Thuis sporten ipv sportschool

22-03-2019 12:22 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een maand sport ik thuis in plaats van in de sportschool omdat ik ben verhuisd naar een grote nieuwe kamer waar ik genoeg ruimte heb om mijn oefeningen te doen. Ik volg youtube video's en ik gebruik gewichten (5 en 10kg) en een resistance band (zo'n elastieke band voor om je benen).

Ik vraag me af of ik hier goede resultaten mee ga behalen? Vroeger ging ik naar de sportschool om te hardlopen op de loopband en ik gebruikte zwaardere gewichten en machines. Maar ik ben een half jaar naar het buitenland gegaan, ben gestopt met sporten en dat merk je ook aan mijn lichaam. Dus nu train ik weer sinds ik terug ben uit het buitenland, alleen niet in de sportschool dus.

Zijn er hier mensen die door thuis te sporten goede resultaten hebben geboekt? Ik heb in de sportschool altijd de resultaten gezien die ik wilde (afvallen, strakkere billen en lichaam) maar nu train ik dus thuis. Naast deze oefeningen thuis doe ik ook 1x per week Krav Maga en natuurlijk eet ik ook beter/gezonder.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je bereiken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
het antwoord op deze vraag is van zoveel factoren afhankelijk o_o

welke video's dan en wat bak je ervan als je het nadoet
hoe gebruik je die gewichten precies
hoe lang doe je de oefeningen, hoe vaak
wat was de staat van je lichaam en conditie voorheen
wat beschouw je als een goed resultaat

alles je op alles met 'losse flodders' schiet (je sport en je topic in ieder geval al) dan ben je hopelijk ook tevreden met losse-flodder antwoorden hier
Lorem Ipsum
lijkt me allemaal nogal ongecoördineerd
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-03-2019 12:42
Wat wil je bereiken?
Vet/gewicht verliezen (ongeveer 5kg) en spieren bouwen eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
Alle spiergroepen die je in de sportschool kunt trainen, kun je ook thuis trainen.

In de sportschool heb je een meer stimulerende omgeving zonder allerlei afleidingen plus dat het lastig is om thuis sporten op de lange termijn vol te houden. Een uur lang achter elkaar oefeningen doen in de sportschool gaat gemakkelijker dan een uur lang thuis trainen.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
22-03-2019 12:44
het antwoord op deze vraag is van zoveel factoren afhankelijk o_o

welke video's dan en wat bak je ervan als je het nadoet
hoe gebruik je die gewichten precies
hoe lang doe je de oefeningen, hoe vaak
wat was de staat van je lichaam en conditie voorheen
wat beschouw je als een goed resultaat

alles je op alles met 'losse flodders' schiet (je sport en je topic in ieder geval al) dan ben je hopelijk ook tevreden met losse-flodder antwoorden hier
Ik doe vooral HIIT. Ik begon met tien minuten HIIT per dag omdat ik echt 0 conditie had na half jaar niets doen, nu opgebouwd naar 30 min en 3-4x per week (wil het opbouwen naar 45 - 60 min). En dan doe ik bodyweight oefeningen waar ik de gewichten en resistance bands ook voor gebruik. Burpees, squats, jumping jacks, opdrukken en allerlei resistance bands oefeningen (denk aan donkeykicks enzovoort). 4- 5 oefeningen en 4-5 rondes van 25 seconden.

Mijn lichaam is niet dik maar echt helemaaaal uit vorm, denk aan vet rondom bovenarmen, onderbuikvet enzovoort. Mooi/goed resultaat is al dat vet kwijtraken en een strakke buik, armen, billen krijgen (en een kleinere taille).

Maar goed, de vraag is meer, zijn er mensen die ook thuis sporten in plaats van in de sportschool en merk je dat je goede resultaten behaald zoals afvallen, strak buikje etcetera.
Alle reacties Link kopieren
Moesmakendehakker91 schreef:
22-03-2019 12:58
Vet/gewicht verliezen (ongeveer 5kg) en spieren bouwen eigenlijk
Gewicht verlies en spieren bouwen gaat al niet echt samen tenzij een beginner bent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Moesmakendehakker91 schreef:
22-03-2019 13:06
Ik doe vooral HIIT. Ik begon met tien minuten HIIT per dag omdat ik echt 0 conditie had na half jaar niets doen, nu opgebouwd naar 30 min en 3-4x per week (wil het opbouwen naar 45 - 60 min). En dan doe ik bodyweight oefeningen waar ik de gewichten en resistance bands ook voor gebruik. Burpees, squats, jumping jacks, opdrukken en allerlei resistance bands oefeningen (denk aan donkeykicks enzovoort). 4- 5 oefeningen en 4-5 rondes van 25 seconden.

Mijn lichaam is niet dik maar echt helemaaaal uit vorm, denk aan vet rondom bovenarmen, onderbuikvet enzovoort. Mooi/goed resultaat is al dat vet kwijtraken en een strakke buik, armen, billen krijgen (en een kleinere taille).

Maar goed, de vraag is meer, zijn er mensen die ook thuis sporten in plaats van in de sportschool en merk je dat je goede resultaten behaald zoals afvallen, strak buikje etcetera.
Je doet eigenlijk alleen cardio. Ik sport ook thuis maar ik gebruik kettlebells 8 tot 24 kg. Ik doe niet alleen cardio (swings, snatch etc) maar ook kracht met 5-8 herhalingen squats, lunges, presses...etc met veel gewicht. Het kan wel maar de meeste mensen worden niet mooier van alleen cardio.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Moesmakendehakker91 schreef:
22-03-2019 13:06
Ik doe vooral HIIT. Ik begon met tien minuten HIIT per dag omdat ik echt 0 conditie had na half jaar niets doen, nu opgebouwd naar 30 min en 3-4x per week (wil het opbouwen naar 45 - 60 min). En dan doe ik bodyweight oefeningen waar ik de gewichten en resistance bands ook voor gebruik. Burpees, squats, jumping jacks, opdrukken en allerlei resistance bands oefeningen (denk aan donkeykicks enzovoort). 4- 5 oefeningen en 4-5 rondes van 25 seconden.

Mijn lichaam is niet dik maar echt helemaaaal uit vorm, denk aan vet rondom bovenarmen, onderbuikvet enzovoort. Mooi/goed resultaat is al dat vet kwijtraken en een strakke buik, armen, billen krijgen (en een kleinere taille).

Maar goed, de vraag is meer, zijn er mensen die ook thuis sporten in plaats van in de sportschool en merk je dat je goede resultaten behaald zoals afvallen, strak buikje etcetera.
dit is niet echt realistisch hoor. je kan je figuur niet echt veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk wel. Ik was ooit een tonnetje met een middel van 90 cm. Ongezond buikvet kun je wel weg krijgen en wat meer gedefinieerde armen en benen lukt ook prima met krachtsport. Alleen 15 cm langer is nog niet gelukt en ik blijf altijd wel wat steviger dan iemand van 1.80 met 68 kg maar dat is niet erg zolang je verder gezond bent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
De sportschool inspireert mij meer dan thuis. Thuis doe ik alleen Zumba en Yoga.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
viva-amber schreef:
22-03-2019 14:01
Natuurlijk wel. Ik was ooit een tonnetje met een middel van 90 cm. Ongezond buikvet kun je wel weg krijgen en wat meer gedefinieerde armen en benen lukt ook prima met krachtsport. Alleen 15 cm langer is nog niet gelukt en ik blijf altijd wel wat steviger dan iemand van 1.80 met 68 kg maar dat is niet erg zolang je verder gezond bent.
de vetverdeling kan je niet veranderen. als je 15 kilo lichter bent dan heb je in verhouding nog steeds een dikke kont/ geen taille of wat je figuur ook maar is. Een peer blijft een peer en een appel een appel.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-03-2019 14:06
de vetverdeling kan je niet veranderen. als je 15 kilo lichter bent dan heb je in verhouding nog steeds een dikke kont/ geen taille of wat je figuur ook maar is. Een peer blijft een peer en een appel een appel.
Je kunt je lichaam wel veranderen met krachtsport en hiit. Dan krijg meer spieren en minder vet ook op je buik en andere plaatsen. Ik verander idd nooit in een slanke den maar je ziet er dan wel beter uit en ook meer in vorm.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
@viva amber
Ik denk dat het volgende dat ik ga aanschaffen zware kettlebells zijn! Ik vind alleen cardio namelijk ook niet genoeg. In de sportschool deed ik altijd gewichtheffen (25kg dus niet extreem zwaar ofzo) maar ik ben een half jaar in het buitenland geweest en ik heb op mijn luie kont gezeten dus moet weer alles opbouwen.

@Svorm
Ik heb altijd veel gesport en ben daardoor 30kg afgevallen (is al jaren geleden). Mijn lichaam was erg strak uiteindelijk maar ik kom wel snel aan helaas dus omdat ik een half jaar niets deed tot februari (was op een uitwisseling en het was echt half jaartje lang leven de lol) ben ik wel wat uh... zachter geworden. Mn buikspieren en dunne armen hebben een vetlaagje gekregen...

Ik heb nooit thuis getraind alleen maar in de gym. Dus vraag me af of ik dezelfde resultaten kan krijgen als de eerste keer dat ik veel was afgevallen (hoef nu maar 5kg kwijt maar ben 1m55 dus die 5kg merk je gelijk). Wat ik wil zeggen is: een lichaam kan je dus wel vormen als je op je voeding en sport let. Genoeg mensen die ik ken die zijn afgevallen of juist aangekomen (in vet of spier beiden gevallen).
25 kg gewichtheffen, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Als dat je maximale trainingsgewicht was waarmee je het lichaam had dat je nu weer terug wil, dan gaat dat met thuis trainen wel lukken. Voeding is de sleutel om af te vallen!

Op YouTube is genoeg inspiratie op te doen voor bodyweight oefeningen.

Ik train zelf ook thuis maar heb wel een rek staan met gewichten. Kettlebells zijn vrij prijzig, maar de Action heeft bijv. verstelbare dumbbells waar jij denk ik een heel eind mee kunt komen. Bij Ali kun je een TRX kopen voor weinig waar je ook mee kunt afwisselen. Zorg voor een goed (kracht)trainingsschema, hou dat een week of 6 aan en kijk wat er gebeurt.
S-Meds schreef:
22-03-2019 14:06
de vetverdeling kan je niet veranderen. als je 15 kilo lichter bent dan heb je in verhouding nog steeds een dikke kont/ geen taille of wat je figuur ook maar is. Een peer blijft een peer en een appel een appel.
Met krachttraining kun je wel je lichaamsverhoudingen behoorlijk veranderen: ik heb een vrij recht (slank) lichaam dat dankzij krachttraining beter in balans is. Mijn schouders (die vroeger quasi-afwezig waren) zijn breder, net als mijn rug, en daardoor lijkt mijn taille optisch smaller en oogt mijn figuur een stuk 'vrouwelijker' dan toen ik nog niet trainde. Ook mijn billen zijn ronder en zitten hoger, mijn armen, benen en buik zijn strakker en bovendien loop ik meer rechtop. Bodybuilding heet toch niet voor niets zo? Je kunt door af te vallen bovendien best iets doen aan je vetverdeling, aangezien vrouwen meestal vet op bepaalde plaatsen hebben - en op die plaatsen verdwijnt het dus ook het snelst. Als je dan ook nog zwaar gaat trainen, krijg je misschien geen compleet ander figuur, maar wel het beste figuur dat voor jou mogelijk is.

Maar verder OT: ik train veel thuis en heb een aantal spullen aangeschaft die heel goed werken voor thuistrainingen: een ab wheel, voor buikspieren, een pull up stang (die kun je tussen twee deurposten plaatsen), een aantal kettlebells en losse gewichten, een set weerstandsbanden en een step. Mijn thuistrainingen zien er meestal als volgt uit (alle oefeningen 3x8-10) en duren tussen de 30 en de 45 minuten, warming up en cool down niet meegeteld:

Chin ups
KB swings
Squat of lunges (met losse gewichten op mijn schouders)
Fly's
Hip thrusts
Shoulder press
Ab wheel
Etc. etc, er zijn tientallen oefeningen te bedenken.

De oefeningen die ik thuis niet kan doen, ofwel omdat ik er een machine bij nodig heb, ofwel omdat mijn gewichten niet zwaar genoeg zijn, doe ik op de sportschool (deadlift, back squat, hyper, abduction, leg Press, lat pull down etc.), maar ik denk dat je met alleen Chin ups (waarmee je rug, schouders en armen traint), ab roll outs en een reeks oefeningen voor je onderlichaam een heel eind komt.

Voor de dagen waarop ik geen krachttraining doe (3x per week) ben ik ook groot fan van Fitnessblender.
Alle reacties Link kopieren
Ik sport ook thuis.
Heb een grote en hoge zolder en heb daar staan: een hometrainer, een crosstrainer, stepsbank, springtouw, kettlebells en sinds kort een fitnesstrampoline. Dat laatste is erg leuk om te doen. Video erbij en gaan.
Ik heb trouwens ook fitness DVD's van Carlos Lens, die doe ik ook weleens. Of gewoon filmpjes van Youtube.

Mij motiveert thuissporten meer omdat de stap om het te gaan doen kleiner is dan wanneer ik eerst naar de sportschool moet.
Alle reacties Link kopieren
Voordeel: voor het verliezen van vet hoef je eigenlijk niet te sporten. Met sporten, zeker krachtsporten, verlies je zo weinig calorieën dat dit nauwelijks impact heeft.

Om je een idee te geven: je moet 7 uur op hoog tempo (hartslag op ~160 voor iemand van 30-35) rennen om een kilo gewicht kwijt te raken. En dat is dan niet eens alleen maar vet. En dan ga je er even vanuit dat je 7 uur op dit tempo kunt rennen zonder te eten (wat je niet gaat redden natuurlijk).

Dus belangrijkste is om beter met je voeding om te gaan.

Dan het sporten zelf. Tsja, je kunt altijd sporten en dat is altijd gezond. Maar als je wat meer spieren op wil bouwen dan ga je het niet redden met een gewicht van 5 en 10 kilo. Dat heeft twee redenen: tien kilo is erg weinig als je een paar weken hebt getraind. Dus op een gegeven moment moet je heel veel herhalingen doen om effect te verkrijgen. Daarnaast wil je ook warmdraaien om geen blessures te krijgen. Om dat te doen heb je een aantal setjes met lichtere gewichten. Maar die heb je niet, want je hebt alleen maar 5 en 10. Dat zijn grote stappen om op te warmen.

Daarbij geldt natuurlijk ook dat 10 kilo voor de ene oefening heel veel kan zijn en voor de ander heel weinig. Dus ook daar ben je erg beperkt in wat je kunt.
Stampertje12 schreef:
23-03-2019 00:18
Voordeel: voor het verliezen van vet hoef je eigenlijk niet te sporten. Met sporten, zeker krachtsporten, verlies je zo weinig calorieën dat dit nauwelijks impact heeft.

Om je een idee te geven: je moet 7 uur op hoog tempo (hartslag op ~160 voor iemand van 30-35) rennen om een kilo gewicht kwijt te raken. En dat is dan niet eens alleen maar vet. En dan ga je er even vanuit dat je 7 uur op dit tempo kunt rennen zonder te eten (wat je niet gaat redden natuurlijk).

Dus belangrijkste is om beter met je voeding om te gaan.
Dat ligt er maar aan. Het is heel simpel: wat erin gaat (<=) moet er ook weer uit (=>), als je het hebt over verbranding en dus afvallen. Als je alléén minder gaat eten, heb je ten eerste een zwaardere tijd, want weinig eten is moeilijk, en ten tweede bouw je geen spieren op (en spieren maken je lichaam niet alleen strakker, maar zorgen er ook voor dat je meer verbrandt). Het ligt dus voor de hand om die twee te combineren: én minder eten, én bewegen. Het voordeel van die aanpak is dat je het allebei niet rigoureus hoeft te doen: je eet iets minder, en je beweegt iets meer - dat zorgt voor een constante plus in de verbranding (zowel door minder eten als door bewegen) en dit is bovendien iets wat de meeste mensen wel kunnen opbrengen. Kortom: win-win.

Je hoeft helemaal niet te gaan hardlopen om extra te verbranden; je kunt ook (of zelfs beter) gaan wandelen. Dat is beter voor je lichaam, want veel minder belastend voor je gewrichten, en met 10.000 stappen per dag verbrand je zo'n 500 calorieën. Als je daarbij iets minder eet dan je gewend bent, heb je dus sowieso winst, want er gaat meer energie uit (=>) dan erin gaat( <=). Ga je daarnaast ook nog een paar keer per week sporten (krachttraining, bij voorkeur), dan val je geheid af en bouw je ook nog spieren op.
het sporten zelf. Tsja, je kunt altijd sporten en dat is altijd gezond. Maar als je wat meer spieren op wil bouwen dan ga je het niet redden met een gewicht van 5 en 10 kilo. Dat heeft twee redenen: tien kilo is erg weinig als je een paar weken hebt getraind. Dus op een gegeven moment moet je heel veel herhalingen doen om effect te verkrijgen. Daarnaast wil je ook warmdraaien om geen blessures te krijgen. Om dat te doen heb je een aantal setjes met lichtere gewichten. Maar die heb je niet, want je hebt alleen maar 5 en 10. Dat zijn grote stappen om op te warmen.

Daarbij geldt natuurlijk ook dat 10 kilo voor de ene oefening heel veel kan zijn en voor de ander heel weinig. Dus ook daar ben je erg beperkt in wat je kunt.
Ik denk dat je met 5 en 10 kilo een heel eind komt, hoor. Dan moet je wel van beide gewichten twee dumbbells hebben, anders wordt het lastig om lunges, squats, fly's, presses etc. te doen. Ideaal zijn verstelbare dumbbells (die gaan van 2 kg tot 4, 6, 8, 10, 12, 14). en die kun je tijdens je training zo nodig verstellen. Opwarmen kun je heel goed met weerstandsbanden doen. En verder zijn oefeningen met je eigen lichaamsgewicht natuurlijk geweldig: doe maar eens 3 sets van 10 (of 15, of 20) push ups - dan heb je geen dumbbels meer nodig om je borst te trainen. Hetzelfde geldt voor Chin ups of pull ups, waarmee je je rug, schouders en armen zwaarder en effectiever traint dan met dumbbells.
Als je thuis de motivatie op kunt brengen..
Alle reacties Link kopieren
samarinde schreef:
23-03-2019 01:41
Dat ligt er maar aan. Het is heel simpel: wat erin gaat (<=) moet er ook weer uit (=>), als je het hebt over verbranding en dus afvallen. Als je alléén minder gaat eten, heb je ten eerste een zwaardere tijd, want weinig eten is moeilijk, en ten tweede bouw je geen spieren op (en spieren maken je lichaam niet alleen strakker, maar zorgen er ook voor dat je meer verbrandt). Het ligt dus voor de hand om die twee te combineren: én minder eten, én bewegen. Het voordeel van die aanpak is dat je het allebei niet rigoureus hoeft te doen: je eet iets minder, en je beweegt iets meer - dat zorgt voor een constante plus in de verbranding (zowel door minder eten als door bewegen) en dit is bovendien iets wat de meeste mensen wel kunnen opbrengen. Kortom: win-win.

Je hoeft helemaal niet te gaan hardlopen om extra te verbranden; je kunt ook (of zelfs beter) gaan wandelen. Dat is beter voor je lichaam, want veel minder belastend voor je gewrichten, en met 10.000 stappen per dag verbrand je zo'n 500 calorieën. Als je daarbij iets minder eet dan je gewend bent, heb je dus sowieso winst, want er gaat meer energie uit (=>) dan erin gaat( <=). Ga je daarnaast ook nog een paar keer per week sporten (krachttraining, bij voorkeur), dan val je geheid af en bouw je ook nog spieren op.
Tuurlijk, sporten helpt en meer spiermassa helpt ook. Meer spiermassa bouw je niet makkelijk op in je eentje thuis zonder instructie met twee dumbells van relatief lage gewichten. Jouw advies om lichaamsgewichtoefeningen te doen is natuurlijk hulpvaardig, maar het is behoorlijk lastig om een goede opbouw hierin te krijgen. Drie herhalingen en dan uitgeput zijn omdat je lichaam te zwaar is schiet namelijk totaal niet op.

En wat betreft wandelen: natuurlijk, alle sporten helpen. Ik hoop dat je snapt dat het hardlopen een voorbeeld was en dat je ook wat anders kunt doen. Zoals bijvoorbeeld wandelen. Maar hardlopen is een makkelijk sport waarbij je de meeste calorieën verbrandt per uur. Dus behoorlijk efficiënt. 10.000 stappen is ongeveer 8 kilometer. Met een wandeltempo van 5km per uur is dat dus zo'n 1,5 uur wandelen. Als je daarmee zoals jij zegt 500 kcal verbrandt, dan is dat een stuk tijdsintensiever. Dan moet je dus om 1kg lichaamsgewicht kwijt te raken niet 7 uur hardlopen, maar 21 uur wandelen. Ofwel een halve werkweek wandelen voor één kilo. Dan kun je een stuk beter dat stuk franse kaas (150 gram, 500 kcal) laten staan.
Met afvallen heb ik geen ervaring, maar sinds een jaar sport ik thuis ( ik train mijn billen en ik doe yoga).
In yoga heb ik vroeger lessen gehad en ik vind extra oefeningen via Youtube, dus dat lukt wel.
Het trainen van mijn billen was in het begin nog lastig, omdat ik de juiste oefeningen bij elkaar moest zoeken. Ik ben nu een jaar bezig en maak gebruik van een kettlebel, enkelgewichten en weerstandsbanden. Ik haal de oefeningen van internet en maak ze zwaarder door gewichten etc. toe te voegen of om meer reps te doen.
Het duurt ongetwijfelt langer om thuis resultaat te boeken maar het is me inmiddels wel gelukt :-)
Ik sport regelmatig thuis als ik geen zin heb om naar de sportschool te gaan. Ik heb ook het 12 weekse programma van Kayla Itsines gedaan. Dat kun je vinden onder bbg. En ik zag duidelijk resultaat!

Ze gaf aan foto's te maken vanaf het begin, 4 weken later weer etc etc. En als je dan vooruitgang ziet, werkt dat erg aanstekelijk.

Nu doe ik die oefeningen nog wel is thuis of yoga.
Ik train ook thuis (powerlifting/bodybuilding). De sportschool had meer mogelijkheden door alle apparaten, maar er waren zóveel 'haantjes' dat ik me er echt niet meer op mijn gemak voelde.

Ik heb een barbell, haltersteunen, bankje, dumbbells (verstelbaar van 2,5 tot 30 kg per stuk) en 120 kg aan halterschijven. Daarmee kan ik alle belangrijke spiergroepen trainen. Ik zou alleen nog graag een pull-up stang willen, maar vertrouw de stevigheid van mijn muren niet helemaal :-[ Ik doe niet veel cardio, maar heb wel een roeimachine en doe af en toe HIIT.

Om thuis goed resultaat te bereiken zul je je wel aan een duidelijk schema moeten houden. Als je wilt dat je lichaam verandert, zul je het continu moeten uitdagen en daarvoor is het nodig om bijv. met regelmaat de zwaarte van je training te verhogen. Ik zou dus een trainingsschema opzoeken online en je daar een tijdje aan houden, niet elke week iets anders doen.

Wat betreft de de discussie over het veranderen van je lichaam: ik heb zelf gemerkt dat de verhoudingen van mijn lichaam echt niet veranderen. Ik had vrij stevige heupen en een slanke taille. Beide zijn iets slanker en vooral steviger geworden, maar die verhouding blijft. Wel zijn mijn schouders nu een stuk breder waardoor die stevige heupen veel minder opvallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven