Nederlandse schaatsers en doping

15-12-2018 23:54 27 berichten
Ik geloof ze niet meer, die Nederlandse schaatsmannen en -vrouwen. Al die successen die ze behalen, dat kan nooit kloppen. Eerst dat rare verhaal dat ze bijna allemaal een schildklierhormoon gebruiken dat niet op de dopinglijst staat maar dat wel de prestaties zou verbeteren, vervolgens het verhaal van Yvonne van Gennep en Ria Visser en de dopingdokter en vandaag wint een bijna bejaarde Ireen Wüst weer zomaar een wereldbekerwedstrijd.
Nederland is de nieuwe DDR. Dat denk ik.
anoniem_29087 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 23:55
Reden: Succesen met 1 s? Wow!
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zal niet verbaasd opkijken als dit ooit het nieuws zal zijn, maar hoop het niet.
Waarschijnlijk tegen beter weten in.

Hebben ze wel goeie dokters als dat ooit waar blijkt te zijn, zijn de Russen maar knoeiers.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
16-12-2018 00:12
Ik zal niet verbaasd opkijken als dit ooit het nieuws zal zijn, maar hoop het niet.
Waarschijnlijk tegen beter weten in.

Hebben ze wel goeie dokters als dat ooit waar blijkt te zijn, zijn de Russen maar knoeiers.
Daar ben ik ook bang voor, het kon de Russen en al die andere Oostblokdokters niks schelen wat de latere gevolgen zouden zijn, het enige wat telde was medailles halen.
Overigens vind ik het wel in het Nederlandse superioriteitsdenken passen. Wij zijn de beste, wie twijfelte daar aan?
Alle reacties Link kopieren
twijfelte? lol
Alle reacties Link kopieren
Schaatsen leeft hier nog, en zal vanwege ons succes ook nog wel even blijven plakken. Misschien zijn we wel gewoon de beste omdat hier schaatsen nog cool en veel te vinden is, terwijl elders nergens meer voldoende schaatsbanen aangeboden worden waar topsporters getraind kunnen worden. Neemt niet weg dat er vast hier en daar gerommeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
deepspace schreef:
16-12-2018 01:15
Overigens vind ik het wel in het Nederlandse superioriteitsdenken passen. Wij zijn de beste, wie twijfelte daar aan?
Waar haal je dat vandaan? Volgens mij verwar je NL met de VS ofzo.
Hello, can you hear me?
Die controles zijn heel streng. Niet alleen na de wedstrijd. Bij nacht en ontij staan ze voor je deur voor monsters. Verblijf je elders? Melden bij de dopingautoriteit, want ook al ben je bij je oma of je minnares, aan privacy doen ze niet.

Pas was er nog een shorttrackster verdacht dus die had blijkbaar dan geen extreem slimme arts.

Ik geloof meer in talent, hard trainen en goede faciliteiten dan dat Nederlandse schaatsers massaal doping gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik last juist dat doping haast niet helpt; hooguit gelooft de gebruiker dat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
16-12-2018 09:07
Ik last juist dat doping haast niet helpt; hooguit gelooft de gebruiker dat.
Slimme dokters geven dus placebo's :rofl: .
Ik ben pas van doping overtuigd als Sven in zijn huidige staat een medaille wint. Tot die tijd ga ik ervan uit dat alle sporters een schoon geweten en een schoon lijf hebben. En dat ze verschrikkelijk hard werken om tot deze successen te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat Sven Kramer het vandaag wel eens goed zou kunnen doen, het zal wel redelijk goed gaan met zijn rugklachten anders zou ik niet weten waarom hij niet afzegt, met het oog op de veel belangrijkere wedstrijden (gebruikt misschien wel pijnstillers maar dat mag). Dan denk ik niet meteen aan doping, al zoekt hij wel grenzen op. Bijv. die grote hoeveelheden vitamine b (12?) die hij nam.

Die tyrax is wel een vreemd verhaal, ik ben benieuwd wie dat allemaal gebruiken met een 'dubieuze indicatie' dus geen duidelijk aanwijsbare schildklier klachten. En af ze er nou echt baat bij hebben. Maar goed, het staat nog niet de dopinglijst dus het 'mag', wat niet wil zeggen dat ik het ethisch zuiver vind. Sowieso... als sportartsen hier aan meewerken vind ik dat een slechte zaak. Zij zijn dan net zo schuldig als de sporters.

Ireen Wust is weer niet zó oud en ze heeft heel veel ervaringen.
Ireen Wüst, die gister nog spectaculair de 1.500 meter won, heeft zich zonet afgemeld voor de 3 kilometer. Vreemd.
Alle reacties Link kopieren
De 1000 van Wust was wel minder. De 1500 meter heeft misschien veel van haar gevraagd, juist een doping gebruikende schaatster zou misschien de ene naar de andere toptijd schaatsen.
Alle reacties Link kopieren
made@kate schreef:
16-12-2018 07:42
Die controles zijn heel streng. Niet alleen na de wedstrijd. Bij nacht en ontij staan ze voor je deur voor monsters. Verblijf je elders? Melden bij de dopingautoriteit, want ook al ben je bij je oma of je minnares, aan privacy doen ze niet.

Pas was er nog een shorttrackster verdacht dus die had blijkbaar dan geen extreem slimme arts.

Ik geloof meer in talent, hard trainen en goede faciliteiten dan dat Nederlandse schaatsers massaal doping gebruiken.
Ik ook.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
16-12-2018 12:36
Ik ben pas van doping overtuigd als Sven in zijn huidige staat een medaille wint. Tot die tijd ga ik ervan uit dat alle sporters een schoon geweten en een schoon lijf hebben. En dat ze verschrikkelijk hard werken om tot deze successen te komen.
En dit.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Dat verhaal over de dopingarts ging nergens over. Geen enkel bewijs, alleen maar insinuaties, waarbij met name de reputatie Yvonne van Gennip beschadigd wordt. Erg opgeklopt door de onderzoekers, geen greintje bewijs.

Ik zeg niet dat Nederlanders geen doping gebruiken, maar de prestatie van Wust is niet bijzonder op haar leeftijd. Veel topsporters presteren goed rond die leeftijd. Zo oud is ze nu ook weer niet. Ireen is 5 dagen jonger dan Nao Kodaira, de dame die momenteel ook de records aan elkaar rijgt. Deze 2 dames willen allebei in maart een wereldrecord schaatsen.

Nederland beschikt over enorm veel kennis op het gebied van schaatsen. Je ziet dat waar Nederlandse coaches buitenlanders gaan coachen die prestaties ook verbeteren.

De suprematie van de Nederlander is er dit jaar niet, schaatsen wordt steeds internationaler, waarbij de prestaties van de Japanners (met name mannen) en Russen flink zijn verbeterd tov vorig jaar.
deepspace schreef:
16-12-2018 15:17
Ireen Wüst, die gister nog spectaculair de 1.500 meter won, heeft zich zonet afgemeld voor de 3 kilometer. Vreemd.
Wat wil je insinueren? Afmelden is geen bewijs voor dopinggebruik hoor. Integendeel. En dopingcontroles ontloop je er ook al niet mee.
https://www.google.com/amp/s/nos.nl/goo ... leden.html
"Dopingarts" Michel Karsten beweerde dat hij begin jaren '90 anabole steroïden had verstrekt aan onder andere schaats(st)ers. Dat is de generatie van Rintje, Falco, Bart Veldkamp en Yvonne van Gennip.
Alle reacties Link kopieren
deepspace schreef:
21-12-2018 10:05
https://www.google.com/amp/s/nos.nl/goo ... leden.html
"Dopingarts" Michel Karsten beweerde dat hij begin jaren '90 anabole steroïden had verstrekt aan onder andere schaats(st)ers. Dat is de generatie van Rintje, Falco, Bart Veldkamp en Yvonne van Gennip.

Dit vind ik toch zo fout hè!
Als je járen na dato spijt krijgt van waar je vroeger aan meegewerkt hebt als arts, dan hou je daar maar lekker je mond over in het openbaar.

Voor mijn part ga je biechten (als dat nog bestaat) of in therapie om je geweten te sussen.
Some cause happiness wherever they go, others whenever they go. (Oscar Wilde)
Arkouda schreef:
22-12-2018 13:23
Dit vind ik toch zo fout hè!
Als je járen na dato spijt krijgt van waar je vroeger aan meegewerkt hebt als arts, dan hou je daar maar lekker je mond over in het openbaar.

Voor mijn part ga je biechten (als dat nog bestaat) of in therapie om je geweten te sussen.
Nee, zwijgen en alles in de doofpot stoppen 🤔.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat er in het schaatsen doping is gebruikt, net als in zovele sporten. Sporters en artsen zoeken in elk geval continu de randen op (zie ook de recente verhalen over schildklierhormoon) en gaan er soms overheen.
Ik heb dus niet zo heel veel problemen met de verhalen van die arts: hij zegt dat er in het verleden door schaatsers doping is gebruikt. Ik denk dat dat voor niemand een verrassing is.
volop
https://www.volkskrant.nl/sport/puffen- ... bbc8fed58/
Nu blijken er weer volkomen onnodig astma-medicijnen te zijn voorgeschreven aan schaatsers.
Het wachten is op een bekende oud-schaats(t)er die uit de school durft te klappen...
Winterspelen 2002, dan hebben we het over de generatie Gerard van Velde, Jan Bos, Erben Wennemars.
Alle reacties Link kopieren
Als andere landen de meeste schaatskampioenen hadden voortgebracht was de discussie ongetwijfeld makkelijker geweest in Nederland. Nederlandse sporter zijn immers eerlijk, het zijn altijd die buitenlanders die vals spelen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven