Help hoe werkt mijn racefiets? ;)

07-08-2018 14:51 206 berichten
Ik ben al een tijd fanatiek met spinnen en rpm en nou leek het me zo leuk om ook buiten te gaan fietsen. Dus heb via via een racefiets gekregen, vandaag opgehaald. Nu heeft hij 12 versnellingen maar die werken met schakelaartjes aan het frame.
Eeeeh... Kan iemand deze beginner uitleggen hoe dat werkt?

En als ik een rondje wil fietsen wat is dan een handige routeplanner? Bestaat er een app die me vertelt: eerste rechts tweede links enz? Ik gebruik om ergens naar toe te gaan altijd google maps (ben een held in verdwalen) maar er zijn vást standaard leuke rondjes om te rijden.

Kortom: racefietstips? Graag!
Alle reacties Link kopieren
Voor fietsen is het ook mogelijk om een navigatiesysteem te monteren. Bv https://www.coolblue.nl/product/668017/ ... gInSvD_BwE (geen idee of het iets is).
Als ik jou was, zou ik even kijken op het forum van Fiets, daar weet je zeker dat er mensen zijn met verstand van zaken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
begin bij de basis. neem een passend frame. vrouwen kunnen niet op een herenfiets tenzij ze heel groot zijn. En schaf een goede, nieuwe helm aan die goed zit. Stel je stuur en je zadel goed op elkaar af. Beter: laat dit doen door een pro.
versnellingen op het frame zijn heel onhandig omdat je dan bij het schakelen je hand van het stuur moet halen. En op de racefiets ben je kwetsbaar en is een stuurfout zo gemaakt
Alle reacties Link kopieren
Je schakelt dus nog op het frame? Dat is gewoon even wennen, het is een kwestie van goed kijken of de weg vrij is, dan langzaam het palletje omhoog of naar beneden bewegen tot je voelt dat hij in de nieuwe versnelling zit.

Voor het uitstippelen van routes kun je eens beginnen met de knooppunten routes, ik gebruik daarvoor fietsknoop.nl. Als je wat vaker een rondje hebt gefietst kun je eens kijken of je niet gewoon een beetje kunt verdwalen, dat is het leuke aan fietsen.

Verder, spinnen en buiten fietsen zijn wel twee echt heel verschillende dingen. Bij spinnen probeer je je hartslag echt flink op te jagen, dat zou ik bij buiten fietsen juist een beetje proberen te vermijden. Je wilt eigenlijk zoveel mogelijk gewoon nog een beetje kunnen praten, of net niet meer willen praten, maar het in principe nog wel kunnen. Dat betekent dat je zoveel mogelijk in een versnelling fietst waarbij je eigenlijk zonder echt kracht te zetten kunt trappen, en je veel omwentelingen per minuut maakt.

Verder helpt het om op je techniek te letten, dat betekent:
- hakken van je wegtrappen als je naar beneden duwt (dus niet met je tenen duwen)
- als je klikpedalen hebt, niet alleen duwen maar ook trekken aan je pedalen (dit is even oefenen, ik vind het nog steeds lastig, maar als ik er even door heen zit kan het heel lekker zijn om even op het trekken te focussen, even andere spieren belasten)
- knieen gaan recht naar voren en niet op zij
- kantel je bekken een klein beetje.
- trek je navel een beetje in, niet als een dolle trekken, maar gewoon iets op spanning, hierdoor ga je veel efficienter fietsen
- zorg dat je je rug recht houdt, ik probeer mijn borstbeen wat uit te duwen waardoor je rug uitstrekt
- houdt je schouders laag, dus niet je schouders naar je oren trekken
- houdt je ellebogen uit het slot, de bedoeling is dat je eigenlijk je armen niet echt nodig hebt om je bovenlichaam omhoog te houden, maar dat dit vanuit je buik en rug gebeurt (in het begin is dit loeizwaar, maar probeer er wel een beetje op te letten, want anders krijg je heel veel spierpijn (trust me... I know.....))

Bij spinnen ga je vaker staan en zitten en toch net wat anders kracht zetten en houdt je wat vaker rust, daardoor is de belasting echt anders.

Sowieso, begin met een bescheiden rondje. 40 km is echt al heel wat voor je eerste paar rondjes.

Owh ja, en wees een uithangbord voor de sport en probeer je als een nette fietser te gedragen ;)
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-08-2018 15:08
begin bij de basis. neem een passend frame. vrouwen kunnen niet op een herenfiets tenzij ze heel groot zijn. En schaf een goede, nieuwe helm aan die goed zit. Stel je stuur en je zadel goed op elkaar af. Beter: laat dit doen door een pro.
Als je vaker en verder wilt gaan fietsen is dit echt een aanrader. Ik heb mijn racefiets zelfs helemaal laten aanmeten zodat hij echt goed afgesteld is en de kans op blessures zo klein mogelijk. Echter, als je een zomer wilt kijken of het wat voor je is en je tochtjes niet langer dan een 1 tot 2 uur duren en je niet vaker dan 1 a 2 keer per week gaat kan ik me heel goed voorstellen dat je pas in het najaar in de opruiming een fiets gaat scoren die echt goed bij je past.
Alle reacties Link kopieren
En niet vergeten om te oefenen met het uitklikken van je pedalen. Je zult niet de eerste zijn die bij het stoplicht omvalt ;)
Alle reacties Link kopieren
Vroeger altijd zo'n fiets gehad om op naar school te gaan, ik vond het heerlijk. Met de linker hendel stelde je de ketting grof in, dus heel zwaar trappend of juist heel licht, met de rechter kon je dan in elke stand nog fine-tunen. Nooit omgevallen, maar goed, ik fietste gewoon lekker stevig door en dat is natuurlijk niet hetzelfde als racen.

De Fietsersbond heeft een superfijne online fietsrouteplanner, maar ik weet niet of die er ook als app is.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het me goed herinner, moest je tijdens het schakelen trouwens altijd rustig door blijven trappen. Omdat anders je ketting eraf kon lopen.
Alle reacties Link kopieren
Eh... De kans dat je de goede maat fiets hebt is vrij klein. En de kans dat je daardoor last krijgt van je onderkant is vrij groot. Ga dus niet meteen 80 km fietsen.

Hendeltjes aan het frame??? Houd die fiets in ere, hij is waarschijnlijk antiek. Normaal gesproken schakel je op twee plaatsen, simpel gezegd voor en achter. De ene hendel is voor de voorkant, de andere voor de achterkant, net zoals bij je gewone stadsfiets. Even rustig uitproberen, maar als ik me goed herinner (die hendeltjes had ik 25 jaar geleden) kon ik die gewoon naar boven en beneden klikken. Ik vond dat een rotsysteem, want ik moest er mijn stuur voor loslaten en dan naar beneden duiken.

Tip 1) Koop een goede fietsbroek. Dat helpt niet tegen zadelpijn maar ik had ooit een goedkope en na 40 km was mijn huid kapot bij de stiknaden. Helaas moest ik die 40 km ook nog terug naar huis. Shirt maakt geen donder uit, sokken ook niet. Goede schoenen dan weer wel, maar test eerst maar eens uit of je het leuk genoeg vindt om te investeren. Helm hoeft niet persé duur te zijn als het om bescherming gaat, maar de duurdere versies hebben nog wel eens een extraatje als vliegengaas. Mijn man heeft twee keer een wesp in zijn helm gehad. De rest van dat verhaal zal ik je besparen ;-D .

Tip 2) Zoek een fietsidioot/hobbyist die de fiets voor je wil nakijken (mocht je in onze regio wonen ben je van harte welkom), je kan uitleggen waar je op moet letten en eventueel wat dingetjes voor je kan aanpassen. Goede remblokjes zijn namelijk best wel belangrijk, want je haalt hoge snelheden met zo´n fiets.

Tip 3) Ook op het forum van Fiets zitten een hoop idioten die onzin uitkramen. Je kunt beter eens bij de boekhandel naar het tijdschrift Fiets kijken, of de Grinta (die vind ik persoonlijk leuker). Regelmatig hebben ze een soort van mini-gids/cursus voor beginnende fietsers of een keer eentje speciaal voor vrouwen.

Je vindt ook heel veel leuke weetjes in het boek Vrouw & Fiets (Nynke de Jong).

Tip 4) Sluit je aan bij een fietsvereniging. In een groep fietsen is veiliger, ze helpen elkaar en ze weten de adresjes voor goede fietsenmakers/hobbyisten met verstand van zaken. Want niet elke fietsenmaker is geschikt.
ceylon wijzigde dit bericht op 07-08-2018 15:28
5.31% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
07-08-2018 15:16
En niet vergeten om te oefenen met het uitklikken van je pedalen. Je zult niet de eerste zijn die bij het stoplicht omvalt ;)
Iedereen valt een keer met die krengen.

Anekdote; Ceylon rijdt met Man de straat uit, de hoek om. Daar staat een dame aan de overkant, `Hoi Ceylon, kan ik je wat vragen?`. Natuurlijk kan dat, dus ik rem af en wil stoppen. Alleen, op mijn gewone fiets stapte ik altijd af met links. Bij mijn racefiets kan ik met rechts sneller uitklikken, maar ik had er even niet aan gedacht. In plaats dat ik nog twee meter uitrol, nee, ik moest en zou hier en nu stoppen. Dus kieperde ik met mijn fiets keurig om, voor het oog van twee dorpsgenoten, die ook niet even bedachten dat me vasthouden misschien een goed idee had kunnen zijn.

Gebeurt je maar één keer, dat dan weer wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn fiets, met zo'n handel moet je iets verder door schakelen en dan weer iets terug. Dus ik voel, hoor dat de ketting op een ander blad zit dan duw ik de handel nog iets door en dan weer een heel klein stukje terug.
Nou ja de fiets is dus nagekeken en de goede framemaat. Nieuwe banden erop, fietspomp erbij waarop ik kan zien wat de bandenspanning is. Dus het is niet helemaal zomaar een random oud barrel ;-)
Morgen ga ik eerst maar eens een helm kopen want na een klein rondje vandaag dacht ik al meteen: oh shit dit werkt héél anders dan een stadsfiets.

Ik denk dat ik in het begin nog niet eens zo heel hard durf, eerst maar eens opnieuw leren fietsen!

Fietsbroek is dus ook echt een aanrader? En waarom dragen mensen handschoentjes op een racefiets?
Oh ja de klikpedalen zijn er voor nu juist eerst even af. Eerst maar leren met deze fiets te fietsen voor ik omval omdat ik ook nog uit moet klikken ><
Alle reacties Link kopieren
Ik draag geen handschoentjes, vind het ondingen. Mijn man zweert erbij, maar die maakt wel vaker langere tochten en die gaat ook wel eens over niet-keurig-geasfalteerde-wegen. Handschoentjes bevatten, net als je fietsbroek, kussentjes om de schokken wat op te vangen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
En zet die klikpedalen er maar weer op. Veel fijner dan gewone pedalen. Echt waar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Een helm hoort bij een racefiets, zonder helm niet fietsen!

Ja je wilt een goede fietsbroek. Een goede hoeft niet perse extreem duur te zijn, mijn favoriete is van Le Coq Sportive.

Ik vind handschoenen fijner fietsen omdat je wat meer grip hebt aan je stuur en er wat kussentjes aan zitten maar ze zijn niet perse nodig. Plus ik vind het fijner om mijn snot aan mijn handschoenen af te vegen dan om mijn neus te snuiten op de fiets of om de hele tijd mijn neus op te halen (maar dat wilde je vast niet weten....)

Dat vrouw en fiets boek is inderdaad leuk om te lezen.

En nog niet gevallen met klikpedalen, maar de eerste drie keer dat ik ging fietsen was met mijn schoonzus en die riep ruim voordat we gingen stoppen dat we gingen stoppen en dat ik moest losklikken en daarna moest remmen ;) Dus goed getraind ;)
Hahaha, snothandschoentjes XD

Ok helm en broek ga ik halen. Maar niemand verder ervaring met schakelaartjes op het frame? Moet ik tijdens het schakelen blijven fietsen, of juist mijn pedalen stil houden?
ClumsyNinja schreef:
07-08-2018 15:27
Nou ja de fiets is dus nagekeken en de goede framemaat. Nieuwe banden erop, fietspomp erbij waarop ik kan zien wat de bandenspanning is. Dus het is niet helemaal zomaar een random oud barrel ;-)
Morgen ga ik eerst maar eens een helm kopen want na een klein rondje vandaag dacht ik al meteen: oh shit dit werkt héél anders dan een stadsfiets.

Ik denk dat ik in het begin nog niet eens zo heel hard durf, eerst maar eens opnieuw leren fietsen!

Fietsbroek is dus ook echt een aanrader? En waarom dragen mensen handschoentjes op een racefiets?
handschoenen zijn voor de show

nee sommigen hangen in hun remmen en dat gaan irrteren tussen duim en wijsvinger. Goed helm MOET
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
07-08-2018 15:46
Hahaha, snothandschoentjes XD

Ok helm en broek ga ik halen. Maar niemand verder ervaring met schakelaartjes op het frame? Moet ik tijdens het schakelen blijven fietsen, of juist mijn pedalen stil houden?
Altijd blijven fietsen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
07-08-2018 15:12
Owh ja, en wees een uithangbord voor de sport en probeer je als een nette fietser te gedragen ;)
.
Een wielrenner die zich als nette fietser gedraagt ? Volgens mij moet de eerste toch echt nog geboren worden.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
07-08-2018 15:55
.
Een wielrenner die zich als nette fietser gedraagt ? Volgens mij moet de eerste toch echt nog geboren worden.
En ik vind het oprecht vervelend dat je dit idee hebt, en ik denk dat je mij dus nog nooit bent tegen gekomen op mijn fiets, want ik doe echt mijn best om rekening te houden met het andere verkeer.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-08-2018 15:54
handschoenen zijn voor de show

nee sommigen hangen in hun remmen en dat gaan irrteren tussen duim en wijsvinger. Goed helm MOET
Nou nee niet voor de show, is dat er een mooi lint aan je stuur zit, dus de racefiets valt het wel mee.

Maar ook met spinning gebruik ik handschoenen, alles wordt nat en dan worden die stuurtjes heel erg glibberig.

Oh ja wat ik wel voor de show doe is handschoenen met dichte vingers, vind ikzelf wat aangenamer dan die afgeknipte vinger handschoenen.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
07-08-2018 15:55
.
Een wielrenner die zich als nette fietser gedraagt ? Volgens mij moet de eerste toch echt nog geboren worden.

Ik ben echt heel netjes hoor.

Maar je wilt niet weten hoe vaak automobilisten een fietser helemaal niet zien of, als ze hem wel zien, de snelheid verkeerd inschatten of simpelweg vinden dat ze wel even voor kunnen. Om vervolgens, zonder achterom te kijken, tussen twee geparkeerde auto´s te gaan staan vanwege een tegenligger waardoor je er bijna tegenop knalt. Er zijn maar weinig mensen die weten dat je de 30 km/h met gemak haalt (en bergaf is 80 ook mogelijk).

Of, ook leuk, je fietst keurig op een fietspad. Er loopt iemand met een hond aan zo´n heel lange lijn. Meneer loopt links, hond loopt rechts. Tegen de tijd dat ze je fietsbel überhaupt horen ben je al voorover over die lijn gevlogen. Dat is ook meteen de reden dat de meesten geen bel hebben. Mensen horen hem pas als je voorbij bent.

Gebeurt ook met gewone fietsers trouwens. Ik zag vorige week nog een automobilist die een fietser niet zag, die man ging over de motorkap. En die automobilist schelden. Terwijl hij toch echt zelf op het fietspad stond.
Ik verbaas me steeds meer over de korte lontjes.

Dat brengt me bij nog een tip; koop een fietstrui/shirt met een knalkleur. Hoe opvallender, hoe beter.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-08-2018 15:08
begin bij de basis. neem een passend frame. vrouwen kunnen niet op een herenfiets tenzij ze heel groot zijn. En schaf een goede, nieuwe helm aan die goed zit. Stel je stuur en je zadel goed op elkaar af. Beter: laat dit doen door een pro.

Onzin, een vrouw kan prima op een herenfiets. Dan moet je gewoon een kleinere maat nemen.

Ik heb er laatst nog (online) een artikel over zitten lezen. (gevonden: http://www.sintchristophorus.nl/dames-r ... taan-niet/ Hierbij werden dames en herenfietsen vergelijken en bleek dat de frames meestal gelijk qua maat zijn. Het eventuele verschil zit hem in de soms: smallere sturen, iets kortere stuurpen, een ander zadel, eventueel een andere afmontering en natuurlijk kekke vrouwelijke kleuren.

Met name bij een racefiets is het gewoon belangrijk dat het frame past (mtb luistert in mijn optiek iets minder nauw, maar dat is voor ieder anders). Dus als vrouw moet je je niet laten beperken door enkel naar modellen voor de vrouw te kijken, maar ook naar de herenmodellen, want misschien past dat net beter bij jouw lijf. Net zo goed dat je je niet moet laten beperken door een bepaald merk.
Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar een nieuwe mtb gekocht. Ik had hiervoor een Specialized in de juiste maat, maar de racy zit was het gewoon niet voor mij (kortere stuurpen maakte niet zoveel uit) en dat past gewoon niet bij mij. Ik heb nu een Cube, die past perfect. Puur omdat het frame net andere verhoudingen heeft.
Beiden zijn een herenmodel en ik fiets ook gewoon met een het originele stuur en zadel. Ik heb wel vluchtig gekeken naar de vrouwenmodellen, maar die vond ik echt lelijk met die rare knik in het frame.

Verder, een helm vind ik wel een must!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven