Skiles: privé of groep?

14-01-2019 15:51 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ga dit jaar (weer) skien met wat mensen. Zij vinden het allemaal heerlijk. Ik vind er geen bal aan en eigenlijk komt dat vooral omdat ik het eng vind. Ik heb inmiddels al een jaar of 3 les gehad (een week) en indoor ook nog wat lessen.
Ik wil niet meer een hele week in mijn eentje lessen volgen in de vakantie, want daar vind ik niks aan. Maar ik denk wel dat het goed is om een paar dagen te lessen om weer wat van mijn angsten te overwinnen.
Nu twijfel ik of ik beter 2 dagen 2 uur privéles kan nemen, of bijv. 3 dagen in een groep. Dat laatste is de helft qua prijs van die privéles.
Zijn er mensen die me kunnen adviseren wat nu het beste helpt tegen ski-angst en een aangeboren gebrek aan ski-feeling? Die privéles, of toch gewoon weer in een groepje?
Alle reacties Link kopieren
Een groepsles lijkt me ook gewoon gezelliger, daarom zou ik daar al voor gaan.

Maar als je skien niks vindt, waarom ga je dan mee? Want als je het uberhaupt al niet leuk vindt zal je het ook niet echt leren, omdat je het zelf eigenlijk toch niet wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga mee omdat ik kinderen heb die het wel leuk vinden en niet alleen met papa willen (nog niet...). En de hele tijd alleen in het huisje zitten vind ik ook niks, dus ik probeer er het beste van te maken.
Alle reacties Link kopieren
Kan je de vakantie niet anders invullen als je skiën niet leuk vind? Bijvoorbeeld wandelen, wellness, zwemmen, etc.
Anders zou ik eerder voor privéles gaan, vooral gericht op het overwinnen van die angst.
Ga gewoon lekker een weekje naar de zon in plaats van iets te doen wat je niet leuk vindt

Skieen is niet voor iedereen...
Alle reacties Link kopieren
prive les!! Echt hoor! Daar steek je in korte tijd meer van op * en dan kan je bijv. in de ochtend lessen en in de middag met de rest mee.

* ook kan hierbij veel meer rekening gehouden worden met jouw specifieke angst.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar voor het eerst in mijn leven gaan skiën; ik dacht ook dat het voor de gezelligheid leuker zou zijn om een groepsles te nemen. Dit beviel mij totáál niet. Het niveauverschil voor de beginnersgroep was zo groot dat eigenlijk niemand oprecht vooruit ging in durf/vaardigheden. Dus de angstige skiërs werden nóg banger en de zelfverzekerdere skiërs moesten lang wachten - wat in die skischoenen niet per sé fijn is. We hebben het hier over een groepje van 7 mensen.

Ik heb uiteindelijk mijn laatste twee dagen groepsles laten omboeken naar één verkorte privéles en dat vond ik echt vele, vele malen beter. De leraar zag wat moeilijk ging en waar ik me wel comfortabel bij voelde en wist daar heel snel op in te spelen en meer oefeningen te doen om mij écht beter te laten skiën en me zelfverzekerd te voelen bij wat ik deed. Ik ben uiteindelijk de laatste dagen met de 'grote' groep van ons eigen gezelschap meegegaan en heb zonder problemen rode pistes geskied. Dus echt; privélessen zijn een aanrader!
Sauna, zwemmen, wandelen, gaan sleeën met de kinderen, een stadje bezoeken, rustig een boek lezen, meedoen aan de après-ski, ...

Hell no dat ik zou gaan skiën.

Snowboarden al geprobeerd?
Een kennis vond skiën niks, maar "als het dan echt moet" - ook door man en kind - staat ze wel op een board.


Als je persé les wil zou ik voor de groepsles gaan.
Zie je tenminste andere mensen ook klungelen :-).
En heb je gezelschap.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
14-01-2019 16:07
prive les!! Echt hoor! Daar steek je in korte tijd meer van op * en dan kan je bijv. in de ochtend lessen en in de middag met de rest mee.

* ook kan hierbij veel meer rekening gehouden worden met jouw specifieke angst.
Helemaal mee eens. Ik heb meer geleerd in een hakve dag prive les dan in 3 dagen groepsles.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan je in Nederland al skiles nemen om over je angst heen te komen.

Maar wanneer je geen les hebt, met wie ski je dan? Met jou angst en vaardigheden dan is de kans groot dat je man en kinderen je voorbij skieen. Moeten zij zich inhouden en op makkelijke pistes skieen, en jij moet eigenlijk boven je comfortzone niveau skieen. Lijkt me ook niet optimaal.

Heb je wel eens aan langlaufen gedacht? Of gewoon lekker wandelen in de bergen. je hoeft toch niet persé in het huisje te blijven?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meer gehad aan prive-les. De groepsverschillen in een groep zijn echt groot. Ik ben ook niet zo zelfverzekerd op de piste, de eerste dagen heb ik in de ochtend priveles en in de middag ski ik met mijn vrienden mee. Dan zijn zij al een beetje moe en zit ik er lekker in. Je kunt dan ook vragen om een moeilijke of enge piste met de skileraar te doen, daarna durf ik er wel alleen af. Deze kerst weer zo gedaan en dat werkte echt goed!
Waar ben je precies bang voor?

Ik denk ook dat privéles je verder helpt. Als je bang bent voor alles wat er achter je gebeurt kan de leraar daar rekening mee houden en als je bang bent om te vallen ook.
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens om te snowboarden, dat vond ik meteen veel leuker dan skieen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het, ik kan ook andere dingen doen. Maar ik wil toch nog 1 jaar proberen om te kijken of ik het toch nog leuker kan gaan vinden.
In de ochtend hebben de kinderen les, man gaat dan met anderen uit de groep op zijn niveau skien. In de middag passen ze zich wat aan mij aan, of ik ga niet mee.

Het argument dat de groep gezelliger is, vind ik niet zo belangrijk. Ik heb dus al 3 jaar in een groep gezeten en dat was soms wel gezellig, soms niet. Dat er veel verschil in niveau in de groep zit, daar heb ik ook ervaring mee ja. En daar ben ik dus juist angstig door geworden.

Als ik het zo lees, ga ik toch meer aan die privé lessen hebben. Juist omdat het op maat is. De meters maak ik dan in de middag wel. En tot nu toe hebben die me niet geholpen minder angstig te zijn. Ik ben eruit geloof ik: ik ga de eerste 2 dagen privéles nemen en dan zie ik wel verder.
Ik was een beetje bang dat het niet veel meerwaarde zou hebben, maar aan de berichten te lezen van degenen die het gehad hebben, is het dus juist heel zinvol.

We gaan dit jaar voor het eerst naar Oostenrijk. Ik ben de Franse bergen gewend en ik hoor dat het in Oostenrijk toch allemaal iets vriendelijker oogt. Die bergen dan, de Fransen kan ik goed hebben ;-D
Thanks!
Alle reacties Link kopieren
WakeUpje schreef:
14-01-2019 16:20
Waar ben je precies bang voor?

Ik denk ook dat privéles je verder helpt. Als je bang bent voor alles wat er achter je gebeurt kan de leraar daar rekening mee houden en als je bang bent om te vallen ook.
Ik ben bang om te hard te gaan en dan de controle te verliezen. Niet zozeer om wat er achter me gebeurt. Maar die steile pistes zonder einde en dan de bochten niet meer kunnen maken.... iiiiieeeeksssss.
Ik ben gewoon niet zo’n goede skieer. Ik denk dat als ik meer techniek leer, dat ik dan ook minder angstig ben.
Alle reacties Link kopieren
O, en snowboarden wil ik al helemaal niet. Met die twee benen vast aan 1 plank lijkt me helemaal eng.
Bovendien erger ik me aan het geluid :-D
Alle reacties Link kopieren
En als je dit jaar nou eens een break van het skiën neemt? Zo te horen gaan jullie de komende jaren toch nog vaak die kant op, dus kan je het volgend jaar weer oppikken. Even een tussenjaar dat het niet hoeft. Of het bevalt dit jaar onverwachts zo goed om geen lessen te hebben, dat je het skiën helemaal niet meer hoeft van jezelf ;-)
Alle reacties Link kopieren
Herken het helemaal!!! Hier ook een angstige skiër!

Oefenen oefenen oefenen en vooral hele makkelijke ( groene pistes) doen! Gewoon op het gemakje. Ik heb zelf het hard gaan los gelaten en me gericht op de techniek. Zodra ik dat vertrouw en zeker weet wat ik kan durf ik misschien wel wat harder en zo niet, nou dan niet. Dan ski ik maar langzaam. Gaat er toch om dat je benden komt, de sfeer, het in de bergen bezig zijn etc.

En idd een privé les ( of lessen) nemen.
zou wel kijken naar een leraar die een taal spreekt die je ook goed verstaat en spreekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel blijven skien en niet snowboarden, dat is toch moeilijker om te leren en zit je in het begin voornamelijk in de sneeuw.

Als er veel niveauverschil in zo’n groep zit is een prive les zeker beter.

Het nadeel aan wintersport is dat iedereen een redelijk gelijk niveau moet hebben. Wij gaan als groep een hele dag touren in een redelijk vlot tempo, als iemand dan niet meekan zouden we die pas om 4 uur zien.

Als ik het niks zou vinden zou ik het maar zonde van mijn vrije dagen en geld vinden, het zijn geen goedkope vakanties. Maar succes en hopelijk gaat het beter en haal je er ook meer plezier uit.
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
14-01-2019 18:21
Herken het helemaal!!! Hier ook een angstige skiër!

Oefenen oefenen oefenen en vooral hele makkelijke ( groene pistes) doen! Gewoon op het gemakje. Ik heb zelf het hard gaan los gelaten en me gericht op de techniek. Zodra ik dat vertrouw en zeker weet wat ik kan durf ik misschien wel wat harder en zo niet, nou dan niet. Dan ski ik maar langzaam. Gaat er toch om dat je benden komt, de sfeer, het in de bergen bezig zijn etc.

En idd een privé les ( of lessen) nemen.
zou wel kijken naar een leraar die een taal spreekt die je ook goed verstaat en spreekt.
Kijk, jij snapt me :cheers:

Ik doe ook rustig aan.

Ik wil het dit jaar nog 1 jaar proberen. Dan heb ik er echt alles aan gedaan vind ik zelf: les in de sneeuw, les op een binnenbaan, eigen materiaal, verschillende landen en dan dit jaar privé-les. Meer kan ik niet doen.
Ik vind de rest eromheen wel leuk. De sneeuw, de gezelligheid, het huisje, het sleeen van de kinderen etc.
Maar als ik mocht kiezen, ging ik naar de zon.
Alle reacties Link kopieren
Komt het door de druk van de andere ( of het gevoel daarvan) dat je het niks vind?

Ondanks dat ik echt niet mee kom vind ik het zelf wel de meest fijne vakantie.


We beginnen gezamenlijk altijd met makkelijk rondje. Dan gaan man en kind( eren) moeilijk en doe ik die makkelijke nog een keer. Spreken dan ergens af en afhankelijk wat man en kinderen hebben geskied ga ik met hun mee op een andere makkelijke. Ze passen zich dan beetje aan, Skieen stukken door en wachten ergens. Daarna ik weer een makkelijke en hun een moeilijke. Soms gaat 1 van de kinderen met mij mee maar vind het ook net zo lekker om alleen te gaan zodat ik die druk van het snel moeten niet voel.

Als ik alleen ga dan ben ik echt bezig met techniek. Hoor dan mijn skileraar; zakken zakken hoog, zakken zakken hoog, blijven bewegen.
Alle reacties Link kopieren
ik zou zelf wat anders gaan doen en rond lunch afspreken bij de piste. Lekker in de wellness,wandelen, beetje relaxen. Moet toch ook kunnen ?
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
14-01-2019 20:11
Komt het door de druk van de andere ( of het gevoel daarvan) dat je het niks vind?

Ondanks dat ik echt niet mee kom vind ik het zelf wel de meest fijne vakantie.


We beginnen gezamenlijk altijd met makkelijk rondje. Dan gaan man en kind( eren) moeilijk en doe ik die makkelijke nog een keer. Spreken dan ergens af en afhankelijk wat man en kinderen hebben geskied ga ik met hun mee op een andere makkelijke. Ze passen zich dan beetje aan, Skieen stukken door en wachten ergens. Daarna ik weer een makkelijke en hun een moeilijke. Soms gaat 1 van de kinderen met mij mee maar vind het ook net zo lekker om alleen te gaan zodat ik die druk van het snel moeten niet voel.

Als ik alleen ga dan ben ik echt bezig met techniek. Hoor dan mijn skileraar; zakken zakken hoog, zakken zakken hoog, blijven bewegen.
Ja, die druk van anderen speelt zeker mee. Ik doe het liefst 20 keer dezelfde piste, waarvan ik weet wat er gaat komen. De rest vindt dat niks (wat ik snap). Dus ik voel me een lastpak.
En als ik steeds te snel en op enge pistes ga, dan word ik alleen maar banger, dus dat werkt ook niet.

Vorig jaar heeft mijn man me op de eerste dag op de allerhoogste piste neergezet. Ja, sorry, was niet de bedoeling, zei hij. Ja, prima, maar toen moest ik wel helemaal omlaag door de mist en op smalle stukken. Is gelukt, maar ik heb regelmatig jankend op de poste gestaan.

Iedereen weet dat ik het niet zo goed kan hoor, maar als je niet bang bent en het goed kan, dan snap je volgens mij niet waarom ik daar sta te flippen :$
Dus de lessen nemen geeft hen ook de kans om te sjezen. Daarna moeten ze met mij rekening houden. We zullen wel opsplitsen: iemand moet babysitten op mij :yes:
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
14-01-2019 20:23
ik zou zelf wat anders gaan doen en rond lunch afspreken bij de piste. Lekker in de wellness,wandelen, beetje relaxen. Moet toch ook kunnen ?
Ik wil het kunnen!! Ik vind geen enkele sport leuk als ik het niet een beetje kan.
Verder geen hoog streefniveau hoor :whistle:
helena2 schreef:
14-01-2019 16:29
Ik ben bang om te hard te gaan en dan de controle te verliezen. Niet zozeer om wat er achter me gebeurt. Maar die steile pistes zonder einde en dan de bochten niet meer kunnen maken.... iiiiieeeeksssss.
Ik ben gewoon niet zo’n goede skieer. Ik denk dat als ik meer techniek leer, dat ik dan ook minder angstig ben.
Één en al herkenning! Met een goede techniek krijg je inderdaad meer controle. Al ski je met je benen, niet met je hoofd 😅.

Ben alleen in Oostenrijk geweest en in de ski gebieden waar ik was waren genoeg blauwe pistes late oefenen en het eerste jaar heb ik sommige blauwe pistes de eerste dag gewoon 10x gedaan. Ik hoefde niet ver, ik was al blij als ik een beetje gecontroleerd van de piste ging.

En de periode is ook nog wel van belang, in maart was het erg papperig en vond ik er geen zak aan ☺️

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven