Balletles den haag beginner?

30-05-2018 12:57 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!!

Al jaren denk ik er over na om me in te schrijven voor een proefles klassiek ballet.
Ik zwijmelde vorig jaar weg bij voorstellingen als 'het Zwanenmeer' en 'de Notenkraker', en het lijkt me fantastisch om dit ook (in mindere mate) ooit nog eens te kunnen doen (in een amateurshow ofzo).
Het enige probleem: ik ben zo stijf als een hark..
Hoewel ik tot mijn 8e op redelijk hoog niveau heb geturnd, moest ik hier van mijn vader vanaf toen ik gescout werd en toen vond ik er niks meer aan. Ik vraag me af wat jullie idee is.., is het nog 'normaal' om op je 28e te beginnen met klassiek ballet als je zo stijf bent?
Ik denk dat ik er heel veel plezier uit zou kunnen halen en het is niet mijn ambitie om een professional te worden, maar het houdt me ook een beetje tegen dat ik niet voor schut wil staan tegenover andere leerlingen zeg maar..
Mocht iemand een goede tip hebben voor een leuke, vriendelijke balletschool dan is dat ook heel welkom :)
Ik zou denken dat het net als met turnen is.. daar begin je mee als je heel jong bent en je lichaam groeit daarin mee. Ik heb tot mijn 10e ofzo geturnd, maar no way dat ik dat nu dik 20 jaar later weer op zou kunnen pakken. Volgens mij is je lichaam daar helemaal niet meer toe in staat.
Maar je zou natuurlijk altijd even kunnen informeren bij een balletschool ;)
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
30-05-2018 13:03
Ik zou denken dat het net als met turnen is.. daar begin je mee als je heel jong bent en je lichaam groeit daarin mee. Ik heb tot mijn 10e ofzo geturnd, maar no way dat ik dat nu dik 20 jaar later weer op zou kunnen pakken. Volgens mij is je lichaam daar helemaal niet meer toe in staat.
Zou goed kunnen hoor :-( .. vind het gewoon zo jammer omdat het me altijd zo enorm heeft getrokken..
Hoewel ik niet lenig ben, heb ik wel een goede conditie en sterke spieren, dus in dat opzicht hoop ik dat ik met doorzettingsvermogen misschien toch nog een eindje kan komen (maar misschien is dat naïef hoor)..
lilyfairy schreef:
30-05-2018 13:06
Zou goed kunnen hoor :-( .. vind het gewoon zo jammer omdat het me altijd zo enorm heeft getrokken..
Hoewel ik niet lenig ben, heb ik wel een goede conditie en sterke spieren, dus in dat opzicht hoop ik dat ik met doorzettingsvermogen misschien toch nog een eindje kan komen (maar misschien is dat naïef hoor)..
Je kan het altijd proberen natuurlijk. Voor de lenigheid even starten met yoga ofzo ;-)

Ik denk dat het sowieso meer moeite kost. als kind je nog een stuk buigzamer etc. je ziet ook vaak aan de turnsters op tv dat ze allemaal nog zo'n kinderlichaampje hebben. Daar maak ik dan uit op dat het lichaam meegroeit met het turnen (of eigenlijk niet echt groeit). Maar goed, ik ben geen deskundige van het menselijk lichaam :P
Alle reacties Link kopieren
Is het niet belangrijker om iets te leren dat je leuk lijkt, dan dat je mogelijk 'voor schut gaat'?
Veel volwassenen zijn stijf, puur omdat ze te weinig bewegen of niet de juiste bewegingen maken.
Als het je zo leuk lijkt, zou ik gewoon informeren bij een dansschool. Er zijn vast scholen bij jou in de buurt, die lessen aanbieden voor beginnende volwassenen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou lekker gaan dansen als ik jou was. Maar dat je een Zwanenmeer kunt gaan dansen, zou ik even uit mijn hoofd zetten. Wat die balletdansers uitvoeren is absolute topsport. Eigenlijk net zoiets als je zou zeggen: hardlopen heeft me altijd getrokken en meedoen met een WK moet toch wel kunnen?

Waarschijnlijk is dansen op spitzen ook niet mogelijk als je op jouw leeftijd begint.

Maar nogmaals: ga lekker dansen, het is toch fijn om te doen?
Wat eten we vanavond?
Het bestaat wel hoor, klassiek ballet voor volwassenen. Zeker doen als je het leuk vindt. En dan zou ik gewoon beginnen, niet eerst voorbereidende yoga of zo.
Je moet alleen niet verwachten dat je qua voorstellingen nog veel meer zal doen dan de uitvoering van de balletschool :)
Balletschool Mabel Alter biedt beginnerslessen aan op de dinsdagavond

http://openclass.mabelalter.com/index.php?id=33#c285

Gericht op studenten die nooit eerder ballet hebben gedaan. Step by Step Basic geeft inzicht in de mentale en fysieke kracht van dansers. In deze les krijgen deelnemers stap voor stap de basistechniek aangereikt en de mogelijkheid plezier en persoonlijke ontwikkeling door te maken. Er wordt o.a. gekeken naar de fysieke mogelijkheden van de deelnemers, correct gebruik van spieren, placement en ontwikkeling van coördinatie.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 30-05-2018 14:42
Reden: Typefout
0.53% gewijzigd
En verantwoord dansen op spitzen vergt jaren training, vooral als je je voeten niet wilt mollen.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
30-05-2018 13:27
En verantwoord dansen op spitzen vergt jaren training, vooral als je je voeten niet wilt mollen.
Ook als je jaren traint kun je je voeten er behoorlijk mee slopen hoor, heb je de voeten van ballerina's wel eens gezien? Ai ai ai... PIJN!
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
30-05-2018 13:29
Ook als je jaren traint kun je je voeten er behoorlijk mee slopen hoor, heb je de voeten van ballerina's wel eens gezien? Ai ai ai... PIJN!
Yup. Maar profdansen is weer iets heftiger dan amateurs natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen hoor, ik ga waarschijnlijk volgend jaar beginnen en ik ben minstens 10 jaar ouder dan je.
De fysiotherapeut vond het ook een goed idee ivm de gecontroleerd uitgevoerde oefeningen. Natuurlijk wil ik niet dat het op youtube komt of iets dergelijks want het zal er niet zo prachtig uitzien :facepalm: maar ik doe het om eens anders met mijn lichaam bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Op 'mijn' dansschool bieden ze ook lessen klassiek ballet aan voor beginnende volwassenen, en ik ken ook iemand die daar pas na haar veertigste is begonnen. Kan allemaal prima.

Bij amateurlessen gaat het er gewoon om wat je kunt binnen de mogelijkheden van je lichaam. Ik doe zelf modern, geen klassiek, maar dat werkt hetzelfde. Ik ben minder lenig in sommige opzichten dan de andere mensen in de les, en leniger in andere opzichten, en dat doet er allemaal niks toe. Je probeert gewoon ietsje verder te komen binnen je eigen mogelijkheden, en zelfs als dat niet goed lukt is het prima. Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt.

Spitzen gaat 'm niet meer worden waarschijnlijk, maar in een gewone les klassiek doe je sowieso geen spitzen volgens mij (voor spitzen zijn er aparte lessen). In een 'gewone' les ga je gewoon op je tenen staan waar een 'echte' ballerina op spitzen zou gaan. De meeste amateurs komen volgens mij helemaal niet aan spitzen toe, spitzen is gewoon echt moeilijk en ook nog slecht voor je voeten. Maar het is dus ook niet nodig om er wel plezier aan te beleven.

Gewoon doen! Een proefles zeker.
Ja, ga naar Mabel Alter! Daar krijg je goed les.
Ik heb dit ook wel vaker overwogen en de lessen zijn er gewoon hoor. Je staat natuurlijk niet voor schut! Ik vond het alleen vrij duur en had er niet echt tijd voor, gaf toen prioriteit aan andere sporten. Lijkt me nog steeds leuk om op te pakken! (Ik ben ouder dan jij ;-D )
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg balletscholen met lessen klassiek ballet voor beginners voor volwassenen. Daar ben je met allerlei andere beginners. Natuurlijk sta je niet voor schut en nee, je bent nooit te oud om met klassiek ballet te beginnen.

Om je verwachtingen wel wat bij te stellen - het zwanenmeer ga je echt niet meer leren dansen. Maar dat hoeft toch ook niet?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven