Buikspieren trainen: hoe?

19-07-2019 23:35 35 berichten
Even een suffe vraag, als je wilt (beginnen met) buikspieren trainen, kun je dan beter sit-ups en zo gaan doen of beter leren planken? Ofwel beter dynamische oefeningen of beter statische oefeningen? Of maakt het niks uit?

Buikspieren: beter statische of dynamische oefeningen?

Totaal aantal stemmen: 42

Statisch (12%)
Dynamisch (17%)
Een combinatie van die twee (55%)
Maakt niks uit (7%)
Dat hangt er vanaf (10%)
Alle reacties Link kopieren
En je beseft dat iedere onwetende nul die poll in kan vullen he?
Ik hockey in een eerste team en bij onze dagelijkse krachtoefeningen zit planken met ondertussen bewegingen. Dit varieert van supermannen (afwisselend linkerbeen/rechterarm linkerarm/rechterbeen strekken) tot 1 arm in een 90 graden hoek plaatsen en je romp rechthouden, en nog wel meer van dat soort dingen. Merk wel dat ik nu mijn trainingen even stil staan ook echt aan mijn buikspieren dat die na drie weken al afnemen (houd me niet top aan het trainingsschema)

Hoe zijn je buikspieren op het moment? Ben je een beetje sportief/gespierd of moet je echt beginnen met opbouwen? Dat maakt ook veel uit
Alle reacties Link kopieren
Rondje Google wellicht...
die ik wilde bestaat al...
Maakt helemaal niks uit voor het resultaat.
Ik zou echter beginnen met sit ups aangezien je met planken goed je buik moet aanspannen om te zorgen dat je geen rugklachten krijgt.
Hou je in gedachte dat plaatselijk afvallen niet bestaat? Je kan buikspieroefeningen doen tot je omvalt maar maar het is helaas niet zo dat je over 6 weken ineens van je buikvet af bent.
Alle reacties Link kopieren
Met je handen aan de ringen hangend je benen optrekken. Aan je benen hangend door je bovenlichaam omhoog te trekken. Het eerste is zwaarder omdat je benen meer gewicht hebben dan je bovenromp.

In plaats van ringen kan je ook een rek nemen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
20-07-2019 07:15
Maakt helemaal niks uit voor het resultaat.
Ik zou echter beginnen met sit ups aangezien je met planken goed je buik moet aanspannen om te zorgen dat je geen rugklachten krijgt.
Hou je in gedachte dat plaatselijk afvallen niet bestaat? Je kan buikspieroefeningen doen tot je omvalt maar maar het is helaas niet zo dat je over 6 weken ineens van je buikvet af bent.
Van de fysio moest ik juist planken om rugklachten te verminderen. Planken kan ook vanuit je knieën.
Sit ups hoefde ik daar nooit te doen.
Alle reacties Link kopieren
Het planken is echt een goede oefening! Daarmee beginnen.
Maar veel belangrijker is dat je het allemaal gaat iopbouwen.....

Afhankelijk van van alles zou k eerst heel licht beginnen. 3 keer 15 seconden?

Wanneer je dat makkelijk kan volhouden zonder te veel spierpijn kun je het van uitbreiden naar langer.

Planken is zo goed omdat je alles van je core aan pakt. Uiteindelijk bereik je er meer mee dan alleen sit ups... Is mijn mening.
Zoek eens op Kayla Itsines, TO.
Zij heeft talloze voorbeelden van buikspieroefeningen, van beginners tot gevorderden.
Alle reacties Link kopieren
Buikspieroefeningen helpen totaal niet om van je buikvet af te komen (ik weet niet of dat de bedoeling is). Die spieren zijn daar veel te klein voor; die verbranden niet zoveel vet. Dus dáár hoef je je niet voor uit te sloven. Om veel calorieën te verbranden moet je zware bewegingen heel lang uitvoeren en steeds weer andere totdat je totaal op bent. High Intensity Training. En daarna niet meer gaan eten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik deze oefening prettig naast het planken: https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... perts.html
maakt niks uit. buikspieren zijn altijd al de best getrainde spieren. als je echter denkt dat buikspiertraining je een strakke buik geeft dan heb je het mis
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
20-07-2019 08:45
Buikspieroefeningen helpen totaal niet om van je buikvet af te komen (ik weet niet of dat de bedoeling is). Die spieren zijn daar veel te klein voor; die verbranden niet zoveel vet. Dus dáár hoef je je niet voor uit te sloven. Om veel calorieën te verbranden moet je zware bewegingen heel lang uitvoeren en steeds weer andere totdat je totaal op bent. High Intensity Training. En daarna niet meer gaan eten.
Sterkere buikspieren doet veel mensen goed hoor. Het kan helpen rugklachten te voorkomen en dergelijke. Dus ik vind het een beetje flauw om iemand te ontmoedigen vanuit je aanname dat pensvet willen verbranden de meest logische aanleiding is om buikspieroefeningen te willen doen.

Buikspieren kun je trouwens ook goed meenemen tijdens een HIIT training. Of met een Tabata Workout gericht op je core.
Roseaux schreef:
20-07-2019 09:17
Sterkere buikspieren doet veel mensen goed hoor. Het kan helpen rugklachten te voorkomen en dergelijke. Dus ik vind het een beetje flauw om iemand te ontmoedigen vanuit je aanname dat pensvet willen verbranden de meest logische aanleiding is om buikspieroefeningen te willen doen.

Buikspieren kun je trouwens ook goed meenemen tijdens een HIIT training. Of met een Tabata Workout gericht op je core.
De meeste mensen gaan buikspieroefeningen doen omdat ze denken dat ze er strakker worden
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-07-2019 09:25
De meeste mensen gaan buikspieroefeningen doen omdat ze denken dat ze er strakker worden
Je wordt er ook strakker van, niet op de manier die jij in je post nu bedoelt trouwens.
Mevrouw75 schreef:
20-07-2019 09:28
Je wordt er ook strakker van, niet op de manier die jij in je post nu bedoelt trouwens.
Je wordt vooral strak van minder vet dus dan kan je veel betere dingen doen dan buikspieren
Dank allemaal, hier kan ik wel weer mee vooruit!

- Ik moet helaas bekennen dat ik wel redelijk op het nulpunt zit (maar als ik nooit begin, kom ik daar nooit vanaf)
- Ik heb niet de illusie dat ik van buikspiertrainingen een strakke/platte buik krijg

Het idee is dit. Ik krijg dagelijks redelijk wat beweging, maar daarbij gebruik ik lang niet al mijn spieren. Ik zou die beweging dus willen aanvullen met een paar simpele krachtoefeningen. Zo laagdrempelig mogelijk en liefst oefeningen die ik zo op het gras in de tuin kan uitvoeren (ik ken mezelf). Dus ik dacht bijvoorbeeld aan opdrukken en dan zou planken bijna in één moeite door gaan. Ik dacht inderdaad ook aan planken om mijn hele core wat te versterken (ik heb nog weleens last van mijn rug). Maar ik vroeg me dus af of dat niet te statisch was.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-07-2019 09:25
De meeste mensen gaan buikspieroefeningen doen omdat ze denken dat ze er strakker worden
10-20 jaar geleden ja. Die mythe is ondertussen toch wel een keer de wereld uit mag ik hopen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-07-2019 09:33
Je wordt vooral strak van minder vet dus dan kan je veel betere dingen doen dan buikspieren
Ik had het meer over houding enzo. Maar dat heeft idd meer met algehele core-oefeningen te maken.

Ook de typisch uitpuilende peuterbuik heeft met slappe buikspieren te maken.
jufjet85 schreef:
20-07-2019 09:13
Persoonlijk vind ik deze oefening prettig naast het planken: https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... perts.html
Die ziet er inderdaad wel oké uit! Zeker omdat je daarmee meerdere spieren traint. Ik denk alleen dat ik bij die oefening wel heel erg op mijn onderrug moet letten.
Mevrouw75 schreef:
20-07-2019 08:02
Van de fysio moest ik juist planken om rugklachten te verminderen. Planken kan ook vanuit je knieën.
Sit ups hoefde ik daar nooit te doen.
Je zegt t zelf al, dat deed je bij de fysio dus hij/zij lette op of je het goed uitvoerde.
Het leest alsof to het in haar eentje gaat doen en dan is er niemand die haar vertelt of ze de oefening goed doet. Bij planken ga je heel snel doorhangen wat rugklachten geeft, of juist te bol waardoor die oefening geen bal doet. Dat je bij de fysio nooit situps deed betekent niet dat het een slechte oefening is.
Ik zou andere oefeningen adviseren nou ik to haar latere post heb gelezen maar dat kan een rondje Google haar ook vertellen.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
20-07-2019 12:36
Je zegt t zelf al, dat deed je bij de fysio dus hij/zij lette op of je het goed uitvoerde.
Het leest alsof to het in haar eentje gaat doen en dan is er niemand die haar vertelt of ze de oefening goed doet. Bij planken ga je heel snel doorhangen wat rugklachten geeft, of juist te bol waardoor die oefening geen bal doet. Dat je bij de fysio nooit situps deed betekent niet dat het een slechte oefening is.
Ik zou andere oefeningen adviseren nou ik to haar latere post heb gelezen maar dat kan een rondje Google haar ook vertellen.
Ik moest het thuis doen.

Ik zeg ook niet dat sit ups een slechte oefening is, maar blijkbaar was planking een ideale oefening.
@stellar Ik heb het idee dat ik dat doorhangen in de rug heel makkelijk voel en er dus op kan corrigeren.
Alle reacties Link kopieren
Fossa schreef:
20-07-2019 13:54
@stellar Ik heb het idee dat ik dat doorhangen in de rug heel makkelijk voel en er dus op kan corrigeren.
Dat kan heel goed hoor, niet iedereen heeft die neiging. Desnoods film je jezelf af en toe ter controle van je vorm.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf atletisch gebouwd zit op 7% lichaamsvet. Ik kan je wel wat tips geven.

Een lichaam bouwen is niet even spier X trainen 3x per week en dan hopen op resultaat. Je lichaam is iets zeer complex en de beste manier is om eerst het geheel lichaam goed te trainen en erna kan je isoleren.

Dus het begint met dagelijks opsenminst 10.000 stappen halen. Dit is voor alles positief, je gewrichten worden hier soepeler van je activeer al je spieren en het is goed voor je rug.

Buiten dagelijks 10.000 stappen te doen raad ik je aan ook dagelijks te stretchen en eventueel fitness. Beginnen met 3x per week opbouwen naar 5x per week. Beginnen met compounds en met de tijd gaan isoleren.

Met stretchen, wandelen en fitness kom je al ver voor een gezond lichaam te krijgen.

Hierbuiten ga je ook nog 3x per week een cardio workout doen. Ik raad je aan om te gaan lopen, zwemmen, fietsen, een specifieke sport whatever. Je traint hier niet enkel je conditie maar ook je behendigheid.

Het voeding gedeelte spreekt vanzich en ga ik ook niet diep op ingaan. Probeer je vitaminen op orde te houden, genoeg eiwitten binnenkrijgen en jep ook koolhydraten. Als je stopt met koolhydraten zal je lichaam snel aftakelen in een ongezonde staat aangezien je uw lichaam zwaar belast.

Er zal nu zeer veel stress op je lichaam geven dus doe alles geleidelijk aan

Kort samengevat:
- Elke dag 10k stappen
- Elke dag stretchen
- 3x-5x per week fitness (mag ook plates zijn)
- 3x dag een cardio workout of sport
- Op je eten letten, vooral zorgen dat je genoeg brandstoffen binnenkrijgt voor je lichaam. Anders ga je uw lichaam kapot maken. Op begin zal je wat zwaarder worden maar dat verandert snel en je zal snel atletisch worden.

Indien vragen, beantwoord ik ze graag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven