Ademhaling krachtoefeningen

23-08-2018 14:33 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenmiddag,

Ik ben 24 jaar, 1.65m en weeg ongeveer 84 kilo maar ben bezig met afvallen(bijna 7 kilo afgevallen nu).
Ik sport 3 tot 4 keer in de week.
Maandag, woensdag en vrijdag doe ik fitness en soms op zondag doe ik een groepsles halfuur zumba en een halfuur x-core mee.

Ik zal even kort schetsen wat ik in de sportschool doe en zal daarna mijn vraag stellen.
Ik begin met 15 min warming-up op de fiets en houdt mijn hartslag tussen de 125 en 130(voor vetverbranding). Daarna doe ik enkele krachtoefeningen op apparaten en een paar oefeningen op de grond. Ik sluit af met 45 min loopband en daarbij houd ik mijn hartslag ook tussen de 125 en 130. Deze hartslag hebben ze overigens uitgerekend in de sportschool.
Allemaal prima, ben er ongeveer 2 uur totaal mee kwijt maar nu komt mijn vraag.
Tijdens de krachtoefeningen heb ik moeite met mijn ademhaling. Ze hebben wel uitgelegd dat ik uit moet ademen wanneer ik kracht zet en in moet ademen wanneer ik geen kracht zet, maar vind dit erg lastig en blijf er moeite mee houden. Ondanks dat ik hier op probeer te letten betrap ik me er zelf op dat ik soms zelfs mijn adem in hou.

Heeft iemand tips om dit beter te laten gaan?
Alle reacties Link kopieren
Geluid maken tijdens het kracht zetten. Iets als 'Ha !' zeggen/roepen. Is een kwestie van dit jezelf aanleren, dan gaat het op een bepaald moment vanzelf.
Probleem is alleen dat het nogal ongemakkelijk kan zijn om dat te doen ('help, iedereen kijkt naar me' ;-D ).
Daar kun je maling aan hebben :D
Als dat niet lukt kun je het thuis doen, als je oefeningen doet. Het is vooral een kwestie van het volhouden, dan wordt het vanzelf een gewoonte.

Op je uitademing heb je echt veel meer kracht dan wanneer je je ademhaling 'op slot zet'.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zolang je je adem maar niet inhoud.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Oefenen. Doe eens wat oefeningen tussendoor niet op volle kracht en focus op juist ademhalen. Het voelt denk ik heel onnatuurlijk, maar zodra je het een beetje onder de knie hebt ga je er beter op letten.

En wat hierboven genoemd wordt: geluid maken en overdreven uitademen helpt. Ik doe zelf aan (kick)boksen, tijdens de training hoor je iedereen een soort sisgeluid maken om ervoor te zorgen dat ze uitademen.
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 23-08-2018 16:47
Reden: toevoeging
34.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pas de oefening aan op je ademhaling en niet andersom. Dus als je uitademt dan zet je kracht.

Als je dit probeerde. Mss is het dan verstandig om 2 weekjes de gewichten aan te passen zodat het makkelijk bij te houden is.
In je hoofd tellen wil ook wel eens helpen.
Alle reacties Link kopieren
In de aanzet van het krachtzetten wil ik mijn adem ook nog weleens inhouden. Hierbij bouw ik druk op in mijn romp (alsof je je schrap zet tegen een stomp in je buik). Als ik de aanzet eenmaal voorbij ben, adem ik gecontroleerd uit tussen mijn tanden door (sisgeluid), dus zonder de spanning op mijn spieren te verliezen. Dus bij een squat: bovenin een flinke hap lucht nemen, vastzetten en spanning opbouwen, zakken, eerste stukje omhoog komen en dan sissend uitademen tot je weer bovenin bent. Snap je?
het maakt eigenlijk niet zoveel uit, je wordt niet sterker van de juiste ademhaling. een verkeerde ademhaling is ook niet schadelijk voor je gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij hebben yoga en bodybalance hierin heel erg geholpen! Tijdens die lessen focus je je erg op je ademhaling, maar de les zelf is niet intensief. Ik heb gemerkt dat sindsdien mijn ademhaling tijdens krachttraining of intensieve cardio ook beter is geworden. Je kunt natuurlijk ook thuis ademhalingsoefeningen doen, er zijn veel apps voor. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven