De kwelling van de sportschool: doorgaan of stoppen?

16-11-2018 20:00 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een week of 3 sport ik bij een sportschool. Dit om mijn conditie te verbeteren en om mijn benen wat steviger te krijgen. Ik heb 4,5 jaar geleden een maagverkleining gehad , ben 54 kilo afgevallen maar inmiddels zit er weer 10 kilo aan. Dus wil ik naast het normaler eten ook sporten.

Voor de toestellen heb ik een trainingsschema laten maken en dat lukt wel aardig. Ik ga op woensdagmiddag, dan is het lekker rustig. Ik ben ook met groepslessen begonnen, omdat ik 1 keer in de week trainen te weinig vind. Maar man wat voel ik me daar ellendig.

48 Jaar, toch nog een beetje overgewicht, totaal geen conditie en het ritmegevoel van een dode kip zonder kop, Ik ken de benamingen niet en ik houd het niet lang vol, Sommige oefeningen kan ik niet eens doen, want ik heb het uithoudingsvermogen niet.

Natuurlijk weet ik wel dat je dat niet meteen kan, maar ik voel me zo ellendig tussen de mensen die het wel kunnen. En ik vind het wel fijn om bezig te zijn. Zelfs pas na 3 weken voel ik me al energieker en slaap ik beter.

Maar toch: dat ik me zo ellendig voel is ook niet fijn. Wat denken jullie?
stop ermee. ga badmintonnen of stijldansen, iets dat je echt leuk vindt en waarbij je ook actief bent
Alle reacties Link kopieren
Stop en zoek iets wat je leuk vind
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
16-11-2018 20:01
stop ermee. ga badmintonnen of stijldansen, iets dat je echt leuk vindt en waarbij je ook actief bent
Badmintonnen heb ik gedaan. Leuk om te doen, maar lastig in je eentje. Stijldansen? Ik heb totaal geen ritmegevoel, dus nee, dansen is niks voor mij.
Alle reacties Link kopieren
2-3x per week cardio + kracht ipv groepslessen? Ik voel me ook niet prettig bij groepslessen, doe dat dan ook niet meer.


En totaal niet als aanval bedoeld maar puur nieuwsgierigheid: hoe ben je na de maagverkleining weer 10 kilo aangekomen? Structureel iets te veel gegeten zodat je maag groter is geworden?
Alle reacties Link kopieren
nienkejj schreef:
16-11-2018 20:06
2-3x per week cardio + kracht ipv groepslessen? Ik voel me ook niet prettig bij groepslessen, doe dat dan ook niet meer.


En totaal niet als aanval bedoeld maar puur nieuwsgierigheid: hoe ben je na de maagverkleining weer 10 kilo aangekomen? Structureel iets te veel gegeten zodat je maag groter is geworden?
De meeste mensen komen na een paar jaar 10 % van wat ze afgevallen zijn weer aan, Dit komt doordat je normaler gaat eten. Dat is dus voor mij 5,4 kilo. De andere 4,5 kilo is eraan gekomen doordat ik 2 jaar geleden een depressie heb gehad en ik ben helaas een emotie-eter dus de verkeerde dingen gegeten.

Ik doe nu 1 keer in de week cardio en kracht. Overdag kan ik alleen op maandag, dinsdag en woensdag. Maandag en dinsdag is het hartstikke druk, dus die dagen sla ik sowieso over. Woensdagmiddag is het lekker rustig en ik zag vandaag dat het vroeg in de avond ook redelijk te doen is. Dus misschien dan op woensdagmiddag en vrijdag eind van de middag cardio en kracht en dan de groepslessen niet meer doen. Dat is inderdaad wel een idee.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt niet uit wat je doet als je maar beweegt. Het klinkt alsof je die groepslessen wel leuk vindt, maar onzeker bent omdat je jezelf vergelijkt met anderen. Niet doen, je staat daar voor jezelf.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ok, dat klinkt inderdaad logisch!
En je bent zowiezo ruim 40 kilo kwijt, top hoor!

Dan zou ik het zo 2x per week proberen, muziekje erbij, succes!
Alle reacties Link kopieren
Groepslessen vind ik ook de hel. Nu doe ik 1x per week kracht, en 1-2x per week een combinatie van cardio en kracht. Bevalt me stukken beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de sportschool 2x een halfjaar volgehouden maar het staat me op den duur zooo tegen. Zwemmen vind is wel lekker, is dat niet wat voor je?
Daantje1970 schreef:
16-11-2018 20:04
Badmintonnen heb ik gedaan. Leuk om te doen, maar lastig in je eentje. Stijldansen? Ik heb totaal geen ritmegevoel, dus nee, dansen is niks voor mij.
Ze bedoelen dat je iets moet gaan doen wat je leuk vind. Het waren maar voorbeelden van wat anders dan wat je nu doet tegen je zin.
Alle reacties Link kopieren
noa schreef:
16-11-2018 20:12
Het maakt niet uit wat je doet als je maar beweegt. Het klinkt alsof je die groepslessen wel leuk vindt, maar onzeker bent omdat je jezelf vergelijkt met anderen. Niet doen, je staat daar voor jezelf.
Je slaat de spijker op zijn kop. Ik voel me vreselijk onzeker. Ja, ik vind het op zich leuk om bezig te zijn, maar schaam me vreselijk als ik het ritme kwijt ben. Vooral armen en benen tegelijk, dan gaat het helemaal mis.
Alle reacties Link kopieren
nienkejj schreef:
16-11-2018 20:13
Ok, dat klinkt inderdaad logisch!
En je bent zowiezo ruim 40 kilo kwijt, top hoor!

Dan zou ik het zo 2x per week proberen, muziekje erbij, succes!
Daar ben ik ook nog steeds erg blij mee, dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Vrijdagavond is het ook rustig in de sportschool, dus dat is wellicht ook een optie. Of ga 's ochtends vroeg, de enige mensen die er dan zijn, zijn alleen met zichzelf bezig.

Maar als het programma nu zwaar is en je niet weet hoe alles werkt en zit, dan denk ik dat je toch betere begeleiding moet zoeken dan die je nu hebt gekregen. Het sporten gaat je niet helpen af te vallen in deze frequentie, maar kan je wel helpen gezonder te voelen en een beetje beweging is ook gewoon goed voor je. Je schiet er alleen niets mee op als je geblesseerd en gedeprimeerd raakt.
Alle reacties Link kopieren
zenga schreef:
16-11-2018 20:19
Ik heb de sportschool 2x een halfjaar volgehouden maar het staat me op den duur zooo tegen. Zwemmen vind is wel lekker, is dat niet wat voor je?
Zwemmen vind ik heerlijk, maar helaas komen de tijden voor het baantjes zwemmen bij beide zwembaden die we hier hebben net niet uit voor mij, Daar had ik ook al naar gekeken voordat ik dit ging doen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-11-2018 20:22
Ze bedoelen dat je iets moet gaan doen wat je leuk vind. Het waren maar voorbeelden van wat anders dan wat je nu doet tegen je zin.
Eigenlijk haat ik sporten ;)
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
16-11-2018 20:23
Vrijdagavond is het ook rustig in de sportschool, dus dat is wellicht ook een optie. Of ga 's ochtends vroeg, de enige mensen die er dan zijn, zijn alleen met zichzelf bezig.

Maar als het programma nu zwaar is en je niet weet hoe alles werkt en zit, dan denk ik dat je toch betere begeleiding moet zoeken dan die je nu hebt gekregen. Het sporten gaat je niet helpen af te vallen in deze frequentie, maar kan je wel helpen gezonder te voelen en een beetje beweging is ook gewoon goed voor je. Je schiet er alleen niets mee op als je geblesseerd en gedeprimeerd raakt.
Het trainen op de toestellen gaat goed. Het gaat nu vooral over de groepslessen. Ze vliegen er zo doorheen met allerlei termen en oefeningen, ik zie soms niet hoe het moet. Het afvallen doe ik door normaal eten, met het sporten wil ik vooral mijn conditie verbeteren en mijn bovenbenen wat steviger krijgen.

Ik ben net geweest bij een groepsles en toen ik kwam om kwart over 6 was het redelijk rustig, toen ik een uur later wegging was het al drukker, dus de vrijdag eind van de middag, begin van de avond is ook een optie. Dan kan ik 2 keer in de week op de apparaten.
Download de app keep training en amuseer je daarmee. Ik haat sporten ook maar doe dit in de plek (en doe dit graag)

1. Elke week gaan wandelen (3 tot 15 km per keer, afhankelijk van het weer enz., Ik doe dit minstens 2x per week)
2. 1x per week 20 min cardio. Ik wil niet afvallen maar een betere conditie en meer spieren dus ik beperk dit. Op youtube en dailymotion vind je leuke dance aerobic workouts voor thuis
3. Spieroefeningen met gewichten en via youtube/apps. Ik doe het elke dag zo'n 30 min, wissel tussen buikspieren, beenspieren en borstspieren

Hoef niet naar de gym, ontdek mooie natuur tijdens m'n wandelingen en voel me veel fitter
Daantje1970 schreef:
16-11-2018 20:22
Je slaat de spijker op zijn kop. Ik voel me vreselijk onzeker. Ja, ik vind het op zich leuk om bezig te zijn, maar schaam me vreselijk als ik het ritme kwijt ben. Vooral armen en benen tegelijk, dan gaat het helemaal mis.
In dit geval zou ik juist niet stoppen maar doorgaan, je bent echt niet de enige die groepslessen in het begin wat ongemakkelijk vindt. Je moet even over een soort drempel heen zodat je je vrij kan bewegen zonder dat je je druk maakt om de anderen. Kan ook goed zijn om minder onzeker te worden. Bovendien duurt het even voordat je de pasjes en benamingen kent maar dat zal echt steeds beter gaan en hetzelfde komt telkens terug. En iedereen let tijdens zo'n les toch op zichzelf :)
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
16-11-2018 20:29
Download de app keep training en amuseer je daarmee. Ik haat sporten ook maar doe dit in de plek (en doe dit graag)

1. Elke week gaan wandelen (3 tot 15 km per keer, afhankelijk van het weer enz., Ik doe dit minstens 2x per week)
2. 1x per week 20 min cardio. Ik wil niet afvallen maar een betere conditie en meer spieren dus ik beperk dit. Op youtube en dailymotion vind je leuke dance aerobic workouts voor thuis
3. Spieroefeningen met gewichten en via youtube/apps. Ik doe het elke dag zo'n 30 min, wissel tussen buikspieren, beenspieren en borstspieren

Hoef niet naar de gym, ontdek mooie natuur tijdens m'n wandelingen en voel me veel fitter
Wandelen doe ik. 3 Keer in de week 20 minuten. Thuis kan ik mezelf niet motiveren. Heb wel wat spullen, en vroeger van alles gehad, en als ik het net heb begin ik enthousiast. En na 3 weken stop ik ermee. Juist een sportschool zorgt er bij mij voor dat ik wel ga en dus bezig ben. En deze keer ben ik ook gemotiveerd. Maar wil mezelf zo graag wat beter voelen.
noa schreef:
16-11-2018 20:12
Het maakt niet uit wat je doet als je maar beweegt. Het klinkt alsof je die groepslessen wel leuk vindt, maar onzeker bent omdat je jezelf vergelijkt met anderen. Niet doen, je staat daar voor jezelf.
Dit. Ik ben er pas nu achter dat ik een pittoge longaandoening heb dus dat verklaart waarom ik nooit kon meekomen.
Ik zit er om dezelfde reden als jij enorm tegenop te hikken maar de keren dat ik wel een tijdje ging leverde het me veel op en ging het na een tijdje echt beter.
Nie dat ik ineens de sterren van de hemel meedanste maar ik kon in ieder geval de les meedoen.
Dus: je gaat voor jezelf, hou je eigen grens in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
Meinonaaa schreef:
16-11-2018 20:32
In dit geval zou ik juist niet stoppen maar doorgaan, je bent echt niet de enige die groepslessen in het begin wat ongemakkelijk vindt. Je moet even over een soort drempel heen zodat je je vrij kan bewegen zonder dat je je druk maakt om de anderen. Kan ook goed zijn om minder onzeker te worden. Bovendien duurt het even voordat je de pasjes en benamingen kent maar dat zal echt steeds beter gaan en hetzelfde komt telkens terug. En iedereen let tijdens zo'n les toch op zichzelf :)
Je hebt ook eigenlijk gewoon gelijk. In mijn hoofd weet ik dat wel. Ik moet niet nadenken of en wat anderen denken. Ik moet gewoon lekker met mezelf bezig zijn en schijt aan anderen hebben. Maar zelfs nu vind ik dat nog steeds moeilijk. Het zit echt tussen mijn oren. Dus misschien inderdaad maar gewoon doorgaan en wie weet gaat over een paar weken een stuk beter. Ik heb ook pas 2 groepslessen gedaan en dan nog 2 verschillende ook.
Zit je niet meteen aan een jaar vast aan dat soort sportscholen? Is zwemmen een optie?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
16-11-2018 20:37
Dit. Ik ben er pas nu achter dat ik een pittoge longaandoening heb dus dat verklaart waarom ik nooit kon meekomen.
Ik zit er om dezelfde reden als jij enorm tegenop te hikken maar de keren dat ik wel een tijdje ging leverde het me veel op en ging het na een tijdje echt beter.
Nie dat ik ineens de sterren van de hemel meedanste maar ik kon in ieder geval de les meedoen.
Dus: je gaat voor jezelf, hou je eigen grens in de gaten.
Ik voel me ook echt wel lekker na zo'n uurtje. Lichamelijk dan. Gewoon weer even lekker bezig geweest, wetende dat het gewoon goed is voor mijn lijf. Beter dan op die bank hangen en zeker lekker na 7 uur op kantoor en 2 keer 45 minuten autorijden. Ik weet gewoon dat het goed is voor mijn lijf en daarom wil ik het eigenlijk wel blijven doen. Maar ik wil me zo graag zekerder voelen tussen al die mensen.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
16-11-2018 20:40
Zit je niet meteen aan een jaar vast aan dat soort sportscholen? Is zwemmen een optie?
Nee, ik heb een maandabonnement die maandelijks opzegbaar is. Dit omdat we in april weer naar de camping gaan en daar is geen sportschool van deze keten. Het baantjes zwemmen bij de 2 zwembaden in mijn woonplaats is op tijden die mij niet uitkomen. Helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven