Ervaring dry needle shin splint

21-07-2018 18:56 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand hier ervaring mee? Hoe zeer deed het en wat weten de effecten?
Ik heb na jaren klachten (zie vorig topic) gaan de fysio gegaan. Daar blijkt dat ik dus al die tijd al kamp met shin splint. Gisteren heeft hij mij een heerlijke (ahum zeer pijnlijke (Ik noem het gewoon mishandeling van de kuiten 😉 want het is gewoon blauw) massage gegeven. Hij is nu met vakantie en wil dat zijn collega mij de komende 2 weken dry needle geeft en het taped.
Gezien die massage al absoluut niet prettig was ben ik wel benieuwd naar wat ik kan verwachten...
Alle reacties Link kopieren
Het was het pijnlijkste wat ik ooit gedaan heb tot ik ging bevallen. Ik.ben zelfs een keer bijna flauw gevallen. Gecombineerd met mijn sceptische houding was reden om te willen stoppen na de eerste keer. Uiteindelijk toch door gegaan en heel veel van de spanning in mijn kuiten kwijt weten te raken.Daarna ook langzaam de klachten in mijn schenen kwijt geraakt.

De meningen zijn nogal verdeeld over of dit überhaupt kan werken (meds kom er maar in....) . Net als over het tapwn. Maar ik ben blij dat ik er aan ben begonnen. Ik heb zo lang aangemodderd en rust deed niets net als andere behandelingen. Uiteindelijk met dry needling en tapen er toch van af gekomen.
tapen en dry needling allebei werking nooit bewezen. Shin splints = rust en versterkende oefeningen
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dry needling totaal niet pijnlijk, het hielp alleen niet. Het was vooral een gek gevoel, en wel erg stijf daarna en het leek daarna beter te voelen maar de shinsplints kwamen steeds weer terug. Ik heb van alles geprobeerd (massages, rust, zooltjes, koelen, dry needling, compressiekousen, looptechniek) maar het kwam steeds weer terug.

Wat mij wel heeft geholpen zijn behandelingen bij shinsplintstop (nee ik heb geen aandelen). Wel erg pijnlijk (kuitmassage X 100) en je loopt nog een tijd met blauwe schenen rond, maar het hielp! Na 2 jaar shinsplints en alles geprobeerd te hebben was ik er met 5 behandelingen vanaf! Daarna is het nog 1 keer terug gekomen, maar toen was een behandeling voldoende en de laatste 2 jaar heb ik geen last meer gehad.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
21-07-2018 19:38
tapen en dry needling allebei werking nooit bewezen. Shin splints = rust en versterkende oefeningen
Als die rust bestaat uit 45 weken niet hardlopen en alleen krachtoefeningen werkt alleen rust dus echt niet anders liep ik er niet nog mee..m
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
21-07-2018 19:28
Het was het pijnlijkste wat ik ooit gedaan heb tot ik ging bevallen. Ik.ben zelfs een keer bijna flauw gevallen. Gecombineerd met mijn sceptische houding was reden om te willen stoppen na de eerste keer. Uiteindelijk toch door gegaan en heel veel van de spanning in mijn kuiten kwijt weten te raken.Daarna ook langzaam de klachten in mijn schenen kwijt geraakt.

De meningen zijn nogal verdeeld over of dit überhaupt kan werken (meds kom er maar in....) . Net als over het tapwn. Maar ik ben blij dat ik er aan ben begonnen. Ik heb zo lang aangemodderd en rust deed niets net als andere behandelingen. Uiteindelijk met dry needling en tapen er toch van af gekomen.
Hmm dan ga ik alvast maar uit van het ergste. Over die massage had hij ook niks gezegd (Hij had me niet bang willen maken, maar ik ben niet bang voor wat pijn) maar ik was door een collega gewaarschuwd die zei nooit meer zo'n massage te ondergaan. De reden heb ik ondervonden. Pijnlijk maarja wat moet dat moet.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt dry needling heel goed, maar ik weet niet of het bij jouw aandoening ook zo is. Ik vind het niet superpijnlijk, ook niet fijn maar het lost veel op.
kleinmeisje_89 schreef:
21-07-2018 20:04
Als die rust bestaat uit 45 weken niet hardlopen en alleen krachtoefeningen werkt alleen rust dus echt niet anders liep ik er niet nog mee..m
het is nu eenmaal hardnekkig. kan je nagaan dat een pleistertje ook niet werkt of een miniscuul naaldje in je huid
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
21-07-2018 20:39
het is nu eenmaal hardnekkig. kan je nagaan dat een pleistertje ook niet werkt of een miniscuul naaldje in je huid
Die naaldjes prikken niet alleen in je huid, waarom reageer je eigenlijk als je niet eens weet wat het inhoudt?
Alle reacties Link kopieren
Bij dry needling gaat het naaldje niet alleen maar in de huid. Ik heb regelmatig dry needling in mijn schouder gehad, en het is juist (volgens de fysio) de bedoeling dat er in de spieren/pezen wordt geprikt, om het lichaam een signaal te geven dat er werk aan winkel is.

Bij tapen is het de bedoeling dat de huid iets opgetild wordt, waardoor het vocht iets beter kan stromen.

Nogmaals, aldus mijn fysio. Ik heb er geen wetenschappelijke onderbouwing voor, alleen de resultaten bij mijzelf en een aantal anderen. Bij mij werkt het prima. De spierspanning is dan een stuk minder en ik kan me dan beter bewegen. Ik merk verschil tussen alleen massage en massage icm dry needling.

Als je na 45 weken rust nog steeds last hebt... ik zou het wel weten. Maar het blijft jouw eigen keuze.

Sterkte
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook al shockwave gedacht?
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
pamelacourson schreef:
21-07-2018 20:54
Die naaldjes prikken niet alleen in je huid, waarom reageer je eigenlijk als je niet eens weet wat het inhoudt?
shin splints is een ontsteking aan je beenvlies, die naaldjes komen echt niet tot je beenvlies hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook last van scheenpijn af en aan. Er zijn verschillende soorten scheenpijn op verschillende plekken. Ik zie het als onderdeel van mijn fibromyalgie.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 24-07-2018 12:01
69.86% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik wil alleen even reageren op hoever Dry -Needling het lichaam ingaat.
Dat is namelijk tot op het bot.

Bij mij is meermalen de schouder behandeld met die hele gezellige naalden. Richtlijn is "botte pijn" is goed (en dan die electroschokken van de verkrampte knooppunten) maar ik heb ook vaak "scherpe pijn" gehad. dan zat de fysio er met de naald te ver in en tegen mijn schouderblad zelf te poeren. Er braken meermalen naalden af omdat de verkramping sterker was dan de naald. Of het verschil niet te voelen was of hij tegen het bot zat. ALLES deed zeer, ik kon het verschil niet meer maken. En dan brak die naald weer af. Not funny kan ik je vertellen. Mijn mantra was bij alle pijn "het doel heiligt de middelen". (En ik ken nu duizenden varianten van auw zeggen en huilen..) :facepalm:

Helaas heeft het toen alleen tijdelijke verlichting gegeven. Dus of het een aanrader is... kweenie.
(Bij huidige -andere- fysio krijg ik ook van die bizar pijnlijke massages. Zowel op mijn schouder als bij mijn ene kuit die zoveel scheurtjes had gekregen dat de spier op al die plekken verkleefd zat. Die massages zijn ook echt spectaculair pijnlijk, maar het HELPT :cheer2: . (En ik bezig weer dezelfde mantra :-D )
pilamie wijzigde dit bericht op 22-07-2018 00:48
Reden: aanvulling
9.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
21-07-2018 20:59
Heb je ook al shockwave gedacht?
Nop. Dit is de eerste keer in al die jaren dat ik überhaupt iets doe met de klachten. eerst maar kijken wat het behandelplan van de fysio doet.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Bij iedereen verschillend dus. Dan ga ik het woensdag wel beleven 😉
pilamie schreef:
22-07-2018 00:45
Ik wil alleen even reageren op hoever Dry -Needling het lichaam ingaat.
Dat is namelijk tot op het bot.

Bij mij is meermalen de schouder behandeld met die hele gezellige naalden. Richtlijn is "botte pijn" is goed (en dan die electroschokken van de verkrampte knooppunten) maar ik heb ook vaak "scherpe pijn" gehad. dan zat de fysio er met de naald te ver in en tegen mijn schouderblad zelf te poeren. Er braken meermalen naalden af omdat de verkramping sterker was dan de naald. Of het verschil niet te voelen was of hij tegen het bot zat. ALLES deed zeer, ik kon het verschil niet meer maken. En dan brak die naald weer af. Not funny kan ik je vertellen. Mijn mantra was bij alle pijn "het doel heiligt de middelen". (En ik ken nu duizenden varianten van auw zeggen en huilen..) :facepalm:

Helaas heeft het toen alleen tijdelijke verlichting gegeven. Dus of het een aanrader is... kweenie.
(Bij huidige -andere- fysio krijg ik ook van die bizar pijnlijke massages. Zowel op mijn schouder als bij mijn ene kuit die zoveel scheurtjes had gekregen dat de spier op al die plekken verkleefd zat. Die massages zijn ook echt spectaculair pijnlijk, maar het HELPT :cheer2: . (En ik bezig weer dezelfde mantra :-D )
een naaldje in de ontstoken beenvlies is vragen om moeilijkheden. risico op meer ontstekingen etc. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat irriteren van botvlies helpt tegen een ontsteking. Je weet dat de fysio (geen arts!! HBO) in vier weekenden dry needler is?
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg dry needling in mijn kuiten. Door de pijn in mijn schenen waren mijn kuiten geheel verkrampt waardoor mijn schenen niet meer konden ontspannen. Toen mijn kuiten weer ontspannen waren kon ik heel langzamerhand de belasting wat opbouwen. Ik heb in die periode veel compressiekousen gedragen (van die hele strakke hardloopsokken). En daarna dus ook een tijd getapet om te zorgen dat mijn spieren weer sterker konden worden zonder dat mijn schenen weer gingen ontsteken.

Wat rot dat je zoveel pijn hebt het is echt heel naar. Ik hoop dat je iets vindt wat daadwerkelijk ontlast en dat je weer pijnvrij door het leven kan.

Uiteindelijk is mijn scheen nu bijna nooit meer de bottle neck (eerder gewoon mijn conditie en nu mijn gescheurde kruisbanden). Dus het kan echt over gaan.
Alle reacties Link kopieren
ja Ka -x6atje, :) mijn schenen zijn gelukkig wel goed, maar ik heb een paar maal pech gehad door het krijgen van scheurtjes in mijn kuitspier. Ik draag nu ook compressiekousen tijdens het hardlopen. om die kuiten te ontlasten. Helpt vooralsnog goed.

@Meds, dry needling wordt gedaan op de triggerpoints van het lichaam. Die zitten niet op je scheenbeen. dus daar prikt de fysio niet. Mijn fysio die masseert nu die triggerpoint inplaats van naalden erin. dat werkt bij mij veel beter blijkbaar.

@KLeinMeisje, Hopelijk vind jouw fysio de juiste (combinatie?) manier om je scheenbeen goed te krijgen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Effectiviteit dry needling

In een studie uit 2017 werd een overzicht gemaakt van alle data uit meerdere onderzoeken en controles die liepen tussen 2000 en 2015. Uit deze publicatie bleek dat er een bewezen effect is op korte termijn voor pijnbestrijding en beweging en levenskwaliteit. Sluitend bewijs voor beter slaapcomfort en vervanging van medicatie voor pijnbestrijding werd er echter niet gevonden.[5] Ook eerdere onderzoeken uit 2016 bewezen een effectiviteit op één of meerdere aspecten maar daarbij wel een niet sluitend effect voor andere aspecten.[6] Ook volgens het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie is het bewijs voor de effectiviteit van dry needling "niet sluitend".[7] De Vereniging tegen de Kwakzalverij noemt de effectiviteit niet bewezen en stelt dat eventuele effecten vooral placebo-effecten zijn.[8] Dry Needling zou een riskantere behandeling zijn dan behandelwijzen waarbij geen naalden in spieren worden gestoken.[9]

Bron: Wikipedia
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Shin splints, also known as medial tibial stress syndrome (MTSS), is defined by the American Academy of Orthopaedic Surgeons as "pain along the inner edge of the shinbone. (tibia)."

While the exact cause is unknown, shin splints can be attributed to the overloading of the lower leg due to biomechanical irregularities resulting in an increase in stress exerted on the tibia. A sudden increase in intensity or frequency in activity level fatigues muscles too quickly to properly help absorb shock, forcing the tibia to absorb most of that shock.

Typical treatments include rest, ice, strengthening and gradually returning to activity.

It is important to decrease activity level if any pain returns.

While medial tibial stress syndrome is the most common form of shin splints, compartment syndrome and stress fractures are also common forms of shin splints. Females are 1.5 to 3.5 times more likely to progress to stress fractures from shin splints.[2][5][23] This is due in part to females having a higher incidence of diminished bone density and osteoporosis.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Dry needling zou dan moeten werken door de spieren minder vermoeid te laten worden waardoor de tibia minder belast wordt. Hm.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb het ondergaan hoor. Behalve dat ik nu een stijve kuit heb en je ze de naald op en neer voelt bewegen nergens last van.
Wel baal ik van de afspraken. Fysio a die ik de afgelopen keren heb gehad heeft dit geregeld. Hij is nu met vakantie (doet zelf ook geen dry needle behandelingen) hij wilde dat zijn collega die zou plaatsen en zou tapen. De collega heeft er 2 gezet en zei dat die niet verder ging want hij vind het niet Nodig, vind het helemaal niet zo stijf (heeft die massage dan zoveel gedaan?) Het tapen wat fysio a wilde heeft die ook niet gedaan vond die ook niet nodig. Ik voel me net zo'n speel poppetje 🤔

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven