Last van nek/kaak bij buikspieroefeningen op de grond

28-10-2018 17:30 31 berichten
Als ik buikspieroefeningen doe, zo van op je rug liggen en dan kin op je borst, buikspieren aanspannen en omhoog komen, dan krijg ik altijd enorme pijn in mijn kaak en nek. Wat doe ik verkeerd? Of is het een kwestie van vaker doen?
Alle reacties Link kopieren
Ja. Je kin moet niet op de borst!!!! Recht vooruit kijken.
Alle reacties Link kopieren
Je moet proberen met je borst omhoog te komen niet je kin op je borst duwen. Je hoofd dus gewoon recht houden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien toch maar ophouden met deze buikspieroefeningen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Recht omhoog blijven kijken, ga vlak bij een muur liggen en focus op de plek waar de muur het plafond raakt. Hoef tijdens de oefening je focus op die plek.
Bedankt! Ik ga het proberen morgen.
Alle reacties Link kopieren
Focus inderdaad op een plek van de muur naar het plafond. Een hele belangrijke. Maar ook heel belangrijk is doorademen. Uitblazen wanneer er kracht wordt gezet. Driekwart van de mensen doet dit alsnog fout waardoor er een verkeerde spanning op je lichaam komt.
Louise70 schreef:
28-10-2018 17:33
Ja. Je kin moet niet op de borst!!!! Recht vooruit kijken.
je moet diagonaal naar het plafond kijken

maar eigenlijk is deze oefening heel slecht voor de nek
Alle reacties Link kopieren
Je kin hoort niet op je borst. Er moet ongeveer een sinaasappel passen tussen je hals en je kin en je kijkt idd schuin omhoog.

Er is daarnaast een oefening die bij verkeerd uitvoeren vaak rug en nekklachten oplevert en er zijn andere buikspieroefeningen die veel minder van dat soort problemen met zich mee brengen.

Wie heeft je geleerd om je kin op je borst te doen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je traint je buik en niet je rug en je nek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Leg je hand onder je nek. Niet trekken, alleen ondersteunen.
.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
28-10-2018 18:14
Bedankt! Ik ga het proberen morgen.



En waar zijn je handen tijdens die oefening?

Je kunt ook gewoon je buikspieren aangespannen houden voor een x aantal seconden
Dus 1 keer omhoog komen, 20 sec vasthouden en dan je rug weer op de grond zonder je buikspieren te ontspannen, en meteen weer verder

Zo heb je denkt ik minder stress op je nek e.d.
Alle reacties Link kopieren
TO, mocht je toch last krijgen, ondanks de goede raad die al gegeven is. Dan kan het misschien ook helpen als je deze oefening doet: https://www.youtube.com/watch?v=1v9e8PdmqEI

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Volgens professor Stuart McGill, een van dé autoriteiten op het gebied van rugklachten, professor wervelkolom biomechanica, zijn dit soort buikspieroefeningen veel en veel te belastend voor de rug.

Hij adviseert om deze oefeningen niet meer te doen. Er zijn betere oefeningen om de rompspieren te verbeteren.

Gewoon niet meer doen, maar ga planken, squaten en andere oefeningen doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zal het doorgeven aan de trainer. Ze zei eerder dat ik pijn kreeg, omdat mijn buikspieren nog niet genoeg getraind waren. Je hebt wel een punt dat er genoeg andere oefeningen zijn waarmee je hetzelfde traint.
Alle reacties Link kopieren
links:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180406_03449419
https://www.pt-nijmegen.nl/buikspieroef ... unches.htm
https://www.pt-nijmegen.nl/listen_to_yo ... _three.htm
https://www.eastsideperformance.nl/No-m ... ain-part-1
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
kintsugi schreef:
30-10-2018 09:12
Ik zal het doorgeven aan de trainer. Ze zei eerder dat ik pijn kreeg, omdat mijn buikspieren nog niet genoeg getraind waren. Je hebt wel een punt dat er genoeg andere oefeningen zijn waarmee je hetzelfde traint.
wat is dat voor trainer? niet iemand met een fatsoenlijke opleiding
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
30-10-2018 08:49
Volgens professor Stuart McGill, een van dé autoriteiten op het gebied van rugklachten, professor wervelkolom biomechanica, zijn dit soort buikspieroefeningen veel en veel te belastend voor de rug.

Hij adviseert om deze oefeningen niet meer te doen. Er zijn betere oefeningen om de rompspieren te verbeteren.

Gewoon niet meer doen, maar ga planken, squaten en andere oefeningen doen.
De meeste oefeningen en sporten zijn eigenlijk helemaal niet zo goed. We proberen in een uur sporten te compenseren voor het feit dat we de rest van de tijd niet zo veel inspanning leveren. Als we ons tijdens de hele dag gematigd inspannen is het uiteindelijk net zo goed, zo niet beter. Trainen is alleen maar nodig als je bijzondere prestaties in wedstrijden wilt kunnen leveren (en dat is ook niet heel gezond).
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
31-10-2018 13:17
De meeste oefeningen en sporten zijn eigenlijk helemaal niet zo goed. We proberen in een uur sporten te compenseren voor het feit dat we de rest van de tijd niet zo veel inspanning leveren. Als we ons tijdens de hele dag gematigd inspannen is het uiteindelijk net zo goed, zo niet beter. Trainen is alleen maar nodig als je bijzondere prestaties in wedstrijden wilt kunnen leveren (en dat is ook niet heel gezond).
Dat is niet waar. Je moet toch echt af en toe even in een hogere versnelling om je conditie op te bouwen/te onderhouden. Ook voor een positief geestelijk effect moet je toch echt ff zweten.
Alleen wandelen / 'gewoon' bewegen is niet genoeg om je conditie én je spieren in shape te houden. En een beetje soepel te blijven.
.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
30-10-2018 12:53
wat is dat voor trainer? niet iemand met een fatsoenlijke opleiding
Dat ja, deze oefening mocht ik van mijn eerste trainer niet eens doen terwijl we wel gingen opdrukken, planken en squatten. Ik heb verder alleen op de halve bal gedaan en later met mijn 2de trainer ook vaak aangepast maar toen was ik al een stuk sterker. Het lijkt een eenvoudige oefening maar het is echt enorm blessure gevoelig voor de nek en de rug.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Lig je op een handdoek?

Dan zou je de punten kunnen pakken en die vasthouden tijdens de oefening en je hoofd daar gewoon in laten liggen als 't ware.
Bij mij hielp dat erg goed :)
Sara9876 schreef:
31-10-2018 13:17
De meeste oefeningen en sporten zijn eigenlijk helemaal niet zo goed. We proberen in een uur sporten te compenseren voor het feit dat we de rest van de tijd niet zo veel inspanning leveren. Als we ons tijdens de hele dag gematigd inspannen is het uiteindelijk net zo goed, zo niet beter. Trainen is alleen maar nodig als je bijzondere prestaties in wedstrijden wilt kunnen leveren (en dat is ook niet heel gezond).
beter zelf. maar je moet ook drie keer per week een 20 minuten even je hart opjagen
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
30-10-2018 08:49
Volgens professor Stuart McGill, een van dé autoriteiten op het gebied van rugklachten, professor wervelkolom biomechanica, zijn dit soort buikspieroefeningen veel en veel te belastend voor de rug.

Hij adviseert om deze oefeningen niet meer te doen. Er zijn betere oefeningen om de rompspieren te verbeteren.

Gewoon niet meer doen, maar ga planken, squaten en andere oefeningen doen.
Hamerhaai, heel erg bedankt voor je posts! Ik heb al heel lang rugpijn en van alles geprobeerd, maar naar aanleiding van je opmerkingen toch maar eens gegoogled. Heb gelijk het boek van Stuart McGill besteld. Wat een eye-opener!
Als klopt wat hij zegt moet ik echt anders gaan bewegen. Hij gooit wel alles op z'n kop waarvan ik dacht dat het goed was, maar ik ga er wel mee aan de slag. Alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb heeft in ieder geval niet geholpen.
"De meeste mensen deugen"
Mijn tip: Pilates. Super voor je core, maar niet belastend voor je rug.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
23-11-2018 19:51
Mijn tip: Pilates. Super voor je core, maar niet belastend voor je rug.
Pilates heeft ook best veel crunch-achtige oefeningen waarbij je nek wordt belast. En ook rugoefeningen, die natuurlijk je rug belasten. Maar je wordt er wel sterker van.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven