ademhaling lopen

31-10-2018 12:37 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben sinds 2 maanden bezig met start to run en eigenlijk gaat het redelijk goed, tijdens de trainingen nooit last gehad van mijn ademhaling en alles rustig opgebouwd.
Vandaag begon ik met 4 minuten lopen en toen ik mocht beginnen wandelen kon ik niet meer op adem komen. Mijn ademhaling was eerder hyperventileren dan ademen.
Hebben jullie dat al eens meegemaakt?

P.S. Vanaf wanneer begonnen jullie lopen echt leuk te vinden?
Alle reacties Link kopieren
Met de ademhaling nooit last gehad. Hoe heb je dat weer onder controle gekregen?

Na een week of acht begon ik het echt leuk te vinden. Mijn conditie werd beter, ik hield het langer vol en de afstanden werden groter. Dat motiveerde mij enorm.

Hoe vaak in de week loop je?
Nee dit herken ik niet . Misschien erg hard gelopen waardoor je buiten adem raakte en even bij moest komen?
Hoe is je conditie?
Ik vind hardlopen nog steeds niet super leuk. Maar ik doe het toch 2 a 3 x per week sinds 1 april dit jaar, 5 a 8 km per keer.
Maar als ik niet ga hardlopen vind ik het ook niet leuk en gaat het weer kriebelen, dus ben misschien toch al wel beetje verslaafd .
Alle reacties Link kopieren
Net als met alles, het wordt leuker als je er vaardiger in wordt. Dus bij hardlopen, als het je beter af lijkt te gaan. Bijvoorbeeld als je merkt dat je prima 1 km achter elkaar kunt lopen of het sneller kunt lopen. Of gewoon dat je algehele conditie beter wordt. Of wanneer je aan het hardlopen bent en je ziet ineens allerlei dingen in je omgeving die je eerst niet zag, zoals een hert of een mooi huis. (Omdat je dan met de auto ging of thuis bleef.) Of omdat je gewoon een lekker gevoel hebt na het hardlopen, omdat je toch buiten bent geweest/bewogen hebt. Of omdat het gewoon lekker is om buiten te zijn.

Als je buiten adem raakt, dan loop je op dat moment gewoon te snel óf je haalt op dat moment te oppervlakkig adem.
En ja, het kan best zijn dat je de vorige keer harder liep en niet buiten adem raakte. Maar voor nu ging je dus wel te hard. Dus rustiger lopen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht heeft het met de kou te maken. Het is pas deze week behoorlijk koud aan het worden. Ik heb altijd wel last van koude lucht tijdens inspanning.

En wanneer het leuk wordt: eigenlijk nooit :-) Tijdens het lopen vraag ik me altijd af waarom ik het doe. Maar als ik dan weer terug ben en gedoucht heb en zo, voel ik me toch wel heel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
31-10-2018 13:14
Wellicht heeft het met de kou te maken. Het is pas deze week behoorlijk koud aan het worden. Ik heb altijd wel last van koude lucht tijdens inspanning.

En wanneer het leuk wordt: eigenlijk nooit :-) Tijdens het lopen vraag ik me altijd af waarom ik het doe. Maar als ik dan weer terug ben en gedoucht heb en zo, voel ik me toch wel heel lekker.

Voor sommigen dan hè! Ik vind het oprecht leuk als ik door een mooie omgeving kan lopen en kom regelmatig wild tegen. Of als ik aan een loop meedoe en dan is het best gezellig.
Maar oké ik geef toe. Soms denk ik ook, waarom doe ik dit? Dat hoort er denk ik bij.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Sara9876 schreef:
31-10-2018 13:14
Wellicht heeft het met de kou te maken. Het is pas deze week behoorlijk koud aan het worden. Ik heb altijd wel last van koude lucht tijdens inspanning.

En wanneer het leuk wordt: eigenlijk nooit :-) Tijdens het lopen vraag ik me altijd af waarom ik het doe. Maar als ik dan weer terug ben en gedoucht heb en zo, voel ik me toch wel heel lekker.
Hier precies hetzelfde. :)
dianaf schreef:
31-10-2018 13:16
Voor sommigen dan hè! Ik vind het oprecht leuk als ik door een mooie omgeving kan lopen en kom regelmatig wild tegen. Of als ik aan een loop meedoe en dan is het best gezellig.
Maar oké ik geef toe. Soms denk ik ook, waarom doe ik dit? Dat hoort er denk ik bij.
Waar ik zelf vooral op uit kom is dat het niet doen ook geen optie is , dan ga ik het weer missen.
Vanaf dat ik 4 jaar ben al zo vaak begonnen met hardlopen en weer een jaar gestopt maar toch begin ik steeds weer :applause:
En nu ben ik zelfs zo besmet dat als ik een week niet loop het echt gaat kriebelen.
En toch denk ik nog regelmatig tijdens het lopen: " ik haat dit" ..
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op sportrusten.nl daar staat veel informatie over ademhalen en sporten.

waarschijnlijk heb je bij het hardlopen met een te hoge hartslag gelopen. Probeer je hartslag laag te houden, ook bij het hardlopen.

Of hardlopen ooit leuk wordt? Geen idee, maar ik heb nog nooit die euforie meegemaakt. Na afloop is het wel lekker, maar om te beginnen en tijdens het lopen blijft het vaak toch wel lastig ;-) Maar het is een makkelijke manier om te bewegen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het probleem met ademhalen niet zo, dus daar kan ik je geen advies in geven. Maar ik weet nog wel goed hoe vervelend ik hardlopen vond toen ik net begon. Ik was echt alleen maar bezig met hoe lang ik nog "moest", ik vond er niks aan en liep altijd met muziek op om het nog enigszins leuk te maken. Maar toen het me steeds makkelijker af ging begon ik het ineens leuker te vinden, ik denk dat het begon toen ik 5 kilometer makkelijk vol kon houden. Ik ging uit mezelf een km aan mijn standaardrondje van 5 km plakken, en toen nog 1, en nog 1, mijn rondjes werden steeds langer.

Inmiddels heb ik 3 marathons en tientallen halve marathons gelopen en ik vind het nog steeds heerlijk om te lopen. Vooral in de natuur of op plekken die ik nog niet ken, maar zelfs van een rondje in het donker door de stad kan ik genieten. Ik heb niet altijd zin om te gaan lopen, maar na de eerste kilometers vind ik het heerlijk. Even verstand op 0, lekker buiten zijn, heerlijk. Ik heb nu al 3 maanden niet kunnen lopen omdat ik zwanger ben en ik mis het zo! Ik kan niet wachten tot ik weer kan gaan hardlopen, ik vind het helemaal niet vervelend om geen alcohol te mogen drinken maar dat ik niet kan hardlopen vind ik echt vreselijk!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel allemaal voor jullie reacties!
Ik liep eigenlijk gewoon hetzelfde tempo en dezelfde route als gewoonlijk, daarom dat ik het echt raar vond. Ik heb het onder controle gekregen door er echt op te focussen om normaal te ademen, niet te oppervlakkig en dan ging het na een paar minuten wel over.
Toen ik terug thuis was moest ik de trap oplopen en had ik na een paar treden weer hetzelfde gevoel.
Mijn conditie normaal is redelijk oké, ik kan sport ongeveer elke dag en loop 2 a 3 keer per week.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een aanvulling ik doe af en toe obstacle runs en vanaf het moment dat ik tot mijn knieën in koud water sta krijg ik ook moeite met ademen. Hetzelfde bij een koude douche, dus misschien is het inderdaad het koudere weer
Alle reacties Link kopieren
Hopeloosgevalletje18 schreef:
31-10-2018 13:57
Dankjewel allemaal voor jullie reacties!
Ik liep eigenlijk gewoon hetzelfde tempo en dezelfde route als gewoonlijk, daarom dat ik het echt raar vond. Ik heb het onder controle gekregen door er echt op te focussen om normaal te ademen, niet te oppervlakkig en dan ging het na een paar minuten wel over.
Toen ik terug thuis was moest ik de trap oplopen en had ik na een paar treden weer hetzelfde gevoel.
Mijn conditie normaal is redelijk oké, ik kan sport ongeveer elke dag en loop 2 a 3 keer per week.
Dat zegt nu eenmaal weinig over je lichamelijk gesteldheid. Waarschijnlijk had je lijf het die dag moeilijker waardoor je tempo te hoog lag.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Tip: lees het boek " de verademing" . Wordt ook vaak toegepast bij hardlopen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven