Oortjes of koptelefoon?

12-01-2019 09:55 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Tijdens het trainen (hardlopen en fitness) wil ik graag muziek hebben en daar heb ik oortjes of een koptelefoon voor nodig.
Wat is fijner en beter tijdens het trainen?
Alle reacties Link kopieren
Een koptelefoon is fijner, die blijft goed zitten. Als je oordopjes wil gebruiken zou ik speciale oordopjes gebruiken met een soort haakje om je oorschelp, die blijft dan beter zitten.
Voor je gehoor is het echter beter om een koptelefoon te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Iets wat blijft zitten denk ik; voorlopig nu het nog winter is kan je een muts over je oordopjes dragen zodat ze niet door de schokken eruit vliegen.

Zelf vind ik de natuurgeluiden juist een welkome afwisseling waardoor je tot rust komt en op paden en wegen kan het levensreddend zijn om iets en iemand aan te horen komen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook een liedje zingen in je hoofd; bijvoorbeeld tijdens de wandeltocht kan je funiculì funiculà zingen. Wel een irritant liedje trouwens :proud: Over een treintje en een vulkaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Waarom je zo afsluiten van de buitenwereld? Waarom niet luisteren naar de vogels die je hoort, het ruisen van de wind door de bomen, het geluid van je voeten op het pad, waarom heb je een cocon van muziek nodig die je uitsluit van de buitenwereld?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-01-2019 10:47
Waarom je zo afsluiten van de buitenwereld? Waarom niet luisteren naar de vogels die je hoort, het ruisen van de wind door de bomen, het geluid van je voeten op het pad, waarom heb je een cocon van muziek nodig die je uitsluit van de buitenwereld?
Misschien moet jij gewoon een eigen leven zoeken ipv hier op alles en iedereen negatief te reageren, vreselijk.

Ik heb draadloze oordopjes voor tijdens het hardlopen, ene dopje heeft zo'n haakje voor om het oor, de andere niet, geen idee waarom dat zo is. Anyway, ze blijven beide prima zitten.
Alle reacties Link kopieren
fryskefaam schreef:
12-01-2019 10:52
Misschien moet jij gewoon een eigen leven zoeken ipv hier op alles en iedereen negatief te reageren, vreselijk.

Ik heb draadloze oordopjes voor tijdens het hardlopen, ene dopje heeft zo'n haakje voor om het oor, de andere niet, geen idee waarom dat zo is. Anyway, ze blijven beide prima zitten.
Het gaat niet om negatief, mijn insteek is de trend van veel mensen om zich af te sluiten van hun buitenwereld. Je ziet ook vaak fietsers met oordoppen in, mensen die gewoon met hun telefoon bezig zijn tijdens een interactie met anderen (aan de kassa bijvoorbeeld). Als ik op mijn fiets naar het werk zit, geniet ik van de verkleurende bladeren van de bomen in de herfst, of de uitbottende bloesem in de lente. Het geluid van de kauwen die op een grasveld zitten en met elkaar "vechten", of het gezang van een merel bij zonsopgang. Het gesnater van twee kinderen die elkaar lachend achterna zitten op weg naar school, of het vriendelijk geroepen "goeiemorgen" van een oud omaatje dat elke ochtend in haar tuintje staat als ik langskom. Dat soort dingen. Waarom je zo afsluiten? Waarom de buitenwereld niet willen beleven?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb al heel wat oortjes getest en bij mij blijven die meestal niet goed zitten of zitten niet lekker. Heb nu dus een leuke koptelefoon.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-01-2019 11:00
Het gaat niet om negatief, mijn insteek is de trend van veel mensen om zich af te sluiten van hun buitenwereld. Je ziet ook vaak fietsers met oordoppen in, mensen die gewoon met hun telefoon bezig zijn tijdens een interactie met anderen (aan de kassa bijvoorbeeld). Als ik op mijn fiets naar het werk zit, geniet ik van de verkleurende bladeren van de bomen in de herfst, of de uitbottende bloesem in de lente. Het geluid van de kauwen die op een grasveld zitten en met elkaar "vechten", of het gezang van een merel bij zonsopgang. Het gesnater van twee kinderen die elkaar lachend achterna zitten op weg naar school, of het vriendelijk geroepen "goeiemorgen" van een oud omaatje dat elke ochtend in haar tuintje staat als ik langskom. Dat soort dingen. Waarom je zo afsluiten? Waarom de buitenwereld niet willen beleven?
Ik snap wat je bedoelt Pejeka. Zelf kan ik ook heel erg genieten van alle natuurgeluiden om me heen. Alleen met sporten vind ik het fijn om muziek op te hebben in combinatie met een app die me vertelt hoeveel kilometer ik heb gehad en wat mijn tijd is. Daardoor hou ik het langer vol en ik denk dat dit voor meer mensen zo werkt. Dat is dan ook het enige moment in de buitenwereld dat ik muziek in mijn hoofd stop en me dus 'afsluit'. Doe het nooit als ik in de supermarkt ben, aan het wandelen ben of gewoon ergens heen fiets.

Alle reacties Link kopieren
En TO: ik vind het zelf lastig. Oortjes zijn fijn omdat je er dan maar 1 in kan doen. Ik vind het wel altijd prettig om nog íets van mijn omgeving te horen, bv van achteren passerende fietsers. Maar die valt geregeld uit mijn oor, ik heb er dan ook een die geen haakje heeft die achter je oor blijft hangen. Een koptelefoon lijkt mij wat dat betreft fijner, maar dan krijg je ook minder mee van je omgeving

Alle reacties Link kopieren
Draadloze koptelefoon.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-01-2019 10:47
Waarom je zo afsluiten van de buitenwereld? Waarom niet luisteren naar de vogels die je hoort, het ruisen van de wind door de bomen, het geluid van je voeten op het pad, waarom heb je een cocon van muziek nodig die je uitsluit van de buitenwereld?
Je bedoelt dat je het onbegrijpelijk vind dat mensen anders denken of doen dan jij?
Zo kom je in ieder geval in je teksten wel over, weinig empathisch valt me al een paar keer op.

Anyway.. ik doe aan hardlopen.
Ik heb oortjes van Bose... geluidstechnisch perfect....
Wel heb ik regelmatig dat ze uit mijn oor floepen en dat is natuurlijk uiterst vervelend.
Een koptelefoon lijkt me in de zomer echt niet prettig..

Ik heb overigens fases... soms vind ik het heerlijk om me met muziek af te sluiten en even zo vaak geniet ik van de omgevingsgeluiden.
Gewoon en/en dus...
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik in het algemeen liever zo'n oortjes dan gewone.
De gewone doen me vaak pijn en deze blijven ook bij hardlopen goed zitten.

Je hebt imo het voordeel van een koptelefoon (blijft zitten) en van oortjes, dat je zoals JeMapelle ervoor kunt kiezen er maar eentje te dragen.

Overigens kan dat met een koptelefoon ook: ik schuif de ene 'dop' achter mijn oor ipv erover, maar ik vind een koptelefoon gewoon niet prettig bij sporten.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-01-2019 10:47
Waarom je zo afsluiten van de buitenwereld? Waarom niet luisteren naar de vogels die je hoort, het ruisen van de wind door de bomen, het geluid van je voeten op het pad, waarom heb je een cocon van muziek nodig die je uitsluit van de buitenwereld?
In de sportschool kan dat niet ;)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-01-2019 11:00
Het gaat niet om negatief, mijn insteek is de trend van veel mensen om zich af te sluiten van hun buitenwereld. Je ziet ook vaak fietsers met oordoppen in, mensen die gewoon met hun telefoon bezig zijn tijdens een interactie met anderen (aan de kassa bijvoorbeeld). Als ik op mijn fiets naar het werk zit, geniet ik van de verkleurende bladeren van de bomen in de herfst, of de uitbottende bloesem in de lente. Het geluid van de kauwen die op een grasveld zitten en met elkaar "vechten", of het gezang van een merel bij zonsopgang. Het gesnater van twee kinderen die elkaar lachend achterna zitten op weg naar school, of het vriendelijk geroepen "goeiemorgen" van een oud omaatje dat elke ochtend in haar tuintje staat als ik langskom. Dat soort dingen. Waarom je zo afsluiten? Waarom de buitenwereld niet willen beleven?
Je klinkt nogal vermoeiend. Tijdens het sporten is het juist hartstikke lekker om even in je cocon te zitten en gas te geven. Als ik mijn dopjes vergeet ga ik terug naar huis om ze te halen. Met je eigen muziek sport je gewoon een stuk lekkerder! Ik zou dopjes halen, een koptelefoon geeft een broeierig gevoel rond je oren. Zelf heb ik nu de Jaybird X3. Heerlijke dopjes! Prima geluid, draadloos en ze zitten muurvast.
Ik heb ook oordopjes, wil alleen nog graag draadloze maar weet nog niet goed welke. Ik vind het snoer nu namelijk irritant.
Koptelefoon vind ik niet fijn. Te warm maar belangrijker, ik hoor niets meer van de omgeving en dat vind ik gevaarlijk.
Ik heb het volume redelijk laag staan, als het hard waait hoor ik bijna niks meer zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
tess07 schreef:
13-01-2019 10:17
Ik heb ook oordopjes, wil alleen nog graag draadloze maar weet nog niet goed welke. Ik vind het snoer nu namelijk irritant.
Koptelefoon vind ik niet fijn. Te warm maar belangrijker, ik hoor niets meer van de omgeving en dat vind ik gevaarlijk.
Ik heb het volume redelijk laag staan, als het hard waait hoor ik bijna niks meer zeg maar.
Ik heb Bose draadloze oordopjes, speciaal voor sporten.
Heeft een USB oplaadbox zodat je altijd 100% accu hebt.
Werkt eigenlijk feilloos en de geluidskwaliteit is top.
Tegenlicht schreef:
13-01-2019 10:57
Ik heb Bose draadloze oordopjes, speciaal voor sporten.
Heeft een USB oplaadbox zodat je altijd 100% accu hebt.
Werkt eigenlijk feilloos en de geluidskwaliteit is top.
Ik ga ernaar kijken, dank je!
Alle reacties Link kopieren
Als ik niet hoef te rennen dan het liefst een koptelefoon. Anders oordopjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop meestal zonder muziek, maar als ik wel met muziek loop, loop ik met de oortjes van mijn TomTom horloge. Die blijven goed zitten en kunnen wat hebben. Het snoer vind ik niet irritant omdat je het strak kunt aantrekken zodat het niet wiebelt. Je bent wel afgesloten van het omgevingsgeluid, dat vind ik niet erg en daar houd ik rekening mee. Als ik de omgeving wel wil horen, doe ik een van de oortjes uit en tussen mijn BH bandje zodat het niet bungelt.

Deze oortjes zijn het: https://www.bol.com/nl/p/tomtom-sports- ... 050864476/
Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven