Krachtsport/gewichtheffen

24-04-2019 18:29 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Ik ben nieuw hier en opzoek naar dames die ook aan krachtsport of gewichtheffen doen. Ik heb zelf een tijdje oly gedaan en ben sinds het begin van dit jaar serieus gaan powerliften. Wat ik soms jammer vind aan de sport is dat ik vaak alleen train, dus ik dacht misschien vind ik hier wel leuke dames die hetzelfde doen, zodat we elkaar kunnen motiveren en misschien wel een keer samen kunnen sporten :)

Groetjes Maddy
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel krachtsport gedaan, kettlebells, crossfit, powerliften...zeg maar grote compound oefeningen. Olympisch heb ik wel geprobeerd maar mijn lijf is niet zo geschikt voor al die extreme hoeken met een gewicht boven je hoofd. Ik ben alleen door ziekte gestopt en ik heb nu voorzichtig mijn kettlebells weer opgepakt. Maar meer dan een beetje swingen, snatchen, pressen en squatten doe ik nog niet met 8-12 kg, terwijl ik vroeger 90-100kg deadlifte. Ik ben 1.60.

In reguliere sportscholen wordt door 'gewone' sporters, mannen en cardio mensen niet altijd positief gereageerd op een vrouw die aan krachtsport doet. Ik ben al best wat haantjes tegen komen die vervelend doen tegen een vrouw zoals je gewichten wegpakken e.d. of nare opmerkingen maken, dan wel ongewenst slechte adviezen opdringen. Ik train inmiddels liever thuis.

Crossfit is wel gezellig en aardige mensen. Ik ga altijd 3x dood tijdens de training omdat ik zo competitief ben. Ik heb een dubbele longontsteking gehad o.a. en ik ben inmiddels 40+.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoi TO,

Sinds bijna 2 jaar doe ik aan krachttraining. Ik train thuis en heb allerlei losse materialen tot mijn beschikking, maar ook een squat rack, lat pulldown machine, easy bar, etc.

Ik train 3x per week, tot voor kort in een push - pull - legs schema. Helaas is door een vervelende blessure (piriformissyndroom) 1 volle training gericht op benen/billen te heftig, dus nu pak ik bij iedere training een beetje lower body mee. Dat gaat heel goed. Ook voeg ik regelmatig gerichte buikspieroefeningen toe aan mijn training.

Ik ben bijna 1.90 m lang en vrij slungelig gebouwd, dus een echte spierbundel zal ik niet worden. ;) Mijn schouders en armen tekenen het meest qua spieren, daar ben ik best trots op. :)
Alle reacties Link kopieren
Als man mag ik dus niet reageren?
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
24-04-2019 20:02
Als man mag ik dus niet reageren?
Ja wel hoor, van mij wel. Leuke mensen mogen altijd reageren :proud:
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Sinds de dreumes veel minder tijd om echt te sporten dus ben ik een nieuwe challenge aangegaan:

Ik druk me elke dag op op in 4 series met 40 seconden tussenpauze. Ik ben begonnen met 1 keer en zit nu op 22 keer en doel is 4 series van 50. En voor het hele kleine beetje tijd dat je er aan kwijt bent heb je verrassend veel resultaat!
Alle reacties Link kopieren
Heei!

Ik ben nu ook al een paar maanden fanatiek aan het krachtraining. Het is echt heerlijk om jezelf sochtends helemaal in het zweet te werken.

Ik sta er ook best wel versteld van hoe snel je sterker wordt. En hoe snel je resultaat ziet!

Het is soms een beetje saai inderdaad, meestal ben ik ook alleen en verder zijn er alleen maar mannen.

HIIT workouts zijn toch wel mijn favoriet en de jouwe?
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik die waterscheiding tussen mannen en vrouwen in sportscholen jammer om te zien. Vrouwen volgen massaal / bijna alleen maar groepslessen en mannen richten zich op fitness/ steeds zwaardere gewichten.

Mannen zouden veel meer aandacht kunnen besteden aan lenigheid, trainen van kleinere spiergroepen, buikspieren en conditie. Vrouwen hebben nogal eens de neiging om te licht te trainen en kunnen de grote spiergroepen (benen/ borst/ armen) efficienter trainen via fitnes met zwaardere gewichten.
Leuk topic!

Ik ben sinds ongeveer 4 jaar bezig met powerliften, soms afgewisseld met een tijdje bodybuilden als ik even wat focus op esthetiek wil leggen. Afgelopen jaar heeft het op een laag pitje gestaan omdat we een huis hebben gebouwd en ik te weinig tijd had, maar ik ben sinds een paar maanden weer volop bezig.

Helemaal eens met boogschutter, trouwens. Vrouwen zijn vaak veel te bang om te gespierd te worden, terwijl dat echt niet zomaar gebeurt. Ik doe er al jaren mijn best voor en train met heel zware gewichten, maar zie er echt nog niet zo gespierd uit als ik zou willen. Dat is voor vrouwen ook gewoon heel lastig qua hormonen.

Rare reacties van mannen in sportscholen zijn herkenbaar. Ik voelde me regelmatig niet op mijn gemak omdat er echt heel ongepast werd gestaard (en nee, mijn kleding was echt niet uitdagend, als dat überhaupt iets mag uitmaken). Ook kwamen er vaak meerdere mannen tegelijk aanrennen om te vragen of ik een spotter nodig had bij het squatten. Er waren geen vrouwen in mijn sportschool die daar sterk genoeg voor waren, dus ik maakte er gebruik van, maar werd dan regelmatig nét iets te vaak aangeraakt op net de verkeerde plek.

Gelukkig waren er ook genoeg mannen die wel leuke reacties gaven en me aanmoedigden bij PR pogingen. Ik was de enige vrouw die echt zwaar trainde, dus het viel ook wel op. Inmiddels train ik thuis omdat het aandeel 'haantjes' in de sportschool zo toenam dat ik me echt niet meer op mijn gemak voelde. Dat gaat ook wel, maar ik durf mezelf net iets minder hard te pushen omdat ik niet altijd een spotter heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven