Loopband en afvallen

11-01-2019 19:49 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi ladies

Simpele vraag maar veel onduidelijke antwoorden online. Ik heb sinds kort een loopband en wil van wat kilo's af.

- De ene website zegt dat ik moet trainen op duurlopen omdat ik dan lange stukken op lage hartslag ren en daardoor afval.
- De andere website zegt dat je met een hellingshoek vooral afvalt (Die heb ik niet overigens....)
- En weer andere websites zeggen kort sporten, 20-30 minuten met flinke intervallen en daardoor val je af.

Wat is het nou??

Wel weet ik dat ik in t verleden 3x week 5-7 km buiten ging hardlopen en daardoor ook op gewicht bleef. De trainingen wisselde ik af vanwege de variatie.

Door omstandigheden (jaar niet hardlopen en slechter eten) zit er bijna 10kg bij dus nu wil t lopen op de loopband naast ontspanning ook op n andere manier "gebruiken". Daarnaast doe ik trouwens 1x week zumba.

Alvast dank voor jullie reacties / adviezen
Alle reacties Link kopieren
Allereerst goed dat je dit weer oppakt! Enkel cardio (dus duursport, dus lange afstanden) werkt minder goed om af te vallen. Een combinatie van krachttraining (of in jouw geval intensief met intervallen) met cardio werkt goed. Ik deed in de sportschool 3 kwartier tot een uur krachttraining gevolgd door 20-30 min op de loopband snelwandelen. Helling is inderdaad goed! Jammer dat je dat niet hebt.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt niet zo veel uit.

Bij lage of gematigde inspanning (aerobic) haal je in verhouding meer energie uit vetreserves. Bij heftige inspanning (anaerobic) wordt de verbranding verhoudingsgewijs meer gevoerd door de glucosevoorraad in je spieren. Je verbruikt bij dat hogere tempo wel in totaal meer energie, waardoor het verschil in vetverbranding minder groot is. Bovendien wordt glucose dat je niet gebruikt opgeslagen als vetreserve.
Het is vooral belangrijk dat je beweegt en zolang je verbranding hoger is dan je inname val je af. Als je weer opnieuw begint met hardlopen zou ik niet gelijk gaan intervallen of sprinten, maar eerst het duurvermogen opbouwen. En daarna gewoon doen wat jij het leukst vindt, dat motiveert het meest en is dus het beste middel om d.m.v. beweging af te vallen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Alle bewegingen en extra activiteiten kunnen je helpen met afvallen.

Een hellingshoek van 3-5 graden komt het meest overeen met het lopen buiten. Dit heeft verder niet zo veel te maken met wel of niet afvallen.

Wanneer je gaat hardlopen, blijf in een hartzone lopen waarbij je nog kunt praten, dan zit je in je optimale vetverbranding.

Interval trainen kan vooral ook helpen bij meer spier opbouw. En spieren verbranden meer energie dan opgeslagen vet in vetcellen.

Een combinatie van verschillende trainingsvormen en oefeningen werkt het best.

Daarnaast natuurlijk op je voeding letten, voldoende sporten en goed slapen, maar dat wist je al.

Als tip; lees het boek "hoe word ik een supervetverbrander" eens van Maaike de Vries.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je moet dus iets doen waarvoor je lichaam heel veel calorieën moet verbranden. Ik denk dus een combinatie van kracht- en duurtraining.

Alleen als je tevens je calorieëninname beperkt tot een hoeveelheid minder dan je gebruikt als energie zal je ook afvallen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Met allerlei soorten sprongen zal je vermoedelijk veel energie verbruiken, bijvoorbeeld kikkersprongen, burpees, touwtjespringen, hurkend lopen (bij elke pas diep door je knieën gaan). Op bankje springen en eraf. Dit zijn de activiteiten waarbij je naar adem snakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/results?search_ ... +exercises
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
11-01-2019 20:01
Allereerst goed dat je dit weer oppakt! Enkel cardio (dus duursport, dus lange afstanden) werkt minder goed om af te vallen. Een combinatie van krachttraining (of in jouw geval intensief met intervallen) met cardio werkt goed. Ik deed in de sportschool 3 kwartier tot een uur krachttraining gevolgd door 20-30 min op de loopband snelwandelen. Helling is inderdaad goed! Jammer dat je dat niet hebt.
Je noemt nu krachttraining maar bedoel je dan met gewichten in de weer? Dat was ik vooralsnog niet van plan....

tyche schreef:
11-01-2019 20:44
(...)
opnieuw begint met hardlopen zou ik niet gelijk gaan intervallen of sprinten, maar eerst het duurvermogen opbouwen. En daarna gewoon doen wat jij het leukst vindt, dat motiveert het meest en is dus het beste middel om d.m.v. beweging af te vallen.
Bedankt voor je eenvoudige uitleg over verbranding! Ik ging er vanuit dat vet verbranden het doel was maar dat er ook glucose verbrand kon worden was me onbekend...

Uiteraard ben ik via de start to run mp3tjes aan het opbouwen ja, ik wil niks forceren en vooral geen blessures krijgen. Heb die kilo's er in een maand of 8 bij gekregen dus ik ga er vanuit dat het ook een flinke tijd duurt om ze kwijt te raken. En ja, jouw opmerking van het leuk blijven vinden snijdt hout!! 👍
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
11-01-2019 20:49
Daarnaast natuurlijk op je voeding letten, voldoende sporten en goed slapen, maar dat wist je al.

Als tip; lees het boek "hoe word ik een supervetverbrander" eens van Maaike de Vries.
Voeding en slapen was t punt ja.. Ik eet normaliter gezond, veel groenten uit eigen tuin enz. Door 2 heftige sterfgevallen afgelopen jaar ben ik in een dip beland en kon t me niet schelen, moe, veel slapen en veel verdriet, nergens zin in en dat heeft geresulteerd in eetbuien en momenten met teveel alcohol. Mn situatie is helaas niet te veranderen maar moet andere manieren vinden om hiermee te dealen ipv frustratie wegkanen. 😨

Het boek ga ik googlen.. dank!
koekie1980 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 23:01
3.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die 2e video met die band is tof. Dat krijg ik hier ook nog wel gedaan. Leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven