Half jaar trainen voor halve marathon, mogelijk?

03-12-2018 08:11 33 berichten
Juni 2019 is er een lokale hardloopwedstrijd waarbij er ook een halve marathon gelopen kan worden. Vlak terrein staat erbij.
Nu speelt al jaren door mijn hoofd ooit een keer die afstand te rennen maar het is eigenlijk nooit echt ervan gekomen.
Ik ren nu 11 km ongeveer. Niet heel snel: 1 uur en 14 minuten. Is het mogelijk om in een half jaar naar een halve marathon op te bouwen en wat is dan de eerste stap. Tempo of afstand trainen. Ik heb absoluut niet de ambitie om een goede tijd neer te zetten. Ik wil het gewoon ooit gedaan hebben. Ik wil echter ook weer niet als laatste over de finishlijn komen😬
Ja dat kan, lees maar eens het boek van Stans van der Poel en Koen de Jong: https://www.sportrusten.nl/product/hardlooprevolutie/
Nee. Niet als je hem wilt lopen ipv wandelen in 7 uur
Sowieso eerst de 10 binnen het uur kunnen lopen
Alle reacties Link kopieren
Het kan wel, maar dat hangt af van je basisconditie en kracht. Verder was S-Meds zegt, eerst tempo verhogen. Daar heb je spieren voor nodig. Wekelijks een pittige intervaltraining en krachttraining.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik ben vrij sterk maar ook geen 20 meer. Basisconditie is redelijk. Ik ben nog in opbouw qua rennen. Enige probleem nu na die 11 km zijn steken in mijn zij. Maar qua buiten adem zijn etc valt het me eigenlijk mee
Ik wil dus opbouwen alleen kijken of ik met dat specifieke doel ga opbouwen
Alle reacties Link kopieren
Is er geen atletiekvereniging of loopclub waar je onder begeleiding van een trainer toe kunt werken naar die halve marathon. Hij/zij kan ook aangegeven of het in jou geval realistisch is of dat je nog wat langer moet trainen.

Dat boek wat Mariana noemt is een aanrader trouwens.
okkervil wijzigde dit bericht op 03-12-2018 08:29
10.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan zeker wel maar ligt aan je tijdsdoel.
Ik liep een halfjaar voorafgaand aan de halve 10 in 1.05 en heb de halve uiteindelijk uitgelopen op 2.15 bij een temperatuur van 29 graden en weinig wind. Na mij kwamen er nog velen en niemand liep die dag een pr door de zware omstandigheden.

Probeer met wat intervallen je tijd op de 10 te verbeteren en hou een trainingsschema aan van 3 loopjes in de week; 1 snelle korte, 1 interval en een lange duurloop op lekker tempo dan kom je een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
03-12-2018 08:15
Ja dat kan, lees maar eens het boek van Stans van der Poel en Koen de Jong: https://www.sportrusten.nl/product/hardlooprevolutie/


Helemaal mee eens!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik ren niet graag met andere. Voor mij is het echt tijd voor mezelf en ik merk ook dat ik me echt in mezelf keer. Ik ren ook duidelijk minder goed met andere erbij omdat ik dan afgeleid raak.

Die intervallen heb ik al eerder gelezen maar ik heb nooit goed geweten hoe ik dat moet aanpakken.
Ja dat is wel mogelijk. Ik heb me zelf eerst laten testen bij een sportarts om wat nauwkeuriger te weten hoe m'n conditie was (maximale hartslag, hersteltijd enz) en die kan ook kijken naar je fysieke gestel en evt een trainingsprogramma aanraden. Ook kun je daarna beter inschatten of het voor jou ook haalbaar is.
Ik ging met trainen echter maximaal tot een km of 16 a 18, die laatste paar kilometer pak je er tijdens de halve marathon dan zo bij.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor het is mogelijk, maar verschilt per persoon. Voor de een is het prima mogelijk om in een half jaar van 10 km op te trainen naar een halve marathon, voor een ander niet. Dit hangt af van belastbaarheid en aanpasbaarheid. Je conditie gaat vaak het snelste vooruit maar je pezen en gewrichten hebben tijd nodig om aan de belasting te wennen.

Online staan er diverse schema's die je kunt volgen. Als je zoveel tijd hebt, is het misschien beter om eerst een schema voor de 15/10 EM te volgen en dan pas over te gaan op eentje voor een halve marathon.

Je geeft aan dat tijd niet zo voor je van belang is, maar om een halve marathon lekker uit te kunnen lopen, is het wel prettig als je basissnelheid omhoog gaat. Puur voor je belastbaarheid. Stel je moet in een training 15 km lopen en je doet daar bijvoorbeeld 1,5 uur over, dan is dat minder belastend dan wanneer je daar 1,75 uur over doet.

Ik heb vorig jaar een sportmedische keuring (met inspanningstest) gedaan en ik vond dat erg nuttig en interessant. Noodzakelijk is het niet. Voor die steken in je zij, kun je misschien ook gewoon naar je huisarts gaan. In mijn geval werd de keuring ook vergoed uit mijn aanvullende verzekering.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ja, dat kan maar dan moet je gaan voor uitlopen. Een tijd als 1.45 wordt een moeilijk verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ja, een HM moet denk ik wel kunnen, zeker als je gaat voor de afstand, en niet alleen voor de tijd. Ik zou je wekelijkse lange duurlopen iedere week wat opschroeven, maar je wel houden aan de stelregel: niet meer dan 10% erbij per keer. Als je doortraint tot 18 à 19km dan komt de rest wel op de wedstrijd dag.

Wel zou ik zeker 3x per week lopen:
  • lange duurloop (rustig)
  • interval
  • korte duurloop (vlot)
Altijd een rustdag tussen een training
Als je een sport keuring wilt; veel aanvullende verzekeringen vergoeden dit. Wel even goed uitzoeken. Ik heb 3 jaar geleden via Menzis 250,- vergoed gekregen voor een medische sportkeuring en hoefde zelf nog maar 30,- bij te leggen omdat de kosten dus 280,- waren.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
03-12-2018 08:33
Ik ren niet graag met andere. Voor mij is het echt tijd voor mezelf en ik merk ook dat ik me echt in mezelf keer. Ik ren ook duidelijk minder goed met andere erbij omdat ik dan afgeleid raak.

Die intervallen heb ik al eerder gelezen maar ik heb nooit goed geweten hoe ik dat moet aanpakken.
Ik ben (of was) ook een eenzame loper om dezelfde redenen als jij. Interval is op zich vrij simpel, het is een korte, submaximale inspanning gevolgd door rust en dat enige keren achter elkaar. Bij een extensieve interval kun je na de inspanning nog praten, bij een intensieve inspanning hoor je buiten adem te raken.

Voor extensief kun je denken aan bijvoorbeeld 8 keer 800 meter in op 70% van de 10 km tempo met daartussen twee minuten wandelen. Bij intensief moet je denken aan 110% of meer van je 10 km tempo en dat om te beginnen 6 keer 400 meter of om te beginnen 200 meter met daartussen een minuut joggen en twee minuten wandelen.

Doe een interval niet vaker dan een keer per week en bouw het aantal rondes langzaam op in de tijd.

Daarnaast kun je na afloop van een duurloop een stuk of drie sprintjes van een minuut maken.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Maar als je die interval wil gaan trainen dan moet je eigenlijk op een baan gaan rennen. Dat je de afstanden kunt meten. Gewoon op de weg is dat natuurlijk lastig
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
03-12-2018 09:19
Maar als je die interval wil gaan trainen dan moet je eigenlijk op een baan gaan rennen. Dat je de afstanden kunt meten. Gewoon op de weg is dat natuurlijk lastig
interval kan ook langs een weg met lantaarnpalen. 2 snel 1 langzaam en alle mogelijke variaties. Of je gaat 2 min snel lopen 1 min langzaam. Ik kan dit op mijn horloge zetten en ook in de app rumkeeper kun je dit instellen. Dit kan ipv met tijd ook met afstand.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
03-12-2018 09:19
Maar als je die interval wil gaan trainen dan moet je eigenlijk op een baan gaan rennen. Dat je de afstanden kunt meten. Gewoon op de weg is dat natuurlijk lastig
www.afstandmeten.nl dacht ik gebruikte ik daar voor om globaal de afstand te weten. Of gewoon 2 minuten rennen op serieus tempo 1 minuut wandelen. En dit opbouwen online zijn er veel interval schema’s te vinden.
Een opbouwschema zou dus bijvoorbeeld kunnen zijn
1 keer interval
1 keer kort 5 of 6 km en dan daarin tempo opbouwen
1 keer lang opbouwend tot 18 km
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
03-12-2018 09:19
Maar als je die interval wil gaan trainen dan moet je eigenlijk op een baan gaan rennen. Dat je de afstanden kunt meten. Gewoon op de weg is dat natuurlijk lastig
Je kunt langs een provinciale weg lopen met hectometerpaaltjes. Of op het strand, waar om de 250 meter een strandpaal staat. Ook kun je op google maps een stukje afbakenen met de gewenste afstand. Je kunt ook op de tijd letten. Zelf had ik een hartslaghorloge met een GPS meter. Je kon dan de afstand instellen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Bedankt iedereen. Hier kan ik wat mee.
Ik ga in ieder geval met een doel trainen en kijk hoe het komende maanden gaat.
Interval kan ook op tijd vier minuten snel, een minuut langzaam ed,
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
03-12-2018 09:29
Bedankt iedereen. Hier kan ik wat mee.
Ik ga in ieder geval met een doel trainen en kijk hoe het komende maanden gaat.
Laat je af en toe wat horen?
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Een half jaar is best lang.
Natuurlijk is het afhankelijk van je basisconditie, maar als die redelijk is, moet het te doen zijn. Familielid van mij heeft de halve na een operatie en nauwelijks training gelopen (kon niet in verband met gezondheid). Realistisch gezien zul je dan waarschijnlijk niet de snelste zijn, maar als dat niet je doel is, is het prima toch.

Intervallen is een goede manier om je conditie snel te verbeteren.
Ook zou ik er als ik jou was krachttraining bij doen.
Ik zal af en toe eens laten weten hoe het gaat

Spannendste wordt mijn knie. Die heeft al eens eerder vervelend gedaan maar afkloppen tot nu toe gaat het goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven