De Normale Sporter

22-06-2019 17:18 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic over sportdrank het volgende. Iemand maakte daar een opmerking van een normale sporter is geen sportdrank nodig. Op de vraag die daar gesteld werd van "wat is dat dan een normale sporter" is geen antwoord op gekomen.

Nou is sportdrank ook zeker niet altijd nodig. Als ik ga spinnen bijvoorbeeld, gewoon een beker melk en een grote kop thee vooraf en niks in de weg. Ga ik 50 km racefietsen, Bidon met water en een smaakje is genoeg. Zelfs 100 km lukt me dan nog wel. Maar ga ik verder of sneller in een groep met hogere hartslag, dan ben ik dat wel nodig.
Ook nu ik aan het hardlopen ben aan boord in temperaturen van 35+, zweet ik mij helemaal leeg, hulpmiddelen als BCAA en Electrolyten zijn dan ook meer dan welkom. Ook al is het maar 10 km wat ik dan doe.

Mijn insziens bestaat de normale sporter ook niet, maar is het gewoon een kwestie van intensiteit en omstandigheden.

Misschien dat jullie er een andere mening over hebben of dat iemand kan uitleggen wat een "normale sporter" is. Ben benieuwd.
fietsen varen vrouwelijk doen
Volgens mij kun je zoiets prima terug vinden in wetenschappelijk onderzoek. Wanneer maak je aanspraak op je glycogeenvoorraad? Dat is vaak pas bij zeer intensieve omstandigheden waar maar een relatief kleine club zich mee bezig houdt. Dus niet de gemiddelde sporter. Die laatste dat dus de "normale" sporter zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jezelf bloot stellen aan extreme omstandigheden maakt je niet ineens een abnormale sporter. Misschien een abnormaal persoon.

Verder is de term "normaal" subjectief. Ultra runners zijn er op getraind om in extreme omstandigheden te presteren. Voor hun is dat normaal, ook zij hoeven niet per sé aan de sportdrank.

Ik doe deadlifts op mijn top na 96 uur niet eten, ik heb daar geen last van, maar ik denk dat een gemiddeld persoon na 24 uur niet eten zelfs zonder deadlifts al ligt te piepen. Ik heb daar ook een lange tijd over gedaan om me op aan te passen, maar voor mij is dat nu normaal.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat met de 'normale sporter' de mensen bedoeld worden die een uurtje gaan fitnessen of een groepsles volgen in de sportschool. Ook een teamsport vind ik onder 'normaal' vallen.
Daarnaast spelen omstandigheden een rol. 10km hardlopen bij een temperatuur van 10 graden kan prima zonder allerlei sportdrankjes. Zelfs een waterpost onderweg is niet noodzakelijk.
10km hardlopen bij een temperatuur van 25 graden maakt het onderweg kunnen drinken van water al heel anders.

Volgens mij geldt voor de meeste sporten dat wanneer je ongeveer een uur sport, je geen extra voeding/sportdrank nodig hebt. Water drinken na het sporten is dan voldoende.
Bij langer dan een uur is het verstandiger om wel water te drinken tijdens het sporten.
Wanneer je beter over kunt gaan op sportdrankjes weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Pff wordt al moe als ik het lees, jij bent in elk geval geen normale sporter.
Echte atleten zoals jij kunnen idd vast niet sporten op water en een banaan zoals ik.
spell68 schreef:
22-06-2019 17:48
Jezelf bloot stellen aan extreme omstandigheden maakt je niet ineens een abnormale sporter. Misschien een abnormaal persoon.

Verder is de term "normaal" subjectief. Ultra runners zijn er op getraind om in extreme omstandigheden te presteren. Voor hun is dat normaal, ook zij hoeven niet per sé aan de sportdrank.

Ik doe deadlifts op mijn top na 96 uur niet eten, ik heb daar geen last van, maar ik denk dat een gemiddeld persoon na 24 uur niet eten zelfs zonder deadlifts al ligt te piepen. Ik heb daar ook een lange tijd over gedaan om me op aan te passen, maar voor mij is dat nu normaal.
Ik ben redelijk bekend in het ultra run wereldje en reken maar dat er echt wel op sportdrank gelopen wordt. De eerste die het op water red moet ik nog tegenkomen. Bovendien is het echt extreem slecht (ja, ultra runnen an sich is natuurlijk ook niet heel erg goed voor je lichaam).
Alle reacties Link kopieren
Een uitdaging is het natuurlijk pas als er alleen water mag worden gedronken en wat bananen mogen worden gegeten onderweg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als ik langer dan een uur ga hardlopen, dan neem ik wel sportdrank mee. Zeker als het warm is, zoals deze week. Het is bewezen dat dit beter is en ik voel me er goed bij. Anders word ik wazig en misselijk.

Ik vind mezelf verder een 'gewone' sporter. Ik ben niet heel fanatiek ofzo, maar ik vind het wel verstandig om aan te vullen wat ik leegtrek tijdens zo'n lange duurloop.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
22-06-2019 19:17
Ik ben redelijk bekend in het ultra run wereldje en reken maar dat er echt wel op sportdrank gelopen wordt. De eerste die het op water red moet ik nog tegenkomen. Bovendien is het echt extreem slecht (ja, ultra runnen an sich is natuurlijk ook niet heel erg goed voor je lichaam).
Natuurlijk, die eten gewoon een standaard dieet. Ultra runners die keto eten kunnen makkelijk zonder sportdrank, sterker nog daar zitten koolhydraten in, die drinken ze niet eens. Ze hebben alleen veel meer electrolyten nodig, maar dat kan via zouttabletten.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
22-06-2019 19:58
Natuurlijk, die eten gewoon een standaard dieet. Ultra runners die keto eten kunnen makkelijk zonder sportdrank, sterker nog daar zitten koolhydraten in, die drinken ze niet eens. Ze hebben alleen veel meer electrolyten nodig, maar dat kan via zouttabletten.
Voor een krachtsporter is een keto-dieet in ieder geval suboptimaal.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
spell68 schreef:
22-06-2019 19:58
Natuurlijk, die eten gewoon een standaard dieet. Ultra runners die keto eten kunnen makkelijk zonder sportdrank, sterker nog daar zitten koolhydraten in, die drinken ze niet eens. Ze hebben alleen veel meer electrolyten nodig, maar dat kan via zouttabletten.
Ah oke. Dat is andere koek.
Ik zie mezelf als een normale sporter, maar bij tochten van meer dan 50km (racefiets) neem ik ook sportdrank en een sportreep mee. Afhankelijk van de omstandigheden (snelheid/hartslag/temperatuur) gebruik ik wat ik nodig heb. Een tocht van 75-150km fietsen is voor racefietsers geen abnormale afstand.

Ik heb jarenlang ook lesjes gedaan in de sportschool: dan volstaat voor mij water en wat fruit voor na het sporten. Nu ik aan duursport doe, merk ik dat water en een banaan niet voldoende is. Het is wel voldoende voor korte(re) trainingsrondes tot 50km.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
22-06-2019 20:21
Ah oke. Dat is andere koek.
Dat is zeker andere koek maar een leuke manier om te zeggen, ik ben geen fancy drankje nodig, ik gebruik pillen. Die pillen ik ken ze en in het verleden al vaak zat moeten gebruiken met mijn werk in tropische landen. Want ook zonder sporten loop ik in die contreien al leeg van het zweten.

Leuke dingen lees ik zo weer hier. En sportdrank niks mis mee dus. En die paar koolhydraten die erin zitten maakt voor de duursporter ook niet uit.

En 96 uur niet eten, doe ik niet na, alhoewel 48 uur voor mij ook geen punt is, maar niet tijdens het racefietsen dan moet er na een 100km echt wel gegeten worden, als je nog 100 km voor de boeg hebt. Goed ook zonder eten kom je er wel maar dan wel een stuk langzamer.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Eerst zou je ook moeten definiëren wat precies onder sportdrank wordt verstaan, wat een normale sporter is en wat je bedoelt met zonder kunnen.
Ik zie mezelf als een normale recreatieve sporter, kan marathons en ultra's lopen op gewone dagelijkse voeding en water. Als ik een weekendje voor mezelf ga trailen gaan er dus ook gewone boterhammen mee. overigens wel een isotoon drankje en geen water want dan gaat op een gegeven moment het maagdarmstelsel klotsen.
Echter bij een marathon wedstrijd of een ultrawedstrijd waarop ik op tempo wil blijven heb ik echt een goede sportdrank nodig op uur en tijd om mijn prestatie neer te kunnen zetten.
Een persoon heeft gemiddeld een glycogeen voorraad voor 90min intensief sporten. Sport je minder intensief dan kun je dus veel langer met die voorraad. Maar bij een wedstrijd of training waar je voluit gaat zal je dus als je langer bezig bent moeten aanvullen en dat moet je dan niet pas gaan doen na die 90min maar daar moet je dan van begin af aan mee starten.
Heel veel sporters komen echter zelden tot nooit aan 90min intensief sporten. Maar dan nog kan het na een intensieve kortere sessie wel handig zijn je tekorten snel aan te vullen na afloop met een sportdrank omdat dat lekker snel opgenomen wordt en gewoon water en een boterham zo veel langer duurt.
Ik denk niet dat sportdrank echt nodiger is dan echt voedsel, maar wel praktischer. Ik heb wel eens 100 keer op intervallen met rond de 18 seconden rust gestart en kon dan maar een klein hapje banaan nemen als ik weer moest. Een paar slokken uit een bekertje zijn gewoon sneller naar binnen.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
23-06-2019 07:43
Ik denk niet dat sportdrank echt nodiger is dan echt voedsel, maar wel praktischer. Ik heb wel eens 100 keer op intervallen met rond de 18 seconden rust gestart en kon dan maar een klein hapje banaan nemen als ik weer moest. Een paar slokken uit een bekertje zijn gewoon sneller naar binnen.
Tijdens intensieve inspanning gaat er minder bloed naar het maagdarmkanaal waardoor de maagdarm stelsel niet optimaal werkt. Vaste voeding wordt dan heel traag en soms helemaal niet opgenomen. Behalve dat je dan niet voldoende energie en vocht daadwerkelijk in je systeem krijgt zal de inhoud die in de maag blijft hangen bij intensieve inspanning vaak ook toch extreme misselijkheid leiden. En dan gaat het intensieve er van de inspanning echt wel af.
Maar wat is intensief? Bij meer dan een uur vind ik het niet zo intensief meer. Dan duurt het alleen lang.
Bij 75 minuten neem ik ook niks. Dat kost alleen maar tijd.
Ik vraag me af of bij 2 uur bv appelsap niet net zo prima is.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
23-06-2019 09:52
Maar wat is intensief? Bij meer dan een uur vind ik het niet zo intensief meer. Dan duurt het alleen lang.
Bij 75 minuten neem ik ook niks. Dat kost alleen maar tijd.
Ik vraag me af of bij 2 uur bv appelsap niet net zo prima is.
Er zit natuurlijk ook een hoop commerciele blah blah bij. Suikerwater doet het net zo goed als sportdrank uiteindelijk. Als ik op mijn langere (tot een uur of 10 fietsen en constante snelheid welke niet langzaam is) dan berijk ik dat glyceemische tekort met gemak. In de wielersport heet zoiets hongerklop. Je fietst nog wel maar niet zo snel meer, een blikje cola, een bidon sportdrank echt dat werkt dan heel snel als in je fietst weer beter maar dat duurt wel te verstaan 15 minuten. Dus voor de calorieen hoef het het zeker niet te doen. Maar de verloren zouten aanvullen, magnesium (tekort = kramp) ik noem er maar 1 dat zit niet in suikerwater of cola of appelsap.

Oh en heb nog even snel zitten rekenen met prijs verschil. Ik kan met een zak sportvoeding poeder die ik nu bij me heb 12 ltr sportdrank maken in de isotone hoek, kostte 9.95. Bereken dat maar eens met cola en appelsap zelfs de goedekopere jongens zit je nog op 15 euro. En dan heb je alleen de suikers niet de zouten. En zout verlies is voor mij het grootste gedeelte om het te gebruiken.

Oh en als ik op fietsvakantie ben dus niet racefiets, maar Koga Worldtraveller met 20 kg bagage. Snelheid een stuk lager dan de racefiets, hartslag ook een stuk lager. Wat ik dan graag mag eten om 1200 is een macdonalds menu. Daar kun je goed op fietsen want suikers, vetten en koolhydraten. Met patat van een cafetaria wil dat dus niet. Dat werkt pas de volgende dag, dat van de McDonalds direcht na eten, vanwege de suikers.

Keto gebeuren daar doe ik niet aan, heb hier bij mij aan boord een marathon loper collega, die op keto dieet zit. Geef mijn portie maar aan vikkie, ik hou het wel op de koolhydraten uit suikers.
fietsen varen vrouwelijk doen
Stap je gelijk weer op de fiets na de Mac?
Met zwemmen zou ik meteen last krijgen, maar dan lig je.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
23-06-2019 09:52
Maar wat is intensief? Bij meer dan een uur vind ik het niet zo intensief meer. Dan duurt het alleen lang.
Bij 75 minuten neem ik ook niks. Dat kost alleen maar tijd.
Ik vraag me af of bij 2 uur bv appelsap niet net zo prima is.
Intensief is voor mij als ik (en nu heb ik het over hardlopen) voor de betreffende afstand voor de snelst mogelijke afstand ga. Op korte afstanden (tot en met pakweg de halve marathon) heb je dan onderweg niets nodig en red je het prima met goed gehydrateerd van start gaan en na afloop goed aanvullen. Maar bv de marathon is vooral echt een energie uitdaging als je hem ook echt op het tempo net onder je omslagpunt loopt. Voeding, maar ook wat je daadwerkelijk in je lichaam daarvan op neemt en dat je er geen last van krijgt speelt dan een wezenlijk onderdeel.
Bij ultra's lijkt het aanvankelijk gemakkelijker om diverse soorten voeding/drank naar binnen te werken maar dat betaal je terug verderop in de wedstrijd als door vermoeidheid en langdurige inspanning het maagdarmkanaal nog slechter zijn werk kan uitvoeren. Wil je dat voor zijn dan moet je je drink/voedingsschema al vanaf het begin af aan goed aanpakken. voor veel mensen (waaronder ik) is dan een goede sportdrank essentieel om het uiterste uit jezelf te halen. Zo anders is het als ik gewoon een weekend ga trailen en rustmomentjes pak voor het eten en drinken.
Juist bij lang redelijk intensief sporten raakt je tank echt leeg en is het bijvullen een must en een grote mede bepalende factor om je tempo vast te kunnen houden. Bij een 100km loop zal je langer kunnen doen met die glycogeen voorraad dan 1 1/2 uur. Maar al doe je er 3 uur mee omdat je vetverbranding zo goed getraind is dan nog zijn er vele uren over die overbrugt moeten worden. En er zijn nu eenmaal ook heel veel mensen die zodanig getraind zijn dat ze wel langer dan een uur intensief kunnen sporten. Of dacht je dat marathon lopers die maar goed twee uur nodig hebben voor de marathon dat op hun rustig duurlooptempo doen?
Ik heb al heel wat jaren geen wedstrijden van 5-7 uur meer gehad, maar toen begon ik al met aanvullen na 45 minuten. Ik heb het nog nooit geprobeerd zonder sportdrank en in plaats daarvan 'gewoon' drinken. Daar is het wel iets te lang voor.
Maar ook op dit gebied verschillen de meningen nogal eens. De deelnemers hebben altijd heel verschillende dingen bij zich :-)
Ik doe tegenwoordig iets kortere dingen en dan hebben we ook geen voederpunten, pas vanaf een uur of twee.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
23-06-2019 18:40
Stap je gelijk weer op de fiets na de Mac?
Met zwemmen zou ik meteen last krijgen, maar dan lig je.
Zwemmen is toch anders dan vakantiefietsen, want dan kan ik na de Mac gewoon door fietsen,niks in weg. Ga ik dan bv spinnen op sportschool dan kan ik ook zeker een uur voor die tijd niks vets eten, komt dan allemaal omhoog.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Een normale sporter zie ik als een gemiddelde sporter en die trapt echt geen 50 of 100 km op een racefiets weg en gaat ook niet in temperaturen van 35 + nog hardlopen, laat staan 10 km ... .

Een gemiddelde sporter doet 1 of 2 keer per week aan sport met matige intensiteit. Dan kom je helemaal toe aan de vraag of voedingssupplementen en sportdrankjes wel of niet nodig zijn ... . Meer een vraag voor sporters die zeer zwaar/ intensief/ langdurig sporten.
Alle reacties Link kopieren
Maar het ging hier toch niet om de gemiddelde sporter maar op de normale sporter. Normaal en gemiddeld is zeker niet per definitie hetzelfde.
En wat is nodig he. Het is natuurlijk niet noodzakelijk zo snel mogelijk te fietsen, zo snel mogelijk te lopen of wat dan ook. Gelukkig is het in het algemeen allemaal vrije keuze en om het allemaal leuk te houden is het dan ook vrij logisch de gemakkelijkste en efficiëntste manier je tekorten aan te vullen. Voor de een is de keuze wat gemakkelijk en efficiënt is anders dan voor een ander. En ook wat betreft sport scheelt het veel. Zelf kan ik bv op de fiets gemakkelijk vaste voeding eten dan tijdens hardlopen. Ik denk dat dat komt om dat het maagdarmkanaal veel meer rust heeft op de fiets itt het geschud tijdens het hardlopen en omdat de maximale hartslag tijdens hardlopen een stuk hoger ligt dan tijdens het fietsen.
Boogschutter10 schreef:
24-06-2019 14:00
Een normale sporter zie ik als een gemiddelde sporter en die trapt echt geen 50 of 100 km op een racefiets weg en gaat ook niet in temperaturen van 35 + nog hardlopen, laat staan 10 km ... .

Een gemiddelde sporter doet 1 of 2 keer per week aan sport met matige intensiteit. Dan kom je helemaal toe aan de vraag of voedingssupplementen en sportdrankjes wel of niet nodig zijn ... . Meer een vraag voor sporters die zeer zwaar/ intensief/ langdurig sporten.
Een beetje wielrenner haalt de 25-30 km per uur al heel snel hoor, op een wielrenfiets, daar hoef je echt niet ontzettend sportief voor te zijn. Dan zit je dus met twee uur fietsen al op 50 km.

Nog een uur langer en je haalt de 75 al. Er zijn echt ontzettend veel recreatieve renners die dit soort afstanden fietsen, daar is niks geks of extreems aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven