLO. Was wel tegen hoger tarief.
Heb het even opgezocht en dat is nog steeds het geval:
http://www.aclosport.nl/tarieven/

Hoger tarief en maximaal 10 studenten per andere Hogeschool.

Zou even informeren naar de studentensportinstelling van de plaats waar je lid zou willen worden, of die ook een dergelijke regeling hebben. Succes!
Wel oppassen dat veel studentenverenigingen ook de eis hebben dat je moet studeren aan de desbetreffende uni/hbo (althans, in mijn studentenstad wel), dus dat je met een sportkaart nog steeds niet overal welkom zou zijn. Lang niet alle verenigingen nemen bovendien leden door het jaar heen aan, dus je moet er ook nog eens rekening mee houden dat je misschien pas in september zou kunnen beginnen.

Bovendien: ik ken eigenlijk vooral studentensportverenigingen die ook gewoon aan de competities meedoen, dus dat is ook nog eens een puntje waar je op zou moeten letten, of ze ook lidmaatschappen voor alleen training aanbieden. Andersom zie ik in mijn stad al een 'gewone' volleybalvereniging die wel een lidmaatschap voor alleen trainende leden aanbiedt. Hele flauwe vraag misschien, maar heb je al eens wat reguliere verenigingen aangeschreven om te kijken wat de mogelijkheden zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wat kost het om je voor 1 klein vakje in te schrijven aan die unief?
Mag je dan al een studentensportkaart kopen?
Bij de studentensport in mijn vroegere universiteitsstad kan je je per sport inschrijven.

Je kan kijken of dat mogelijk is.

In welke stad zoek je een sport(vereniging)?
Alle reacties Link kopieren
Waarom bel die studentensportclub niet even? Leg je situatie uit en vraag wat er mogelijk is.

Ik snap heel goed dat je het wil en vaak zijn sportclubs (ook studentenclubs) blij met enthousiaste leden. Ik kan me best voorstellen dat er voor jouw situatie iets te regelen is. Zeg er desnoods bij dat je er ook voor open staat om vrijwilligerswerk te doen voor de club.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven