Gezocht: trainingsprogramma voor beginners

28-01-2019 18:13 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds kort begonnen met sporten vanuit huis maar ik merk dat ik niet echt mijn draai kan vinden, ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Ik heb nu al een aantal apps op mijn telefoon geprobeerd, maar het is steeds of te makkelijk, of te intensief, of focust uitsluitend op buik/benen/armen etc. Ook heb ik wat filmpjes op youtube geprobeerd en dat is een stuk beter, maar er zijn zoveel verschillende dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wanneer ik google op 'workout programma voor beginners' oid, kom ik op sites waar je moet betalen voor een 'programma op maat', of waar ze een op het oog goed schema hebben, maar waarbij je opbouwt van 5 pushups in week 1 naar 60 in week 3, niet zo realistisch lijkt me. Of wat voor 'beginners' is, maar waarbij je wel even 60sec plank moet doen, 30 pushups, 100 situps, 100 squats etc. Dat noem ik geen beginnersprogramma.

Waar ik dus naar op zoek ben is een soort programma, waarbij je klein begint en elke week iets verder opbouwt. Dat kan gewoon een schema op papier zijn, of via filmpjes op youtube of een app, maakt mij allemaal niet uit. Ik weet dat het internet er vol mee staat, maar dat is voor mij juist het probleem: het is zoveel en het verschilt allemaal zo enorm en ik weet gewoon niet wat goed is en wat niet. Ik heb helaas het geld niet voor een sportschool en personal trainer, en een goede sportschool zit hier sowieso niet in de buurt vandaar dat ik het vanuit huis wil doen. Zonder allerlei extra benodigdheden die ze ook vaak gebruiken in die kant en klare schema's op internet.

Iemand tips?
Als je echt niet fit bent en niet weet waar te beginnen, kijk dan eens naar Nederland in beweging op televisie elke morgen. Het enige dat je nodig hebt is een eethoekstoel en twee flesjes water. Duurt volgens mij een half uurtje.
Wat is je doel?
Cateautje schreef:
28-01-2019 18:35
Als je echt niet fit bent en niet weet waar te beginnen, kijk dan eens naar Nederland in beweging op televisie elke morgen. Het enige dat je nodig hebt is een eethoekstoel en twee flesjes water. Duurt volgens mij een half uurtje.
Duurt een kwartier maar is wel een hele goeie tip voor beginners
Kan en wil je meer, doe je twee afleveringen achter elkaar

https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv ... -beweging/
S-Meds schreef:
28-01-2019 18:49
Duurt een kwartier maar is wel een hele goeie tip voor beginners
Kan en wil je meer, doe je twee afleveringen achter elkaar

https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv ... -beweging/
Ja, is een plan. Ze kan op televisie 7 dagen achter elkaar terugkijken, dus ze kan er volop in mee tot ze een goede conditie heeft en dan kan ze nog eens verder kijken naar iets zwaarders op bijvoorbeeld you tube.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens of Start to Run een programma in jouw buurt heeft, of een (nordic of sportieve) wandelgroep. Dat kost bijna niks en is ook echt voor absolute beginners.

Dan hoef je het niet alleen thuis te doen. Dat lijkt mij persoonlijk niet te doen namelijk qua morivatie, en ik ben vrij sportief van mezelf.
anoniem_381495 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 19:01
2.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Op youtube zijn filmpjes van optima vita. Die kijk ( en doe) ik altijd. Het is een hele fijne vrouw die de oefeningen uitlegt en voordoet en zelfs complimenten geeft door het scherm heen.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso is het echt heel belangrijk om
Oefeningen goed uit te voeren! Je kunt echt vervelende blessures krijgen als je per ongeluk je houding verkeerd hebt.
Daarvoor is wellicht begeleiding van een trainer voor beginners een beter idee dan zomaar iets gaan doen. Jammer dat het geen optie is.
Ik train zelf trouwens ook gewoon thuis hoor, maar heb ervaring met sportles volgen (en geven).

Dat gezegd hebbende:
Ik vind de Nike training club (app) fijn omdat je daar op oa beginners niveau en gewenste frequentie en doel een programma kan samenstellen.
Hier wordt je ook begeleid in je houding.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk-- schreef:
28-01-2019 18:59
Op youtube zijn filmpjes van optima vita. Die kijk ( en doe) ik altijd. Het is een hele fijne vrouw die de oefeningen uitlegt en voordoet en zelfs complimenten geeft door het scherm heen.
Ja, optima vita heeft hele fijne workouts! Ze heeft ook een fijne site

Blogilates heeft ook leuke workouts, maar die zijn misschien nog te zwaar voor een beginner
Ik wou ook Blogilates zeggen. Je moet er tegen kunnen, dat Amerikaanse enthousiasme, maar ik word er altijd wel vrolijk van. Overigens kun je daar prima een paar filmpjes van 5-9 minuten pakken en het allemaal net wat minder lang doen dan dat zij doet, volgens mij moet dat te doen zijn (maar ik heb geen idee hoe slecht of goed beginnersniveau echt is, vind mezelf nou ook geen reuze sporter ofzo)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!

Mijn doel is vooral om wat sterker te worden. Wat extra conditie zou ook niet erg zijn, maar ik zou vooral wat meer spieren willen kweken.

Programma's op de npo oid heb ik nooit aan gedacht! Ik heb geen televisie abonnement, maar via internet kan je dat natuurlijk ook vaak terugkijken. Nooit aan gedacht hahaha.

Hardlopen gaat helaas niet ivm grote cupmaat. Heb al heel veel sportbh's geprobeerd maar het blijft gewoon pijn doen. In plaats daarvan wandel, skeeler of fiets ik liever :). (lopen doe ik zeer veel, skeeleren en fietsen alleen bij 10+ graden hahaha)

Die optima vita filmpjes heb ik inderdaad voorbij zien komen op Youtube en ook wel uitgeprobeerd. Maar het zijn zoveel verschillende, welke kies ik dan? Gewoon iene miene mutte? Ik heb niet het idee dat er echt een volgorde inzit van licht naar steeds zwaarder namelijk (of dat is me niet duidelijk).

Dit geldt overigens voor alle youtube filmpjes: het zijn er zoveel, en hoe weet je welke geschikt is? Ik volgde een jaar geleden een fijn kanaal op youtube, maar op een gegeven moment haalden de beginner filmpjes niet zoveel meer uit, terwijl de gevorderden filmpjes nog echt veel te zwaar voor me waren.
Daarom ben ik dus eigenlijk op zoek naar een programma waarbij duidelijk is: in week 1 doe je dit, in week 2 doe je dat, dan in week 3 weer dat, etc. Of zoiets. Iets waarbij in ieder geval in soort volgorde inzit van licht naar steeds zwaarder.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan je dus zelf samenstellen in de Nike training club app. Dus je voert wat waardes in en zij geven je een passend programma.

En dat is dus met instructies (filmpjes) en audio begeleiding. Ik vind het fijn om zo thuis te sporten.
Alle reacties Link kopieren
Optima vita heeft de filmpjes ingedeeld in beginner - gemiddeld - gevorderd. Ik kies dan 1 of meerdere filmpjes uit (totaal 30-45 minuten) en doe die dan. De volgende keer kies ik weer andere filmpjes uit zodat ik alles train.

Van blogilates bestaat er een beginnerskalender (https://www.blogilates.com/new-beginner ... -for-2015/) maar daar heb ik zelf geen ervaring mee
Alle reacties Link kopieren
FitnessBlender is mss iets voor jou? Op hun site kan je ingeven welke moeilijkheidsgraad je wil hebben. Difficulty 1 is het makkelijkst.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik zelf veel programma's en/of schema's van https://darebee.com.

Ik ben zelf een ervaren sporter, maar ik mis soms wat inspiratie of afwisseling voor nieuwe routines.

Voor beginners is er ook genoeg te vinden. Dat staat bijvoorbeeld onder het kopje The Foundation op de website.
erinlynn wijzigde dit bericht op 30-01-2019 12:01
Reden: Spelling
3.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Check de fitmethode eens op fit.nl

Heeft mij een jaar of twee geleden goed op weg geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje laat maar er zijn ook eennhoop apps met schemas die je dan kan uitvoeren
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heel erg bedankt!! Ik ben inmiddels een aantal apps / websites enzo aan het uitproberen om te kijken wat ik het fijnst vind! :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven