Yoga: wie heeft er ook een hekel aan partneroefeningen?

20-12-2018 17:22 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Een tijd geleden ben ik met yoga begonnen. Ik had het al wel vaker gedaan, in de sportschool en op wellness retraites, maar sinds een paar maanden volg ik wekelijks les bij een studio. Heel leuke lerares. Ik houd ook erg van de zachte yoga die ze geeft, met licht spirituele inslag en de nodige humor erbij. Dat is dus helemaal mijn kopje thee.

Het enige wat ik niet fijn vind, zijn de telkens terugkerende partneroefeningen. Waarbij je dus bvb elkaar bij benen en schouders moet vasthouden in een bepaalde pose. Of samen in een bepaalde pose zitten met je handen in elkaar verstrengeld. Of met je voeten tegen de benen van de ander duwen zodat diens benen verder open kunnen oid.

Sinds kort vindt de lerares het ook fijn dat we dan zo'n oefening afsluiten door elkaar 1 à 2 minuten lang te masseren.

Ik vind dit vreselijk.

Ik wil niet aangeraakt worden door vreemden, vind dat niet prettig. En nog veel minder wil ik vreemden zo intiem aanraken (vooral bij dat masseren).
Veel deelnemers zijn ook een stuk ouder en zwaarder dan ik, dus dat maakt het voor mij niet prettiger om ze aan te raken. Sorry, dat klinkt niet lief, maar ik zeg het even hoe ik het eerlijk voel.
Ik voel me soms Ross in die aflevering van Friends dat hij die oude man met speelgoed race-autootjes en lepels ging masseren. :-)

Om nog maar te zwijgen over dat eerste gevoel dat altijd door me heen gaat wanneer de partneroefeningen worden aangekondigd: dat er niemand met mij zal willen.

Het geeft me telkens een gevoel van stress en afsluiting, wat natuurlijk het tegenovergestelde is van wat je van yoga wilt.

Natuurlijk is het antwoord makkelijk: praat erover met de lerares en/of zoek een yogales waar ze niet aan dat partnergedoe doen.

Maar ik wilde graag eens horen, gewoon als hart onder de riem: herkennen meer mensen dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook yoga, maar godzijdank doen ze bij ons geen partneroefeningen. Ik moet er ook niet aan denken. Je hele post is zoals ik het ook zou ervaren: niet aangeraakt willen worden, anderen niet willen aanraken en ook de angst dat er niemand met mij zou willen. Ik kan me zo goed voorstellen dat je er alleen maar heel erg gestresst door raakt.
drackie wijzigde dit bericht op 20-12-2018 17:26
53.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet herkenbaar, maar het zou voor mij ook een reden zijn om een andere les te zoeken. Ik kom daar voor mezelf, niet voor anderen, anders was ik op een teamsport gegaan.
Ik doe al jaren yoga bij verschillende docenten heb nog nooit dit soort oefeningen gedaan. Gelukkig.
Dus volgens mij moet het niet moeilijk zijn een les te vinden waar ze dit niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik snap je helemaal. Toen ik op yoga zat en ze met dit soort oefeningen begon ben ik naar de wc gegaan en daarna achteraf gaan zitten zonder mee te doen. En dat was tevens mijn laatste keer geweest dus tips heb ik niet :-D
montblanc schreef:
20-12-2018 17:25
Niet herkenbaar, maar het zou voor mij ook een reden zijn om een andere les te zoeken. Ik kom daar voor mezelf, niet voor anderen, anders was ik op een teamsport gegaan.
Maar dan nog: elkaar masseren vind ik vrij ver gaan. Zeker als het om vreemden (en dus niet vaste teamgenoten) gaat.
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk. Ik doe via de sportschool aan yoga en dit soort dingen doen wij gelukkig nooit. Ieder haar eigen matje (zit op een alleen vrouwen sportschool) en eigen mogelijkheden ideaal.

Ik zou het aangeven bij de docente en misschien ook even subtiel navragen bij anderen die aan de groep deelnemen. Dat masseren zou ik ronduit weigeren je mag toch wel je eigen grenzen aangeven.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik geef yogales, en doe nooit aan partner oefeningen, en massage al helemaal niet. Niet iedereen wil aangeraakt worden, ben er zelf ook niet van. Overlegt ze dit niet van te voren? Of een aankondiging ofzo? Kan me namelijk heel goed voorstellen dat er meer mensen zijn die dit niet fijn vinden. En anders zou ik echt een andere docent opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Dat hele Yoga is een modegrill en een beetje funshoppen in Aziatische culturele tradities, maar het elkaar aanraken zou wel eens positief uit kunnen pakken in deze kille, smetvrezerige en afstandelijke maatschappij.

Ik heb vroeger wel Biodanza gedaan, daar was aanraken en knuffelen een onderdeel van. Ik heb er veel van geleerd.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
20-12-2018 17:30
Dat hele Yoga is een modegrill en een beetje funshoppen in Aziatische culturele tradities, maar het elkaar aanraken zou wel eens positief uit kunnen pakken in deze kille, smetvrezerige en afstandelijke maatschappij.
Dat geldt toch voor zoveel uitheemse sporten/bewegingsvormen? Bovendien niet echt relevant.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 20-12-2018 17:32
5.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat zou voor mij direct einde les betekenen. Echt niet dat ik dan uit een soort beleefdheid nog zou blijven. Niemand gaat mij aanraken, echt niet.

Afbeelding
Ik word al ernstig ellendig bij dit soort toestanden, het liefst heb ik een straal van minstens 2m leeg om mijn mat. :A:
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 20-12-2018 17:40
50.42% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik had het ook nog nooit eerder meegemaakt...
Alle reacties Link kopieren
Vage shit.
We don't know the Devil's side of the story, because God wrote all the books. J.A. Konrath
Goddank doen ze dit in geen van mijn lessen, want ik zou nooit meer gaan.

Ik word heel agressief van massage. Zelfs van lekkere mensen.

En ik snap heel goed dat je niet zo’n zin hebt om veel oudere mensen aan te raken. Ik vind het soms al een bezoeking om mijn matje naast een zwaar ademende leeftijdgenoot te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je toch bij haar willen blijven, spreek haar voor of na de les even aan en zeg dat je niet aangeraakt wil worden, of andere mensen aanraken. Een beetje goede docent heeft dan wel vervangende oefeningen, en ik denk maar zo dat je niet de enige bent die dit niet ziet zitten.
Ik zou dat ook niet prettig vinden dus ik snap je helemaal. Een les vind ik juist even een moment voor mezelf, stilstaan bij wat er in mijn eigen lijf en gedachten speelt, zodat de buitenwereld daarna weer aan bod kan komen.
oudebaas schreef:
20-12-2018 17:30
Dat hele Yoga is een modegrill en een beetje funshoppen in Aziatische culturele tradities, maar het elkaar aanraken zou wel eens positief uit kunnen pakken in deze kille, smetvrezerige en afstandelijke maatschappij.

Ik heb vroeger wel Biodanza gedaan, daar was aanraken en knuffelen een onderdeel van. Ik heb er veel van geleerd.
Yoga een modegril? Haha!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me de goede bedoelingen erachter wel voorstellen: verbinding tussen mensen creëren, animo brengen in de les.
En tot op zekere hoogte kan ik het nog handelen. Bvb bij een kopstand tegen de muur iemands been zacht begeleiden, zo'n beetje van ver haha.
Maar verder dan dat hoeft het voor mij echt niet te gaan.

Ik had bij dat masseren een vrouw met allemaal heel erg los vel op haar rug. Brrr.
En zij kneep mij dan weer zo hard dat het pijn deed.

Ik deed maar mee omdat de les zo ging.
Maar erna besefte ik: ik wil dit niet.
En eigenlijk snap ik niet dat je als lerares er maar vanuit gaat dat iedereen dit wel prima vindt.

Dus vorige les even met grenzen aangeven 'geëxperimenteerd' en gezegd dat ik liever niet aangeraakt wilde worden.
Maar daar krijg je ook weer een bepaalde stress van, want iedereen doet het wel, en je ziet de anderen en de lerares zo kijken: oh, zij doet het niet/wil het niet... En vond het dan ergens ook wel sneu voor mijn 'partner', dat ik haar zo 'afwees'. Krijg je dus al die gedachten er allemaal bij.
Lekker ontspannend en je komt helemaal uit je hoofd. :roll:
anoniem_154838 wijzigde dit bericht op 20-12-2018 17:44
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-12-2018 17:40
Yoga een modegril? Haha!
Hier in West Europa wel. In de vroegere volxwijk en nu yuppenwijk waar ik woon zijn er meer yogatoko’s dan bakkerijen. Maar ja al die hipsters en zo, de onderbroekdouchers en bullshitjobwerkers, die denken met yoga contact te krijgen met het diepere. Intussen blijven ze vervreemd van andere mensen.
oudebaas wijzigde dit bericht op 20-12-2018 17:44
29.24% gewijzigd
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
20-12-2018 17:30
Dat hele Yoga is een modegrill en een beetje funshoppen in Aziatische culturele tradities, maar het elkaar aanraken zou wel eens positief uit kunnen pakken in deze kille, smetvrezerige en afstandelijke maatschappij.

Ik heb vroeger wel Biodanza gedaan, daar was aanraken en knuffelen een onderdeel van. Ik heb er veel van geleerd.

Zou kunnen, maar kondig dat dan vantevoren aan. Zomaar ervanuit gaan dat iedereen het prima vindt is best raar.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-12-2018 17:43
Zou kunnen, maar kondig dat dan vantevoren aan. Zomaar ervanuit gaan dat iedereen het prima vindt is best raar.
Ja, dit dus!!
Ja ik!
Ik had zwangerschapsyoga bij de eerste en dat was zo naar. Elkaars buik vasthouden en connectie zoeken met die andere baby en shit.
Ze gaf me nog een massage en ik ben van schrik de volgende dag een maand te vroeg bevallen (ik kwam er ook echt naar vandaan).
In mijn hoofd dus een grote interne gil bij dit verhaal, ik heb me voorgenomen dat nooit meer te doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons krijg je aan het eind van de les trouwens wel olie op je voorhoofd gesmeerd door de docent, maar daarbij al is het zo dat je het kunt weigeren. Als je je handen op je buik legt, dan slaat de docent jou over.
Maar je kan dan toch gewoon zeggen dat je daar niet aan mee doet?
Ik zou er in ieder geval ook voor bedanken.
oudebaas schreef:
20-12-2018 17:30
, maar het elkaar aanraken zou wel eens positief uit kunnen pakken in deze kille, smetvrezerige en afstandelijke maatschappij.

Ik heb vroeger wel Biodanza gedaan, daar was aanraken en knuffelen een onderdeel van. Ik heb er veel van geleerd.
Laat mensen elkaar dan een minuut lang in de ogen kijken. Net zo intiem, en veel makkelijker grenzen stellen (door gewoon je ogen dicht te doen als het teveel wordt.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven