Hardlopen #7

03-02-2019 17:57 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die van hardlopen houdt (of wil gaan houden). Niveau, ervaring, aantal trainingen per week, of je marathons loopt of helemaal geen wedstrijden: het maakt niet uit, iedereen is welkom.
What a nuanced anxiety
Ik ga deze week starten, nog nooit hardgelopen en ik zal dus ook niet zo hard lopen.

Heb Evy gedownload en schoenen aangeschaft. Ben benieuwd.
Wanneer op de dag gaan jullie hardlopen? Wat is het beste moment?
Vandaag meegedaan aan de Midwinter Marathon in Apeldoorn (8 km). Echt een aanrader voor iedereen, prachtige route en heel veel publiek. Wel erg zwaar, kon wel huilen toen ik over de finish kwam!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de 8km ook gedaan espz1992.
Ik ben wel tevreden over m'n eindtijd maar heb 2x kort moeten wandelen ivm pijn in scheen en kuit en daarna kramp in zij. Daarna kon ik best lekker verder lopen.

Was wel erg raar bij de eerste drankpost. Daar gingen mensen echt stilstaan en rustig drinken en kletsen. Iemand stak dwars de weg over, daar ben ik tegenaan gebotst. En iets verderop liep iemand tegen het parcours in, ben ik ook op gebotst. Rare mensen! En dan schelden op mij...…...ik loop gewoon netjes op het parcours te doen wat je daar moet doen: hardlopen/joggen.

En wat ik nooit begrijp: mensen die er een intervalwedstrijd van maken. Die komen je keihard voorbij, gaan wandelen en dan haal jij ze in en vervolgens komen ze weer keihard voorbij. Waarom doen mensen dat?
Alle reacties Link kopieren
Je zat er weer gelijk bovenop tyche met het maken van een nieuw topic. Mooi trekt ook weer nieuwe mensen aan.
Wat betreft de marathon van a.s zondag, het tempo ligt toch net boven rustig duurloop tempo en 42km is ook een veel langere duurloop dan ik normaal gesproken doe. Het blijft dus een uitdaging. Maar inderdaad wel wat minder gespannen aan de start. Want mocht ik toch af moeten haken dan maakt voor nu een 3hr45 of een 3hr55 natuurlijk ook niet echt iets uit. Bij de 120km ligt het tempo strakjes toch een stuk lager.

Smam wat het fijnste moment is is heel persoonlijk en ook wel wat je gewend bent. Beter is dus gelijk maar te varieren zodat je met alle omstandigheden om leert gaan.
Zelf ga ik meestal in het weekend in de ochtend lopen. Op dinsdag in de avond en op woensdag en donderdag indien mogelijk in de middag en anders de avond. Maar als ik door de week vrij ben ivm feestdag dan probeer ik ook 's ochtends te gaan. En dan is dan meer omdat ik er dan de rest van de dag geen rekening mee hoef te houden.

espz ja geweldige omgeving. Parcours van de 8km ken ik niet precies maar de marathon daar al een aantal keren gelopen en ook een keer de 27,5 en de 25km. Maar zo jammer dat ze de marathon geschrapt hebben. Daarmee heb ik ook het evenement van de agenda geschrapt.
Maar wat fijn dat je het gered hebt.
@baukje; de marathon is terug, wordt gehouden op de zaterdag! Misschien wat voor volgend jaar :)

@multomap; het is soms wel chaotisch inderdaad, sommigen wandelen ook midden op de weg. En die interval-mensen!! Heb ik me ook over verbaasd.

Vroeg mezelf meerdere malen afgevraagd waarom ik dit ook alweer doe, maar als je dan de Loolaan opkomt :cheer2: ja volgend jaar weer.
Alle reacties Link kopieren
smam, leuk dat je gaat beginnen! Wanneer je loopt is een kwestie van voorkeur. Ik ga het liefst in de late ochtend, maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk. 's Ochtends vroeg is ook fijn omdat je de dag dan goed begint, maar je spieren zijn dan wel nog stijf. Sommigen zweren bij lopen na het werk, in de avond. Vind ik zelf niet zo fijn nu het nog vroeg donder wordt.
Het enige waar je echt op moet letten is dat je niet direct na het eten loopt, dat geeft kans op buikpijn of zijsteek.

espz, dan ben je diep gegaan dus. Gefeliciteerd!

Multomap: race-etiquette is voor sommig mensen blijkbaar niet bekend of belangrijk...
Misschien liep die persoon wel echt een interval. :D Of hij overschatte zichzelf steeds opnieuw, of hij dacht op deze manier sneller te lopen dan als hij een constant tempo liep?
What a nuanced anxiety
Weer gevonden!
Alle reacties Link kopieren
espz1992 schreef:
03-02-2019 18:41
@baukje; de marathon is terug, wordt gehouden op de zaterdag! Misschien wat voor volgend jaar :)
Nee marathon is niet terug. Ja tijdens de midzomer marathon. Maar dus niet bij de winter editie. Wel een trail marathon maar dat is geen wedstrijd, geen tijdsregistratie en geen parcours uit gezet maar enkel op gps. Of te wel betalen voor , ja voor wat eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ook in Apeldoorn gelopen, maar dan de Asselronde (25km), past ook zo mooi in mijn marathon schema.

En man, wat was het lekker weer! Zonnig en niet te koud, dus liep in een shirtje zonder mouwen. Maar één keer even koud gehad, namelijk toen we op de hei liepen en wind schuin tegen hadden.

Ik was in 2:35 weer binnen, bijna 7 minuten snellen dan de vorige keer. Ik had wel voor de 2,5 uur willen gaan, maar met dit heuvelige parcours ben ik gewoon nog te 'langzaam'. Ik kon de laatste 5 km nog mooi versnellen en heb zelfs over de Loolaan gesprint!

Nu wel wat vermoeide benen, maar ben 'bezig' gebleven. Als in, niet de rest van de dag op de bank gehangen. Ik voel mij dus nog best fris, hopelijk blijft dat nog even!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
03-02-2019 19:52
Nee marathon is niet terug. Ja tijdens de midzomer marathon. Maar dus niet bij de winter editie. Wel een trail marathon maar dat is geen wedstrijd, geen tijdsregistratie en geen parcours uit gezet maar enkel op gps. Of te wel betalen voor , ja voor wat eigenlijk?

Ik gok voor de unieke mogelijkheid om op dat terrein te lopen. Het zou niet mijn ding zijn, maar ik kan mij wel voorstellen dat het interessant is voor een bepaalde groep mensen. Gewoon lekker lopen of zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Welke hardloop app is fijn om te starten? Ik wil graag dat iemand mij exact zegt wanneer ik moet lopen en moet stoppen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dinsdag ook weer mijn eerste hardloopschreden zetten (met de app van Evy - die vertelt me precies wanneer ik moet rennen en wanneer ik moet wandelen).
Ik ben te zwaar en een aantal keer te snel gestart omdat mijn conditie beter was dan mijn pezen, dus ik ga het nu keurig volgens het boekje doen.
Dit nieuwe topic komt dus precies op het juiste moment!

Ik loop het liefst ‘s ochtends, op nuchtere maag. Goed begin van de dag vind ik dat altijd. Maar dat lukt alleen in het weekend, dus door de weeks wordt het ‘s avonds, een uurtje na het avondeten.

Ik wil in oktober 10 kilometer kunnen rennen, de estafettemarathon in Eindhoven lopen. En in 2020 de halve marathon.
baukje schreef:
03-02-2019 19:52
Nee marathon is niet terug. Ja tijdens de midzomer marathon. Maar dus niet bij de winter editie. Wel een trail marathon maar dat is geen wedstrijd, geen tijdsregistratie en geen parcours uit gezet maar enkel op gps. Of te wel betalen voor , ja voor wat eigenlijk?
Oh dat wist ik niet! Jammer dat ze de ‘echte’ marathon geschrapt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begin deze maand begonnen om te trainen voor een 5km loop in maart.

Het zou zo'n ontzettende persoonlijke overwinning zijn als me dat zou lukken!

Inmiddels kan ik op de loopband 30 minuten afwisselend 2min 7km/uur lopen en 1min 10,5km/uur rennen.

Maar hoe ik dat over een paar weken helemaal kan rennen??!
Ik krijg altijd steken. En op zo'n band is het heel gecontroleerd. Buiten heb ik geen idee hoe hard of langzaam ik ga.

Ik heb wel goede schoenen, maar eigenlijk geen goede bh heb ik al gemerkt. En nu heb ik al meerdere sportbh's gepast maar nog niet een fijne gevonden :(
Alle reacties Link kopieren
Dianaf 7 minuten sneller dan vorig jaar dat is toch harstikke goed. Maar korte mouwen moest ik vandaag echt niet aan denken hoor. had een thermshirt aan met nog extra compressie mouwtjes eronder. Kon het goed hebben.

Ja bij de trail marathon zit een stukje in waar je normaal gesproken niet kan komen maar er zijn zoveel mooie gps routes in nederland die je gewoon kosteloos kunt lopen. Als je dan een trail marathon organiseert en je laat mensen de hoofdprijs betalen zet dan op mijn minst de route uit. Maar dat is mijn idee.

leuke plannen pixymama

de enige reden dat ze de echte marathon geschrapt hebben is om commerciële redenen espz. Dat is een algemene tendens tegenwoordig. Zo ontstaat er momenteel ook een lawine aan commerciële trails.

aphia ik zou wel juist buiten opbouwen. Maar verder geen zorgen maken over die wedstrijd. In het geval je er nog niet echt klaar voor bent en je wil toch mee doen dan plan je toch een wandelpauze in.
Goede bh is wel heel belangrijk hoor.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 17-02-2019 19:56
0.00% gewijzigd
Ik lees al een poosje mee en de hoogste tijd om actief mee te praten hier.

Ik weet zelf nog niet of het stoer of stom is, maar in november ga ik meedoen aan de marathon van New York. Heel veel zin in, maar vergt natuurlijk nog wel de nodige voorbereidingen.

Volgende week mijn tweede halve marathon in Schoorl. Mijn eerste halve heb ik op een zondag in september 2017 in Disneyland Parijs gelopen, na de 5 kilometer op vrijdag en de 10 kilometer op zondag. Met mijn eindtijd van 2.12 was ik zeer tevreden. Ik vrees dat ik dat niet ga halen volgende week. Ik loop dus niet snel, maar inmiddels wel een mooie afstand al zeg ik het zelf.

Iedereen die net is begonnen heel veel succes en vooral veel plezier.

Ik train meestal 3 x per week op dinsdagavond, donderdagavond en zaterdagochtend. Als het licht genoeg is in het duin en anders gewoon op straat
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
03-02-2019 19:52
Nee marathon is niet terug. Ja tijdens de midzomer marathon. Maar dus niet bij de winter editie. Wel een trail marathon maar dat is geen wedstrijd, geen tijdsregistratie en geen parcours uit gezet maar enkel op gps. Of te wel betalen voor , ja voor wat eigenlijk?
Omdat je door een natuurgebied loopt die anders niet toegankelijk is. De trailrun op zaterdag is echt binnen no-time vol, maar aantal deelnemers is ook zeer beperkt.

Ik heb zelf eerst de 16 gelopen en vanmiddag de 8 met m’n dochter. Wat een heerlijk evenement en wat een heerlijke dag. Props voor de organisatie. Nu met pootjes omhoog heerlijk op de bank met een wijntje! :)
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Normale leuke trailwedstrijden zitten vaak ook binnen no time vol. De ultra afstanden lopen wat minder snel maar net als de sallandtrail zit de 25 en de 50km ook altijd binnen no time vol. Maar die zijn dus gewoon uitgezet. bij de 50 km en destijds de 75km (nu 50mijl) kwam je daar ook over stukjes prive terrein, maar is er een tijdsregistratie en wordt er een klassement opgemaakt. Weet je tenminste waar je voor betaald. Hoewel die kroondomein trail mij wel leuk lijkt hoor daar niet van. Het is vooral de commercie wat mij stoort. Een organisatie die met hart en ziel achter het evenement zou staan zou de marathon niet geschrapt hebben. Die liep best goed en met een tijdslimiet van 4hr30 kun je vandaag de dag geen duizend mensen aan de start verwachten. En soms moet je dat ook gewoon niet willen.
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
03-02-2019 23:09
Hoewel die kroondomein trail mij wel leuk lijkt hoor daar niet van. Het is vooral de commercie wat mij stoort. Een organisatie die met hart en ziel achter het evenement zou staan zou de marathon niet geschrapt hebben. Die liep best goed en met een tijdslimiet van 4hr30 kun je vandaag de dag geen duizend mensen aan de start verwachten. En soms moet je dat ook gewoon niet willen.
Commercie in zoverre: het evenement wordt georganiseerd door een stichting en heeft dus geen winstoogmerk. De gemeente investeerd flink in het evenement en sluit ook veel straten af. Dan heb je de grootste draagkracht indien je ook veel deelnemers trekt. De nieuw toegevoegde 8 km. blijkt een zeer groot deelnemersveld te trekken (volgens mij 6000). Hierdoor kwamen ze in de knel mbt het parcours met de marathon. Vanwege het geringe aantal deelnemers (nog geen 300) hebben ze de marathon geschrapt. Super jammer om de naamgevende afstand uit je afstanden te schrappen, maar de meesten lopen een tot hooguit enkele marathons per jaar en dan wordt toch vaak gekozen voor grotere/bekendere marathons dan voor Apeldoorn.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Dat bedoel ik dus met commercieel. Kiezen voor massa ipv voor kwaliteit. De marathon trok nooit veel meer deelnemers en het is vaak dat de kortere afstanden de langere afstanden mede bekostigen. Meer deelnemers had men kunnen trekken op de marathon door het limiet van 4hr30 naar 5 hr te verruimen. Vroeger liep iedere deelnemer de marathon binnen vier uur. De laatste tientallen jaren wordt het deelnemersveld op loopgebied steeds ruimer en zakken de gemiddelde tempo's drastisch. Daar hadden ze op kunnen inspelen.
De vraag is of je er altijd een massaal evenement van wil maken. (commercieel gezien ja!) Die acht km had ook een evenement op zich kunnen worden als er zoveel behoefte was aan een kortere afstand.
En als je dan al besluit om de marathon te schrappen maak dan geen misbruik van de jarenlang opgebouwde faam door de marathon en noem het voortaan geen marathon meer maar bv gewoon midwinter evenement.
Wat betreft parcours van de hele en de 8 die zaten elkaar niet in de weg. Als je binnen de 3hr30 binnen was was je nog voor de eerste op de acht km. En daarna kon je prima samen finishen op de loolaan. die was er breed genoeg voor. En je liep alleen maar dat allerlaatste stukje over hetzelfde parcours. Wat dus met dranghekken op de middenberm werd opgelost.
het was dus echt een kwestie van wil je die extra moeite doen voor iets want minder geld oplevert dan de poging van die 8 km een dusdanig massaal evenement te maken dat je strakjes een uur bezig bent de de start van de divers vakken. Of organiseer je het evenement vanuit het oogpunt van de potentiele lopers waarbij het kostenpost sluitend moet zijn maar waarbij meer inkosten niet per definitie je essentiele keuzes bepalen.
Ik heb me ingeschreven voor halve marathon in september.
Prima haalbaar gezien ik nu vrij gemakkelijk 15km ren (onder anderhalf uur), kan ik rustig doorbouwen.

Eind deze maand doe ik mee aan 10km wedstrijd, voor de omgeving/route, klein deelnemersveld en organisatoren zijn erg vriendelijk. :) En eerste officiële wedstrijdmedaille! Ik ben erg benieuwd en heb al wat zenuwen, niet voor de afstand maar voor alle prikkels etc.

Eind juni ga ik mee doen met de KLM Curacao Scheveningen beach run 10km. Erg leuk ook. :)
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis, KLM Curacao Scheveningen beach run, waar is deze dan op Curaçao of in Scheveningen?

Baukje, wow, 4,5 uur voor een marathon is niet lang. Nou ja, voor de meesten tegenwoordig dan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
04-02-2019 10:23
Thuis-in-eigen-huis, KLM Curacao Scheveningen beach run, waar is deze dan op Curaçao of in Scheveningen?

Baukje, wow, 4,5 uur voor een marathon is niet lang. Nou ja, voor de meesten tegenwoordig dan.
Scheveningen! :P
Al had ik Curacao ook niet erg gevonden, daar kan je wel reis heen winnen (je startnummer is lotnummer). :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven