16 jaar oud en 30 km rennen?

30-11-2018 19:48 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is bijna 16 en helemaal gek van hardlopen. Hartstikke leuk natuurlijk, maar hij gaat er nogal ver in. Zo zou het het liefst komend voorjaar al de hele marathon lopen. Dat vinden wij niet goed. Omdat hij zoveel loopt, mag hij van ons wel de halve marathon doen.

Nu wil hij komende september een 'loopje' van 30 km doen. Ik vind het eigenlijk te gek, want hij is nog niet uitgegroeid. Het lijkt me niet gezond. Denk ik. Maar échte argumenten heb ik eigenlijk niet.

Dus mijn vraag: wat is de échte reden dat iemand van onder de 18 niet van die lange afstanden zou moeten doen?

Thx!
Nijno
Alle reacties Link kopieren
Ik zou advies vragen aan een professional in plaats van aan het forum. Misschien eens een sportarts om advies vragen?
Alle reacties Link kopieren
Deze site geeft hele duidelijke informatie; er zijn blijkbaar zelfs richtlijnen over welke afstanden voor welke leeftijdsgroep geschikt zijn. (Als ik zo snel kijk, is voor jouw zoon max. 16 km de norm).

https://www.atletiekunie.nl/nieuws/advi ... venementen
-Nienke- schreef:
30-11-2018 19:57
Deze site geeft hele duidelijke informatie; er zijn blijkbaar zelfs richtlijnen over welke afstanden voor welke leeftijdsgroep geschikt zijn. (Als ik zo snel kijk, is voor jouw zoon max. 16 km de norm).

https://www.atletiekunie.nl/nieuws/advi ... venementen
Oh echt? Ik had op de middelbare school een vriendje dat wel marathons liep. Later is hij zelfs nog langere afstanden gaan rennen.
Alle reacties Link kopieren
Gezond is het niet idd, sportarts raadplegen lijkt mij ook het beste.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste zoon doet aan atletiek(hij is een C-Junior) en traint een keer per week mee met de mila(middellange afstand) mee, maar mag niet meer dan 10 kilometer, volgens de richtlijnen.
Waar het exact mee te maken heeft weet ik niet precies, bij de gewone training doet hij voornamelijk sprint en hordenlopen en dat is ook een behoorlijke aanslag op je spieren, pezen en gewrichten, zeker omdat hij bij wedstrijden bij gebrek aan deelnemers ook bij de B's ingezet wordt die langere afstanden sprinten en (hoger)hordenlopen en dat is dan wel weer toegestaan.

Maar 30 kilometer...nee, dat zou hij van mij niet mogen.
Alle reacties Link kopieren
Doe hem op atletiek en laat hem daar door een professional begeleiden.
Alle reacties Link kopieren
De atletiekunie heeft inderdaad richtlijnen. Misschien die toch in het achterhoofd houden.
Zes van mijn kinderen hebben van jongs af aan op atletiek gezeten en van hun trainers was de argumentatie om nog niet te lange afstanden te lopen niet zo zeer de belasting maar vooral de ontwikkeling van snelheid die bij het richten op te lange afstanden niet optimaal tot ontwikkeling komt.
Om die reden hebben mijn kinderen zich tot kortere afstanden beperkt. Een van mijn kinderen heeft wel op 19 jarige een marathon gelopen.
Ben zelf ultraloopster (wedstrijdafstanden vanaf 50km) en zie de laatste tijd de trend ontstaan dat steeds meer jonge mensen ook gelijk doorstomen naar ultra afstanden. Maar die ontwikkeling is nog te kort om daar nu conclusies over te trekken.
Hoewel na het boek De geboren renner te hebben gelezen over de stam Tarahumara waar iedereen van jongs af aan tot op zeer hoge leeftijd altijd alles rennen afwerken doet je vermoeden dat we er toch opgebouwd zijn.

Veel belangrijker dan de afstanden zijn de goede opbouw dus laat hem aansluiten bij een atletiek vereniging op zoek naar een goede trainer en waarschijnlijk leert hij daar vanzelf inzien wat de charme is van het trainen op snelheid in deze leeftijdsfase en wat dat voor de toekomst voor mogelijkheden schept.
Nee, dat zouden mijn kinderen van mij niet mogen. Een hele rustige lange duurloop (liefst met veel afwisseling in ondergrond), daar zou ik nog over willen nadenken, maar wedstrijd, waarin je altijd harder loopt dan in de training en mogelijk ook forceert, dat zou ik niet willen hebben.
Echte argumenten: voor een dergelijk afstand zonder een gerede kans op blessures te kunnen lopen heb je een voorbereiding van een aantal jaren nodig, waarin je lichaam (en dan vooral je pezen) zich moeten aanpassen aan het lopen van langere afstanden.

Gezien zijn leeftijd kan hij die ervaring nog niet hebben. De kans op een overbelastingsblessure wordt dan aanzienlijk. Juist omdat hij zo graag loopt wil je het liefst voorkomen dat hij langdurig aan de kant staat.
Het kan goed gaan, maar het is een risico. Ik zou het risico te groot vinden en hem dit ook vertellen.

Als het hem om de grote afstanden gaat zou hij ook fietsen, zwemmen of schaatsen kunnen overwegen. Hierbij kun je jonger al veel langer sporten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven