Sporten en verkouden

09-12-2018 08:55 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik vraag me af wanneer jullie niet gaan sporten omdat je ziek bent. Volgens de meeste informatie op internet mag je niet sporten als griep hebt. Als je verkouden bent mag het wel als je allleen klachten hebt boven de nek (hoofdpijn, snotneus, keelpijn), maar niet als je klachten hebt onder de nek (koorts, spierpijn, benauwdheid, hoesten).

Nu ben ik heel erg verkouden en hoest met tussenpozen de longen uit mijn lijf. Verder voel ik me inmiddels wel weer redelijk. Ik zou graag gaan sporten (cardio) maar volgens de nekcheck zou ik dat dus niet moeten doen.

Houden jullie je aan adviezen zoals de nekcheck of ga je gewoon en zie je wel of, of hoe goed, het lukt?

https://www.gezondheidsnet.nl/griep-en- ... perig-bent
Alle reacties Link kopieren
Ik ga pas als ik me weer goed voel. Is wel eens mis gegaan, ik dacht ah heerlijk ik kan weer. Mijn neus dacht, dat is mooi ik ook, wist niet dat er zoveel snot uit mijn neus kon komen. Spinning dus handdoek bij me, fraai was anders. Heel rustig gefietst toen maar.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou buiten een rondje gaan lopen of fietsen. Als jij gaat hoesten of niezen vliegt er ook van alles in het rond in die sportschool en ik vraag me altijd af in hoeverre daar schoongemaakt wordt.
Denk je ook aan de andere mensen in de sportschool? Het is daar een drukke afgesloten ruimte.

En nee, ik zou met hoestklachten niet gaan sporten. Wacht gewoon nog een paar dagen en ga vandaag even wandelen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het ook niet. De energie die ik dan heb kan ik beter gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
@zeefietser: dat was vast een heel onaangename ervaring. En volgens de nekcheck is een snotneus nu juist geen probleem.

Niet gaan vanwege andere mensen in de sportschool is voor mij geen overweging. Ik ga/moet ook met het ov, de winkel, werk, cursus. Dat is niet anders. Ik sluit me niet thuis op tot ik uitgehoest ben...
Alle reacties Link kopieren
Hangt van mijn bui af, en ja soms ga ik wel sporten. Uiteraard om een heel licht pitje heel rustig aan. Ben ik aan het boks trainen dan ga ik natuurlijk niet mensen in hun gezicht hoesten. Rustig buiten gaan hardlopen lukt dan vaak wel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mariejan schreef:
09-12-2018 09:22
@zeefietser: dat was vast een heel onaangename ervaring. En volgens de nekcheck is een snotneus nu juist geen probleem.

Niet gaan vanwege andere mensen in de sportschool is voor mij geen overweging. Ik ga/moet ook met het ov, de winkel, werk, cursus. Dat is niet anders. Ik sluit me niet thuis op tot ik uitgehoest ben...
Nou dan ga je toch lekker.
Alle reacties Link kopieren
Meestal ga ik wel ja, doe krachttraining dus dan kan ik zelf even kijken hoe het gaat. Of ik ga thuis wat trainen, als ik bang ben dat het snot me uit de neus loopt en geen zin heb om daar andere mensen mee lastig te vallen.
Als ik zin heb om te gaan dan ga ik, blijkbaar voel ik me dan goed genoeg (anders zou ik geen zin hebben!).

Voel je je alsof je liever de hele sag in bed zou blijven dan doe je dat. Kortom: luister naar je lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik sport inderdaad alleen met een neusverkoudheid. Als het in de keel zit niet. Het schijnt dat sporten dan je herstel in de weg zit. Ik doe qua sport high intense interval. Misschien dan je wel rustig aan kunt doen, maar ik sla dan de sportschool een weekje over
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
09-12-2018 09:26
Nou dan ga je toch lekker.
Ook een hele fijne dag toegewenst 🤪

Misverstandje: ik vraag geen advies of ik moet/mag/zal gaan. Ik ben benieuwd wat andere mensen doen als ze ziek(ig) zijn. Gewoon omdat ik dat leuk vind om te horen en misschien doe ik nog leerzame inzichten op.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou men je adviseren om niet te sporten denk jijzelf?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
probeer iedere morgen als je wakker bent maar nog wel in bed ligt je rust pols te meten.
Als deze door ziekte behoorlijk hoger is dan heeft sporten helemaal geen zin. Je lichaam heeft dan al een hogere hartslag omdat het druk bezig al die kleine ziekteverwekkertjes in je lichaam op te ruimen. Neem dus even rust en zorg voor een spoedig herstel
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je ziek bent zou ik niet gaan sporten.

Wil je toch, dan zou ik niet te intensief trainen maar buiten een wandeling maken. Krijg je mooi frisse lucht, beweging en mat je jezelf niet af.
Ik ga alleen niet als het me tegenstaat. (Rillerig, koortsig of zo.) Hoesten vind ik voor mezelf geen reden. Mocht het alsnog niet gaan, dan stop ik ermee, maar soms wordt het er ook gewoon beter van.
Ik wacht meestal tot twee dagen na 'below the neck' symptomen voordat ik weer ga sporten. Heel irritant, maar het heeft gewoon geen zin. Als je te snel weer gaat lopen dan kom je er gauw genoeg achter dat je longen nog niet optimaal zijn. Dat loopt niet lekker en het vertraagt volgens mij het genezingsproces..

Na koorts loop ik sowieso een tijdje niet, dat lijkt me evident, nog los van de gevaren die daaraan verbonden zijn.
Als ik echt ziek ben met koorts dan ga ik niet.

Als ik verkouden oid ben dan ga ik wel. Ik loop dan rustig op de loopband een
kilometer of vijf en doe wat met lichte gewichten. Het stelt dus niet veel voor maar
je bent wel in beweging.
Als ik verkouden ben ga ik gewoon sporten, dan zie ik vanzelf wel of het gaat of niet. Stoppen of terug weg gaan kan altijd nog.

Als je griep hebt komt het toch niet eens in je op om te gaan sporten lijkt me? Zo wel, dan heb je toch wel niet echt de griep hoor.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
09-12-2018 09:37
Als ik zin heb om te gaan dan ga ik, blijkbaar voel ik me dan goed genoeg (anders zou ik geen zin hebben!).

Voel je je alsof je liever de hele sag in bed zou blijven dan doe je dat. Kortom: luister naar je lichaam.
ja dit eigenlijk. Ik zou niet buiten gaan hardlopen want als het dan niet gaat met je het pokke- eind terug lopen ;-) maar in de sportschool zou ik het gewoon proberen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan altijd kijken hoe het gaat (mits je anderen niet hindert, maar cardio kan ook buiten), maar je bent in ieder geval niet volledig gezond. Als je merkt dat je sportieve prestaties echt veel minder zijn zou ik het niet doen, want dan ben je waarschijnlijk meer gebaat bij rust en heeft toch doorgaan geen meerwaarde.
Alle reacties Link kopieren
Altijd proberen te sporten, eventueel rustiger dan anders, tenzij je echt ziek bent natuurlijk. Mijn indruk is zelfs dat sporten bij lichte griep of verkoudheid het herstel meer bevordert dan thuis in bed blijven, maar dat kan tussen de oren zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven