Welke rustige sport? Yoga of toch Tai Chi?

29-11-2018 16:33 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik haat sport. Echt. Ik heb gewoon geen sportlijf, bonkig, lomp. (gewoon BMI hoor)
Toch heb ik een jaar of 11 aan BBB gedaan, tot me dit te zwaar werd. Daarna een jaar of vijf Slowpower gedaan (krachttraining zoals planken en squatten op muziek van serieus John Denver en consorten), maar daar was ik met 20 jaar verschil de jongste en de lessen zijn zeer eentonig bij twee keer in de week. Ook hou ik niet van al dat gedoe met over skippyballen rollen en het gevecht elke les om de ballen en halters.

Door een blessure in februari gestopt met sporten. Ik heb af en toe gezwommen, maar ik ben geen winterzwemmer. Ook kreeg ik fysiotherapie tegen mijn blessure. Nu ben ik weer 'fris en fruitig'. :-)

Ik heb een zittend beroep. Ik zit zeker 7 uur per dag achter mijn pc.
Dat is niet heel tof voor mijn schouders en ik merk dat ik daar 'strak' ben.
Ik hoef niet af te vallen. Ik hoef geen topconditie. Ik ben nu halverwege de veertig en wil gewoon happy in mijn vel zitten zonder 'strakke' schouders en met een íets meer 'getoned' lijf. Boodschappen doe ik lopend, na het eten wandel ik af en toe, ik ren de trap op thuis ipv lopen, kortom, aan de kleine dingen denk ik wel. Maar nog steeds blijven die schouders en nek wat 'strak'.

Nu biedt mijn sportschool best veel aan. :-)
Mijn probleem. Spinning, combat, Xcore, body pump... ik word al moe als ik het zie.
Ik twijfel zelf over:
- stretch & relax
- body balance
- Vinyassa Flow yoga
- Tai Chi
- rugfit
- Yin-yoga
- Pilates

Maar ik heb geen idee wat dit allemaal is, geen conditie, en ik ben absoluut niet into 'chakra's' en 'voel je energiebal ontwaken'.
Wel wil ik graag lekker in mijn vel zitten zonder de rest van de dag bekaf te zijn.

Wie van jullie doet wat en vooral: waarom? Ik ben echt heel blij met alle tips en dingen die ik kan meenemen.
Ik ben heel benieuwd naar jullie sport-ervaringen en ideeën!
pilates is gericht op je core, veel buik- en rugspieroefeningen op de grond. door veel mensen wordt dit als behoorlijk pittig ervaren. dus ik vraag me af of dat is wat je zoekt.

vinyasa is een actieve vorm van yoga, yin yoga is juist een hele rustige vorm. in hoeverre er gesproken wordt over ontwakende energieballen hangt vooral van de docent af, dus dat is een kwestie van proberen.

body balance vind ik zelf een beetje te aerobics-achtig, maar dat verschilt misschien per sportschool ook. en tai chi vond ik een beetje te zweverig...

als al die vormen bij jouw sportschool aangeboden worden, misschien eens een praatje maken met iemand aan de balie daar? en verder gewoon eens wat proberen?
Alle reacties Link kopieren
Je moet gewoon wat proeflessen gaan doen. Ik ben zelf yogadocent en ik kan je vertellen: de ene docent is de andere niet.

Voor ieder wat wils: de ene docent heeft veel klandizie met 'je hart openen als een lotus' en de andere docent focust meer op een correcte uitvoering van de houdingen.

Als je helemaal nieuw bent in de yoga zou ik niet met vinyasa beginnen. Vinyasa gaat heel snel en er is weinig tijd om de houdingen te corrigeren en kan dus blessuregevoelig zijn. Kom je met een stijver nek terug dan dat je heen ging.

Ik zou adviseren met hatha yoga te beginnen. Dan is er meer tijd om je houding te corrigeren.

Een goede yogadocent loopt overigens rond om iedereen persoonlijk extra aanwijzingen te geven. Zowel bij hatha als vinyasa. Ik zie te vaak docenten alleen maar zelf yoga doen voor de groep (demonstraties) Daar heb je niks aan
Ik heb een paar jaar Tai Chi gedaan en vond dat erg leuk. Maar je moet wel kijken of de docent bij je past of niet, dat scheelt een hoop. Ben niet zo van dat zweverige van de cosmos, de aarde etc en had een docent die ook niet zo zweverig was. Wel een keer een paar lesjes gehad van iemand anders die dat wel heel erg was en dat was echt niks voor mij.

Wat ik zou leuk vond aan Tai Chi (en Qigong wat er ook bij zat) is dat je veel leert over je eigen lichaam en dat je het best vaak even snel kan toepassen. Zo zijn er oefeningen die je helpen om rustig te worden (handig als je gestrest bent) maar bijvoorbeeld ook om je handen wat sneller op te warmen. En daarnaast vind ik het wel een fijn idee dat ik het eventueel ook kan toepassen ter zelf verdediging. Of ik het op het moment dat het echt nodig is goed kan toepassen is natuurlijk de vraag maar toch..
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke reacties, dank!

Ik denk toch dat ik dan ook de Tai Chi erbij ga proberen. Ik heb een abonnement dus mag bij alles aanschuiven. Maar ik begrijp van jullie dat ik gewoon her en der een les moet meepakken om te kijken wat het is? En is het niet raar dat ik niet weet wat een hangende hond of ochtendgroet is en wat sta te hannesen? Het gaat er vooral om dat ik wat lekker bezig ben met mijn lijf.

@dropdrop, volgens mij is er geen hatha yoga, zou ik dan die Yin moeten proberen?

Super, jullie reacties nu en hopelijk straks. Dank! ♥
Alle reacties Link kopieren
Yin yoga is vooral het rekken van je spieren en bindweefsel. Extreeeeeem rustig en ontspannend. Een houding houd je lang vast. Dat kan soms oncomfortabel zijn.

Ik vind het heerlijk en ga er heen voor mijn rust. Het is (voor mij) echter wel heel anders dan hatha yoga.
Alle reacties Link kopieren
margot73 schreef:
29-11-2018 17:06
Wat een leuke reacties, dank!

Ik denk toch dat ik dan ook de Tai Chi erbij ga proberen. Ik heb een abonnement dus mag bij alles aanschuiven. Maar ik begrijp van jullie dat ik gewoon her en der een les moet meepakken om te kijken wat het is? En is het niet raar dat ik niet weet wat een hangende hond of ochtendgroet is en wat sta te hannesen? Het gaat er vooral om dat ik wat lekker bezig ben met mijn lijf.

@dropdrop, volgens mij is er geen hatha yoga, zou ik dan die Yin moeten proberen?

Super, jullie reacties nu en hopelijk straks. Dank! ♥
Nee natuurlijk is dat niet vreemd dat je die houdingen niet kent. Je gaat om te leren.
Hoop alleen dat het niet de Taoistische Tai-Chi is die je gaat doen.
Die heb ik een tijd gedaan, en daar werd nogal erg het älles voorelkaar"gepredikt. Met als voorbeelden allerlei andere clubs die bezig waren om geld in te zamelen voor o.a het hoofdkantoor ergens in Canada ofzo. Waar belachelijk veel mensen tegelijk konden tai chiën. We hebben dat maar genegeerd. maar toen er gevraagd werd om een renteloos voorschot van 100 euro om daar een tulpenveldje te maken om de verbondenheid van Nederland met de club te laten zien, zijn we toch maar afgehaakt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ja ik zou gewoon wat lessen proberen en eventueel ook bij verschillende docenten of klasjes. Zo was niemand van mijn klasje een echt zweverig type maar er waren ook klasjes die juist wel dat zweverige hadden en dus ook een zweverige docent.

Ik deed Tai Chi bij een centrum dat zich vooral richtte op wat oosterse sporten zoals verschillende soorten Tai Chi maar ook Yoga, Beauty Dance en volgens mij Pilates. In die tijd deed een vriendin een of andere les in de sportschool waarbij men Tai Chi deed als warming up maar dat was echt niet te vergelijken.
Ik heb ook een kantoorbaan gehad. Stijf in nek en schouders en lage rugpijn. Ik heb helemaal niets met sport, word al moe als ik er naar kijk. Ik loop en fiets wel veel en pak liever de trap dan de lift. Ik ben op yoga gegaan icm met meditatie. Ik dacht ontspanning is misschien wel goed voor de spieren maar ik kreeg echt overal kramp bij de yoga oefeningen en dat deed dus niets. Ik ben gewoon hartstikke stijf. De meditatie hielp wel maar dat kan ik alleen met een docente, thuis op mijn kussen werkt niet bij mij. Moeite met ontspannen.

Ik zit nu al een tijdje op Curves. Dat is een training van 30 minuten en dit werkt voor mij. Het is qua tijd precies genoeg (een uur fitness vind ik veel te lang) en ik heb geen last meer van nek schouders en rug. Het kan zijn dat jij het heel saai vindt maar je zou het eens kunnen proberen als het bij jou in de buurt zit. Er zijn ca 16 toestellen die je om de 30 seconde afwisselt. Elke rond doe je 3x.

Moet er wel bij zeggen dat het bij mij om de hoek zit en dat is ook een bijkomend voordeel. Want sporten vind ik echt niet leuk.
Ik lees nu dat je een rustige sport zoekt. Niet dat ik curves nou zo druk vind maar het is geen yoga natuurlijk. Was meer mijn tip nav jouw klachten in nek en schouders.
nlies schreef:
29-11-2018 17:17
Nee natuurlijk is dat niet vreemd dat je die houdingen niet kent. Je gaat om te leren.
Hoop alleen dat het niet de Taoistische Tai-Chi is die je gaat doen.
Die heb ik een tijd gedaan, en daar werd nogal erg het älles voorelkaar"gepredikt. Met als voorbeelden allerlei andere clubs die bezig waren om geld in te zamelen voor o.a het hoofdkantoor ergens in Canada ofzo. Waar belachelijk veel mensen tegelijk konden tai chiën. We hebben dat maar genegeerd. maar toen er gevraagd werd om een renteloos voorschot van 100 euro om daar een tulpenveldje te maken om de verbondenheid van Nederland met de club te laten zien, zijn we toch maar afgehaakt
Daar heb ik geen ervaring mee gelukkig. Bij het centrum waar ik zat werd wel eens een reisje naar China georganiseerd voor leden die interesse hadden om daar een paar lessen te volgen. Niks geen geld aftroggelen of schimmige organisatie.
Alle reacties Link kopieren
Wat super. Ik zie trouwens dat er bij mij op tien minuten fietsen een Curves zit. Heb al gebeld voor een uitleg, die is komende dinsdag (geen proefles nog).
Ik ga zeker ook de Yoga Yin proberen, en overleg meteen even met de baliemedewerkster van de sportschool of zij nog tips heeft. Leuke ideeën in ieder geval en ik ben best gerustgesteld. Superbedankt alvast!
Ik doe critical alignment yoga voor nek en schouderklachten. Heb ook veel andere yogavormen uitgeprobeerd, maar dit hielp mij het best.
Ik heb zelf sinds ik echte krachttraining en crossfit doe veel minder last van mn "kantoorbaanklachten". En al veel geprobeerd, yoga en pilates etc. Maar wat ik nu doe is niet echt rustig (helpt wel het beste en niet onbelangrijk, ik heb er nog nooit zo goed uitgezien. Zelfs niet voor mijn zwangerschappen!)

Maar alle beweging is beter dan geen. Dus ik zou gewoon gaan testen en doen waar je blij van wordt.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 29-11-2018 18:41
13.89% gewijzigd
Ik heb overigens ook bvb zumba gedaan. Vond ik heel leuk. Kon het na een jaar alleen nog steeds niet :mrgreen: maar hee, dat maakt toch niet uit?
Alle reacties Link kopieren
Pilates, goed voor je houding. Je wordt er leniger van en het is goed voor al je spieren. En niks zweverigs
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Gewoon heen gaan dan zie je het vanzelf wel.

Er is altijd wel een reden om iets niet te doen of het nou oudjes zijn, niet direct wanneer jij wil je spullen hebben, lomp, zijn eentonigheid...je zal bij de andere lessen ongetwijfeld ook redenen vinden om er niet mee door te gaan. Ongemak hoort bij sporten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Boogschieten is een rustige sport.
Pergamon schreef:
29-11-2018 17:09
Yin yoga is vooral het rekken van je spieren en bindweefsel. Extreeeeeem rustig en ontspannend. Een houding houd je lang vast. Dat kan soms oncomfortabel zijn.

Ik vind het heerlijk en ga er heen voor mijn rust. Het is (voor mij) echter wel heel anders dan hatha yoga.
Op dit moment vind ik Yin Yoga verschrikkelijk, hahaha. Ik ga voor Power Vinyasa Yoga, Critical Alignment Yoga of Aerial Yoga. De laatste twee vormen doe ik regelmatig (en heb ik nu zelfs vast ingepland sinds anderhalve maand geleden tot aan de kerstvakantie). ZO fijn. Maar ik wil wellicht wel, zodra ik iets leniger ben geworden en wat langer gewend ben aan vaste houdingen, kijken of Yin weer wat kan zijn. Hihi
Alle reacties Link kopieren
Los van sporten is een stevige wandeling tussen de middag ook goed tegen je vastzittende nek en schouders.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Misschien als je op je handen loopt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
30-11-2018 10:43
Misschien als je op je handen loopt.
Ook als je niet zo acrobatisch bent. Tenzij je een tasmet volle bepakking meeneemt vrees ik.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Bij een zittend beroep is sport ter compensatie van het vele zitten wel een 'must' voor je gezondheid ... . Goed dat je dit nu probeert op te pakken.

Belangrijk is dat je een sport doet die je ook enigszins leuk vind. Is dat niet het geval dan ga je het niet volhouden.

Kijk eens om je heen op die sportschool. De overgrote meerderheid heeft helemaal geen sportlijf. Ook de vele twintigers niet. Zo is het bij mijn sportschool althans.

Je noemt wel een paar uitersten op ... .

Beste is om gewoon lessen te gaan volgen. Ook van sporten die je op het eerste gezicht misschien niks lijken. Open blik en niet bij voorbaat sporten afstrepen zonder deze te hebben gedaan, tenzij je een bepaalde blessure of aandoening hebt.

Voor opbouw van conditie moet je geen yoga e.d. gaan doen, maar meer actieve sporten zoals spinning/ hardlopen/ body attack e.d.. Dit combineren met pilates voor sterkere buik- en rugspieren en souplesse en je hebt al een hele sterke basis te pakken. Af en toe een uitstapje maken naar andere lessen/ losse fitness voor de variatie. Leuk!

Verder ook kijken naar de docent. Een enthousiaste docent die je aanspreekt kan je al het ware meenemen in positieve energie waardoor je die lessen ook veel leuker gaat vinden. Zo houd je het vol.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt heel blij met al jullie leuke reacties en tips. Ik zie ook echt een positieve toon, dank daarvoor.
Ik ga zeker even verder zoeken met alle ideeën. Krijg weer hoop dat het wel gaat lukken met dat sporten en mij... :-)
wat leuk dat je meteen allemaal dingen bent gaan opzoeken en bekijken!

toen ik net begon bij mijn sportschool ben ik juist inderdaad bij veel verschillende lessen begonnen, gewoon om te kijken wat nou beviel of niet. ik zorgde altijd dat ik een paar minuutjes eerder was om even aan de docent te laten weten dat het mijn eerste keer was, te vertellen welke blessures ik had en te vragen hoe ik daar rekening mee kon houden. een goede yoga docent vraagt dat ook altijd aan het begin van de les wel, maar ik vond het altijd wel prettig dat vooraf even te doen.

ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn de komende weken. veel plezier! :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven