Kickboksen

13-12-2018 20:31 4 berichten
Ik vroeg me af of er hier dames zijn die aan kickboksen doen. Ik heb een tijdje lessen gevolgd op de sportschool met van die bokspalen en ook weleens mee gedaan aan zaktrainingen. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar echte kickbokstraining om wat meer techniek te leren maar weet niet zo goed wat ik daar kan verwachten. Ik ben een beetje huiverig voor het incasseren van rake klappen en kan bijv. niet met een blauw oog of dikke lip op mijn werk verschijnen de dag erna.
Kan iemand mij vertellen hoe zo'n training in zijn werk gaat? Of is dat heel verschillend per sportschool? In dat geval zou het ook belangrijk zijn welke sportschool ik uitjes ipv gewoon voor de dichtstbijzijnde te gaan.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en neem deze graag mee voordat ik besluit ergens een proeftraining mee te draaien.
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar volg ik samen met een vriendin kickbokslessen! Ik heb ook wel eens een zaktraining gedaan maar vind de kickbokslessen veel leuker. Ik heb nu op 2 verschillende boksscholen lessen gevolgd en het lijkt wel op elkaar. Vaak ga je na de warming up oefeningen doen met elkaar, hierbij sla je op elkaars handschoenen en raak je elkaar dus meestal niet. Als je elkaar wel raakt dan is dat op plekken die niet zo pijnlijk zijn, dus bv je schouders. Bij bv een trap, bescherm je jezelf met de handschoen en is het dus ook niet echt pijnlijk. Soms gebruik je bij de oefeningen ook een stootkussen dus dan ben je helemaal goed beschermd.
Tijdens een les kan het ook zijn dat je even op de zak gaat stoten, dit doet dus ook geen pijn oid.
Ander deel van de les is het sparren, hierbij ga je dus wel 'vechten' met elkaar maar hierbij wordt vaak afgesproken dat je niet op elkaars hoofd mag slaan. Het sparren is wel iets spannender als je in je eentje naar zo'n les gaat, maar geef gewoon duidelijk aan iedereen aan dat je beginnend bent en dan komt dit sowieso goed! Ik blijf bij het sparren vaak een duo met m'n sportmaatje. Dit komt omdat er bij de boksschool toch vooral sterke (en soms intimiderende) mannen zijn en dan heb ik er niet zoveel lol meer aan. Bij een andere boksschool was er weer heel ander publiek (maar ook wat minder fanatiek publiek helaas) en daar kon je dus makkelijker wisselen.

Ik zou gewoon een paar keer een proefles doen en kijken wat de sfeer is!
Wat een leuke, enthousiaste reactie. Dat klinkt goed Henque! Misschien moet ik me dan toch maar over mijn twijfel heen zetten en het gewoon eens gaan proberen:-) Hoewel ik zaktraining wel lekker vind qua intensiteit mis ik wel dat stukje extra uitdaging en de focus om technisch ook beter te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook aan kickboksen en ben heel blij dat ik dat ben gaan doen. Het is ontzettend intensief, maar je kunt gelukkig heel goed je eigen tempo en niveau bepalen. Wij hebben verschillende soorten lessen: sparren, stootkussens, conditie/bokszak. Bij de ene les leer je meer kicks en bij de andere les meer stoten. Heel variërend en dat maakt het leuk. Bokszak vind ik zelf het minst leuk, maar wel intensief ter afwisselen. Met kussens en sparren vind ik het leukst, je leert combinaties en kunt het gelijk toepassen. Je stoot inderdaad op kussens, scheenbeschermers of handschoenen, dus hoeft niet écht te incasseren. Als je wat verder bent kun je wat harder stoten en durf je meer, dus dan krijg je ook hardere klappen (maar nog steeds op kussens/materiaal!). Af en toe heb ik of heeft mijn partner een uitschieter waardoor je geraakt wordt, hooguit op je zij, arm of been. Word je hard van :)

Probeer eens andere lessen met meer techniek, je merkt snel dat je vooruit gaat en dat is juist het leuke eraan! Je wordt lekker fanatiek omdat je de techniek goed onder de knie wilt krijgen en je merkt ook echt dat je beter en harder kunt stoten als je de techniek goed beheerst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven