Cardio oc krachttraining

20-07-2018 19:53 25 berichten
Ik heb flink wat overgewicht en heb mij daarom ingeschreven bij een sportschool. Doel is een fit, sterk en mooi gevormd lichaam.
Motivatie is er maar weet niet wat ik precies moet doen om dit te bereiken.

Moet ik eerst een tijd cardio doen om af te vallen en daarna beginnen met krachttraining? Of beginnen met zowel cardio als krachttraining?
Lees zoveel verschillende berichten dat ik het niet weet.
Ik doe nu de combi cardio en krachttraining (beginner aan apparaten) maar heb na een uurtje bewegen niet het idee echt wat gedaan te hebben. Zo heb ik bijv. helemaal geen spierpijn en vraag me echt af of ik niet beter alleen een uur cardio kan doen?

Ik val wel af maar dat komt omdat ik op mijn voedsel ben gaan letten.

Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Vraag advies van een medewerker van de sportschool.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Bij de sportschool kun je vaak om advies vragen. Dan kunnen ze ook rekening houden met eventuele zwakke punten en gericht advies geven!

Verder, je bent in ieder geval goed begonnen!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Echt goede krachttraining met losse gewichten moet je leren van een goede trainer. Dus deadlifts, squats, push en pull oefeningen soms tot falen (reken maar dat je pijn hebt). Als beginner heb je bij kracht nog het voordeel dat je zowel spieren kan aanmaken als vet kan verbranden.

Je moet oppassen met een combi van te veel cardio samen met een dieet waarbij je weinig calorieën eet. 2x per week lang cardio kan waarschijnlijk geen kwaad maar bijv 5-7x per week dat doen met een streng dieet kan er toe leiden dat je je slecht gaat voelen.

Je zou ook eens een interval kunnen doen of HIIT.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het begint met anders eten. Anders krijg je spieren ónder je vet en wordt je alleen maar breder. (hi amber, check je inbox :-) )
Ik ben zelf meer van de cardio, omdat ik van krachttraining heel snel teveel spier aanmaak en brede schouders en dijen krijg, maar dat hangt af van jouw aanleg en bouw of jij dat ook hebt.
En dan cardio niet op standje vetverbranding (laag tempo) maar idd interval. Sneller klaar, meer effect.
.
Bij de sportschool hebben ze een app met een standaard beginnersschema en dat is cardio/kracht/cardio.
Is ook niet de beste sportschool voor begeleiding.

Denk dat ik voorlopig alleen cardio interval ga doen, goed blijf eten en na een tijdje een personal trainer inhuur voor krachttraining met losse gewichten.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen spierpijn hebt en niet vermoeid bent na de training dan doe je dus niet zoveel. Waarschijnlijk een beetje aan apparaten met steeds 30 seconden rust tussen elke set. En dan werken er waarschijnlijk wat van die jong gasten die je een standaard schemaatje kunnen geven, maar je echt trainen... die jongens durven je niet af te matten en houden meestal vast aan een veel te licht programma.

Dat zet geen zoden aan de dijk en dat hou je ook niet vol, want hee is saaaai.

Probeer eens crossfit. Dan wordt je echt uitgedaagd en begeleid. Is voor elk niveau. Cardio én kracht in een, en niet saai.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
20-07-2018 20:50
Als je geen spierpijn hebt en niet vermoeid bent na de training dan doe je dus niet zoveel. Waarschijnlijk een beetje aan apparaten met steeds 30 seconden rust tussen elke set. En dan werken er waarschijnlijk wat van die jong gasten die je een standaard schemaatje kunnen geven, maar je echt trainen... die jongens durven je niet af te matten en houden meestal vast aan een veel te licht programma.

Dat zet geen zoden aan de dijk en dat hou je ook niet vol, want hee is saaaai.

Probeer eens crossfit. Dan wordt je echt uitgedaagd en begeleid. Is voor elk niveau. Cardio én kracht in een, en niet saai.
Ccrossfit aanraden aan iemand die nog vanaf nul moet beginnen met sporten? Geen goed plan.
.
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
20-07-2018 20:50
Als je geen spierpijn hebt en niet vermoeid bent na de training dan doe je dus niet zoveel.
Hier ben ik het wel mee eens.
Dit kán niet, als je het goed doet.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou pas iets met crossfit doen wanneer je echt een goede basis hebt mbt krachttraining. Ik ben zelf nogal van de dood of gladiolen maar die instelling kan erg onhandig zijn met een zwaar gewicht in je handen. Het risico op een stevige blessure is groot.

Voor mij werkt het niet. Ik herstel er niet goed van.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
20-07-2018 20:57
Hier ben ik het wel mee eens.
Dit kán niet, als je het goed doet.
over spierpijn gaan er ook een hoop rare verhalen: de een zegt als je spierpijn hebt doe je het goed en de ander zegt dan ben je te ver gegaan dat is niet goed :-?
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Trainen met een personal trainer is effectiever en hij kan elk moment bijsturen in de training waar nodig. Stel je doel en daar wordt dan een trainingsprogramma op afgestemd soms icm je voedingspatroon.

En trainen met een pt is ook echt veel leuker dan alleen aan die apparaten te hangen.
Ja en?
Doe eens wat groepslessen mee.
Ik doe aan cardiolessen (hitt/bbb/fat attack ed) en aan krachttraining (bodypump) daarnaast af en toe een lesje body balance of pilatesles. Gecombineerd met een gezond eetschema.
Als je zonder begeleiding aan apparaten gaat klungelen dat zet dat weinig zoden aan de dijk en dit is bij mij pas een succes geworden nadat ik 3 maanden onder begeleiding van een PT heb getraind.
Succes!
Rouge__ schreef:
20-07-2018 21:02
over spierpijn gaan er ook een hoop rare verhalen: de een zegt als je spierpijn hebt doe je het goed en de ander zegt dan ben je te ver gegaan dat is niet goed :-?
Ik train zo regelmatig dat ik bijna nooit echt spierpijn heb.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
20-07-2018 21:13
Ik train zo regelmatig dat ik bijna nooit echt spierpijn heb.
ik heb ook bijna nooit spierpijn, behalve als ik een tijd niet gesqaut heb of als ik een zwaardere training doen.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Rouge__ schreef:
20-07-2018 21:18
ik heb ook bijna nooit spierpijn, behalve als ik een tijd niet gesqaut heb of als ik een zwaardere training doen.
Precies, als ik mijn gewichten verhoog of als ik aan een nieuwe release begin.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
20-07-2018 21:13
Ik train zo regelmatig dat ik bijna nooit echt spierpijn heb.
Dat is vrij logisch. Maar gaat voor to niet op denk ik. En moe word je altijd als het goed is.
.
impala schreef:
20-07-2018 21:24
Dat is vrij logisch. Maar gaat voor to niet op denk ik. En moe word je altijd als het goed is.
Moe word ik zeker, heerlijk moe en doorweekt. :yes:
TO moet zeker rustig en onder goede begeleiding beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Bodypump is geen krachttraining.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-07-2018 21:00
Ik zou pas iets met crossfit doen wanneer je echt een goede basis hebt mbt krachttraining. Ik ben zelf nogal van de dood of gladiolen maar die instelling kan erg onhandig zijn met een zwaar gewicht in je handen. Het risico op een stevige blessure is groot.

Voor mij werkt het niet. Ik herstel er niet goed van.

Crossfit kan prima zonder basis. Het is altijd onder begeleiding van een personal trainer en je kan alles aanpassen naar eigen niveau.
En als het niet gaat kan die PT je wel een andere kant opwijzen. Ik zit bij een goeie club waarbij je eerst verplicht 3 lessen 1 op 1 techniekles moet nemen voor je in de groep mee mag.

Bij mij in de groep zit ook een meisje met zwaar overgewicht die zo van de bank komt. Ik kwam ook zo van de bank af toen ik begon na jaren niet gesport te hebben door een blessure. Er stappen regelmatig nieuwe mensen in zonder (sport)ervaring.

Het moet wel bij je passen. Wil je liever heel rustig opbouwen, in je eigen tijd naar een sportschool en voor jezelf wat trainen dan is het niks voor jou. Wil je tot het uiterste uitgedaagd worden, je grenzen leren kennen en verleggen (onder begeleiding), echt moe worden en 2 dagen spierpijn hebben (in het begin), dan is het wel wat voor je.
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
20-07-2018 23:10
Crossfit kan prima zonder basis. Het is altijd onder begeleiding van een personal trainer en je kan alles aanpassen naar eigen niveau.
En als het niet gaat kan die PT je wel een andere kant opwijzen. Ik zit bij een goeie club waarbij je eerst verplicht 3 lessen 1 op 1 techniekles moet nemen voor je in de groep mee mag.

Bij mij in de groep zit ook een meisje met zwaar overgewicht die zo van de bank komt. Ik kwam ook zo van de bank af toen ik begon na jaren niet gesport te hebben door een blessure. Er stappen regelmatig nieuwe mensen in zonder (sport)ervaring.

Het moet wel bij je passen. Wil je liever heel rustig opbouwen, in je eigen tijd naar een sportschool en voor jezelf wat trainen dan is het niks voor jou. Wil je tot het uiterste uitgedaagd worden, je grenzen leren kennen en verleggen (onder begeleiding), echt moe worden en 2 dagen spierpijn hebben (in het begin), dan is het wel wat voor je.
Crossfit wordt helaas niet overal zo goed begeleid.
.
Alle reacties Link kopieren
Na 3 lessen techniek kan je amper iets. Daarbij staat er een forse druk om in hoog tempo technisch lastige oefeningen te doen met een hoog gewicht. Ik heb geleerd dat wanneer je techniek achteruit gaat je je gewichten neer legt maar bij crossfit wordt je gepressd om door te gaan. Je moet extreem goed weten waar je eigen grenzen liggen en dat weet een beginner niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
mijn advies voor de beginnende sporter, 3 cardio oefeningen met tussendoor een aantal lichte kracht oefeningen.
hiermee zorg je dat je conditie verbeterd en je tegelijkertijd vet verbrand.
cardio min 15 minuten per oefening.
kracht elke oefening 3 setjes van 15 (pull oefeningen, explosief in en rustig terug, push oefeningen explosief uit en rustig terug), tussen ieder setje net genoeg pauze om weer op adem te komen (zorg dat je houding/de vorm echt goed is).

lichte krachte oefeningen geven je tevens de kans om er voor te zorgen dat je de juiste spiergroepen activeert.
dus denk bij elke oefening na over welke spiergroep je traint, voel je die dan niet dan activeer je die spiergroep niet genoeg en doe je de oefening dus niet goed.

spierpijn is goed als het 24 uur na het trainen komt, heb je het direct na het trainen of een paar uur later na wat rust dan ben je gwoon te ver gegaan.

qua cardio mag je best stuk gaan, dus gewoon alles er uit fietsen, crosstrainen, roeien of lopen, wbt kracht zou ik me vooral in het begin puur focussen op de vorm en techniek. dat je daarna geen spierpijn hebt is prima, vorm en techniek zijn in het begin gewoon het aller belangrijkste. als je dat niet goed doet is de kans op serieus lichamelijke schade heel erg groot.
zodra je dat onder de knie hebt kun je het gewicht gaan verhogen en kun je dus ook spierpijn gaan ervaren.
deadlifts, squats e.d. vooral als je net komt kijken lekker links laten liggen, de kans dat je vorm en techniek niet onder controlle hebt zijn daarvoor veel te groot.
hou het eerst bij oefeningen die gecontroleerd zijn, dus eerst niks met losse gewichten. losse gewichten kun je prima doen zodra je al wat hebt opgebouwd maar niet eerder.

ik heb zelf jaren getraind en ben er net zo lang uit geweest, ben sinds 2 jaar weer terug. zelfs toen ik trainde onder begeleiding van een coach die ook bodybuilders trainde kwamen losse gewichten amper aan de order, reden daarvoor was (en is nog steeds) dat je gewoon veel te makkelijk fouten maakt en schade aan gewrichten is onomkeerbaar. doe hiermee wat je wil, maar zorg er voor je je lichaam heel houd.
Alle reacties Link kopieren
nog even een "kleine" toevoeging, met cardio ook echt luisteren naar je lichaam, het doel is wel om stuk te gaan maar wel verantwoord.
dus met bijv fietsen gewoon eerst op een vaste weerstand een snelheid net boven de 90 rpm aanhouden. daarnaast moet je ook je hartslag in de gaten houden ik zelf ga vaak door tot bovenin de 160 (sporadisch druk ik mezelf kortstondig over de 170 heen), maar dat is dan voor een man van 33.
welke hartslag je max mag/kan aanhouden heeft ook weer te maken met man of vrouw, je leeftijd en je conditie.
maar als je luistert naar je lichaam kom je er vaak zelf wel achter wat wel en niet kan qua cardio. hou je die 15 minuten in het begin niet vol is het ook geen ramp maar probeer er wel hard aan te werken om daar te komen.

ik train ook bij een erg klein sportschool maar daar zijn altijd wel 1 of 2 trainers aanwezig. daarnaast kun je altijd om hulp vragen bij de mensen die er al langer trainen. voor iedere kracht oefening op een apparaat geld wel dat je altijd je rug recht moet houden, borst vooruit en schouders recht.
als je met een setje bezig bent is het ook van belang dat je nooit volledig strekt (gewrichten dus nooit op slot zetten) en nooit 100% terug gaat naar een ontspannen houding, zorg er dus voor dat de spieren continu onder spanning blijven staan.

als je je vorderingen in de gaten wilt houden zorg er dan voor dat je jezelf meet (buik omvang e.d.) en maak foto's van jezelf (is in het begin misschien wat ongemakkelijk). het cijfer op de weegschaal vertelt namelijk maar het halve verhaal. ik zit zelf namelijk nu ook op een punt waarbij de spriergroei even groot is als het vet wat ik verlies, dus het gewicht op de weegschaal verandert op het moment niet (nu zit ik ondertussen ook wel ruim binnen de gezonde waardes).

in het begin vliegen de kilo's er ook af, 90% van dat gewicht is vocht, dus gaat het na een paar maand (of zelfs weken) niet zo snel meer komt het omdat je nu echt bezig bent het vet kwijt te raken. laat je dus niet door dat getal op de weegschaal beïnvloeden. als je aan alles merkt dat je vorderingen maakt (conditie gaat vooruit enz) dan maak je ook echt vorderingen ookal zie je ze niet.
spieren zijn ook zwaarder dan vet.

drink tijdens het trainen ook voldoende water, ik drink in een sessie (ongv 1:30 uur) zo 1,5L water.

nog even mbt wegen, doe dit bij voorkeur op een ochtend en dan vervolgens alleen maar op die ochtend. Dus echt niet vaker dan 1x per week wegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven