Domme sportvragen

11-04-2019 16:09 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben totaal asportief opgegroeid. Alleen op de basisschool gym gehad en op de middelbare school vanwege oneindig medisch gedoe aan mijn voet geen gymles gehad. Nu is dat gelukkig al jarenlang helemaal genezen.

Ik ken van bijna geen een sport de regels, snap ook niets van het enthousiasme waarmee ouders om 8:00 uur op voetbalvelden staan.... Ben echt een sportdummie :)

Maar, nu ben ik een tijdje geleden begonnen met sporten en heb allerlei domme vragen. Tijdens groepslessen bv weet ik nooit waarom bepaalde oefeningen zijn, en ben ik altijd blij als de docent zegt waar je het moet voelen al doet het bij mij altijd ergens anders pijn dan.

En ik vraag me bv af waarom yoga en buikspieroefeningen op zo'n hard dun matje gedaan wordt.
Maar dit lijkt me dus zo'n domme vraag dat ik hem maar niet stel 🙃

Dus ik dacht, misschien leuk om te zien of er nog andere sportdummies zijn met domme vragen waarop de meer gevorderden dan het antwoord kunnen geven.

Domme vragen bestaan niet zeggen ze altijd maar misschien heb jij er toch eentje? :)
Alle reacties Link kopieren
Wat matje betreft is het maar net wat je voorkeur heeft qua dikte hoor.
Maar de dikkere matten zijn imo meer verend, en daar heb je dan met yoga minder grip op. Anders kan ik het ook niet bedenken. :jump:
.
Alle reacties Link kopieren
NOu dat, wat betreft matjes. Bij bepaalde yoga-oefeningen wil je veel grip, en dan is zo'n dunner matje fijn. Als er gerelaxed moet worden aan het eind van de les leg ik er een handdoek overheen. Anders lig ik niet lekker.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Yoga en buikspieroefeningen doen op de harde grond is nog oncomfortabeler. ;-)
Het is comfortabeler op een matje, maar doordat ze niet te zacht zijn, blijft het veilig. Op een te zachte mat is het lastiger om een oefening goed uit te voeren omdat je bijvoorbeeld minder stabiel staat op één been of doordat je juist tegendruk nodig hebt. Een buikspieroefening uitvoeren op een matras werkt bijvoorbeeld niet, dat beweegt te veel mee.

Bij sommige sportscholen hebben ze verschillende diktes of als je er echt last van hebt dat het te hard is, mag je soms ook 2 matjes op elkaar stapelen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Sport je bij de sportschool, op fitnessapparaten? Die hebben vaak een sticker met daarop een lichaampje, en de spieren die je met het desbetreffende apparaat traint zijn in het rood afgebeeld. Super handig!
Ik heb ook een domme vraag. Van de trainer 'moet' ik buikspieroefeningen doen. Recht en schuin 3x15 keer.
Maar ik merkte dat als ik 3x15 schuin links, 3x15 schuin rechts en 3x15 recht doe dat ik verga van de spierkramp.
Dus ik doe nu 3x15 links, midden, rechts. Vind ik veel beter te doen.
Maar mag dat?
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
11-04-2019 16:30
Ik heb ook een domme vraag. Van de trainer 'moet' ik buikspieroefeningen doen. Recht en schuin 3x15 keer.
Maar ik merkte dat als ik 3x15 schuin links, 3x15 schuin rechts en 3x15 recht doe dat ik verga van de spierkramp.
Dus ik doe nu 3x15 links, midden, rechts. Vind ik veel beter te doen.
Maar mag dat?

Waarom zou dat níet mogen?
Mijn parttime OCD zou de manier van je trainer willen want balans enzo, maar een rationele verklaring zou ik er ook niet voor hebben.
.
Alle reacties Link kopieren
van mij wel:-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb helemaal niks met boksen maar ik vraag me wel af waarom het een boksRING heet...hij is namelijk vierkant.

Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
Dit topic komt als geroepen!

Ik heb ook een domme sportvraag.
Ik loop dagelijks zo'n 7 a 8 kilometer in een tempo van 5,5 km/h.
Wat ik me afvraag omdat er vaak gezegd wordt dat je rustdagen tussen het sporten moet inlassen; geldt dat ook voor mijn activiteit?
Alle reacties Link kopieren
Als je meer wilt begrijpen van wat je doet, is het heel goed om met een personal trainer te gaan trainen. Sommige fysiotherapiepraktijken bieden ook sporten onder begeleiding aan, dat is vaak wat goedkoper. Zij kunnen je ook heel goed leren hoe je oefeningen goed uitvoert en waar ze goed voor zijn. En tussendoor kan je pt al je domme sportvragen beantwoorden :cheer:
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
11-04-2019 16:41
Dit topic komt als geroepen!

Ik heb ook een domme sportvraag.
Ik loop dagelijks zo'n 7 a 8 kilometer in een tempo van 5,5 km/h.
Wat ik me afvraag omdat er vaak gezegd wordt dat je rustdagen tussen het sporten moet inlassen; geldt dat ook voor mijn activiteit?

Luister naar je lichaam. Als je rust nodig hebt, neem je rust.
Als ik nu ineens zou gaan doen wat jij doet krijg ik in eerste instantie waarschijnlijk last van m’n kuiten en schenen (heb ik gauw), dus zou ik op moeten bouwen met rust tussendoor. Maar ik fietste dan weer een keer 1000km in een maand zonder een centje pijn. :bonk:
.
Zwaluwtje123 schreef:
11-04-2019 16:37
Ik heb helemaal niks met boksen maar ik vraag me wel af waarom het een boksRING heet...hij is namelijk vierkant.

Iemand een idee?

Vroeger was het wel een cirkel, toen stonden de toeschouwers er gewoon in een kring omheen (heul vroeger, toen er ook nog geen bokshandschoenen waren). Uiteindelijk hebben ze er een vierkant van gemaakt zodat de toeschouwers de boksers niet konden aanraken.
greenmoustache schreef:
11-04-2019 16:41
Dit topic komt als geroepen!

Ik heb ook een domme sportvraag.
Ik loop dagelijks zo'n 7 a 8 kilometer in een tempo van 5,5 km/h.
Wat ik me afvraag omdat er vaak gezegd wordt dat je rustdagen tussen het sporten moet inlassen; geldt dat ook voor mijn activiteit?
Ik vind dat dat geldt voor beginners of voor uitzonderlijk zware inspanningen.
Als je dagelijks een inspanning levert waar je aan gewend bent, dan vind ik het niet nodig. Ik heb vandaag al een aantal km gezwommen. Daar heb ik geen rustdag voor nodig. Morgen ga ik weer en straks misschien nog hardlopen. Zou ik vandaag het dubbele van mijn normale aantal km gedaan hebben, dan zou ik een rustdag overwegen. Maar meestal doe ik dan gewoon minder, 1 km of zo.
Anoniem262821034 schreef:
11-04-2019 16:33
Waarom zou dat níet mogen?
Mijn parttime OCD zou de manier van je trainer willen want balans enzo, maar een rationele verklaring zou ik er ook niet voor hebben.
Alles mag natuurlijk, maar is het goed?
No pain, no gain ben ik geneigd te denken
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
11-04-2019 16:41
Dit topic komt als geroepen!

Ik heb ook een domme sportvraag.
Ik loop dagelijks zo'n 7 a 8 kilometer in een tempo van 5,5 km/h.
Wat ik me afvraag omdat er vaak gezegd wordt dat je rustdagen tussen het sporten moet inlassen; geldt dat ook voor mijn activiteit?
Rust bouw je in om:
1. Bij te komen van een hoge inspanning, of
2. Je spieren, gewrichten, pezen en spieraanhechtingen niet te overbelasten.

Bij 5,5 km/u zal je normaliter geen hoge hartslag hebben, dus het belangrijkste is hoe je spieren etc. voelen. Geen probleem? Lekker lopen. Anders rustdagen inbouwen. Oh ja, zorg wel voor goed schoeisel. Anders kun je daardoor ook blessures opbouwen.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook niet uit een sportfamilie, maar wat je andere opmerking betreft over de regels. Gewoon goed opletten als de trainer het aan je kinderen uit legt.Ik ben zelfs de telling van tennis gaan begrijpen. Kind zat op tennisles en ja dan komt toch een keer het moment dat zo'n telling uitgelegd moet worden. Ben ik er gewoon even bij gaan staan haha. En voetbal ook hoor, gewoon goed opletten, ik weet zelfs wat buitenspel is. Heb wel eens gevlagd zelfs. Dus er is best hoop.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
11-04-2019 16:30
Ik heb ook een domme vraag. Van de trainer 'moet' ik buikspieroefeningen doen. Recht en schuin 3x15 keer.
Maar ik merkte dat als ik 3x15 schuin links, 3x15 schuin rechts en 3x15 recht doe dat ik verga van de spierkramp.
Dus ik doe nu 3x15 links, midden, rechts. Vind ik veel beter te doen.
Maar mag dat?
Het mag. Maar is het echt kramp, of is het protest tegen de inspanning? Geïsoleerde herhaling is zwaar, maar effectiever heb ik altijd geleerd. Door te wisselen herhaal je de inspanning niet direct.
Alle reacties Link kopieren
en ben ik altijd blij als de docent zegt waar je het moet voelen al doet het bij mij altijd ergens anders pijn dan
;-D Dit herken ik van toen ik begon met yoga hahaha.

Hier nog zo'n a-sportief kind dat nu sporten toch leuk vindt. Hardlopen vooral, en yoga voor de afwisseling en ontspanning.
Bij yoga is het heel belangrijk om de bewegingen goed uit te voeren. Daar heb je een stevige ondergrond voor nodig, anders zak je heel makkelijk in of val je om. Een matje geeft meer grip dan een gladde vloer. Dat is gelijk ook de reden dat je het beste op blote voeten kun oefenen.
What a nuanced anxiety
petra123456 schreef:
11-04-2019 17:41
Het mag. Maar is het echt kramp, of is het protest tegen de inspanning? Geïsoleerde herhaling is zwaar, maar effectiever heb ik altijd geleerd. Door te wisselen herhaal je de inspanning niet direct.
Protest tegen inspanning denk ik wel.
Hm okay, ik zal doen wat de trainer zegt.
greenmoustache schreef:
11-04-2019 16:41
Dit topic komt als geroepen!

Ik heb ook een domme sportvraag.
Ik loop dagelijks zo'n 7 a 8 kilometer in een tempo van 5,5 km/h.
Wat ik me afvraag omdat er vaak gezegd wordt dat je rustdagen tussen het sporten moet inlassen; geldt dat ook voor mijn activiteit?
Als je tevreden bent met dit tempo, dan is dat prima. Maar als je sneller wil worden en je gaat het tempo en de inspanning opvoeren en je wil echt meer gaan hardlopen, dan is het wel goed om een hersteltijd in te lassen.
Wat betreft het matje van de yoga; als het goed is lig je er niet op als een zak aardappelen, je bent wel actief. Buikspieroefening zijn juist moeilijker vanuit een zachte ondergrond, net zoals opstaan uit een zitzak lastiger is dan vanaf de grond opstaan.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
11-04-2019 16:30
Ik heb ook een domme vraag. Van de trainer 'moet' ik buikspieroefeningen doen. Recht en schuin 3x15 keer.
Maar ik merkte dat als ik 3x15 schuin links, 3x15 schuin rechts en 3x15 recht doe dat ik verga van de spierkramp.
Dus ik doe nu 3x15 links, midden, rechts. Vind ik veel beter te doen.
Maar mag dat?
Je mag een klein beetje spierpijn hebben. Is er meer, dan ga je over je grens.
Zwaluwtje123 schreef:
11-04-2019 16:37
Ik heb helemaal niks met boksen maar ik vraag me wel af waarom het een boksRING heet...hij is namelijk vierkant.

Iemand een idee?
Volgens mij omdat er vroeger in een ring/cirkel werd gebokst/gevochten, gewoon op de grond, buiten, zonder touwen o.d. Boksen is een oude sport.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor jullie antwoorden op mijn loopvraag.
Voel voornamelijk mijn spieren op mijn heupen zeg maar, tijdens het lopen vooral. Op zich wel een fijn gevoel maar misschien om de dag een kilometer of 2 minder of een tandje zachter is wel een idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven