Ultrarun

05-05-2019 09:17 13 berichten
Hoi hardlopers,

Ik was benieuwd of er op dit forum ultralopers rondrennen?

Een ultra run is voor degene die dat niet weten een afstand lopen boven een marathon. Denk hierbij aan afstanden hardlopen boven de 43km.
Dit wordt vooral op trail gedaan ipv asfalt.

Ik ben van plan om volgend jaar 50km te gaan lopen. Ik zit op de moment pas op een halve marathon, dus we trainen nog even door.

Ik was benieuwd hoe jij ervoor hebt getraind? Wat is je langste afstand? Welke ultra heb je gelopen en is zeker aan te raden?
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat knap! Goed bezig! Ik doe het je niet na maar wil je wel graag succes wensen. Mijn doel is wel om dit jaar te starten met lopen!
Volg het pad van jou dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen.
Zie baukje in de hardlopen topics. Deel 7 is nu gaande.
Voor mij is een halve toch echt de limiet voor een leuk rondje hardlopen, maar 'n ieder z'n hobby ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de stap tussen een halve en een hele marathon best groot.
Misschien eerst gaan voor een leuke marathon (trail)?
Ik loop nu een halve, wil het wel (voor de leuk) gaan uitbouwen naar 30km op termijn. Al heb ik (voor alsnog) niet het streven tot marathon of verder.


Baukje loopt inderdaad ultra's, die schrijft mee in het hardlooptopic (net als ik en vele anderen)
Thnx!

Is ook wel een stap hoor van halve naar ultra. Zeker staan eerst trail loopjes van 30 tot 42km op de lijst, maar zijn geen ultra's natuurijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik durf mezelf nu zo langzamerhand wel ultraloopster te noemen. Richt mij volledig op marathons en ultra's waarbij de marathons tegenwoordig dan meestal enkel een training zijn voor de ultralopen. Dit jaar al drie ultra's gelopen en een marathon en volgende week ga ik op een zesuursloop van start.
Heb drie keer een 100km wedstrijd gelopen. De aller mooiste wedstrijd is voor mij de 120km van Texel. Helaas die jaar gestrand op 96km. De 60km wel al drie keer uitgelopen. Verder kan ik de Monschau ultra ook zeker aanbevelen.
Welke 50 heb je in de planning? Tussen een marathon en afstanden tot de 60km vind ik persoonlijk niet zo heel veel verschil zitten. De marathon afstand kan natuurlijk wel in een sneller tempo maar omdat je dat weet en op een 50-60km vaak toch langzamer van start gaat is het goed te doen. Daarna wordt het mentaal wel een stuk zwaarder. Je komt dan soms in de dip terwijl de afstand die je nog af te leggen hebt nog niet te overzien is.
Zo vet!

Nou, ik oprecht nog niets in gedachte. Mogelijk ergens in april 1 van 50 (met de hond begreep ik, al vind ik dat te ver voor haar). April is naar mijn idee nog wat vroeg. Zat meer aan najaar 2020 te denken.
Alle reacties Link kopieren
Ja je kunt beter eerst maar een goede basis leggen. Een marathon is al een heel ander verhaal en niet zomaar twee keer een halve marathon achter elkaar (al is het dat wat afstand betreft natuurlijk wel).
Ik heb zelf eerst 6 marathons gelopen alvorens ik mij aan een ultra ging wagen. En niet dat daar een regel voor is of zo. Want het gaat meer om de trainingsomvang die je in de loop der jaren verteerd hebt en daarmee de belastbaarheid hebt opgebouwd.
Mai, hoe kom je eigenlijk op het idee om ultra's te gaan lopen, zo uit het 'niets'? Is het een doel op zich?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mai, misschien kun je starten met wat leuke trailruns.

Ik kan je de Devil's trails aanraden. Super gezellig georganiseerd, niet zo massaal en door prachtige natuurgebieden.

* Zondag 30 juni 2019: Devil’s Trail – Maasduinen
* Zondag 6 oktober 2019: Devil’s Trail – Utrechtse Heuvelrug
* Zondag 13 oktober 2019: Devil’s Trail – Mystery
* Zondag 27 oktober 2019: Devil’s Trail – Rijk van Nijmegen
* Vrijdag 8 november 2019: Devil’s Trail – Night trail Schiermonnikoog
* Zaterdag 9 november 2019: Devil’s Trail – Schiermonnikoog

Gevarieerde afstanden en vaak ook veel verschil in aantal hoogtemeters en ondergrond.
Alle reacties Link kopieren
Maar de devil's trails hebben geen ultra afstanden en gaan volgens mij maar tot de 33km. De run forest run trails hebben wel trails tussen de 40 en 50km en echte ultratrails.
Alle reacties Link kopieren
Afstanden zijn idd wat minder. Wel vaak veel hoogtemeters of door interessant terrein (over zandduinen bv). De langste in Nijmegen is 42 km, met ook vrij veel reliëf.

Ik noemde de Devil's trails omdat Mai aangeeft eerst trail loopjes van 30 tot 42km te willen gaan doen.

Run forest run ken ik alleen van naam. Schijnt ook erg goed te zijn idd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven