Welke sport doen jullie? Ik zoek inspiratie...

03-08-2018 11:02 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil (nou ja, móet...) gaan bewegen maar heb echt geen idee welke sport nou goed zou zijn voor mij.
Mijn grootste beperking: motivatie. Echt...ik lig liever een boek te lezen.

Ik zoek dus iets leuks. Wat als extraatje heeft dat ik dan beweeg. Het liefst het hele lijf in 1 keer, zodat ik geen aparte 'groepen' hoef te gaan trainen.
Een gewicht statisch op en neer doen is echt niks voor mij.
Al helemaal geen club waar verplichte gezelligheid de norm is, je bardiensten moet draaien en meer van dat soort ongein.
Hardlopen heb ik gedaan: maar daar ben ik zeer blessure gevoelig in.
Sportschool abonnement heb ik gehad, maar daar heb ik dus niks mee (geen groepslessen gedaan o.i.d., maar de apparaten beklommen)

Mijn vraag: wat doe jij en wat is daar nou zo leuk aan?
Paardrijden! Doe het momenteel niet meer maar ik vind het de leukste sport omdat het zo veelzijdig is. Je kunt de natuur in voor 'n buitenrit, dressuur of springen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het van motivatie moet hebben kun j beter niet gaan sporten.
Vriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
Roeien.

In een groep (= stok achter de deur), je gebruikt je hele lichaam, je kan het tot op hoge leeftijd en met tal van klachten blijven doen, je hoeft niet fysiek sterk te zijn (op techniek kom je heel, heel ver), het is buiten, je ziet het langschap van een andere kant en je wordt er rustig van in je hoofd.
Zwemmen. Goed voor je hele lichaam en vrijwel geen blessures.
Alle reacties Link kopieren
Boksen! Je traint je hele lichaam, balans, coördinatie, er zijn anderen bij maar het is niet echt sociaal, geen bardiensten enzo en het beste: de bokstrainer vertelt je wat je moet doen, dus je hoeft geen eigen motivatie te hebben maar alleen instructies opvolgen (motivatie is voor mij ook een heikel punt, als ik op zo'n apparaat sta hou ik het na 5 minuten voor gezien). Verder is het ook gewoon onwijs stoer en voelt het niet echt als sporten, meer als spelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat je wil gaan sporten? Afvallen, gezond leven, bezig zijn?

Paardrijden is inderdaad ontzettend leuk, jarenlang gedaan. Alleen is dat niet de beste keuze als je wilt afvallen. Zelf doe ik aan (kick)boksen samen met een vriendin, voor mij heel motiverend en leuk, maar dan moet je 'verplicht' gezellig doen..

Skeeleren of baantjes trekken in het zwembad?
Wandelen met hoorboek. ;)

Beweging elke dag is aan te bevelen maar dat kan ook door elke dag een stuk om te lopen of fietsten. Of mee te doen met Nederland beweegt.

Je hoeft als je niet van sport bent iets te gaan doen wat je echt niet leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
Een vechtsport; Karate, kickboksen (of groepsbokszaktraining als je geen klappen wil ontvangen ;)). Motiverend omdat je toch met een groep traint. Ook voor het hele lichaam en voor alle leeftijden. Het is ontzettend goed voor je zelfvertrouwen omdat je jezelf erdoor weerbaarder voelt.
Alle reacties Link kopieren
Meeste clubs hebben geen verplichte bardiensten ;-)
Je kan ook les nemen, naar de les komen (1 of 2 keer per week) en weer naar huis?
Je kan ook: Wandelen (beweging en in je eentje heel goed te doen)
Fietsen/wielrennen/spinning (kan prima alleen Fietsen)
Dans lessen
Yoga (nee daar hoef je niet verplicht sociaal yoga, vegan, of iets in die richting voor te zijn)
Personal training (als je geld te veel hebt?)
Paaldans fitness (een paar keer gedaan en dat is intensief ik vind heel mooi dat je daar ontzettende controle over je lichaam voor moet hebben en je dat dus langzaam leert.

Zelf doe ik Crossfit, Ik vind het echt geweldig (zoals de meeste crossfitters), intensief, sociaal maar niet verplicht, je wordt meegetrokken als je even geen motivatie hebt), je leert je lichaam kennen, technische uitleg (sommige boxen iets minder) en nooit hetzelde, ene dag doe je bijvoorbeeld conditie en gymnastics, de dag daarna bouw je op naar een zware squat, en daarna doe je basic workout waarbij je moet roeien en springen bijvoorbeeld.
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Ik ben net zoals jij en geef ook niks om sporten. Ik ben stil lid van de sportschool. Ik ga het maar weer opzeggen voordat ik weer een jaar er aan vast zit. Ik haat er elke minuut van. Voor mij is er geen enkele sport die ik leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-08-2018 11:03
Paardrijden! Doe het momenteel niet meer maar ik vind het de leukste sport omdat het zo veelzijdig is. Je kunt de natuur in voor 'n buitenrit, dressuur of springen.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
Lopen, lopen, lopen.... heerlijk en op bijv een fitbit het aantal stappen/kilometers bijhouden. En elke dag yoga (gewoon thuis) wel nadat ik een langere tijd lessen heb gehad omdat het van belang is om de juiste houdingen te kennen.
enn wijzigde dit bericht op 03-08-2018 11:28
15.42% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet perse te gaan sporten. Je kan ook gewoon in je dagelijkse leven meer bewegen.

- neem de trap ipv de lift/roltrap
- ga fietsend/lopend boodschappen doen ipv met de auto
- stap 1 halte eerder uit met de bus
- ga naar een andere verdieping om te plassen
- laat spullen bewust boven liggen zodat je meer moet traplopen
- vaker poetsen / stofzuigen in huis
- haal je eigen koffie op, op het werk
- lunch wandelingetje
- loop eens naar een collega/vriendin ipv te bellen, mailen of appen
- leen de hond van de buren om te gaan lopen.


Sporten/bewegen bestaat uit 3 componenten die alle dre belangrijk zijn
- kracht (we hebben spieren nodig, daar vinden veel stofwisselingsprocessen plaats) dit kan ook met boodschappen tillen, tuin werken. Of thuis gaan planken, squaten, arm dips etc
- conditiel; met een iets verhoogde hartslag fietsen, lopen, wandelen, zwemmen, touwtje springen, etc
- balans, flexibiliteit en mobiliteit, schommelen, op 1 been tandenpoetsen, yoga, tai chi etc.

In ieder geval doe iets wat je leuk vindt, want dat hou je het langste vol.

Vind je niets leuks, dan net als tandenpoetsen, 2x per dag een paar oefeningen doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Yoga is niet alleen balans, flexibiliteit en mobiliteit. Zeker ook kracht.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Thnx voor de reacties tot nu!

Paardrijden: slechte ervaringen mee als kind. Ik hou van dieren, maar op een paard zitten is niet mijn ding. Waarschijnlijk zou ik alleen maar veel borstelen en het dier zijn vrije wei gunnen.

Boksen o.i.d.: is dat niet heel blessure gevoelig? Het klinkt opzich wel fijn..alhoewel ik echt geen kracht in mijn armen heb. Ik krijg wel mega snel blauwe plekken, dus dat zal er niet goed uitzien :)

Wandelen: doe ik al wel, maar dat doet niet genoeg voor mijn lijf.
Ik wil overigens een beetje afvallen (maar geen dieet), strakker worden, sterker worden (als in: afweersysteem, meer energie, minder 'klachten' zoals stijf of pijn).

roeien: Ik heb dus zo'n roeiapparaat op zolder staan. Onder het stof....misschien is echt roeien een betere optie.

Crossfit: daar heb ik hele andere verhalen over gelezen...over de community zelf, niet perse de sport.

Ik heb helaas geen geld teveel, dus die personal trainer moet even wachten.
En zwemmen en paaldansen kan ik pas doen nádat ik al die sporten heb gedaan :D
Triatlon. Lekker veelzijdig :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 proeflessen pilates gedaan (vergelijkbaar met yoga?). Dat was wel intensief voor de spieren merkte ik, maar echt leuk was het niet.

Wandelen en fietsen doe ik al best veel, net als traplopen en uberhaupt bezig zijn buiten kantoortijd om.

Maar ik wil dus lol hebben, en als benifit dan mijn lijf beter/mooier/strakker/sterker maken.
Alle reacties Link kopieren
Een roeiapparaat komt niet in de buurt van écht roeien!! Je leert jezelf ook de verkeerde techniek aan, waardoor het dan super blessuregevoelig wordt (itt wanneer je het goed leert). Veel roeiverenigingen hebben proeflessen, gewoon een keer proberen!
Afvallen en beter afweersysteem en meer energie zit vaak wel in de voeding. Sport heeft daar amper invloed op.

Helemaal als je er de pest aan hebt en dus maar 1 of 2 x per week gaat sporten.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe aan paaldansen. Het leuke is dat iedereen op zijn eigen niveau traint, dus echt iedereen kan meedoen, ongeacht postuur, kracht en lenigheid. Je traint echt alle spiergroepen, ook op plaatsen waarvan je niet wist dat daar spieren zaten... :P
Je doet dit over het algemeen in een niet al te grote groep, waarbij je elkaar helpt en motiveert. Ik vond het in het begin wel spannend, omdat ik in een groep kwam waar iedereen elkaar al kende en ik ben niet zo'n groepsmens. Is gelukkig helemaal meegevallen! Er is veel respect voor elkaar, omdat we allemaal weten hoe zwaar en intensief deze sport is!
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
Bootcamp!
Altijd buiten, zeer afwisselend (met materiaal of zonder, in een park, bos, doorheen de stad), je traint kracht, stabiliteit, uithouding, het is meestal een heel gevarieerde groep qua sportiviteit en leeftijd. Je traint samen maar toch doet iedereen de oefeningen naar eigen mogelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Niemand kan voor jou beslissen wat leuk is. De meeste sportclubs laten je wek 1 of 2 lessen gratis meedoen. Proberen dus. En het idee dat je motivatie nodig hebt loslaten.
Vriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
Als je zo'n hekel hebt aan sport, niet doen. Je wandelt en fietst al veel, waarom dan per se willen sporten als je het echt niet leuk vindt?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik voor iets als kickfun gaan: een soort kickboksen maar dan op (motiverende) muziek en je enige tegenstander is een grote bokszak. Met boksen of kickboksen train je je hele lijf. En zonder tegenstander vallen die blauwe plekken ook wel mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven