Eten na fietsen

31-03-2019 12:38 24 berichten
Hoi!

Man wielrent dagelijks van en naar het werk. Ongeveer 65/70minuten enkele reis. Nu heeft hij de laatste tijd last van spierpijn die slecht over gaat.

Hij eet weinig voor de inspanning die hij levert, zo'n 5 boterhammen, 2 x fruit en avondeten. Honger heeft 'ie niet en als het druk is op z'n werk eet hij dan niks extra.
Ben op zoek naar tips wat hij het beste extra kan eten voor spierherstel. Eitwitrijk en koolhydraatrijk. Maak zelf wel vaak repen (pindakaas en banaan bijv) maar ook andere tips zijn welkom, wat eten jullie extra na het sporten?
Alle reacties Link kopieren
Mijn man eet vaak van die Skyr yoghurt na het sporten. Zitten heel veel eiwitten in. Lidl heeft ze in verschillende smaakjes.
Is hij ook afgevallen dan? Vind het echt weinig wat hij eet.
Alle reacties Link kopieren
Hij eet alleen maar koolhydraten. Repen zijn snoep. Eiwit zit in vlees, vis, ei en zuivel o.a.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
gizzmo-returns schreef:
31-03-2019 12:49
Is hij ook afgevallen dan? Vind het echt weinig wat hij eet.
Hij is zo'n 6 kg afgevallen sinds hij zo vaak fietst maar dat is over een langere periode. Zijn BMI is 22.5 dus gewoon netjes.
Te weinig eten vind ik dus ook. Daar probeer ik m nu van te overtuigen, dat dat ook slecht is voor het spierherstel na sporten.
je krijgt geen spierpijn van te weinig eten en beweging die je elke dag doet, beter gaat hij eens langs de dokter
S-Meds schreef:
31-03-2019 12:59
je krijgt geen spierpijn van te weinig eten en beweging die je elke dag doet, beter gaat hij eens langs de dokter
Hij is tot kort geleden onder behandeling geweest van een MDL arts i.v.m. een darmontsteking. Bijna 2 jaar lang door de medische molen gehaald, maandelijks bloedprikken, allerlei scans/echo's/onderzoeken. Volgens de arts is de spierpijn niet iets aanwijsbaar medisch.
lilyjo schreef:
31-03-2019 13:02
Hij is tot kort geleden onder behandeling geweest van een MDL arts i.v.m. een darmontsteking. Bijna 2 jaar lang door de medische molen gehaald, maandelijks bloedprikken, allerlei scans/echo's/onderzoeken. Volgens de arts is de spierpijn niet iets aanwijsbaar medisch.
waarom denk je dan dat het met meer eten beter wordt?
hij eet niet te weinig en dat fietsen is ook niet bepaald krachtsport
S-Meds schreef:
31-03-2019 13:06
waarom denk je dan dat het met meer eten beter wordt?
hij eet niet te weinig en dat fietsen is ook niet bepaald krachtsport
Ruim 2 uur per dag wielrennen met zijn eten lijkt me echt te weinig. Anders zou je ook niet afvallen lijkt me, als het genoeg zou zijn? Ik vind wielrennen ook wel wat anders dan gewoon fietsen.
gizzmo-returns schreef:
31-03-2019 13:32
Ruim 2 uur per dag wielrennen met zijn eten lijkt me echt te weinig. Anders zou je ook niet afvallen lijkt me, als het genoeg zou zijn? Ik vind wielrennen ook wel wat anders dan gewoon fietsen.
maakt niks uit, op de wielrenfiets ga je harder omdat je ergonomischer zit en de fiets licht is, met een gewone fiets kan je net zoveel watt trappen maar dan ga je minder hard
S-Meds schreef:
31-03-2019 13:35
maakt niks uit, op de wielrenfiets ga je harder omdat je ergonomischer zit en de fiets licht is, met een gewone fiets kan je net zoveel watt trappen maar dan ga je minder hard
Met wielrennen verbrand je zo’n 600 calorieën per uur, afhankelijk van de snelheid nog meer. Dus hij zou alleen al 1200 calorieën extra moeten eten om dit te compenseren. Bovendien zou hij ovetraind kunnen raken door elke dag meer dan twee uur te wielrennen. Hij kan beter bijvoorbeeld drie keer op de fiets en tussendoor telkens een dag op een andere manier naar zijn werk gaan.
Pipo8888 schreef:
31-03-2019 13:58
Met wielrennen verbrand je zo’n 600 calorieën per uur, afhankelijk van de snelheid nog meer. Dus hij zou alleen al 1200 calorieën extra moeten eten om dit te compenseren. Bovendien zou hij ovetraind kunnen raken door elke dag meer dan twee uur te wielrennen. Hij kan beter bijvoorbeeld drie keer op de fiets en tussendoor telkens een dag op een andere manier naar zijn werk gaan.
Hij heeft een gemiddeld tempo van 30 km p.u. (veel stadsverkeer).

Hij fietst 5 dagen per week, soms 4, afhankelijk van zijn diensten. Met fietsen zelf heeft hij geen last, vaak juist 's avonds en op vrije dagen.
S-Meds schreef:
31-03-2019 13:35
maakt niks uit, op de wielrenfiets ga je harder omdat je ergonomischer zit en de fiets licht is, met een gewone fiets kan je net zoveel watt trappen maar dan ga je minder hard
Nou ja ligt er natuurlijk aan hoeveel kilometers hij aflegt, maar als ik een uur heb gewielrend ben ik zomaar 30km verder en als ik dat twee uur lang doe moet ik echt wel meer eten dan op een dag dat ik niet fiets.
Maar ik weet niet of eten helpt tegen spierpijn?
Wat wel helpt: genoeg drinken, genoeg rust en verder is spierpijn ook niet erg.
Alle reacties Link kopieren
Ja idd, drinkt hij genoeg water? Helpt bij het afvoeren van het zuur/afvalstoffen uit de spieren.
NorthCape schreef:
31-03-2019 14:54
Ja idd, drinkt hij genoeg water? Helpt bij het afvoeren van het zuur/afvalstoffen uit de spieren.
Hij heeft een bidon bij tijdens het fietsen en verder meestal koffie op 't werk. Dus dat is zeker iets wat verbeterd kan worden.
Ik denk dat hij zichzelf de vraag moet stellen wat er de laatste tijd veranderd is. Aangezien hij er eerder geen last van had?
Alle reacties Link kopieren
Is het spierpijn, of is het pijn van spierstijfheid? Twee uur wielrennen is een intensieve maar ook monotone activiteit. Misschien helpen strekoefeningen.
don't watch the movie, read the book
Pipo8888 schreef:
31-03-2019 13:58
Met wielrennen verbrand je zo’n 600 calorieën per uur, afhankelijk van de snelheid nog meer. Dus hij zou alleen al 1200 calorieën extra moeten eten om dit te compenseren. Bovendien zou hij ovetraind kunnen raken door elke dag meer dan twee uur te wielrennen. Hij kan beter bijvoorbeeld drie keer op de fiets en tussendoor telkens een dag op een andere manier naar zijn werk gaan.
van vier dagen 2 uurtjes fietsen raak je echt niet overtraind
wat wel zou kunnen helpen is extra magnesium slikken als hij geen liefhebber is van magnesiumrijke voeding
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-03-2019 16:12
wat wel zou kunnen helpen is extra magnesium slikken als hij geen liefhebber is van magnesiumrijke voeding
Ja daar zat ik ook al aan te denken. Kun je meerdere merken kleine tubetjes van kopen, niet echt milieu vriendelijk maar goed. Smaken wel lekker en als ik ver fiets dan merk ik het gebruik zeker wel van. Voorkomt bij mij voornamelijk kramp.
fietsen varen vrouwelijk doen
zeefietser1 schreef:
31-03-2019 16:20
Ja daar zat ik ook al aan te denken. Kun je meerdere merken kleine tubetjes van kopen, niet echt milieu vriendelijk maar goed. Smaken wel lekker en als ik ver fiets dan merk ik het gebruik zeker wel van. Voorkomt bij mij voornamelijk kramp.
Of gewoon een pilletje elke dag
zeefietser1 schreef:
31-03-2019 16:20
Ja daar zat ik ook al aan te denken. Kun je meerdere merken kleine tubetjes van kopen, niet echt milieu vriendelijk maar goed. Smaken wel lekker en als ik ver fiets dan merk ik het gebruik zeker wel van. Voorkomt bij mij voornamelijk kramp.
Aminozuren?
ei eten en banaan helpt heel goed tegen spierpijn! Magnesium rijk :idee:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven