Sporten met spierpijn?

30-04-2019 20:22 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Sinds een paar weken ben ik twee keer in de week flink aan het sporten, ik heb de smaak te pakken. Ik doe vooral aan krachttraining.

Ik wil eigenlijk om de dag gaan sporten, maar vaak heb ik dan nog spierpijn van de laatste keer. Moet je wachten tot de spierpijn (zo goed als) over is voordat je dezelfde spiergroepen traint? Of kun je daar ook prima "doorheen" trainen?

Ik wil mezelf niet beschadigen, maar wil ook graag doorpakken :)
je kan dan beter even een ander soort training doen, bijv. cardio. weer krachttrainen als je hersteld bent. juist kt heeft herstel nodig
Alle reacties Link kopieren
Of splitten. De ene keer veel benen en buik, en andere keer juist veel borst/rug en een andere keer veel armen biceps/triceps en schouders.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het prettig houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
viva-amber schreef:
30-04-2019 20:51
Of splitten. De ene keer veel benen en buik, en andere keer juist veel borst/rug en een andere keer veel armen biceps/triceps en schouders.
ze is een paar weken bezig, eerste jaar zou ik alleen fb doen
Alle reacties Link kopieren
Sporten doe je over 3 dagen.
- eerste dag sport je
- tweede dag kijk je hoeveel spierpijn / last je hebt
- derde dag ga je weer sporten, heb je nog te veel spierpijn, dan moet je de trainingsintensiteit verminderen. Heb je niets gemerkt, dan train je harder.

Te veel last betekent dat je te zwaar getraind hebt. En dat is niet de beste manier om sterker en beter te worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook opsplitsen. Ene dag voornamelijk billen benen, dan een dag voornamelijk buik/rug, dan een dag schouders en armen. Natuurlijk ook wat afwisseling tussendoor en je kan het ook anders combineren, maar daardoor wel goed vol te houden.
Of je moet het eerst wat lichter doen/betere warming up/ beter rekken
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
30-04-2019 21:08
ze is een paar weken bezig, eerste jaar zou ik alleen fb doen
Waarom zou je dat aanraden Meds?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je ten koste van alles blessures moet voorkomen. Bindweefsel herstelt namelijk veel langzamer dan je spierweefsel maar die moet wel alles dragen.

Voor je het weet mag je een halfjaar niets meer doen, dan heb je een verzwakte achillespees, een pijnlijke peesaanhechting onder je knie, gevoelige polsen (waardoor je helemaal geen gewicht meer op kan tillen) en wat is er nog meer. Shin splints. Of herhaalde bursitis. Rugpijn. Of het Iliotibiaal frictiesyndroom. Dat soort ellende.

Bovendien train je je zelfdiscipline door niet toe te geven aan je enthousiasme.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Voor beginners wordt over het algemeen fullbody aangeraden, 3 x per week, omdat je daar de meeste progressie mee maakt. Maar steeds met veel spierpijn weer gaan trainen is ook niet handig, waarschijnlijk heb je langere hersteltijd nodig.

Ik zou dus of max. 3 x per week full body gaan krachttrainen. Als je nog steeds zoveel spierpijn hebt, dan qua intensiteit een stapje terug.

Of ik zou toch gaan splitten (UB/LB of push/pull/legs).

Of ik zou om en om KT en cardio doen.

Maar.... wat is precies je doel? En hoe is de opbouw van je training: heb je wel een goede warming up en cooling down? Eet je voldoende eiwitten voor herstel? Daar is wellicht ook nog wat winst te halen.
Alle reacties Link kopieren
Bospaddestoeltje schreef:
01-05-2019 09:28
Voor beginners wordt over het algemeen fullbody aangeraden, 3 x per week, omdat je daar de meeste progressie mee maakt. Maar steeds met veel spierpijn weer gaan trainen is ook niet handig, waarschijnlijk heb je langere hersteltijd nodig.

Ik zou dus of max. 3 x per week full body gaan krachttrainen. Als je nog steeds zoveel spierpijn hebt, dan qua intensiteit een stapje terug.

Of ik zou toch gaan splitten (UB/LB of push/pull/legs).

Of ik zou om en om KT en cardio doen.

Maar.... wat is precies je doel? En hoe is de opbouw van je training: heb je wel een goede warming up en cooling down? Eet je voldoende eiwitten voor herstel? Daar is wellicht ook nog wat winst te halen.
Ik heb een goede warming up en cooling down. Ik wil voornamelijk afvallen en voorkomen dat ik daarbij spiermassa verlies. Ik ben op eigen kracht al veel kwijt geraakt, maar heb nu een beetje extra beweging nodig. Cardio doe ik niet in de sportschool, heb ik een hekel aan en ik wandel bovendien wel dag een uur met onze hond, dus dat leek me wel voldoende.
hamerhaai schreef:
30-04-2019 21:20
Sporten doe je over 3 dagen.
- eerste dag sport je
- tweede dag kijk je hoeveel spierpijn / last je hebt
- derde dag ga je weer sporten, heb je nog te veel spierpijn, dan moet je de trainingsintensiteit verminderen. Heb je niets gemerkt, dan train je harder.

Te veel last betekent dat je te zwaar getraind hebt. En dat is niet de beste manier om sterker en beter te worden.
Wat hamerhaai zegt...

Maar wat ook fijn kan zijn is de volgende dag even een stukje wandelen.

Ik wil wel is een klein stukje hardlopen alla loslopen doen. Wat hogere intensiteit dan gewoon lopen. Heerlijk.
Als je pas een paar weken bezig bent is het logisch dat je last hebt van spierpijn. Je lichaam is nog niet gewend aan dit soort belasting.
Je kunt prima trainen met spierpijn, maar het is wel slim om de intensiteit dan wat te verminderen. Gebruik bijvoorbeeld een lichter gewicht zodat je wel in beweging blijft en je spieren niet zo stijf worden, maar je jezelf niet te zwaar belast. Het is een beetje de balans zoeken tussen jezelf uitdagen en overbelasten. Dat moet je leren aanvoelen.

Ik doe al jaren aan zware krachttraining (powerlifting), maar als ik mijn trainingsschema verander krijg ik ook weer meer spierpijn dan gewoonlijk. Als jij naar 3x per week gaat zul je in het begin dus ook meer last hebben, maar je lichaam went daar uiteindelijk aan.
Spierpijn zegt overigens weinig over de kwaliteit van je training.

Edit: oh, vrij oud topic zie ik. Misschien heb je toch nog iets aan mijn reactie :)
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel yugen!

Ik heb inderdaad gisteren mijn schema gewijzigd, met allemaal andere oefeningen. Ik had de laatste weken helemaal geen last meer van spierpijn, maar nu: niet te doen! Kon nét mijn bed uit kruipen :)

Ik wil morgen weer gaan sporten maar dan is de spierpijn waarschijnlijk nog erger, ik zal jouw tips in mijn achterhoofd houden!
Alle reacties Link kopieren
Wandelen is geen cardio, tenzij je in de bergen woont :)
En zoveel spierpijn dat je amper je bed uit kunt komen betekent dat je echt teveel van je spieren hebt gevraagd.
.
Reiwa, dat is pittige spierpijn inderdaad. Hier vanmorgen hetzelfde na het deadlift PR van gisteravond, oef.
Die spierpijn is niet gek als je net je schema hebt veranderd, maar wel een teken dat je het morgen wat rustiger aan moet doen. Blijf in beweging, dat helpt tegen de spierpijn, maar train zeker niet zwaar. Gaaf om te horen dat je de smaak nog steeds te pakken hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven