Wandelen

30-09-2018 14:47 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is hier nog geen topic voor de wandelaars?

Ik ben zelf een fervent wandelaar. Bijna dagelijks loop ik, na mijn werk, een rondje van 7 km. Doorgaans in een tempo van rond de 6,5 km per uur.
Deels voor mijn lijf/lijn/conditie en deels om de werkstress weg te lopen. Gevoelsmatig loop ik mijn hoofd leeg.
In het weekend vind ik het lekker om grotere afstanden af te leggen tot zo'n 20 km per keer. Ik woon vlak bij zee en bos en dat loopt heerlijk ontspannend. Dan loop ik trouwens wel wat langzamer hoor.

Binnenkort ga ik een midweekje naar Duitsland om daar te gaan wandelen.

Zijn hier nog meer lopers/wandelaars? En waar loop jij dan? En hoe vaak, hoe ver, hoe hard?
Ik ben benieuwd!
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
01-10-2018 19:26
Ik gebruik de app Imagine Run. Die gaat uit van je huidige positie en maakt wandelingen van het aantal kilometers dat je instelt. Ik wandel dus gewoon in de wijk of waar ik op dat moment ben. Ik woon in een veilige wijk, dus ik ga rustig in het donker op stap.

Sinds kort heb ik geen hond meer en ik wilde toch wel regelmatig naar buiten blijven gaan. Vandaar de app en de regelmatige wandelingen. Geen enorme afstanden, maar toch even eruit.
Ja! Super! Meteen geinstalleerd. Dank!

Ik had al ooit zo’n app en die vond ik in principe ook fijn: Blokje om. Maar die was verouderd en stuurde je soms over priveterrein. Dat was nogal awkward. Ik was een keer via een priveweg achter een stel villa’s op een groot privebosterrein beland en toen moest ik van de app verder naar het publieke bos, maar daar stond een groot hek. Ik durfde niet weer terug over die lange weg langs die villa’s, er stonden ook allemaal camera’s en bordjes Verboden Toegang. Dus toen werd mijn blokje om ook een soort stormbaan waarbij ik een hoog hek moest beklimmen. (Wat wel lukte! Ik voelde me heel stoer!) Sindsdien heb ik die app nooit meer durven gebruiken. :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Nerdopviva, bedankt voor de tip van die app. Ik ga 'm morgen meteen proberen.

Vandaag helaas niet kunnen wandelen, in plaats daarvan zat ik k met een kat bij de dierenarts :O
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Voor de mensen die graag gemarkeerde wandelroutes lopen in Gelderland en Utrecht, is de Klompenpadenapp leuk. Gratis te downloaden via https://klompenpaden.nl/

Verder vind ik www.mooisteroutes.nl leuk; dat is een betaald lidmaatschap.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dagelijkse wandelingen zijn toch rondje wijk. Van 't zomer ging ik ook buiten de wijk, door de velden en een park, maar ik merkte vorige week dat dat in het donker ietsje minder is. Toch, op zich hoef ik maar 1 dag per week 's avonds te wandelen, de rest van de week ben ik er overdag al, door naar het werk te wandelen dus.
Later is nu
Dank voor de tip van de app. Ik vind hem helaas wat tegenvallen, hij kent geen bospaadjes zo te zien, stuurt me alleen langs gewone wegen.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
01-10-2018 14:20
Nee, ik heb een maltezer, die mij verwijtend aankijkt als ik het rondje langer maak dan normaal. 's Morgens lopen we nog zo'n 15-20 minuten, dat weet hij, maar dat rondje probeert hij toch in te korten. Laatst liet hij mij zelfs doorlopen en nam zelf een shortcut. Stond ie me een stukje verderop op te wachten :hihi: Wanneer ik 's morgens korter loop en dus het middagrondje langer wil maken, gaat ie keihard in de rem :proud:

Met dit weer keert hij zich gelijk om, als hij z'n behoefte gedaan heeft. Meestal sleur ik 'm dan nog mee. Hij is inmiddels zo'n 11 jaar en het enthousiasme wordt steeds minder.

Daarom breng ik hem dus thuis en ga dan met koptelefoon langer wandelen. Ook niet met plezier, met dit weer, maarja, die stappen van me. :couple:
Ik denk dat kleine hondjes ook wat kleinere rondjes nodig hebben dan grote honden?
De maltezer hier in de straat doet altijd maar kleine rondjes ook.
Ik heb een kruising Rottweiler met labrador.. flinke hond dus en heeft flink beweging nodig .
Alle reacties Link kopieren
En straks moet ik moed gaan verzamelen, het stortregent hier.
Ze is me al de hele tijd ongeduldig aan het aankijken van: "hey gaan we al"
Ik loop (op vrije dagen wat meer dan op werkdagen) rondjes met de hond door de wijk. Dat is een rondje van 1 km door de wijk. Soms, als het weer lekker is, ik wat meer tijd heb en de hond er zin in heeft, loop ik een ronde van zo'n 4,5 km door de duinen. Eens in de 2 weken ga ik een avond wandelen met een vriendin, dan doen we tussen de 5 en de 10 km, net hoeveel tijd en zin we hebben. Ik wandel dan wel op Lowa's, die heb ik vorig jaar aangeschaft omdat ik toen echt hele afstanden wandelde in training op een sponsortocht die ik in juli gelopen heb in Italië. Mijn langste afstand wandelen tot nu toe is 30 km.
Alle reacties Link kopieren
Daev83 schreef:
02-10-2018 10:29
En straks moet ik moed gaan verzamelen, het stortregent hier.
Ze is me al de hele tijd ongeduldig aan het aankijken van: "hey gaan we al"

Haha, mijn hond steekt met dit weer de neus naar buiten en kijkt me aan van 'ga jij maar alleen'

Ik moet er zo weer op de fiets op uit en vanavond nog een plekje zoeken voor wandelen, tijdtechnisch. Met dit weer is het wel makkerlijker om te denken 'laat maar..', maar ik wil 100 dagen volmaken.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Goezo Dreamer :high5: dat je gewoon die 100 dagen vol gaat maken.
Zo ben ik gisteren in de stromende regen 5 km gaan hardlopen, omdat ik op ander tijdstip geen tijd had.
Was eigenlijk best lekker, afgezien van het feit dat ik tot op mijn onderbroek doorweekt was.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond, toen ik ooit hardliep, lopen in de regen juist lekker. Nu een stuk minder. Goed van je!

Ik heb tussen de middag van éne naar andere locatie een stuk gelopen met fiets aan de hand. Daardoor zit ik nu voor een groot deel aan m'n stappen, rest ga ik nu doen. (eerst weer met de hond)

Na die 100 dagen zal ik waarschijnlijk minder streng zijn op een drukke dag als dit. Ik heb tenslotte wel veel bewogen vandaag.
Later is nu
Leuk al die wandelaars hier. Ben net terug van een wandelrondje, gewoon door de wijk. Had nog behoefte aan frisse lucht en het was inderdaad lekker buiten (en nu wel droog ;) ).
Alle reacties Link kopieren
Dagelijks een half uur tot een uur (geen idee hoeveel km) weer of geen weer trouwens. Maar meestal is het prima te doen, tussen de buien door.
Ik woon aan het water, dus geen muziek oid, gewoon de natuur in. Even alle werkstress eruit. Vaak loopt mijn partner mee, vindt hij gezellig... Heeeeel eerlijk: ik loop liever alleen. Niet verder vertellen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik loop ook het liefste alleen hoor. Ik vind het vervelend om mijn tempo aan een ander te moeten aanpassen, wil gewoon mijn eigen tempo lopen.
Als ik door de natuur loop geniet ik juist zo van de rust, dan wil ik helemaal niet kletsen.
's Middags tijdens de lunch, als ik mijn kantoorrondje loop, dan loop ik wel sociaal.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet echt een wandelaar, maar ik parkeer mijn auto vaak zo ver mogelijk van waar ik moet zijn. Als ik bij een klant ben geweest vind ik heerlijk om even 15...20 minuten te wandelen naar mijn auto.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een wandelaar door de weeks beweeg in genoeg in weekend vind ik een georganiseerde wandeltocht erg leuk en gezellig afstand varieert tussen de 10 en 20 km.
Pas nog de dam tot dam wandeltocht gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie eigenlijk ook wandelkleding? Ik wandelde als twintiger gewoon op allerlei schoenen en in mijn dagelijkse kloffie. Maar afgelopen jaar heb ik hielspoor gehad omdat ik het prestereerde om dagelijks 8 km te lopen op slechtzittende, ultraplatte sandaaltjes, dus sindsdien trek ik braaf mijn Lowa’s en wandelsokken aan.

Maar nu denk ik eraan om ook een goede broek te kopen, die warm is maar toch ademt. Heeft iemand zo’n broek? En welke dan? Is dat de moeite voor wandelingen van 15 km? De plaatjes van outdoorwinkels doen alsof je er flinke bergtochten mee moet maken :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Wel een slimme manier om per dag extra calorieën te verbranden als iemand steeds stukjes wandelt ipv auto of lift te gebruiken

Maar ik denk dat wanneer je echt hart en longen flink aan het werk wil zetten, dus echt een cardio iets wilt doen, je in hoger tempo moet wandelen en misschien met een rugzak op om het zwaarder te maken?

(Ik kan niet hardlopen ivm hielspoor)
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
04-10-2018 10:02

Maar ik denk dat wanneer je echt hart en longen flink aan het werk wil zetten, dus echt een cardio iets wilt doen, je in hoger tempo moet wandelen en misschien met een rugzak op om het zwaarder te maken?
als je dat al wil, ik wandel puur voor de ontspanning en omdat ik de hele dag veel zit, beetje 'verroesten' voorkomen :)
Alle reacties Link kopieren
Luistervink schreef:
04-10-2018 09:51
Hebben jullie eigenlijk ook wandelkleding? Ik wandelde als twintiger gewoon op allerlei schoenen en in mijn dagelijkse kloffie. Maar afgelopen jaar heb ik hielspoor gehad omdat ik het prestereerde om dagelijks 8 km te lopen op slechtzittende, ultraplatte sandaaltjes, dus sindsdien trek ik braaf mijn Lowa’s en wandelsokken aan.

als het heel warm is (30 graden) dan wandel ik in rustig tempo en op mijn teenslippers
Verder gewoon in in normale kleding, alleen gaan de pumps uit en mijn Converses (oid) aan. Juist door me niet om te kleden etc, houd ik het eenvoudig vol om echt elke dag te lopen. Anders wordt het zo'n gedoe. Nu verwissel in na het eten mijn schoenen en ben weg.
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
04-10-2018 10:02
Maar ik denk dat wanneer je echt hart en longen flink aan het werk wil zetten, dus echt een cardio iets wilt doen, je in hoger tempo moet wandelen en misschien met een rugzak op om het zwaarder te maken?
.
Ik lees net iemand die 6,5 km/h loopt. Neem van mij aan dat dat behoorlijk snel is. Mijn record blijft ruim onder de 6 km/h. Gebruikelijker is 4.5 a 5 km/h voor mij
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-10-2018 10:31
als het heel warm is (30 graden) dan wandel ik in rustig tempo en op mijn teenslippers
Verder gewoon in in normale kleding, alleen gaan de pumps uit en mijn Converses (oid) aan. Juist door me niet om te kleden etc, houd ik het eenvoudig vol om echt elke dag te lopen. Anders wordt het zo'n gedoe. Nu verwissel in na het eten mijn schoenen en ben weg.
Ik zeg het misschien niet goed. Ik bedoel echt de tochten in het weekend, dus tussen de 15 en 20 km aan een stuk. Doordeweekse wandelingetjes tussen supermarkt, werk en huis gaan in gewone kleren en met steunzooltjes in mijn gewone schoenen. (Hakken draag ik nooit, omdat ik altijd en overal wandel.)
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
04-10-2018 10:02
Wel een slimme manier om per dag extra calorieën te verbranden als iemand steeds stukjes wandelt ipv auto of lift te gebruiken

Maar ik denk dat wanneer je echt hart en longen flink aan het werk wil zetten, dus echt een cardio iets wilt doen, je in hoger tempo moet wandelen en misschien met een rugzak op om het zwaarder te maken?

(Ik kan niet hardlopen ivm hielspoor)
Ik heb een fitbit die braaf mijn hartslag in kaart brengt en als ik een wandeltocht doe zit ik ook grote delen van de tijd in cardio (70 - 84% van mijn maximale hartslag) en soms zelfs in peak (dus meer dan 85% van mijn maximale hartslag). Hier heb ik geen bepakking bij, maar ik stap wel flink door. (Geen idee hoeveel km per uur? Hoe meet je dat?)

Met mijn kleine wandeltochtjes naar de supermarkt meestal niet, ondanks de 'bepakking' (boodschappen). Dan blijf ik in Fat burn zone (50-69%) Ook mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Luistervink schreef:
04-10-2018 11:29
Ik zeg het misschien niet goed. Ik bedoel echt de tochten in het weekend, dus tussen de 15 en 20 km aan een stuk. Doordeweekse wandelingetjes tussen supermarkt, werk en huis gaan in gewone kleren en met steunzooltjes in mijn gewone schoenen. (Hakken draag ik nooit, omdat ik altijd en overal wandel.)
ohzo!
de supermarktwandelingen, kan ik gewoon op hakken... maar goed, daar leef ik dan ook in. Kan er ook gerust een sprintje mee trekken ;-)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-10-2018 11:56
ohzo!
de supermarktwandelingen, kan ik gewoon op hakken... maar goed, daar leef ik dan ook in. Kan er ook gerust een sprintje mee trekken ;-)
Ik had ook eens een vriendin die mee naar de Efteling ging op van die palen, omdat die 'zo lekker liepen', haha. Knap hoor, ik lijk nog het meest op een pasgeboren hertje als ik op hakken probeer te lopen :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven