Lopen met spierpijn? Wel of niet?

20-03-2019 09:21 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben beginnend hardloper, loop nu ongeveer 5km achter elkaar. Vandaag zou mijn trainingsdag zijn maar...ik heb maandagavond een lesje meegedaan op de sportschool met een vriendin en nu heb ik echt enorme spierpijn in mijn achterkant van mijn bovenbenen . Een beetje spierpijn ken ik wel, maar ik kan nu nauwelijks van de wc komen zonder mezelf op te trekken aan het fonteintje. Is het nu verstandig om te gaan hardlopen? Ik voel me een beetje watje om niet te gaan maar ik wil ook geen blessures...
Het is maar spierpijn natuurlijk ga je
Is juist lekker, meestal vermindert de spierpijn dan. Spierpijn komt door afvalstoffen in je spieren, bewegen verhoogt de doorbloeding en voert dus die afvalstoffen sneller af. Gewoon lekker rustig joggen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... /item72976
Bewegen is goed als je spierpijn hebt, maar te veel belasten is ook geen goed plan.
Ik zou starten met wandelen en als je spierpijn wat loskomt rustig joggen. Als dat niet gaat: gewoon blijven wandelen. Kijk onderweg gewoon wat je lijf aangeeft. Geef het de tijd om te herstellen, maar blijf wel rustig in beweging.
Alle reacties Link kopieren
Als je leven ervan afhangt natuurlijk wel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat de wetenschap erover zegt, maar als je lichaam pijn aangeeft, doet het dat niet voor niks (lijkt mij). Je spieren zijn nog aan het herstellen van de vorige inspanning. Je hebt ze harder belast dan ze eigenlijk aan konden. Het zal vast niet veel kwaad kunnen voor een keer, maar denk dat je spieren het niet zo leuk vinden als je door gaat. Het lijkt me ook zinloos om spieren die al herstellende zijn, nog meer te belasten eigenlijk. Maar goed, dat is mijn filosofie.

''Een beetje spierpijn ken ik wel, maar ik kan nu nauwelijks van de wc komen zonder mezelf op te trekken aan het fonteintje.''
Nu ik je topic goed lees... Doe niet zo mal, en geef jezelf gewoon rust. Morgen is er weer een dag.
retrostar schreef:
20-03-2019 09:28
Als je leven ervan afhangt natuurlijk wel.
:HA:
Ik ben het in dit geval wel eens met Kit_Kat. Een beetje spierpijn kan juist minder worden door te bewegen maar als je amper van de wc af kan komen dan zou ik het niet gaan forceren en jezelf even rust geven.
Alle reacties Link kopieren
Kraaienpootje schreef:
20-03-2019 09:26
Bewegen is goed als je spierpijn hebt, maar te veel belasten is ook geen goed plan.
Ik zou starten met wandelen en als je spierpijn wat loskomt rustig joggen. Als dat niet gaat: gewoon blijven wandelen. Kijk onderweg gewoon wat je lijf aangeeft. Geef het de tijd om te herstellen, maar blijf wel rustig in beweging.
Ik zou inderdaad niet gelijk gaan hardlopen. Gewoon gaan wandelen, dan beweeg je wel, maar overbelast je het niet.
Een goede hardloper houdt er ook rekening mee, dat je gewoon rust nodig hebt. Zonder rust geen vooruitgang!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Een rustig looptje kan echt wel bij spierpijn. Is ook wel goed voor de spieren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Is het wel spierpijn?
Je zit toch niet meteen vast aan een bepaalde afstand? Als het na een klein stukje erger wordt, ga je weer naar huis. Als het na een klein stukje minder wordt, ga je door.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb t geprobeerd maar geen succes. Eerst idd een heel endje gewandeld en toen rustig gaan joggen maar het liep voor geen meter. Dus snel weer omgedraaid en wandelend naar huis. Morgen en overmorgen geen tijd ivm werk dus dat wordt zaterdag maar weer!
Alle reacties Link kopieren
Spierpijn kan geen kwaad. Blijven trainen, dan kun je steeds meer aan en zul je hier steeds minder last van krijgen.

Bij gewrichtspijn wel (tijdelijk) stoppen met trainen.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
20-03-2019 16:46
Spierpijn kan geen kwaad. Blijven trainen, dan kun je steeds meer aan en zul je hier steeds minder last van krijgen.

Bij gewrichtspijn wel (tijdelijk) stoppen met trainen.
In de link van Lilalinda staat toch echt iets anders.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
x
Solomio schreef:
20-03-2019 22:07
In de link van Lilalinda staat toch echt iets anders.
Niets waar Boogschutter tegenin gaat hoor. Je kunt het zelfs zo lezen als hetzelfde in minder woorden.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
21-03-2019 12:19
Niets waar Boogschutter tegenin gaat hoor. Je kunt het zelfs zo lezen als hetzelfde in minder woorden.
In de link van Lilalinda staat dat je met zulke heftige spierpijn dus rustig aan moet doen en sowieso dus te zwaar belast hebt.
Normaal zou je de spieren de volgende dag weer normaal moeten kunnen gebruiken.

Uit de link:
Een keer sporten met spierpijn is niet erg, maar het is onverstandig om dit elke week te doen. Als je dit doet, geef je het lichaam onvoldoende tijd om te herstellen en maak je geen trainingsprogressie.

Je maakt dus geen progressie als je met spierpijn sport.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
21-03-2019 13:05
In de link van Lilalinda staat dat je met zulke heftige spierpijn dus rustig aan moet doen en sowieso dus te zwaar belast hebt.
Normaal zou je de spieren de volgende dag weer normaal moeten kunnen gebruiken.
Te zwaar belast, ja.

Blijven bewegen, dat kan ook rustig. Het is onverstandiger om een week niks te doen en dan weer te zwaar te belasten, dan om met spierpijn te proberen om rustig iets te doen (in een voornamelijk andere beweging ook nog).

En lukt dat nog niet, dan stop je er weer mee. Maar uit voorzorg helemaal niets proberen is niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
21-03-2019 13:28
Te zwaar belast, ja.

Blijven bewegen, dat kan ook rustig. Het is onverstandiger om een week niks te doen en dan weer te zwaar te belasten, dan om met spierpijn te proberen om rustig iets te doen (in een voornamelijk andere beweging ook nog).

En lukt dat nog niet, dan stop je er weer mee. Maar uit voorzorg helemaal niets proberen is niet nodig.
Ik beweer ook nergens dat TO niets moet doen, maar ik reageer op de opmerking hierboven dat spierpijn geen kwaad kan en dat je door zo door te gaan dus steeds meer kan.
In de link van Lilalinda staat uitgelegd dat het dus zo niet werkt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
21-03-2019 13:35
Ik beweer ook nergens dat TO niets moet doen, maar ik reageer op de opmerking hierboven dat spierpijn geen kwaad kan en dat je door zo door te gaan dus steeds meer kan.
In de link van Lilalinda staat uitgelegd dat het dus zo niet werkt.
Boogschutter en de link spreken elkaar niet tegen.

In mijn ervaring als sporter....
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
21-03-2019 13:53
Boogschutter en de link spreken elkaar niet tegen.

In mijn ervaring als sporter....
Als ervaren Begrijpend-Lezer zie ik dat toch echt anders.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven