Bokscombinatoes opvolgen lastig

15-01-2019 23:36 12 berichten
Hoi

Ik ben pas begonnen met bokstzakrainingen. Ik vind het heel leuk maar ik baal wel van 1 ding: ik ben niet goed in het onthouden van de combinaties die we moeten uitvoeren op de bokszak.
De "makkelijke" combinaties lukken wel maar met de meer gevarieerde combinaties raak ik in de knoop tot mijn grote frustratie.
De rest van de les gaat verder wel prima volgens mij en conditioneel kan ik het bijbenen maar de combinaties blijven een struikelblok.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien tips?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon blijven oefenen en niet zo streng voor jezelf. :)
Alle reacties Link kopieren
Ja, herkenbaar. Ik heb het bij vechtsporten, maar ook bij andere sporten. Heb geconcludeerd dat mijn motorisch geheugen gewoon niet zo goed is helaas.

Als het wat langer doet, zie je dat veel combi's regelmatig terug komen, maar dan net ietsje anders. Hoe vaker je iets doet, hoe beter het de volgende keer blijft hangen. Je groeit er vanzelf wel in.

Ik maak me er vooral niet druk om, dan denk ik maar wat langer na over een combi. Uiteindelijk lukt het altijd wel. En zo niet, jammer dan. :p

Wij trainden vaak in tweetallen. Als ik een oefening na de uitleg al vergeten was, liet ik de andere persoon als eerste beginnen.
Ik kan inderdaad erg streng zijn voor mezelf 😊.
Ik moet het inderdaad maar gewoon meer tijd geven.
Ik doe aan judo en herken het wel, ik weet niet hoe oud je bent maar ik moet nu wel 20x iets doen voordat ik het kan onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Niet te veel nadenken en gewoon blijven doen. Het moet automatisme gaan worden.

Bij een nieuwe combinatie kan je die eerst een paar keer langzaam doen, "rechts, rechts, linkerhoek, recht, uppercut" (of zo iets), zodat het in je motorisch geheugen zit. Wanneer deze erin zit, dan kan je het pas met kracht en snelheid gaan doen. Dus eerst netjes zuiver uitvoeren.

Na een tijdje ga je de combinaties herkennen, er zit vaak een logische volgorde in
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Sansa_ schreef:
16-01-2019 07:51
Ik doe aan judo en herken het wel, ik weet niet hoe oud je bent maar ik moet nu wel 20x iets doen voordat ik het kan onthouden.
Ik ben 36 dus dat kan ook wel een reden zijn Ja!
Ik ben allang blij dat ik blijkbaar niet de enige ben. Tijdens de training had ik het idee dat ik de enige was die zo liep te stuntelen!
Alle reacties Link kopieren
Bij lange of ingewikkelde combinaties deed ik tijdens de uitleg de oefening al mee. Dus niet alleen kijken en luisteren maar je armen al een beetje meebewegen.
Daarna een paar keer langzaam en dan pas snelheid en kracht toevoegen.
Ook moeten de combinaties 'natuurlijk' aanvoelen. Boksen gaat zo snel dat een onnatuurlijke combinatie teveel tijd kost, de ene stoot moet de andere opvolgen. Zeker in combinatie met trappen.
loveleigh schreef:
16-01-2019 08:37
Ik ben 36 dus dat kan ook wel een reden zijn Ja!
Ik ben ook 36 haha, dat zal het wel zijn ;-)

Nu ben ik van nature motorisch al niet heel onderlegd, maar ik merk wel dat het gewoon meer tijd kost naarmate ik ouder wordt. De trainer kan het me uitleggen en dan ben ik het eigenlijk al direct vergeten. Nou ja, ik weer het ongeveer nog wel, maar ik moet het echt heel vaak doen wil het er in zitten. En de les daarop ben ik het alweer vergeten.
Ik merkte bij mezelf dat het fout ging als ik er teveel over nadacht en dan ging ik meteen langzamer. Eerst 1x in slow motion en daarna dus tempo houden. Hoop dat het voor je werkt!
Ik kan wel wat met de tips die gegeven zijn😀.
Ik moet vooral er niet teveel over nadenken en de eerste paar keer rustig doen en dan pas de snelheid opvoeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven