Welke kleding voor fietsen naar werk?

30-06-2018 08:21 42 berichten
Ik ben sinds kort naar mijn werk gaan fietsen. Het OV blijkt tegenwoordig onbetrouwbaar, ik heb goede benen en het is mooi weer. Ik vind fietsen leuk en het is gezond.

We hebben het over 17 km heen en 17 km terug. Ik doe daar ongeveer 50 minuten over, afhankelijk van de wind. Ik fiets op een ‘gewone’ transportfiets met zo’n kratje aan het stuur en 3 versnellingen.

(INB4: ‘Moet jij dan geen elektrische fiets?’ Nee, want ik maak graag gebruik van het trainingseffect als ik dan toch op de fiets zit, hart en benen mogen best werken, dat is gezond.)

Ik zweet best wel / heb het gauw warm tijdens inspanning. Ik deed al een ander shirtje aan op de fiets, op mijn werk even afdrogen met papieren doekjes, deo sprayen en schoon shirt aan.

Maar afgelopen dagen was het dus nogal warm en heb ik op de heenweg het kruis van mijn spijkerbroek al volgezweten (ja, iiieeeuuuwww). Ik overweeg nu om iets van een sportlegging aan te doen (die heb ik toch al voor hardlopen) of voor een paar Euro een fietsbroek kopen bij bijvoorbeeld Decathlon?

Maar is dat niet overdreven en stom, in sportkleding op je transportfiets omdat je 50 minuutjes naar je werk fietst? Ik vind eigenlijk dat dat wel gewoon in spijkerbroek moet kunnen, maar blijkbaar niet, want die zweet ik vol.

Ik kom onderweg alleen mensen in fietskleding tegen als ze op een racefiets of mountainbike zitten. Mensen op gewone fietsen (en dus ook transportfietsen) dragen spijkerbroeken of katoenen broeken of zelfs rokken.

Wat doen jullie / zouden jullie doen / wie heeft tips? Alvast bedankt!
Je vooral niks van anderen aantrekken en gewoon fietsen in wat het prettigst is. Is dat een legging, so be it.
Lady_Vintage schreef:
30-06-2018 08:24
Je vooral niks van anderen aantrekken en gewoon fietsen in wat het prettigst is. Is dat een legging, so be it.
Dit. Zelf wandel ik alle stukken die ik binnen een uur wandelen kan. Heb daarvoor m'n nikes bij me. Draag ze onder m'n rokje, jurk etc. Wat maakt mij dat uit. Wil graag aan mijn beweging komen en loop graag prettig. Wat een ander daarvan mag denken kan me niet zoveel schelen.
Normaal heb ik altijd veel schijt aan wat anderen vinden, maar ik ben ook wel van: stel je niet aan! Deze twee dingen botsen nu dus. Aan de ene kant vind ik dat ik mag doen wat ik wil, als ik een sportlegging of fietsbroek prettig vind op de fiets, draag ik dat toch gewoon? Aan de andere kant vind ik dat ik me niet moet aanstellen en dat ik gewoon in een spijkerbroek moet kunnen fietsen, hele volksstammen doen dat.
Dan fiets je in een spijkerbroek en trek je op je werk een schone spijkerbroek aan. Ook best.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het als collega waarderen als je een andere broek en shirt zou aantrekken als je op je werk komt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook op zoek naar tips.
Zelf fiets ik op een trekkingfiets zo’n 15 km. En zeker met een spijkerbroek fietsen is niet fijn, ook niet met kouder weer dan dit.

Met dit warme weer trek ik een korte broek en shirt of hempje aan. Dan gaat er schoon ondergoed en een jurkje mee. Dat gaat best makkelijk en je bent zo omgekleed.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een kort sport broekje en sporttopje aantrekken. Ik neem aan dat je fiets gewoon een zacht zadel heeft, dus de zeem uit een fietsbroek heb je op zich niet nodig.
Ik ga zelf op de racefiets in fietskleding en ik neem mijn gewone kleding in mijn rugtas mee naar kantoor. Mijn nette schoenen staan daar. Met dit weet hoef ik alleen een jurkje en ondergoed mee te nemen. Heerlijk!
perzikboom6 schreef:
30-06-2018 08:47
Ik neem aan dat je fiets gewoon een zacht zadel heeft, dus de zeem uit een fietsbroek heb je op zich niet nodig.


Klopt. Maar ik heb gelezen dat je onder een fietsbroek geen onderbroek aan hoeft. Lijkt mij ergens wel handig, want die onderbroek zweet ik dus ook vol.

Ik overweeg ook om een sport bh aan te trekken zodat ik dan een volledig droge set kleding aan kan doen op het werk en me dan dus helemaal niet druk hoef te maken over zweet.
Alle reacties Link kopieren
In een fietsbroek draag je inderdaad geen onderbroek. Je kan ook een speciale sportonderbroek in je sportbroek dragen, (zo eentje die niets absorbeert en niet gaat schuren als hij zweterig wordt).
Alle reacties Link kopieren
Ik zweet ook heel snel op de fiets.. en schaam me diep want mijn werk is 9 km en als ik wind tegen heb fiets ik daar 50 min op :$ (anders 35-40) dus jij gaat wel echt hard!

Gelukkig hebben we een douche op t werk dus ik doe smorgens gewoon daar douchen, omkleden en opmaken als ik op de fiets ben. Ik heb de afgelopen dagen in een luchtig jurkje gefietst maar ook dan ben ik flink bezweet onder de oksels of bij t zadelgedeelte.

Gewoon aantrekken wat fijn zit. Een spijkerbroek is echt niet relaxed fietsen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Een ander argument om geen spijkerbroek te draaien: Je zult snel gaten bij het kruis/de bovenbenen krijgen vanwege het schuren van de stof tegen elkaar door de fietsbeweging.
Gewoon wat luchtigere zomerkleding? Bij dit weer zweet iedereen zijn spijkerbroek toch uit?
gizzmo-returns schreef:
30-06-2018 09:10
Gewoon wat luchtigere zomerkleding? Bij dit weer zweet iedereen zijn spijkerbroek toch uit?


Ik werk in een ‘mannenbedrijf’ met bijbehorende mannentemperatuur (kkkoud). Bij warm weer gaat de airco op standje vries en loop ik daar te koukleumen in spijkerbroek en vestje en dichte schoenen. In luchtige zomerkleding bevries ik zo ongeveer op mijn werk.
iets_perzik schreef:
30-06-2018 09:25
Ik werk in een ‘mannenbedrijf’ met bijbehorende mannentemperatuur (kkkoud). Bij warm weer gaat de airco op standje vries en loop ik daar te koukleumen in spijkerbroek en vestje en dichte schoenen. In luchtige zomerkleding bevries ik zo ongeveer op mijn werk.
Dan neem je toch gewoon “werkkleren” mee?
Mijn luchtige zomerkleding is ook allemaal wijd en / of kort, dus op de fiets fladdert en / of schuurt dat. Dan is 17 km net te ver. Met mijn wijde zomerbroek of maxirok tussen de spaken zitten (of daar steeds op moeten letten) is ook niet prettig.

Edit: het waait nogal in de polder. :)
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook andere sportievere broeken dan een sportlegging, die wel lekker zitten, maar iets meer gekleed zijn, een yoga broek bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Dan doe je toch een gewone korte broek en t-shirt aan? Pakje vochtige washandjes in je tas en set schone kleding.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
30-06-2018 10:13
Dan doe je toch een gewone korte broek en t-shirt aan? Pakje vochtige washandjes in je tas en set schone kleding.
Dit idd. Of een luchtige broek en hemdje.
iets_perzik schreef:
30-06-2018 09:29
Mijn luchtige zomerkleding is ook allemaal wijd en / of kort, dus op de fiets fladdert en / of schuurt dat. Dan is 17 km net te ver. Met mijn wijde zomerbroek of maxirok tussen de spaken zitten (of daar steeds op moeten letten) is ook niet prettig.

Edit: het waait nogal in de polder. :)
Mooie reden om wat nieuws te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn fiets heeft het niet zo snel koud.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met dit weer een los zacht shortje of fietsbroekje aantrekken met een sportshirt. Op het werk even opfrissen met washand en handdoekje, Deo en schone kleren, voilà. Dichte schoenen /setje kleding op je werk laten staan als het een langere periode warm is.
Alle reacties Link kopieren
Een skinny spijkerbroek. Zweet is toch juist om je te koelen?
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik zou luchtige of sportkleding aandoen op de fiets en je op je werk omkleden. Ik heb nog geen 1 argument gehoord waarom dat niet zou kunnen behalve jou angst dat het "overdreven en stom" zou zijn. Misschien zijn er wel mensen die er zo over denken, maar dat lijkt me dan vooral hun probleem dan de jouwe.
Als je steevast bezweet aankomt, dan lijkt me afdrogen met papieren doekjes onvoldoende. Neem een washand mee en gooi een klein flesje badschuim in de tas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven